Kalau Nak Makan Roti Waktu Berdiet, Kena Perhati Kadar ‘GI’! Doktor Ini Ajar Caranya Agar Diet Tak Sia-Sia

Kalau Nak Makan Roti Waktu Berdiet, Kena Perhati Kadar ‘GI’! Doktor Ini Ajar Caranya Agar Diet Tak Sia-Sia

 

 

Ramai yang nak kurus atau berdiet dan memilih mengelak dari makan nasi, sebaliknya mengambil roti sebagai pengganti.

Hairannya dah lama mengamalkannya tapi berat tak jugak turun makin naik adalah. Ha inilah silap ramai yang sedang berdiet.

Makan roti boleh tapi kena tengok kadar Gycemic Index pada yang tertera pada bungkusan roti. Tapi kebanyakan kita tak buat begini. Kita terus ambil roti yang biasa kita makan.

Apa itu Glycemic Indeks yang ada pada roti dan apa kaitan dengan kenaikan berat badan? Perkara ini diterangkan oleh Dr Malinda Health & Beauty Academy dalam satu perkongsiannya yang tular di Facebook.

Dr Malinda juga ajar macam mana nak tengok kadar GI ini pada bungkusan roti. Jom perhati!

Tak semua roti sama

Ramai yang nak diet dan memilih roti sebagai pilihan tetapi tahukah anda tak semua roti tu sama?

Saya ingat lagi bila saya bawakan bekal untuk anak ke sekolah dengan roti wholemeal, ada kawan-kawan sekolah dia gelak dan kata : ‘Kenapa ibu kau bawakan roti orang kencing manis nih?’ Hihi

Ok gak sebenarnya sbb at least mereka aware perbezaan roti dan untuk kesesuaian penggunaan. Ok, simple je saya nak share satu tip: Jika anda nak mula diet dan nak mencari roti yang lebih sesuai, pilih roti berdasarkan Glycemic Index.

Apa itu Glycemic Indeks?

Glycemic Index (GI) atau Indeks Glisemik ini adalah ukuran relatif bagaimana sesuatu jenis makanan yang mengandungi karbohidrat itu memberi kesan kepada tahap gula dalam darah.

Mudah je, hanya ingat —> Lebih tinggi nilai GI bermakna lebih lebih pantas makanan tersebut diproses dalam badan dan tahap gula akan mencanak naik dengan cepat.

Secara kasar, makanan yang manis dan terproses biasanya mempunyai GI yang tinggi dan perlu dielakkan jika anda nak turunkan berat badan mahupun nak mengawal tahap gula dalam darah.

Tetapi jangan terpedaya kerana tidak semua yang manis tu mempunyai GI yang rendah, sebab tu kena prihatin sedikit dengan jenis makanan dan nilai GI makanan tersebut.

Kena pilih GI paling rendah

Glycemic Indeks ni diberi dari skala 1 hingga 100 dan di kategorikan kepada 3 kumpulan:

GI Tinggi : 70-100

GI Sederhana : 56 – 69

GI Rendah : 0 – 55

So bila pilih makanan, kena belek skit label kat belakang. Tengok Nilai GI yang diberikan dan pilih makanan GI rendah paling ok, GI Sederhana still better berbanding GI tinggi.

Mantra mudah yang saya selalu kongsikan pada peserta-peserta di Slimming Masterclass ialah ‘Gula Meningkat, Insulin Meningkat dan Lemak akan Terperangkap!’

Roti putih tak dilabel putih dengan nilai GI. Cuba anda cari nilai GI roti putih dan share di ruangan komen.

-Dr Malinda

Sumber: Dr Malinda Health & Beauty Academy

 

 

 

Ketumbuhan Besar Dalam Rahim,  Awas Kalau Mak Pernah Kena. Anak Perempuan Berisiko! Kena Perhati Tanda Ini

Ketumbuhan Besar Dalam Rahim, Awas Kalau Mak Pernah Kena. Anak Perempuan Berisiko! Kena Perhati Tanda Ini

 

 

Bila tengok gambar ketumbuhan dalam rahim yang besar macam yang dikongsi oleh Pakar Sakit Puan Dr Hamid Arshat ini kita orang perempuan memang rasa ngeri.

Tapi hakikatnya masalah ketumbuhan ini dialami oleh ramai wanita pada masa kini. Yang dikongsi oleh pakar sakit puan ini adalah ketumbuhan jenis fibroid dan adenomyosis.

Kalau dulu ia biasa terjadi pada wanita yang berusia 40-an tapi sekarang menurut Dr. Hamid wanita muda berusia 20-an sudah  mengalami kerosakan rahim akibat ketumbuhan tersebut. Perkongsian tentang masalah ini dibuat oleh beliau dalam satu entri di akaun Facebook miliknya

Antara fibroid dan adenomyosis

1. Penyakit tumbuhan dalam rahim, fibroid dan adenomyosis, pada suatu ketika dulu menimpa wanita-wanita umur 40-an.

Zaman sekarang dalam umur 20-an pun sudah ada yang mengidap penyakit tersebut. Malah ada yang amat besar tumbuhan tersebut.

2. Bagi adenomyosis, tanda pertama ialah senggugut, sering ia didahului dengan penyakit endometriosis.

FIBROID

ADENOMYOSIS. Ia berkeping dan merosak hampir semua tisu-tisu otot rahim.

Dalam endometriosis, tisu-tisu darah haid (endometrium) tumbuh diluar rahim. Bagi adenomyosis tisu-tisu tersebut tumbuh dalam otot rahim.

Tanda-tanda lain ialah perdarahan yang banyak dan/atau berpanjangan. Gejala-gejalanya ialah sukar hamil, mandul dan sering gugur.

Awas kalau ibu pernah kena!

3. Fibroids pula sering tiada tanda, tiada gangguan atau gejala. Malah ramai wanita yang hamil dan melahirkankan anak tanpa gangguan.

Banyak yang dikesan secara kebetulan waktu pemeriksaan untuk tujuan lain. Ada juga yang mengalami perdarahan, kesakitan, keguguran, sukar hamil, gangguan-gangguan kencing dan buang najis.

4. Kedua-dua jenis tumbuhan tersebut ada faktor baka, ertinya jika emaknya mengidap penyakit tersebut, anak-anak perempuan ada risiko. Berwaspada.

5. Jika anak-anak gadis mengalami senggugut, gangguan perdarahan dan edaran haid, elok buat ultrasound scan perut untuk kesan masalah peranakkan dan ambil langkah-langkah awal untuk mengawal dan mencegah.

Pemakanan kena jaga

6. Ajar, pupuk dan sematkan tabiat makan yang baik sejak dari kecil lagi. Penting sangat makanan-makan yang berzat dan berkhasiat. Paksa makan sayur-sayur dan buahan.

Kawal dan cegah makan fast dan junk food. Ramai ibu-ibu ambil jalan mudah bila anak-anak menangis, merengit atau merajuk mereka pujuk dengan memberi junk food.

Kesan buruk ialah kegemukkan anak dan kelemahan immuniti anak-anak menyebabkan mereka ditimpa berbagai-bagai penyakit. Mari amalkan tabiat makan yang terbaik dan mulakan sejak anak kecil.

Sumber:  Dr Hamid Arshat

 

 

 

Resipi Overnight Oats Yang Sedap, Confirm Tak Kembang Tekak. Sarapan Paling Sesuai Untuk Yang Nak Kuruskan Badan

Resipi Overnight Oats Yang Sedap, Confirm Tak Kembang Tekak. Sarapan Paling Sesuai Untuk Yang Nak Kuruskan Badan

 

 

Bagi yang dalam misi menurunkan berat badan, oat sepatutnya jadi pilihan terutama waktu sarapan.

Sebab bijirin ini membantu kita kenyang lebih lama, selain ada serat yang baik untuk penghadaman dan paling bagus ia boleh kurangkan kadar kolesterol.

Semua ini secara tak langsung akan bantu kita turunkan berat badan jika amalkan ia secara konsisten. Tapi masalahnya ramai yang kembang tekak bila makan oat kosong. Maklumlah rasanya tawar, hambar kan. Itu yang selalu membantut selera dan akhirnya kita ambil nasi lemak!

Tapi kalau ikut perkongsian Suzanah Zakaria, anda mesti teruja nak makan oat. Dia berkongsi cara sediakan hidangan oat yang  lebih sedap hingga buat kita makin bersemangat nak berdiet.

Kita buat overnight oats pulak

Menurut Suzana atau Anjeli awalnya dia memang amalkan oat kosong tapi tak lalu nak makan. Bagaimanapun berbeza sejak mengamalkan overnight oats, tiada masalah nak menikmatinya sebab sedap.

Paling best katanya badan pun dah makan ringan sebab lawas malah berat pun turun. Ha inilah yang kita mahu! Kalau dah ada oat kat rumah apa kata buat terus untuk breakfast besok. VK pun teruja nak buat nih!

Resipi Overnight Oats With Black Grapes

Bahan-bahan:

4sb rolled oats (apa-apa brand ya..no hal)
100ml fresh milk
1 sb natural yogurt (apa2 brand pun ok je)
1 sk chia seeds
7-9 biji kismis (Anjeli amik 9 biji..nombor ganjil sunnah😀)
1 sb madu @ 1sk chocolate syrup (mana2 pun boleh)
1 sb pumpkin seed
5-6 biji black grapes (lagi banyak lagi sedap sebenarnya, ikut suka uols)

Cara membuat:

✅ Campur je semua bahan dalam bekas. Anjeli suka mug kaca comel siap bertutup camtu. Cantik.
✅ Pastu simpan chiller semalaman atau 4 jam
✅ Esok pagi buat breakfast…Sedap weeiii…

TIP

✔ Better makan fresh. Boleh simpan limit 3 hari sahaja. Anjeli pernah try, .boleh makan tapi tak sesedap macam 1st day. Jangan simpan lama sebab takut masam. Ada susu, yogurt kan…paham-paham je ler weeyyy.
✔ Rolled oats tak perlu masak sebab ni jenis instant
✔ Kekacang tak perlu bakar ke panggang ke goreng ke sangai ke..wat ever..hahaha..korang campur je semua
✔ Anjeli beli mug tu dekat Giant.. RM4.99 sebiji.Comel kan..😍

Yang atas tu rolled oats ya…

Buah-buahan boleh tukar ikut suka. Contoh buah-buahan :

✅ Buah Delima
✅ Buah Strawberry
✅ Buah Blueberry
✅ Buah Naga
✅ Buah anggur hijau
✅ Buah anggur hitam
✅ Buah kiwi
✅ Pisang

Kalau uols tak suka kismis, boleh ganti dengan kurma.. dried cranberries ke atau apa saja buah kering. Selamat mencuba uols!

 

Sumber:  Suzanah Zakaria

 

 

 

Berat Turun 40 Kg. Dalam Masa 3 Bulan, Pemuda Ini Kongsi Jadual Makan 6 Kali Sehari & Diet Yang Dipraktikkan

Berat Turun 40 Kg. Dalam Masa 3 Bulan, Pemuda Ini Kongsi Jadual Makan 6 Kali Sehari & Diet Yang Dipraktikkan

 

Perkongsian dari anak muda Arif Sukri ini memang mengujakan termasuklah VK sendiri. Mana taknya 3 bulan boleh hilang 40kg! Memang tak mustahil sebenarnya.

Walaupun yang berkongsi ini lelaki tapi cara dietnya boleh saja diikuti oleh kita yang perempuan ni.  Cuma pesannya nak hilangkan berat badan sebanyak itu dalam tempoh yang singkat memanglah memerlukan pengorbanan dan komitmen.

So janganlah harap boleh kurus kalau asyik nak makan saja, kenalah berkorban kurangkan makan tu. Tapi rasanya diet yang dikongsi Arif ini tak sampai membuatkan kita berlapar. Tetap makan enam kali sehari. Oklah kan.

Untuk korang yang nak kurus cepat tapi selamat boleh praktikkan cara diet Arif Sukri .

Makan kena cukup enam kali, yahoo!

Saya telah menulis begitu banyak mengenai perjalanan mengurangkan berat badan. Hilang 40 kg dalam tempoh 3 bulan memang memerlukan banyak pengorbanan dan komitmen

Pada awal penulisan dahulu saya tidak mencadangkan korang untuk follow jadual pemakanan saya. Pada saya ambil tahu syarat-syarat makanan apa pun dah baik.

Hahaa. Tapi korang tak nak. Kemain juga nak tahu rejim dan jadual diet saya. Sama sahaja. Yang pasti makan kena cukup 6 kali sehari.

1. Sarapan

Setiap pagi saya akan pastikan benda pertama masuk ke dalam mulut adalah air masak. Minum air masak segelas atau dua gelas sebelum solat subuh. Selepas itu boleh mula sarapan.

Jujur 2 minggu pertama saya makan OAT KOSONG. Hahaa. Tiada susu, kurma, atau buah. Oat dan air suam sahaja. Dia punya rasa ya tuhan. Tujuan 2 minggu pertama adalah nak potong makanan yang bergula.

Selepas dua minggu pertama saya mula makan oat bersama susu gabung, kurma, kismis. Jam 6-9 pagi masa sesuai untuk sarapan.

2. Minum pagi

Saya tidak cerewet dengan minum pagi. Sebab sebelum minum pagi pun saya minum air kosong banyak dah. Huhu. Untuk minum pagi korang boleh cari biskut oat dalam 3 keping atau kuih satu atau setidak-tidaknya adalah kurma. Saya pilih kurma sahaja.

3. Makan tengah hari

Ini kena kawal. 15-30 minit sebelum makan tengahari saya akan minum air masak terlebih dahulu. Ini agar perut saya terisi. Jadi nanti bila makan pun tak adalah nak makan banyak banyak sebab perut dah penuh air. Kahkah.

Tapi makan tetap kena makan. Nasi segenggam + ayam bakar, ikan bakar dan katakan tidak pada yang bergoreng. Kuah pula pilih yang paling sedikit penggunaan minyak. Saya pilih sup atau singgang. Dan pastikan ada sayur atau ulam-ulam. Serat bagus untuk badan kau juga.

4. Minum petang

Pun sama. Kadang-kadang saya minum teh hijau kosong. Teh yang tiada gula ataupun kopi kelat sahaja. Hahaa. Rasa tak payah cakap. Kau minum dulu nanti bagitau.

Selama dua bulan berturut-turut saya tidak minum air yang mengandungi gula tambahan. Kalau tak mahu minum teh atau kopi kau boleh minum air kosong sahaja.

Milo untuk 2 bulan pertama saya tak ambil langsung. Sebab agak manis walau dibancuh tanpa gula. Untuk makan masa rehat petang-petang ni kau boleh cari kek, pau kacang atau biskut ringan tak lebih dari 3 keping.

Di atas adalah gambar terdahulu dan kini.
Dulu 120 kg. Sekarang 77-78 kg
Dulu saiz pinggang 46 inci. Sekarang 36 inci.

5. Makan malam

Di antara waktu 6-8 malam kau dah mesti makan malam. Terserah sama ada nak makan sama dengan menu tengah ri atau nak ubah. Biasa malam saya akan makan bihun sup, mee sup ayam atau nasi berlauk sama macam tengahari.

Kuantiti tetap sama. Karbohidrat masih segenggam. Bihun sup separuh, mee sup separuh. Nasi pun separuh sahaja. Malam tak bagus kalau banyak sangat karbo.

6. Minum malam

Saya akan akhiri hari diet dengan minum susu kosong dan campur sedikit oat, kurma dan sedikit madu. Saya pilih susu omega (plastik warna merah. Makan tak ada sebab dah ada oat sikit. Epal pun baik. Simpan stok banyak banyak. Hehe

Nota-nota lain yang perlu anda tahu mengenai diet saya.

  • Saya tidak makan apa-apa suplemen.
  • Dua bulan pertama tiada air manis masuk ke dalam mulut.
  • Sarapan adalah oat dan air suam sahaja. Korang boleh? Kahkah.
  • Walaupun diet kena ada cheats day untuk reset balik diet. Buat seminggu sekali sahaja.
  • Sebulan pertama tanpa senaman cardio dan hanya berjalan kaki 20 minit setiap petang saya berjaya hilangkan 5-7 kg.
  • Kualiti dan kuantiti makanan itu paling utama
  • Makan bersulam dengan air adalah dilarang. 30 minit selepas makan baru minum. Kalau pedas cukup seteguk dua.
  • Jangan tidur atau terus baring 2 jam pertama selepas makan.
  • Jangan tinggal buah.
  • Sardin, sos, kicap, budu, ikan kering dan seangkatan yang tinggi garam juga saya tak sentuh.
  • Akhir sekali jangan timbang kerap. Hahaha. Nak diet tak boleh stress. Kena layan dan santai sahaja.

Bahagikan portion makan dengan bijak

Kejayaan mengurangkan berat badan adalah bergantung kepada gaya pemilihan makanan yang bijak dan jumlah kuantiti yang betul.

Cara meletakkan kuantiti makanan seperti dalam pinggan ini sangat membantu. Hanya perlu masukkan jumlah yang tepat sahaja.

Ini adalah nutrisi yang memang perlu ada dalam setiap hidangan kita.

1. Karbohidrat ( Nasi putih, nasi perang atau roti)
2. Protein (Ayam, daging, ikan)
3. Fiber atau vitamin (Sayur, ulam-ulaman atau buah-buahan.

Dengan gabungan ketiga-tiga nutrisi ini ia sudahpun dapat menampung jumlah tenaga anda sehari-harian.

Dengan memilih makanan yang kurang minyak, rebus-rebusan atau jenis yang dipanggang anda sebenarnya sudah selangkah ke arah berat badan yang ideal.

Lagi banyak anda kurangkan makanan berlemak, masin dan berminyak, lebih cepat peratus untuk anda kurangkan berat badan anda. Bolehlah cuba formula pinggan nutrisi ini.

Diet bukan tujuan. Matlamat kita adalah kesihatan yang berkualiti. Diet tidak ada ada pengakhiran dan ia adalah perjalanan hidup. Harap tip ini manfaat untuk korang semua.

Sumber: Arif Sukri

 

 

Awas Bengkak Tak Surut Pada Leher, Demam, Letih & Berat Badan Turun! Boleh Jadi Petanda Kanser Limfoma

Awas Bengkak Tak Surut Pada Leher, Demam, Letih & Berat Badan Turun! Boleh Jadi Petanda Kanser Limfoma

 

Apabila penyanyi Elyana mendedahkan dia merupakan pesakit kanser limfoma tahap empat ramai yang tertanya-tanya tentang penyakit ini.

Untuk pengetahuan, penyakit yang sama telah menyebabkan kematian anak ahli kumpulan Unic sebelum ini. Bazli kehilangan anaknya Mohd Syahid Jun lalu selepas lebih setahun berjuang melawan penyakit ini.

Menyedari ramai yang ingin mengetahui tentang kanser limfoma ini Dr Rafidah Abdullah yang juga Pakar Perunding Perubatan memberi penjelasan dengan bahasa yang ringkas tentang penyakit ini.

Malah beliau juga memberi saranan penting kepada pesakit kanser limfoma ini agar tidak sembarangan membuat rawatan.

Kalau bengkak di leher lama, elok jumpa doktor

Sejak semalam, perkataan limfoma berlegar di media sosial. Limfoma atau barah kelenjar limfa dalam badan bukan sama dengan barah yang lain. Ianya banyak jenis; rawatan dan prognosis juga tidak sama.

Ia terbahagi kepada Non-Hodgkins Lymphoma (NHL; gambar di bawah adalah dari internet dimana tahap IV ) dan Hodgkins Lymphoma. Yang kedua adalah lebih agresif sedikit. Ya, bergantung kepada jenis, rawatan biasanya kemoterapi / radioterapi dan ada beberapa lagi. Doktor akan ambil tisu dan beberapa ujian terperinci untuk membuat keputusan apa rawatan yang sesuai.

Kebiasaannya bermula dengan kelenjar limfa yang bengkak. Kalau di leher kita itu, agak biasa bengkak bila kita mengalami kuman infeksi; itulah reaksi biasa bilamana badan kita mengalami proses untuk melawan kuman tersebut. Kalau bengkak kejap, ok. Tapi kalau bengkak tidak baik, elok berjumpa dengan Doktor. Tambah lagi kalau ada simptom sistemik yang lain seperti demam, letih & lesu.

Tapi yang tentunya tidak boleh pukul rata semua orang rawatannya sama. Bergantung kepada jenisnya juga. Jika anda tidak tahan dengan apa-apa rawatan, bincang dengan Doktor yang merawat. Ianya boleh di kurangkan dos, ditukar dan pelbagai cara lagi.

Bekerjsama dengan pengamal perubatan bukan founder!

Saya mohon sangat-sangat supaya artis kita bekerja sama dengan pengamal perubatan, bukan dengan founder produk apa-apa pun. Ya, kami tahu, menghadapi penyakit kanser / barah apa jenis sekalipun bukan senang.

Kami tahu; ya memahami memang tidak. Tapi bincang lah dengan kami. TALK TO US! Beri kami pemahaman tersebut.

Lepas itu, elok benar lah founder produk ambil kesempatan pulak. Yang TV pulak, teruskan lah kan mengambil revenue dari orang macam ini. Etika perubatan, pada saya langsung tidak dihiraukan disini.

Dah lah tau pun tidak apa limfoma tu; tup tup kata produk dia bagus dan boleh diambil. Yang produk-produk lain beri harapan pesakit macam ini dah kenapa? Cukup-cukup lah, jangan menipu.

Kami merayu anda yang ada penyakit apa-apa terutamanya kanser, tolong lah jumpa Doktor.

JANGAN ambil apa-apa produk. Ia bukan hanya TAK JALAN; malah ada yang membuat penyakit anda semakin teruk. Kami tak sanggup golongan ini membanjiri Zon Merah, Jabatan Kecemasan. Pada masa tersebut, sudah terlambat untuk kami buat apa-apa.

Menyesal kemudian, tiada gunanya.

Rafidah Abdullah
Pakar Perunding Perubatan

 

Sumber: Rafidah Abdullah

 

Cara Diet Lelaki Ini Viral Sebab Mudah, Amalan Minum Teh Hijau Bantu Turunkan Berat 10Kg Dalam Masa 2 Bulan

Cara Diet Lelaki Ini Viral Sebab Mudah, Amalan Minum Teh Hijau Bantu Turunkan Berat 10Kg Dalam Masa 2 Bulan

 

Jeles betul VK baca brader ni punya cerita diet. Makan macam biasa tapi boleh turun 10 kg dalam masa dua bulan.

Nak tau macam mana berat yang dia berjaya kurangkan tu rasa macam mana? Korang angkat kampit beras 10 kilo. Berat kan.

Dan cara dia kuruskan badan punyalah mudah sampai VK sendiri pun teruja nak cuba. Itulah juga sebabnya posting saudara Harith Faisal ini jadi viral .

Mendapat lebih 13 ribu perkongsian di Facebook selepas dia memuat naik status berkongsi cara dietnya, salah satu yang perkara paling menarik menjadi amalannya adalah minum teh hijau.

Selain diet rendah kalori amalan ini dikatakan sangat membantu dia menurunkan berat badan. Jom ikut perkongsian saudara Harith Faizal.

Sepanjang 2 bulan ini yang diamalkan

Benda ni antara yang saya amalkan sepanjang saya diet 2 bulan ni. Yup! Hari ni genap 2 bulan saya mula diet. Dah dapat turun 10kg tanpa sebarang supplement. Diet kurang kalori.

Saya makan nasi, makan ayam, makan ikan, makan sayur, makan spegeti. Makan je, tapi saya kurangkan pengambilan dia. Memang tinggal air bergula kecuali masa cheat day.

Saya tak pasti betul ke tak dari segi saintifik. Tapi saya rasa sendiri, bila saya amalkan minum teh hijau ni, perut tak masuk angin, tak sebu dan tak kembung sepanjang diet saya ni.

Okay kejap. Saya google dulu. Tak sah kalau tak pakai skil menggoogle saya yang hebat sejak azali ni. Haha! Jadi, teh hijau ni katanya kalau kau amalkan dia setiap hari;

1. Dapat berikan tenaga.

2. Dapat tingkatkan pembakaran lemak.

3. Dapat tingkatkan metabolisma.

4. Sekaligus, dapat turunkan berat badan.

Silalah cari teh hijau

Sila cuba kepada yang tengah diet. Yang saya buat ni memang air teh hijau kosong. Takda gula, takda susu. Mula-mula rasa memang tak sedap. Lama-lama tak sedap jugak. Eh!

Kat mana nak beli? 99 Speedmart.

Saya pakai dua brand teh hijau jenis uncang. Uncang jelah. Senang nak buat, kan. Sehari saya pakai 2-3 uncang saja. Biasa satu uncang, saya pakai 2 round sebab nak jimat.

1. Ahmad Tea Jasmine Green Tea 25 teabags harganya RM4.40 saja. (Sedap)

2. Boh Green Tea 50 Teabags harganya RM9.40 saja. (Kurang sedap)

Doakan saya dapat turun lagi a few kilo untuk sama berat masa saya zaman bujang. Jaga kewangan, bagus untuk miliki aset. Jaga kesihatan, bagus kerana badan adalah aset.

Sebelum ni hari-hari cerita pasal pengurusan kewangan dan pelaburan hartanah. Hari ni buang tebiat sikit cerita pasal pengalaman turun berat badan pulak. Lantaklah.

Kalau jumpa saya kat luar dan nampak saya dah susut berat badan, ringan-ringankanlah mulut tegur, “Eh Harith, nampak macam dah kuruslah”. Itu motivasi untuk saya.

Sumber : Harith Faisal

 

 

KORPORAT     POLISI DATA PERIBADI    PENAFIAN   •   LANGGANAN      PENGIKLANAN      KERJAYA       HUBUNGI KAMI

© Hakcipta Terpelihara • Kumpulan Karangkraf

error: