Cara Paling Mudah Untuk Awet Muda, Minum Air Masak Sejuk Selepas Bangun. Dr. Zubaidi Dedah Manfaat Amalan Ini Dari Sudut Sains

Cara Paling Mudah Untuk Awet Muda, Minum Air Masak Sejuk Selepas Bangun. Dr. Zubaidi Dedah Manfaat Amalan Ini Dari Sudut Sains

 

 

Nak dapat kesan awet muda, memang macam-macam petua boleh kita ikuti. Namun ada satu petua yang paling mudah untuk kita buat setiap hari selepas bangun daripada tidur.

Doktor Perubatan, Blogger, Penceramah Kesihatan dan Penasihat Pemakanan, Dr Zubaidi Hj Ahmad, menulis di instagram mengenai rahsia amalan minum air selepas bangun tidur. Namun ianya perlu dilakukan sebelum kita masuk ke bilik air dan mencuci mulut seperti berkumur-kumur dan gosok gigi.

Janda Presiden Soekarno, Hartini pun amalkan

Saya pernah bertemu beberapa orang yg memberitahu saya bahawa amalan kesihatan yg mereka praktikkan kerana “diperturunkan” kepada mereka ialah minum segelas air sejuk selepas bangun pagi sebelum mulut dicuci. Mereka percaya ini menjadi salah satu sebab mereka sihat.

Baru – baru ini saya terbaca mengenai salah seorang janda Presiden Soekarno iaitu Hartini, yang terkenal sihat dan cantik sehingga usia tua beliau. Diungkapkan juga bahawa salah satu amalan sepanjang hayat beliau ialah minum air putih (air kosong ) selepas bangun pagi sebelum mencuci mulut.

Nampaknya memang amalan ini telah lama diamalkan oleh ramai orang dari berbagai bangsa dan budaya.

Nitric Oxide khasiat dari aspek sains

Yang ingin saya sentuh di sini ialah aspek Sains amalan ini. Apa khasiat air sejuk diminum di waktu pagi sebelum mulut dicuci? Untuk memahami khasiatnya, perlu diketahui bahawa di dalam badan kita ada suatu molekul yg tersangat penting untuk kesihatan, iaitu Nitric Oxide ( NO ).

NO bertindak mengawal tekanan darah, sebagai neurotransmitter, anti-penuaan, anti-oxidant, anti-inflammatori dan banyak lagi peranan pentingnya.

Ada banyak cara Allah SWT yang Maha Pencipta, memberikan NO kepada kita,makhluknya. Salah satu cara ialah dengan ada bakteria – bakteria tertentu di dalam rongga mulut dan hidung kita yang menghasilkan NO secara semulajadi, terutamanya ketika kita tidur. NO yg terhasil itu terkumpul di dalam air liur yg terhasil semasa kita tidur itu, antaranya.

Rujuk: Jose Miguel Chatkin, MD; Wei Qian, MD; Patricia A. McClean, MSc; et al Noe Zamel, MD; James Haight, MD; Phillip Silkoff, MD. Nitric Oxide Accumulation in the Nonventilated Nasal Cavity. Arch Otolaryngol Head Neck Surg. 1999;125(6):682-685.

Maka apabila kita bangun dari tidur dan minum air sejuk, NO di dalam air liur kita itu dibawa ke dalam perut kita yg kosong dan diserap ke dalam peredaran darah kita. NO adalah sangat penting untuk kesihatan kita, kesihatan jantung terutamanya.

 

AMALAN MINUM AIR SELEPAS BANGUN TIDUR Saya pernah bertemu beberapa orang yg memberitahu saya bahawa amalan kesihatan yg mereka praktikkan kerana “diperturunkan” kepada mereka ialah minum segelas air sejuk selepas bangun pagi sebelum mulut dicuci. Mereka percaya ini menjadi salah satu sebab mereka sihat. Baru – baru ini saya terbaca mengenai salah seorang janda Presiden Soekarno iaitu Hartini, yang terkenal sihat dn cantik sehingga usia tua beliau. Diungkapkan juga bahawa salah satu amalan sepanjang hayat beliau ialah minum air putih (air kosong ) selepas bangun pagi sebelum mencuci mulut. Nampaknya memang amalan ini telah lama diamalkan oleh ramai orang dari berbagai bangsa dan budaya. Yang ingin saya sentuh di sini ialah aspek Sains amalan ini. Apa khasiat air sejuk diminum di waktu pagi sebelum mulut dicuci ? Untuk memahami khasiatnya, perlu diketahui bahawa di dalam badan kita ada suatu molekul yg tersangat penting untuk kesihatan, iaitu Nitric Oxide ( NO ). NO bertindak mengawal tekanan darah, sebagai neurotransmitter, anti-penuaan, anti-oxidant, anti-inflammatori dan banyak lagi peranan pentingnya. Ada banyak cara Allah SWT yang Maha Pencipta, memberikan NO kepada kita,makhluknya. Salah satu cara ialah dengan ada bakteria – bakteria tertentu di dalam rongga mulut dan hidung kita yang menghasilkan NO secara semulajadi,terutamanya ketika kita tidur. NO yg terhasil itu terkumpul di dalam air liur yg terhasil semasa kita tidur itu,antaranya. Rujuk: Jose Miguel Chatkin, MD; Wei Qian, MD; Patricia A. McClean, MSc; et al Noe Zamel, MD; James Haight, MD; Phillip Silkoff, MD. Nitric Oxide Accumulation in the Nonventilated Nasal Cavity. Arch Otolaryngol Head Neck Surg. 1999;125(6):682-685. Maka apabila kita bangun dari tidur dan minum air sejuk, NO di dalam air liur kita itu dibawa ke dalam perut kita yg kosong dan diserap ke dalam peredaran darah kita. NO adalah sangat penting untuk kesihatan kita, kesihatan jantung terutamanya.

A post shared by Dr Zubaidi Hj Ahmad (@drzubaidi) on

Mudah saja kan kalau nak awet muda. Tak perlu tunggu lagi, amalkan segera besok ya!

Sumber drzubaidi

 

 

 

Boleh Ke Masa Berpantang Makan Makanan Bersantan? Bidan Ini Beri Penjelasan

Boleh Ke Masa Berpantang Makan Makanan Bersantan? Bidan Ini Beri Penjelasan

 

 

 

Soal pemakanan memang memberikan banyak tanda tanya kepada wanita yang baru bersalin. Apa yang boleh dimakan, apa yang tak boleh dimakan. Ramai yang kurang pasti.

Salah satunya ialah santan. Ada yang kata tak boleh makan sebab angin. Sebaliknya ada yang kata boleh makan. Jadi lebih baik kita tanyakan pada yang pakar. Bidan Mengurut dan Berpantang, Siti Aishah yang menggelarkan dirinya Kak Ice berkongsi di laman facebook mengenai persoalan mengenai santan bagi ibu berpantang.

 

 

2 kemusykilan penting

Bila Kak Ice share senarai sarapan di dalam pantang bersalin, maka ramai bertanya perkara yang sama

“Boleh ke makan santan ketika dalam pantang?”

Ada 2 kemuskilan yang diutarakan.

Yang pertama: santan adalah dari buah tempatan iaitu buah kelapa. Sedangkan air kelapa pun tak boleh diminum di dalam pantang sebab bergas, so boleh ke santan dimakan?

Yang kedua: boleh ke ibu berpantang makan benda2 berminyak?

 

Yang berangin ialah air kelapa. Bukan santan

Mengikut ilmu perbidanan dari Datin Sh Anisah Barakbah, santan BOLEH dimakan ibu dalam pantang.

Bahagian yang berangin atau bergas di dalam kelapa adalah airnya. Tetapi isinya yang diperah yang dijadikan santan adalah selamat untuk dimakan.

Sama juga sepeti soya. Kacang soya yg dibuat air soya itu sifatnya sejuk dan berangin, sama seperti keluarga kekacag yang lain (kecuali badam). Tetapi bila difermentasikan dan dijadikan tempe maka ia selamat dimakan di dalam pantang. Tidak sejuk dan berangin.

 

Santan selamat untuk dimakan oleh orang bersalin kerana tidak menyebabkan angin dalam badan. Ini kerana bahagian yang berangin ialah air kelapa. Jadi, jangan keliru ya wahai ibu-ibu.

 

Boleh makan santan tapi bukan berliter-liter

Amalan santan perlulah dalam 1-2 sudu besar utk 1 menu. Bukannya berliter-liter. Dan masakan seperti kari, rendang dan nasi lemak buat ibu berpantang pula kandungan santannya tetap rendah. Tak semeriah macam orang yang tidak berpantang.

Manakala pertanyaan berkenaan amalan santan yang dikatakan berminyak. Kita masak santan ya. Bukannya masak minyak kelapa. Meskipun santan yang dimasak itu boleh turn into minyak, tetapi bilangan yang sedikit.

 

Walaupun ibu berpantang boleh makan santan tetapi janganlah ambil dalam kuantiti yang banyak. Cukup sekadar 1 hingga 2 sudu sahaja. Ingat ya. Masih dalam berpantang. Jangan makan macam orang yang bukan dalam pantang.

Yang penting bersederhana

Bidan-bidan dahulu tak bagi ibu berpantang makan makanan berminyak kerana katanya nanti rahim menggelongsor turun. Itu tak pastilah betul ke tidak🤣🤣🤣

Tetapi bagi Kak Ice, baguslah kita dalam pantang tak makan benda2 yang berminyak atau yang disediakan secara deep fry. Kan tak sihat tu.

Akan tetapi….. minyak kelapa sangat banyak khasiatnya ya. Antaranya membantu membakar lemak, membunuh mikroorganisma berbahaya di dalam tubuh, mengelakkan penyakit nyanyuk, dan bagus untuk otak juga!

So, apa2pun amalannya perlulah bersederhana….

So diharapkan terjawablah segala persoalan boleh ke makan santan dalam pantang.

Best tau….dapat makan makanan yang bersantan.

 

Sumber: https://www.facebook.com/kakbidanice

Bawa Anak Kembar Bercuti ke Santorini, Baby Comel Tapi Penampilan Zizie Izzete Lebih Curi Perhatian

Bawa Anak Kembar Bercuti ke Santorini, Baby Comel Tapi Penampilan Zizie Izzete Lebih Curi Perhatian

 

 

Seronok tengok gambar pelakon Zizie Izette bercuti di Santorini, Greece.  Turut membawa anak kembarnya Aadam Zac dan Aaleph Zeke ke sana, isteri kepada Datuk Bung Mokhtar ini juga berkongsi foto-foto percutiannya yang khabarnya selama sebulan di instagram.

Selain baby kembar yang comel apa yang turut menarik perhatian adalah penampilan Zizie selama di sana. Dengan bentuk badan yang semakin langsing dia nampak cukup cantik sekali.

Tapi sebenarnya tak hairan jika Zizie tampil goergeous sebab katanya baju-baju yang dipakai ketika bercuti kali ni kebanyakannya ditaja designer lagi. #jeles ok!

Makin langsing!

 

Geramnya tengok baby kembar ni

 

Pemandangan cantik, orangnya pun cantik

 

Red beach, Santorini. 🏖

A post shared by Zizie Izette (@zizieizette) on

 

 

 

 

 

 

 

Tak Guna Serum, Toner Atau Krim Malam Tapi Kulit Putih, Awet Muda Pada Usia 40-an, Datin Maria Farida Kongsi Rahsia Jaga Kulit Yang Diamalkan

Tak Guna Serum, Toner Atau Krim Malam Tapi Kulit Putih, Awet Muda Pada Usia 40-an, Datin Maria Farida Kongsi Rahsia Jaga Kulit Yang Diamalkan

 

 

 

 

Rutin penjagaan kulit wajah selalunya bermula dengan pelembap, krim siang, serum, pembersih dan krim malam. Namun percaya tak, ada wanita yang tidak boleh gunakan serum, toner dan krim malam. Pun begitu kulitnya tetap cantik

Itulah pelakon cantik, Datin Maria Farida. Walau sudah berusia 47  beliau tetap awet muda dengan kulit wajah yang putih dan mulus.

Memandangkan ramai yang bertanya Maria dalam instagramnya memberikan beberapa tip penjagaan kulit wajah yang beliau lakukan setiap hari.

Jelas pelakon ini mengakui mengelak daripada menggunakan serum, toner dan krim malam kerana alah dengan tiga produk tersebut, sebaliknya dia menggunakan cara lain untuk merawat kulit.

 

Orang selalu tanya mengenai rutin penjagaan kulit wajah saya. Sejujurnya, saya tak ada rahsia pun. Apa yang saya lakukan ialah tiap malam bersihkan kulit wajah saya dengan tisu basah. Tak guna langsung serum antipenuaan, toner dan krim malam kerana saya elergik kepadanya bahan itu. Kulit wajah saya sangat sensitif.

Jadi, apa yang saya buat ialah setiap bulan saya buat facial di klinik untuk pastikan kulit saya diberi perhatian sebaliknya. Tiap kali saya di sini, saya akan jalani rawatan yang memberikan kulit saya nampak berseri, lembut dan anjal. Saya sangat sukannya. Untuk lebih menyerlah, saya ambik suplemen untuk kulit. TQ Dr.Hoe.

 

 

Jaga kulit wajah cara Datin Maria Farida

1.Tiap malam bersihkan kulit wajah dengan tisu basah.

2.Tak gunakan langsung serum antipenuaan, toner dan krim malam kerana elergik.

3.Setiap bulan buat facial di klinik untuk pastikan kulit diberi perhatian sebaiknya.

4.Ambil suplemen untuk kulit.

 

Sumber: https://www.instagram.com/mariafarida/

 

 

 

Fesyen Sentiasa Onz! Liyana Jasmay Turunkan Tip Nampak Bergaya Tak Kisah Jenama

Fesyen Sentiasa Onz! Liyana Jasmay Turunkan Tip Nampak Bergaya Tak Kisah Jenama

 

 

 

Cita rasa fesyen kita berbeza, ada yang suka nampak classy. Ada yang suka nampak ringkas dengan sesuatu yang kasual. Tak kurang juga ramai yang memandang jenama sesuatu produk fesyen itu terlebih dahulu sebelum membeli dan memakainya.

Tapi bagi pelakon dan penyanyi, Liyana Jasmay apa pun yang dikenakan sentiasa nampak cantik bergaya walaupun dia berhijab.  Melalui instagram Liyana juga berkongsi tip fesyen yang dipraktikkan. Paling utama katanya mix and match.

 

 

Suka t shirt over size

I’m still me. It’s hard to change. I love my oversize tshirt and color shoes. I remember I have converse in every color and with the glitter ones too. I tend to buy the same thing over and over again. Last last, almari penuh dgn style yg sama cuma warna je lain.

Akibat suka membeli sesuatu yang sama berkali-kali, akhirnya almari Liyana penuh dengan gaya yang sama. Yang berbeza cuma warna saja.

Harga bukan penentu cantik atau tidak

Oh baju yang cantik, tak semestinya mahal.. Kalau ada taste, apa2 brand pun kalau pandai mix and match akan jadi ons!

Liyana menyarankan kita kena bijak suai padan. Jangan pentingkan jenama sangat. Ini kerana cita rasa kitalah yang jadi penentu. Kalau ada cita rasa, jenama apa pun yang kita beli boleh nampak cantik asalkan bijak suai padan.

 

Jom tengok gaya Liyana di bawah ni.

T shirt over size dan kasut warna terang. Liyana Jasmay sangat!

 

Baju turtle neck. Saiz tetap besar.

 

Saiz besar tetap jadi pilihan Liyana.

 

Kardigan labuh bercorak jadi pilihan.

 

Blaus besar dengan seluar corak jalur. Tetap cantik.

 

Sumber: https://www.instagram.com/liyanajasmay/?hl=en

 

 

Masalah Tumit Merekah & Hitam Setel Dalam Masa 5 Minit, Terus Halus Mulus. Petua Wanita Ini Berbaloi Cuba!

Masalah Tumit Merekah & Hitam Setel Dalam Masa 5 Minit, Terus Halus Mulus. Petua Wanita Ini Berbaloi Cuba!

 

 

Masalah tumit merekah dan hitam memang dihadapi ramai wanita. Sampai ada yang sanggup pergi rawatan spa untuk menghilangkannya.

Sebenarnya tak perlu buang duit pun pergi buat rawatan atau beli produk untuk menghilangkan masalah tumit merekah ini.

Buat sendiri saja di rumah seperti perkongsian Siti Norshafika Amran ini. Guna barang dapur saja dan paling menarik dalam masa lima minit saja masalah ini.

“Tip tumit merekah bersinau dalam 5 minit hanya guna 2 barang je. Jangan duk pandang rendah tang tumit merekah. Tumit pun ada hak nak melawa, bergojes, ada skin haluih mulus bak muka ploles jugak

“Yer korang, nampak tua bukan je pada paras rupa! Orang tengok kaki pun boleh kata kita tua. Bukan sorang je tapi ramai hat tegur kaki datin dah macam orang tua padahal umur baru 26. Malu sungguh!

Datin berlapang dada nak share tips basmi masalah tumit merekah hanya guna barang kat dapur je. Mudah dan senang. Anak-anak tidur mommy-mommy boleh la belai tumit.

Bahan-bahan

Limau nipis boleh jugak guna lemon dan garam.

 

Berus gigi murah guna bulu yang kasar, lepas limau dah lunyai gunakan berus pulak.

 

Sebelum

 

Selepas

 

Ha bersihkan!  Dah tahu cara mudah bolehlah cuba dan share dengan kawan-kawan lain ya.

 

Sumber: Siti Norshafika Amran

 

 

 

 

 

KORPORAT     POLISI DATA PERIBADI    PENAFIAN   •   LANGGANAN      PENGIKLANAN      KERJAYA       HUBUNGI KAMI

© Hakcipta Terpelihara • Dikendali Oleh Astro Group

error: