(Kajian) Wanita Akan Kelihatan Paling Cantik Pada Usia 30-an

(Kajian) Wanita Akan Kelihatan Paling Cantik Pada Usia 30-an

 

Satu kajian yang disiarkan dalam British Telegraph menyatakan bahawa seseorang wanita dikatakan mencapai tahap kecantikan yang paling sempurna ketika berusia 31 tahun.

Bila pandang muka Fazura, Sariyanti, Lisa Surihani, Wawa Zainal rasanya macam betul pula.

Bukan saja-saja cakap tapi fakta itu sebenarnya diperolehi daripada tinjauan yang dilakukan ke atas dua ribu lelaki dan wanita di Britain tidak lama dulu.

Hasil tinjauan itu mendapati kecantikan seseorang wanita boleh ditafsirkan bukan sahaja daripada paras rupa tetapi juga personaliti dan penampilan.

Sebanyak 70 peratus responden mentafsirkan wanita dipandang cantik apabila dia berkeyakinan atau memperlihatkan tahap keyakinan diri yang tinggi.

67 peratus daripada responden mengatakan, kecantikan bergantung pada wajah yang menawan. 47 peratus pula melihat kecantikan berdasarkan penampilan.

Tidak kurang yang berpendapat bahawa kecantikan wanita bukan terletak pada yang empunya diri, tetapi mata orang yang melihat.

Hasil kajian juga mendapati perkara berikut :

  • Daya tarik wanita mencapai kemuncaknya pada usia 30 tahun.
  • Tanda penuaan mula muncul pada usia 41 tahun.
  • Mula tidak merasa seksi di usia 53 tahun.
  • Mula kelihatan tua di usia 55 tahun.

Mengikut laporan itu, wanita yang lebih dewasa dipandang lebih cantik dan menarik berbanding wanita muda. Turut disebut bahawa wanita berusia awal 30-an sebenarnya jauh lebih cantik berbanding wanita yang berusia 18, 19 atau awal 20-an.

Wanita berusia 30-an atau awal 40-an dianggap paling cantik kerana inilah ketikanya mereka memiliki aset hidup yang paling berharga iaitu kecantikan rupa, kematangan fikiran, keyakinan diri dan juga mungkin kemampuan ekonomi untuk melebihkan belanja bagi memanjakan diri.

 

 

Busana Pengantin Izara Aishah Dapat Pujian Tapi Veil… Jadi Buah Mulut Netizen

Busana Pengantin Izara Aishah Dapat Pujian Tapi Veil… Jadi Buah Mulut Netizen

 

Semalam pelakon Izara Aishah sah menjadi milik Adib Khalid, yang juga anak tiri kepada Datuk Seri Siti Nurhaliza.

Mengenakan persalinan sentuhan pereka terkenal tanah air Datuk Rizalman Ibrahim ramai yang terkesima melihat penampilan pengantin perempuan.

Berbaju kurung moden rona putih dengan perincian indah pada baju namun yang paling menarik perhatian sudah tentunya veil atau layah yang dikenakan oleh Izara malam tadi.

Seakan mengambil inspirasi daripada wanita Melayu zaman dulu kala berbaju kurung dengan kerudung labuh menutupi kepala, meski ramai yang kagum melihat rekaan kreatif itu tapi tak kurang juga yang memberi pandangan berbeza.

Nampak pelik, keras, macam selimut, tidak selesa, ini antara sebahagian komen daripada peminat. Malah ada juga yang mengatakan veil yang dikenakan oleh Izara seakan tosei.

Apatah lagi bila melihat Izara seakan tidak selesa dan kaku ketika berjalan di pelamin dengan veil berat yang dilihat menutup rupanya yang cantik melalui satu video yang dimuat naik oleh Datuk Rizalman di instagramnya.

Jom baca komen-komen ni. Lucu pun ada.

Veil viral

Keras macam roti tisu

Baju cantik tapi veil macam selimut

Nampak tak selesa

Indah di pandangan kita tapi di mata orang lain mungkin berbeza. Tapi pada VK penampilan Izara semalam cukup klasik dan sopan berbeza dari penampilan biasanya. Veil labuh yang dikritik itu adalah daya tarikan paling istimewa.

Datuk Rizalman sendiri mungkin sudah sedia mendengar pelbagai komen untuk sentuhannya kerana sebelum majlis lagi dia sudah pun memberi hint akan rekaannya kali ini akan membawa trend baru pada persalinan pengantin.

Sumber: Instagram rizalman71

 

 

 

 

 

 

Foto Percutian Rozita Che Wan Di Paris, Trip Hadiah Hari Jadi Untuk Aisyah

Foto Percutian Rozita Che Wan Di Paris, Trip Hadiah Hari Jadi Untuk Aisyah

Setiap kali bercuti, foto keluarga ini pasti jadi tumpuan.

Dan menjadi kebiasaan bagi selebriti Rozita Che Wan untuk mengambil khidmat jurufoto bagi merakamkan aksi-aksi mereka selama di sana.

Kali ini sempena hari jadi Aaisyah Dhia Rana yang ke-3, mereka sekeluarga terbang ke Perancis untuk bercuti di sana.

Jom kita layan gambar-gambar percutian mereka yang cantik-cantik belaka. Untungnya jadi Aaisyah…

Tema kuning ya

Syoknya Aaisyah pergi Disneyland Paris

Sempat juga ke Dior Exhibition, Muse du Lourve Paris

Jalan-jalan di Paris

 

Sumber: instagram rozitachewan1

 

 

Ibu Usia 50 Tahun Tapi Nampak Macam Gadis Usia 20-an, 4 Amalan Awet Muda Puspa Dewi Jadi Bualan Hangat Netizen

Ibu Usia 50 Tahun Tapi Nampak Macam Gadis Usia 20-an, 4 Amalan Awet Muda Puspa Dewi Jadi Bualan Hangat Netizen

Memuat naik gambarnya meraikan hari lahir ke-50, ibu kepada dua anak ini telah menjadi bualan netizen di alam maya.

Dalam satu gambar yang dimuat naik, Puspa Dewi diapit dua anak lelakinya yang disangka netizen sebagai teman wanita mereka, namun sebenarnya adalah ibu mereka.

Mana tidaknya pada usia 50 tahun dia tampil muda seperti gadis berumur 20 tahun malah tidak keterlaluan dilihat sebaya dengan anak bujangnya.

Disebabkan itu ramai yang tertanya-tanya rahsia ibu bernama Puspa Dewi daripada Jakarta Indonesia ini boleh kelihatan begitu muda.

Memetik laporan media massa di sana empat perkara ini menjadi amalan Puspa atau mesra dipanggil sebagai Mama Hadi.

Menurut Wanita ini penampilannya yang awet muda ini adalah hasil gaya hidup sihat yang sudah lama dipraktikkan.

1. Aerobik & zumba

Anak sulung merangkap jurulatihnya

Sejak kecil Puspa sudah terbiasa dengan sukan badminton dan renang. Namun bila usia meningkat dia memilih aerobik, zumba dan yoga yang dilakukan beberapa kali seminggu.

Aktiviti ini sudah sebati dengan dirinya hingga menyebabkan dia merasakan satu kekurangan jika tidak melakukannya.

“Saya akan rasa seperti ada yang ‘kurang’. Badan juga rasa tak sedap jadi saya perlu selalu bersenam.”

2. Amalkan makanan sihat, segar

Pada usia 50 tahun juga kulit wajah Puspa kelihatan sihat malah berseri. Semua ini hasil senaman yang teratur dan juga pemakanan sihat yang diamalkan.

“Amalkan makanan yang sihat, banyak makan buah, makan sayur dan senaman akan beri kesan hingga ke kulit wajah.”

Pemakanannya juga banyak dipantau oleh anak sulungnya yang juga seorang ‘nutritionist’ yang menjalankan perniagaan makanan sihat.

3. Kulit tegang hasil jaga wajah

Kulit wajah Puspa yang halus dan tegang sebenarnya adalah hasil amalannya yang rajin membersihkan kulit setiap hari dengan produk perawatan yang sesuai dan tidak berlebihan. Akui wanita ini dia juga sebenarnya sudah lama tidak mengalami masalah jerawat.

4. Jaga emosi

Bagi wanita yang mempunyai hampir 285,000 ribu pengikut di instagram ini, perasaan bahagia juga banyak mempengaruhi aura kecantikan.

“Semakin bertambah usia, saya nampak semakin muda. Itu yang ramai orang kata. Saya rasa apa yang orang katakan itu betul kerana saya sentiasa gembira dengan kerjaya dan anak-anak yang sudah besar.”

 

 

 

Terpaksa Dirawat Kerana Kasut Tumit Tinggi, Zara Zya Nasihat Wanita Lain Kurangkan Pemakaiannya

Terpaksa Dirawat Kerana Kasut Tumit Tinggi, Zara Zya Nasihat Wanita Lain Kurangkan Pemakaiannya

 

Meski pun kajian telah menyatakan pemakaian kasut tumit tinggi boleh menyebabkan masalah kepada kesihatan namun kaum wanita tetap mengenakannya untuk tampil cantik.

Pelakon Zara Zya bagaimanapun mungkin serik setelah mendapat pengajaran daripada pemakaian kasut tumit apabila terpaksa mendapat rawatan kerana mengenakan kasut jenis ini dalam tempoh yang lama.

Perkara ini didedahkan oleh Zara Zya sendiri dalam akaun instagram miliknya.

“Kejadian semalam…bila terjaga waktu pagi, kaki dgn tulang belakang saya sakit sgt. Tak boleh jalan. Hasrat nak pegi shooting tergendala. Nervousnya masa tu Allah je tahu. Hurmmmm sebabnya ialah hari-hari pakai kasut tumit tinggi.

Shooting pakai, masa jalan2 pakai. Dan terlalu banyak berdiri. Nahhhh Allah tarik nikmat untuk seketika. Skrg ni saya nak ingatkan semua para gadis, para wanita please lah kurangkan pakai high heels okay. Alhamdulilah sekarang saya okay.”

Demikian tulis Zara dalam status yang disertakan dengan gambar dia sedang menerima rawatan dan satu lagi foto di atas kerusi roda.

Justeru apa yang berlaku kepada dirinya, pelakon ini yang juga bintang drama Tuan Anas Mikael ini meminta wanita di luar sana mengurangkan pemakaian kasut tumit tinggi bagi mengelakkan kejadian yang berlaku pada dirinya berulang.

Bahaya pakai kasut tumit tinggi

Selain sakit kaki dan tulang belakang seperti dialami Zara Zya, pemakaian kasut tinggu juga boleh menyebabkan masalah kesihatan berikut;

  •  Seseorang yang memakai kasut bertumit 2.5 inci memberi 50%, manakala kasut bertumit 3 inci memberi 76% tekanan pada kaki.
  • Masalah lebih menyakitkan ialah neuroma iaitu kaki dipaksa masuk ke dalam kasut tumit tinggi yang ketat dan runcing di depan, kemudian akan menekan saraf dan tisu mula terbentuk di sekitar saraf yang menyebabkan kesakitan sehingga pembedahan perlu dilakukan.
  • Berlaku pembesaran tulang bahagian belakang kaki sehingga kaki bengkak, merah dan menyakitkan.
  • Pergelangan kaki terseliuh di bahagian buku lali kerana sukar mengimbang badan.
  • Masalah bunion (hallux valgus) iaitu ibu jari kaki masuk ke dalam ke arah jari kedua mengakibatkan benjolan pada bahagian luar kaki di sebelah ibu jari kaki
  • Pemakaian kasut tumit tinggi yang bertutup di hadapan dan runcing menyebabkan darah tidak dapat bergerak dengan betul akibat tersekat.
  • Betis memendek dan tegang kerana tumit tertolak ke atas menyebabkan kaki kerap mengalami kekejangan dan sakit di bahagian tumit.
  • Kulit pada bahagian kaki menerima tekanan akan mengeras termasuklah bahagian tapak kaki, di bawah jari dan bahagian tepi hujung kaki.
  • Kesakitan lutut menyebabkan badan tidak stabil.
  • Saraf bengkak/menebal pada bola kaki iaitu morton’s neuroma, pembesaran tulang di belakang tumit (kecacatan haglund) dan jari bengkok (claw hammer)

Mr. Edmund Lee, Pengarah Urusan MyOrtho & Pakar Orthotik dan Prostetik
Prof. Madya Dr. John Marymont, Pakar Pembedahan Ortopedik, Kolej Perubatan Baylor, Houston

Sumber: instagram zarazya

Resipi Air Jamu Cekur, Rahsia Ibu Anak 10 Kekal Langsing

Resipi Air Jamu Cekur, Rahsia Ibu Anak 10 Kekal Langsing

 

Orang perempuan memang suka bab petua atau jamu untuk mencantikkan diri. Tak kisah dari bibik asalkan ia berkesan.

Sebab itulah juga petua dari wanita seberang yang bekerja sebagai pembantu rumah ini tular di media sosial.

Sudah punya anak 10, tapi badan maintain kurus dan kulit tetap lembut dia berkongsi cara membuat air jamu yang jadi amalannya.

Wanita dari sana memang kita tahu mengamalkan jamu untuk kecantikan dalaman dan luaran.Sebab tu mereka ini cergas buat kerja walau pun berat.

Kalau nak kesannya yang sama boleh cuba resipi air jamu perkongsian Maslinda Mohd Nor Mamasilat.

Ilmu dalaman mantap dari bibik

Inilah rahsianya

Amalan

 

Sumber: Maslinda Mohd Nor Mamasilat

KORPORAT     POLISI DATA PERIBADI    PENAFIAN   •   LANGGANAN      PENGIKLANAN      KERJAYA       HUBUNGI KAMI

© Hakcipta Terpelihara • Kumpulan Karangkraf

error: