6 Kali Usaha, Jaga Makan, Pergi Gim, Makan Ubat Semua Tak Berkesan! Tapi Satu Amalan Berjaya Buat Pemuda Ini Turunkan Berat Badan

6 Kali Usaha, Jaga Makan, Pergi Gim, Makan Ubat Semua Tak Berkesan! Tapi Satu Amalan Berjaya Buat Pemuda Ini Turunkan Berat Badan

 

 

Perkongsian ini boleh jadi inspirasi pada mereka yang punya masalah berat badan berlebihan ataupun gemuk.

Pernah kena reject interbiu, cinta kena tolak, dipinggir oleh kawan-kawan akhirnya pemuda berusia 21 tahun ini nekad melakukan perubahan.

Bukan sekali dia berusaha tapi enam kali ya. Ikuti perkongsian yang dipetik dari Twitter beliau mengenai usaha dan amalannya untuk menurunkan berat badan.

Dalam tempoh setahun, hilang terus perut dia, da! Kagum betul.

Hanya perlu semangat untuk berubah!

Bila diceritakan bertapa peritnya perjalanan hidup ini hanya Allah sahaja yang bertapa kuatnya hati ni terus berjalan.

Dihina, dicaci, dimaki macam-macam lagi yang saya hadap.Tapi takpa Allah tu ada,sejauh mana kita berjalan selagi masih dijalan Allah. Allah masih bersama kita.

ORANG GEMUK ni ada satu semangat yang semua orang lain tak ade sebenarnya. Nak tahu semangat apa ? SEMANGAT UNTUK BERUBAH !

Saya dah lalui macam-macam walaupun perjalanan hidup saya baru 21 tahun. Interview kena reject, Cinta ditolak, Orang tak nak kawan, macam – macam yang saya rasa. Tapi takpa saya kena kuat jugak macam mana pun demi diri saya sendiri.

Buat macam-macam tapi satu kesan pun tak nampak

Saya ni dah macam² benda saya buat, jaga makan, pergi gym, makan ubat, jaga makan gila – gila punya. Tapi satu kesan pun tak nampak, Tipu la kalau tak teringin nak bergaya macam orang lain. Saya pun manusia yang ada perasaan untuk majukan diri.

Tapi selepas 6 usaha saya, Alhamdullillah perubahan kian hari kian menjadi atas DORONGAN HATI YANG KUAT, dan support dari keluarga dan kawan-kawan rapat.

Tak kisah kita nak berubah buat TREATMENT SEDUT LEMAK sekali pun, janji kita sendiri usaha BUKAN ORANG LAIN. Hidup ni macam roda, selagi tak ada halangan dia akan terus berjalan.

Saya nak bagitahu pada SEMUA ORANG GEMUK yang ada niat dihati nak turunkam berat badan, Teruskan Usaha SAMPAI KITA CAPAI APA YANG KITA NAK !! BUKTIKAN DEKAT ORANG – ORANG YANG SELALU PANDANG RENDAH DEKAT KITA NI !!

PESANAN untuk orang yang selalu MENGHINA ni tolong sedar diri sikit, hampa pun tak sempurna mana nak HINA ORANG GEMUK macam kami. Cermin diri kita dulu tau.

Sejauh mana kita berjalan ingat Allah, Ingat Keluarga, Ingat Kawan Kawan yang selalu ada dengan kita masa kita dipandang rendah oleh semua orang. Jadikan 5 WAKTU sebagai tanggungjawab hidup kita dan penguat IMAN KITA.

Bagi yang mahu bermula turunk berat badan, Tentang TARGET berapa lama tu TOLAK TEPI dulu… Fokus Pada usaha kita dulu.

Permulaan tinggal terus nasi sebab…

Permulaan sewaktu Afiq buat. Afiq cuba tinggal nasi. Kenapa perlu tinggal nasi ? Sedangkan nasi boleh makan tapi kuantiti sedikit ?

Kadang setengah orang IMAN dia tak cukup kuat.. Amik nasi kuantiti sedikit, last2 lauk sedap2 pulak… Menambah lagi nasi…musnah oh musnah…

Bagi Afiq bila Afiq BLOCK NASI menu tu boleh ditukarkan pada menu yang lebih sihat.

Afiq GANTIKAN NASI dengan OAT, BUAH BUAHAN, ISI AYAM, SAYUR SAYURAN, BIJIRIN…Menu yang kita nak makan kita boleh REKA & OLAH kan sendiri.

Afiq tinggalkan MINUMAN MANIS, MINUMAN BERAIS, MINUMAN BERKARBONAT, Afiq banyak minum air kosong sebab ia mempunyai 1001 KHASIAT untuk tubuh badan kita.

Gambar dengan baju jubah biru itu raya tahun lepas! Sebelah tu raya tahun ni. Dah kurus, nampak hensem plak.

7 malam stop makan berat

START PUKUL 7 MALAM Afiq dah STOP PENGAMBILAN MAKANAN BERAT…sebab apa pukul 7 malam ??

Misal kata , kita dinner pukul 9 malam… Pukul 10@11 mesti dah nak tidur kan ? Sempat tak makanan berat yang kita makan tu nak cerna dengan sempurna ? Mesti tak sempat kan ?

Pencernaan yang tersekat tu lah membuat badan kita SUSAH NAK TURUN & BERAT SEMAKIN NAIK..

Hujung minggu bersenam

Dah hampir sado dah!

Pada hujung minggu Afiq selalu bersenam untuk mengeluarkan peluh…Dan pastikan badan kita mempunyai STAMINA YANG KUAT

Untuk yang RISAU tentang TARGET yang korang nak TURUN CEPAT tu hentikanlah NIAT MEMAKSA diri…yang RUANG untuk badan kita turun dengan sihat..Jangan terlalu memaksa untuk SEKSA BADAN bagi turun lebih cepat

Biar Usaha Kita SIKIT SIKIT LAMA LAMA JADI BUKIT betul tak ??

Tak kisah apa pun usaha kita… Janji terus BERSEMANGAT , POSITIFKAN DIRI , JANGAN BERPUTUS ASA…

Tak ada orang YANG BOLEH UBAH DIRI KITA melainkan DIRI KITA SENDIRI…Biar usaha kita hasilnya lambat tapi badan kita dalam keadaan sihat 😘

Semoga kisah Afiq ini jadi inspirasi buat korang yang nak turunkan berat badan. Semuanya boleh asalkan kita nekad!

Sumber: Twitter instagram afiq_azuwan

 

 

 

Pernah Menangis Kerana Saiz Badan & Tak Tahan Dipersenda Ramlah Ram Tekad Turun Berat 20kg. Kini Tampil Lebih Langsing!

Pernah Menangis Kerana Saiz Badan & Tak Tahan Dipersenda Ramlah Ram Tekad Turun Berat 20kg. Kini Tampil Lebih Langsing!

 

 

Meski ramai yang menanam impian untuk langsing tapi tak semua berjaya merealisasikannya. Kena ada tekad yang kuat untuk melakukannya.

Salah seorang yang berjaya melakukannya adalah penyanyi tak asing lagi, Ramlah Ram. Dia berjaya menurunkan berat badan sehingga 20 kilogram selepas setahun menjalani gaya hidup sihat. Nak kurus bukan senang tau!

Pelantun lagu Selamat Jalan Romeo itu berkata, dia membuat keputusan menurunkan berat badan kerana tertekan dengan faktor berat badan sehingga timbul masalah untuk bergaya.

“Saya pernah tertekan dan menangis sendirian setiap kali mengenangkan berat badan dan saiz badan saya.

“Masalah timbul apabila saya ingin membeli pakaian. Susah betul nak mencari saiz yang sesuai,” katanya memetik laporan Harian Metro.

Gambar sebelum

Menurutnya, dia juga tertekan apabila ada kenalan yang bercakap dan mempersenda mengenai berat badannya.

“Ada kenalan yang bercakap mengenai berat badan saya. Pada waktu itu, berat saya adalah 70 kilogram dan dibandingkan dengan ketinggian saya, ia memang tidak sesuai.

“Saya jadikan kata-kata mereka itu sebagai pembakar semangat untuk menurunkan berat badan. Lagi pula, ini juga adalah untuk peminat-peminat yang ingin melihat saya tampil menarik ketika membuat persembahan,” katanya.

Jaga pemakanan

Ditanya mengenai rutin pemakanannya, Ramlah memberitahu bahawa dia sememangnya mengamalkan disiplin dalam memastikan pemakanannya tidak berlebihan.

“Saya memulakan diet sejak setahun lalu dengan menolak makanan dan minuman bergula serta yang berminyak.

“Makanan berkarbohidrat tinggi juga saya elakkan dan lebihkan protein serta sayur-sayuran,” katanya.

Kini, selepas setahun, dia masih lagi berusaha untuk mengekalkan berat badannya dan cuba mencapai sasaran 45 kilogram.

 

Sumber: Harian Metro & instagram Ramlah Ram

 

 

 

Nak Betul-Betul Beraya Sampai Sebulan Tapi Badan Maintain Langsing. Sila Ikut 5 Prinsip Kevin Zahri Ini

Nak Betul-Betul Beraya Sampai Sebulan Tapi Badan Maintain Langsing. Sila Ikut 5 Prinsip Kevin Zahri Ini

 

Sambutan Aidilfitri dah tak lama lagi dah. Selain seronok dapat bersama keluarga ketika beraya, bab makan memang membuatkan kita rasa teruja.

Sebulan berpuasa, macam-macam makanan enak terhidang depan mata memang akan buat kita sukar menolaknya.

Inilah yang menjadi punca naik berat badan mendadak selepas puasa. Tapi jika kita  ikut 5 prinsip yang disaran oleh jurulatih kecergasan Kevin Zahri sepanjang sebulan sambutan Syawal ini jangan bimbang tubuh akan kekal langsing.

1. Peraturan 5:2

Ini cara untuk beraya sebulan. Dalam seminggu, amalkan lima hari makan agak sihat dan dua hari kurang sihat. Kenapa 5:2? Kerana kebanyakan rumah terbuka yang dikira merosakkan diet adalah pada Sabtu dan Ahad sahaja.
Jadi Isnin hingga Jumaat amalkan pemakanan yang lebih baik untuk seimbangkan pilihan kurang baik dan tinggi kalori pada hujung minggu.

2. 20 minit

Ingat bahawa kita akan ambil masa lebih kurang 20 minit untuk berasa kenyang. Jadi mulakan setiap rumah terbuka dengan hidangan yang agak seimbang dan cuba makan perlahan.

Hidangan “seimbang” bermakna cari sumber karbohidrat segenggam (nasi, ketupat dan sebagainya), sumber protein yang baik (ayam masak merah, daging rendang) dan sayur. Kemudian barulah makan sedikit manisan.

3. Satu Rumah, Satu Hidangan

Ramai yang mengadu “Aduh, rumah terbuka sepanjang hari! Memang tak boleh elak makan berlebihan”. Betul tapi hari biasa pun kita makan antara lima hingga tujuh kali. Oleh itu untuk satu rumah yang diziarahi hanya makan satu hidangan dengan ‘gap’ mungkin dua hingga tiga jam diantara setiap rumah terbuka.

4. Fokus pada kalori makanan

Kestimewaan hari raya adalah lauk bukan air. Jadi kalau anda mahu kurangkan pengambilan kalori, makanlah tapi elak kalori daripada air. Maknanya jangan minum air manis.

5. Jangan tak beraya pulak!

Itu penting. Tidak salah kita menikmati segala lauk yang lazat di hari raya setelah berpuasa sebulan. Tapi ia perlu seimbang dan tidak berlebihan.

Sumber: www.kevinzahri.com

 

 

 

 

“Jika Anda Puji Saya Nampak Kurus Sekarang, Mereka Inilah Salah Satu Sebabnya’ Siti Nurhaliza Dedah Insan Yang Banyak Bantunya Tampil Langsing Lepas Bersalin

“Jika Anda Puji Saya Nampak Kurus Sekarang, Mereka Inilah Salah Satu Sebabnya’ Siti Nurhaliza Dedah Insan Yang Banyak Bantunya Tampil Langsing Lepas Bersalin

 

 

Selepas tamat tempoh berpantang bulan lalu, ramai yang memuji penampilan Datuk Seri Siti Nurhaliza yang tampil langsing.

Turun lebih 17kg sewaktu dalam pantang sebenarnya bukan mudah untuk menurunkan berat badan selepas bersalin. Ada wanita yang masih gagal mendapatkan bentuk badan lama walaupun dah berbulan-bulan melahirkan.

Bagi Siti, faktor penyusuan banyak membantunya menurunkan berat badan selain khidmat pakej berpantang taraf 5 bintang.

Penampilan terbaru

Inilah orang yang banyak bantu Siti Nurhaliza kurus

Tapi terbaru semalam isteri Datuk Khalid Jiwa ini melalui instagramnya telah berkongsi insan-insan yang banyak membantunya untuk tampil langsing.

Seramai lima orang menjadi tulang belakangnya dalam merawat diri dan juga Siti Aafiyah selama dalam dan selepas berpantang.

Semua mereka itu adalah daripada team Natalis Mother Care pakej berpantang yang digunakan.

“Sewaktu hamil dahulu, saya berdoa agar proses kehamilan dan bersalin saya berjalan baik dan selamat. Alhamdulillah. Selepas melahirkan, saya sangat bersyukur kerana ada insan-insan yang menjaga dan mengambil berat soal penjagaan berpantang, pemakanan dan juga menjaga anak saya, Aafiyah.

Saya harus dan ingin berterima kasih kepada @natalismothercare iaitu Puan Suzi dan saudara Danish yang memperkenalkan Kak Susi, Kak Nor dan Ira kepada saya dan Aafiyah. Saya tidak nafikan, mereka ini menjadi tulang belakang saya sehingga ramai yang memberi komen mengenai penampilan terbaru saya selepas bersalin.

InshaAllah saya akan terus menggunakan khidmat mereka selepas ini walaupun akhir Mei ini, perkhidmatan mereka akan tamat. Namun, saya pasti akan membuat rawatan susulan nanti.

Jika anda puji dan komen saya nampak kurus sekarang, mereka inilah salah satu sebabnya selain melalui fasa baru sebagai seorang ibu, berjaga malam, menyusukan bayi, tidak cukup rehat dan sebagainya. Terima kasih di atas layanan, khidmat, bantuan dan kerjasama @natalismothercare selama hampir 2 bulan setengah bersama.”

 

Sewaktu hamil dahulu, saya berdoa agar proses kehamilan dan bersalin saya berjalan baik dan selamat. Alhamdulillah. Selepas melahirkan, saya sangat bersyukur kerana ada insan-insan yang menjaga dan mengambil berat soal penjagaan berpantang, pemakanan dan juga menjaga anak saya, Aafiyah. Saya harus dan ingin berterima kasih kepada @natalismothercare iaitu Puan Suzi dan saudara Danish yang memperkenalkan Kak Susi, Kak Nor dan Ira kepada saya dan Aafiyah. Saya tidak nafikan, mereka ini menjadi tulang belakang saya sehingga ramai yang memberi komen mengenai penampilan terbaru saya selepas bersalin. InshaAllah saya akan terus menggunakan khidmat mereka selepas ini walaupun akhir Mei ini, perkhidmatan mereka akan tamat. Namun, saya pasti akan membuat rawatan susulan nanti. Jika anda puji dan komen saya nampak kurus sekarang, mereka inilah salah satu sebabnya selain melalui fasa baru sebagai seorang ibu, berjaga malam, menyusukan bayi, tidak cukup rehat dan sebagainya. Terima kasih di atas layanan, khidmat, bantuan dan kerjasama @natalismothercare selama hampir 2 bulan setengah bersama saya. 👏👏👏

A post shared by Siti Nurhaliza Tarudin (@ctdk) on

Rupanya mereka inilah yang banyak bantu Siti untuk rawatan berpantang, pemakanan dan penjagaan anak. Bagus Tok Ti, siap buatkan posting di instagram lagi untuk mereka ni sebagai penghargaan.

 

 

Sumber: ctdk

 

 

 

Jadual Diet Untuk Buang 5kg-10kg Sepanjang Bulan Puasa. Boleh Pakai Baju Kebaya Saiz S Raya Tahun Ni

Jadual Diet Untuk Buang 5kg-10kg Sepanjang Bulan Puasa. Boleh Pakai Baju Kebaya Saiz S Raya Tahun Ni

 

 

Bulan puasa ni ramai yang berharap berat badan turun, maklumlah kurang makan, waktu berbuka dan sahur saja. Tapi kalau tak kena caranya walaupun kurang makan berat takkan turun jugak makin naik ada.

Buat korang yang nak turunkan berat badan 5-10kg bulan puasa ni sampai boleh pakai baju kebaya kenalah ikut cara pemakanan dari Norafiza Mahmud ni. Anak tiga tapi badan maintain langsing uols.

Bestnya dia sertakan sekali dengan jadual makan,senang kan!

Boleh turun 5kg-10kg, takde hal

Ini jadual diet sepanjang Ramadhan. Boleh pakai kebaya saiz S raya ni. Jom buang 5kg-10kg. Apa ada hal!

 

 Jadual ini tidak di pengaruhi oleh gula, garam, santan ataupun minyak yang tinggi.  Kau orang boleh rasa garam di dalam sambal belacan atau air asam. Juga merasakan gula di dalam jus buah-buahan.

Alamak, takda kueh langsung ke?

Ye, dalam menu ni xda kueh langsung. Tapi kau orang boleh memilih 1 atau 2 jenis setiap kali berbuka dengan kuantiti 2 ketul sahaja. Jika kau orang memilih nasi maka, terpaksa meninggalkan kueh.

Jika memilih kuih, lupakan nasi untuk hari itu. Alasannya adalah, kau orang perlu set jadual makan dan memilih yang mana perlu. Ala bukan tiada hari esok untuk makan.

Ini gambaran berapa banyak nasi yang perlu kau orang ambil. Malas la nak tipu kau orang. Sebenarnya kalau memang nak betul betul slim memang perlu elakkan nasi.

 

Ini mangga susu + yogurt. Sekilo RM 4.50 sahaja. Ala murah sangat mangga ni. WAJIB mencubanya. Sangat sedap.

Cik oya, kenapa perlu 15 Minit bersenam?

Nak bersenam atau mengeras rumah atau apa pun yang mampu memberi signal “berpeluh”. Cara ini dapat memenuhi keperluan 8 gelas sehari dalam tempoh berpuasa.

Jadi, masak ikan, udang dan sotong mahupun sayur menggunakan apa?

Gunakan “non stick pan” dan ⅓ sudu makan “butter”. Sama ada untuk memasak barang basah atau sayuran. Butter sudah cukup untuk memberi rasa sedap.

Semua grill. Udang, sayur dan tauhu. Masuk dahulu udang bersama butter, Kemudian angkat udang yang sudah masak. Masukkan pula sayur tanpa menambah butter. Kemudian, grill pula tauhu tanpa menambah butter.

 

Best for penghadaman. Buah naga.

Cik oya, kenapa berbuka tiada nasi

Percayalah, Berbuka tanpa nasi dapat mengembalikan tenaga yang hilang. Malah, kau orang akan lebih segar dan cergas. Nasi hanya akan melemaukan aktiviti selepas berbuka.

Boleh ke saya hendak minum ais?

Boleh. Awak taruk beberapa ketul ais di dalam jus epal, jus timun dan sebagainya. Pastikan semua jus bebas daripada campuran gula.

Untuk menu yang ini, masak dahulu tauhu bersama hujung sudu butter. Kemudian sayur dan tempe. Kemudian baru grill ikan. Ini untuk mengelakkan hanyir ikan bercampur dengan sayur.

 

Ini jus apple dan peria. Kau orang boleh sahaja membuat apa apa jus buah. Cuma di larang memasukkan gula. Itu sahaja.

Bila masa yang sesuai untuk minum tea detox?

Tea detox start dari awal berbuka. Sepanjang sebelum tidur wajib minum. Ini akan memberi kesan optimum untuk slim. Kulit juga akan cerah di pagi raya.

Boleh ke tahan lapar kalau tak makan nasi?

Boleh sayang. Pakai je bengkung setiap hari. Gunakan bengkung biasa. Ala, rm25 je di lazada. Bengkung ini untuk support tulang belakang, kurangkan rasa lapar. Ini bukan bengkung untuk “shaping” ok.

Kalau ada soalan atau kemusykilan dengan diet ni boleh saja ke Facebook Norafiza Mahmud, Mother of 3.

 

Sumber: Norafiza Mahmud

 

 

 

 

Air Nabeez Cara Singkir Toksin Dari Tubuh Paling Berkesan Di Bulan Puasa Nanti

Air Nabeez Cara Singkir Toksin Dari Tubuh Paling Berkesan Di Bulan Puasa Nanti

Minggu depan umat Islam seluruh dunia akan memulakan ibadah puasa justeru info ini sebenarnya cukup penting supaya kita kekal bertenaga di bulan Ramadan nanti.

Jika setiap kali berbuka dan bersahur kita disunatkan terlebih dahulu makan kurma apa kata tambah satu lagi amalan berkaitan dengan kurma yang mampu memberi manfaat kesihatan lebih lagi.

Amalkan juga minum air rendaman kurma. Sekiranya anda turut ada misi mahu menguruskan badan serta memperbaiki kesihatan pada bulan puasa nanti maka air ini elok sangat diminum setiap hari sebelum sahur.

Turut dikenali sebagai air nabeez, air ini juga amalan Nabi Muhammad s.a.w.  Ia pernah disebut dalam beberapa hadis antaranya:

Aisyah pernah ditanya tentang nabeez, kemudian ia memanggil seorang wanita pelayan asal Habasyah. “Bertanyalah kepada wanita ini!” Kata Aisyah. “Kerana ia dahulu pernah membuat nabeez untuk Rasulullah SAW” tambahnya.

Lalu wanita asal Habasyah itu berkata, “Aku pernah membuat nabeez untuk beliau dalam sebuah kantung kulit pada malam hari. Kemudian aku mengikatnya dan menggantungnya. Lalu di pagi harinya baginda SAW meminumnya”.

Dari Aisyah dia berkata, “Kami biasa membuat perasan untuk Rasulullah SAW di dalam air minum yang bertali di atasnya, kami membuat rendaman di pagi hari dan meminumnya di malam hari, atau membuat rendaman di malam hari lalu meminumnya di pagi hari”. (HR Muslim)

Sebenarnya air nabeez ini sama dengan ‘infused water’ yang dipopularkan masyarakat barat. Ia terlebih dahulu diamalkan oleh Nabi Muhamad s.a.w.

Kelebihan air nabeez

Pemberi & pemulih tenaga (inilah sebab mengapa kita disunahkan untuk memakan buah kurma pada saat berbuka puasa).

Selain membantu perut tahan lapar dan dahaga, kandungan dalam kurma ini juga membantu untuk menyingkirkan toksin dari tubuh. Ia sangat berguna sebagai detox.

Selain itu disebabkan air nabeez tinggi dengan khasiat serat, ini mampu membantu proses pencernaan dan meningkatkan serta menajamkan fikiran agar tidak mudah lupa.

Cara membuat air nabeez

1. Ambil kurma dalam bilangan ganjil contoh tiga biji. Buang bijik lalu cari-carikkan isi kurma.

2. Sediakan air masak anggaran 500ml – 1 liter.

3. Rendam isi kurma dalam air tadi malam sebelum tidur. Tak perlu simpan dalam peti sejuk. Tutup bekas air, jangan biarkan terbuka.

4. Bangun sahur keesokan hari, minumlah air ini.

Info

Air nabeez ini boleh juga diamalkan sebelum sarapan pada hari lain walaupun bukan di bulan Ramadan. Amalkan minum sewaktu masa perut kosong.

Kurma yang paling baik digunakan untuk membuat air nabeez ialah kurma ajwa.

Sebaiknya buat air ini untuk sekali minum. Jangan simpan lama atau lebih 3 hari kerana ia akan jadi masam dan tak boleh diminum.

Selain daripada kurma, boleh juga menggunakan kismis untuk membuat air nabeez.

Foto: Facebook Kayumanisceylon

KORPORAT     POLISI DATA PERIBADI    PENAFIAN   •   LANGGANAN      PENGIKLANAN      KERJAYA       HUBUNGI KAMI

© Hakcipta Terpelihara • Dikendali Oleh Astro Group

error: