Anak Suka Pukul, Gigit, Tendang, Hantuk Kepala, Baring Di Lantai, Mak-Mak Jangan Marah Ikuti Saranan Occupational Therapist Ini

Anak Suka Pukul, Gigit, Tendang, Hantuk Kepala, Baring Di Lantai, Mak-Mak Jangan Marah Ikuti Saranan Occupational Therapist Ini

Anak Suka Pukul, Gigit, Tendang, Hantuk Kepala, Baring Di Lantai, Mak-Mak Jangan Marah Ikuti Saranan Occupational Therapist Ini

Ada yang suka menggigit, pukul kawan, adik beradik, malah mak bapa pun kena juga. Lagi merisaukan ada anak yang jenis suka hantuk kepala pada dinding.

Ha! ini antara perangai anak-anak kita bila dah usia lebih setahun. Menurut Puan Maryam Jamadi yang juga seorang Occupational Therapist ini sebenarnya cara anak kecil nak luah perasaan.

Bab ini ibu bapa kena faham. Dalam satu perkongsian di Facebook, Puan Maryam turut menurunkan ilmu untuk ibu bapa menangani masalah ini.

Masalah normal anak umur 18-3 tahun

1. Pukul
2. Gigit
3. Tendang
4. Hantuk kepala
5. Baring di lantai

Diatas ini adalah contoh masalah tingkah laku yang biasa muncul sekitar umur anak 18 hingga 3 tahun.

FAHAMI FISIOLOGI ANAK

Masalah tingkahlaku memang normal bagi anak berumur 18 bulan hingga 3 tahun kerana fasa ini mereka dah ada kehendak sendiri walaupun kehendak tersebut susah nak ditunaikan dan kadangkala “merepek” seperti nak makan cicah sambal, tarik mak ayah ke pintu untuk keluar rumah di tengah malam, nak minum air panas menggelegak dan sebagainya.

Sebelum ini anak cuma tahu menangis atau ketawa sahaja. Perasaan gembira, kelakar, bahagia dan geli di geletek semua diluahkan dengan cara senyum dan ketawa. Emosi yang tak “best” pula seperti lapar, haus, bosan, cemburu, sakit perut, marah atau panas diluahkan dengan cara menangis. 😢

Mereka belum “pandai” marah lagi semasa bayi disebabkan bahasa yang terhad. Sebenarnya “pandai” marah juga adalah salah satu perkembangan emosi bagi anak ya, jangan risau. 🙂

Disebabkan keterujaan dengan emosi baru iaitu marah, mereka jadi pelik dan cuba berlatih meluahkan perasaan marah seterusnya memerhati respon mak ayah. Macam “orang yang baru dapat kaki”, sentiasa nak berlatih. Pantang ada “point” sikit, ada sahaja yang nak dimarahnya, sikit-sikit nak baring di lantai, sikit-sikit nak mengamuk baling barang, semua benda tak kena dan menangis tak tentu pasal.

Baru sedar cara nak luah perasaan

Anak yang dulunya comel, “behave” dan penyayang, tiba-tiba jadi pemarah apabila masuk umur 18 bulan. Mereka mengalami “mood swing” kerana mereka baru sedar yang banyak cara sebenarnya nak luahkan perasaan bukannya dengan cara menangis dan ketawa. Sebab itu mereka akan cuba pelbagai cara asalkan mereka dapat apa yang dikehendaki.

 CARA MENANGANI

Ada banyak cara sebenarnya nak atasi masalah tingkahlaku sebab setiap mak ayah ada caranya tersendiri untuk mendidik anak. Dibawah ini adalah tips mengatasi masalah tingkahlaku daripada saya:

1. AUTONOMI

Mak ayah perlu faham keadaan anak, cuba bayangkan kita di tempat anak di mana situasi kita di negara asing yang perlukan bantuan tetapi semua orang tak faham apa kita cakap. Puas kita menjerit dan buat pelbagai “body sign”, orang lain masih buat muka “blur” dan kadang-kadang buat tak endah. Mesti rasa nak tumbuk dinding kan?

Sama juga seperti anak, mak ayah yang tidak memahami kehendak anak akan menyebabkan anak cenderung mengalami masalah tingkahlaku. Kena faham, anak umur 18 hingga 3 tahun adalah fasa autonomi vs malu/sangsi dalam perkembangan emosi dan sosial. Satu sahaja yang mereka mahukan semasa fasa ini, iaitu autonomi.

Kebebasan untuk bermain sendiri, makan sendiri, pakai baju dan seluar sendiri, pilih baju sendiri, pakai kasut sendiri, makan lauk yang mereka mahu sahaja dan sebagainya. Masa ini anak dah ada makanan kegemaran, warna kegemaran, patung kegemaran dan watak kegemaran mereka. Perlu faham situasi mereka, baru boleh bertindak dengan betul.

Jangan sesekali menghukum sebelum menyiasat kerana ia akan menyebabkan anak menjadi malu/sangsi tak ada keyakinan diri kelak.

2. MINDSET

Walau cuba pelbagai cara, mindset mak ayah masih tak ke jalan yang benar memang semuanya tak akan jadi. Mak ayah perlu tegas yang “NO MEANS NO” semasa menangani tingkahlaku yang tidak diingini.

Contoh situasi:

A) Anak mengamuk tak mahu kemas mainan walaupun sudah pandai kemas, semakin disuruh semakin mengamuk baling mainan.

Kalau sekali mak ayah layankan amukan anak, disuakan handphone, dipeluk, dibuatnya muka kesian malah siap cakap “sorry” dengan anak. Maka, maksudnya mak ayah dah di “manipulate’ dengan anak. Lain kali bila berdepan dengan situasi sama, anak akan buat “trick” sama dan benda ini akan berulang sampai anak jadi “kebal” tak kemas mainan.

Ditambah lagi bila ada “penyelamat dunia”, lagilah anak bertambah “kebal” tak kemas mainan. Mereka akan letak mindset yang “aku tak salah, mama papa yang salah”. Bila anak dah mindset sebegitu dari umur 18 bulan, cuba bayangkan betapa “kebal”nya anak bila dah umur 5 tahun kelak. 🤔

B ) Anak baring di lantai atau pukul apabila tak dapat apa yang dia nak.

Abaikan dia, jangan dipujuk, jangan dipandang atau dialihkan perhatian kerana anak akan belajar dan mindset yang “kalau nak sesuatu, baring di lantai/pukul”. Maka, situasi ini akan berulang dan berulang lagi.

Apabila anak dah reda dan bangun, beritahu yang perbuatannya salah. Mulakan seawal anak “belajar” cara sebegini bagi membendung masalah tingkahlaku yang semakin serius.

Untuk mengatasi masalah tingkahlaku anak, mak ayah perlu mindset “Kita tak salah, anak yang salah” dan “kita yang bentuk dia, bukan dia bentuk kita”. Jika betul anak buat salah, tak perlu buat muka kesian atau sedih dan tak perlu cakap “sorry” sebaliknya ajar anak minta maaf. Kalau belum pandai sebut “sorry”, ajar anak salam dan cium tangan setiap kali buat salah.

Saya selalu berjumpa kes masalah tingkahlaku dimana mak ayah yang “takut” anak, takut anak nangis, takut anak sedih, takut anak marah, takut anak mengamuk dan sebagainya. Tolong buang perasaan “takut” kepada anak jika mahu menangani masalah tingkahlaku. Jadilah pemimpin anak, bukan dipimpin anak.

3. PERKATAAN KERAMAT

Nak marah anak pun ada caranya. Kalau anak yang umur 2 tahun cukup sekadar guna 1 perkataan keramat seperti “NO” sambil reaksi muka berkerut dan suara yang tinggi sedikit tetapi bukan menjerit atau menengking.

Perkataan keramat ini juga perlu dihadkan penggunaannya, hanya gunakan semasa terdesak sahaja demi memastikan keberkesanan perkataan ini. Kalau setakat anak minum air tumpah sikit ataupun makan tumpah sikit kita dah marah tinggi suara sebut perkataan keramat, lama kelamaan teknik ini dah tak berkesan.

Anak bawah 3 tahun ini bila kita membebel panjang laju-laju pun mereka tak faham, makin membebel makin mereka “mute” suara kita sebab malas nak dengar. Maka, ckap bahasa mudah dan jelas sudah mencukupi.

4. “CRY IT OUT”

Biarkan mereka menangis bila berdepan dengan keadaan di atas sebab menangis adalah cara untuk anak luahkan perasaan. Mereka perlu belajar terima yang tak semua yang kita nak kita akan dapat. Ia dipanggil “frustration tolerance” iaitu ketahanan anak untuk terima kekalahan. “Frustration tolerance” sangat penting dalam perkembangan emosi dan sosial anak contohnya semasa bermain, hubungan sosial dan sebagainya.

Biarkan anak rasa “frust” sekarang supaya mereka dapat hadapi “frust” di masa akan datang tetapi janganlah pula berlebih-lebihan. Risau pula saya, takut ada mak ayah gunakan alasan ini untuk membuli anak.

Dalam ketegasan kita, perlu juga ada kelembutan. Penerimaan “frust” anak juga ada tahapnya, kalau anak umur 18 bulan beri 10 minit “frust” dah mencukupi selepas itu peluklah anak sambil nasihat jangan lakukan perbuatan itu lagi.

5. ALIHKAN PERHATIAN

Sebenarnya teknik ini memang selalunya berkesan, cuma kadangkala anak akan lupa tentang kesalahan yang dilakukan dan cenderung melakukannya lagi. Terutamanya jika alihkan perhatian dengan gadget. Anak tak “feel” rasa bersalah yang telah dilakukan. Tak ada minta maaf mak ayah dah tarik perhatian dia ke arah tempat lain.

6. PUJUK

Kalau anak menangis sebab benda kecil, boleh dipertimbangkan kaedah pujuk. Pujuk dengan cara peluk seluruh badan anak sambil usap-usap kepala anak.

Tapi kalau dah sampai tahap masalah tingkahlaku mencederakan orang lain dan diri sendiri, TAK PERLU PERTIMBANGKAN kaedah memujuk kerana ini maksudnya masalah tingkahlaku anak dah semakin ‘tebal”.

Pujuk bila anak dah reda dari tangisan dan minta anak minta maaf. Salam dan cium tangan sebagai tanda mereka terima kesalahan yang dibuat. Masa ini adalah masa yang paling sesuai untuk mak ayah buat “sosial story” tentang perbuatan baik dan tak baik.

7. “BUSY BAG”

Normal anak bawah 3 tahun memang suka bermain, bila tak dapat main memang mereka akan meragam dan mengundang masalah tingkahlaku yang tidak diingini. Maka, sangat penting untuk mak ayah kenalpasti punca anak meragam.

Kalau sebab nak bermain, memanjat tapi tak dapat seeloknya mak ayah bawa bekal mainan kemana-mana. Boleh google atau cari di pinterest untuk idea busy bag. 😍

Kesimpulannya, pokok pangkal untuk mengatasi masalah tingkahlaku adalah mindset mak ayah untuk menjadi pendidik anak dan bukannya “dididik” oleh anak. Tanamkan niat untuk membesarkan anak yang mendengar kata bukannya dengan niat menghambakan anak kepada mak ayah tetapi belajar menghambakan diri kepada Tuhan juga. ❤

Terima kasih, semoga bermanfaat. 😊

*Anak yang mempunyai masalah tingkahlaku yang serius selalunya mempunyai masalah sensori sama juga dengan kes anak terlewat percakapan. Kalau nak tahu lebih lanjut tentang ini memerlukan penilaian sensori dan tingkahlaku daripada occupational therapist bertauliah 📑

Maryam Jamadi

Occupational Therapist
Beyond Home Therapy

 

 

Mak Ai Mewahnya Bilik Anak Dato’ Seri Vida, Kalah Bilik Pengantin! Untung Cik B

Mak Ai Mewahnya Bilik Anak Dato’ Seri Vida, Kalah Bilik Pengantin! Untung Cik B

 

Ramai dah tahu, Dato’ Seri Vida (DSV) miliki sebuah banglo yang baru siap di Ipoh. Malah kediamannya ini pernah dikongsi dalam satu program TV terbitan Astro sebelum ini.

Walau pun belum siap sepenuhnya, tapi itu pun dah buat kita terpegun. Mana tidaknya luas ruang tamu saja macam dewan!

Baru-baru netizen terpegun lagi bila dalam satu video di instagram DSV, pengasas produk kecantikan ini sempat tunjukkan bilik anak gadisnya Cik B. Mak ai memang besar, macam bilik pengantin pun ada. Untung betul Cik B.

Ni baru luar bilik!

Ni ha bilik Cik B!

Sumber: datoserivida

 

Tragedi 3 Beradik Yatim Piatu Sekelip Mata, Ibu Ini Ambil Jadi Pengajaran Terus Buat 3 Perkara Ini!

Tragedi 3 Beradik Yatim Piatu Sekelip Mata, Ibu Ini Ambil Jadi Pengajaran Terus Buat 3 Perkara Ini!

 

Kisah tiga beradik yang menjadi yatim piatu sekelip mata selepas ibu bapa bersama adik bongsu mereka maut dalam kemalangan di Teluk Intan Perak baru-baru memang memilukankan.

Manakan tidak mereka meninggalkan anak-anak yang masih kecil, masih bersekolah rendah. Terus terlintas di fikiran bagaimana nasib mereka, siapa yang akan menjaga, mengurus dan paling penting menyambung tugas ibu bapa memberi kasih sayang dan mendidik anak-anak ini.

Kejadian anak yang menjadi yatim piatu sekelip mata ini juga sering kali kita dengar tapi apa yang seharusnya kita belajar daripada tragedi ini.

Perkongsian seorang ibu bernama Mahirah ini mungkin boleh menyedarkan kita tentang persediaan kita sebagai ibu bapa menghadapi perkara tidak dijangka seperti ini kerana ia juga boleh terjadi kepada kita.

Kalau kita tiada, anak-anak tinggal dengan siapa

Semalam selesai solat Isya’ suami bertanya,”Kalau kita dua-dua takde, nak tinggalkan anak-anak dengan siapa?”. Termangu.

Yang bongsu sedang dipangku. “Tak taulah…Tapi kena fikir…”“Anak kita bukan sorang. Tiga orang”.

Baru tadi diceritakan kisah tiga beradik yatim piatu sekelip mata. Ini bukan kali pertama terpapar berita sebegini.

Ini hakikat hidup. Terjadi pada mereka, boleh juga terjadi pada kita. Cuma tak tahu bila. Terus di mesej rakan baik, seorang peguam. “Babe do you write will?”.

Serius. Emosi ke tepi. Ini soalan serius.Yang pergi sudah selamat dikandung tanah, menghadap perhitungan di alam lain. Tetapi…Yang ditinggalkan terbeban dengan AMANAH.

Siapa akan jaga anak kalau ditakdirkan kita tiada

PENJAGAAN ANAK diharapkan pada siapa?
Siapakah paling layak membesarkan anak-anak kami?
Sanggupkah pihak yang dipercayai mengambil tanggungjawab ini?
Anak-anak paling selesa dengan siapa?

Ditanya pada yang sulung,
“Kalau Babah dengan Ummi takde, Abang nak duduk dengan siapa?”

“Dengan Babah”.

“Kalau Babah dengan Ummi takde pergi work jauh jauh?”

“Dengan Ummi”.

“Kalau Babah dengan Ummi dua dua pergi jauh jauh jauh jauh jauh jauh jauh, Abang nak duduk dengan Jiddah ke, Ami ke Nda?”.

“Dengan bibik dengan adik”.

Allahu, you’re so innocent my child.

Fahaman dia kalau Babah dan Ummi pergi ‘work’, dia di rumah dengan adik-adik, tempat paling selesa baginya.

Soalan masih belum terjawab. Siapa yang akan diamanahkan anak-anak kami? Nenek dan atuk memang rapat dan menyayangi, tetapi semakin meningkat usia. Ibu dan bapa saudara memang prihatin, tetapi baru membina keluarga sendiri.

Apa pun janganlah dipisahkan tiga beradik ini. Siapa pun yang diberi amanah berat ini, perlu persetujuan ikhlas mereka sebaiknya secara bertulis bagi mengelakkan konflik di masa hadapan.

Siapa akan urus wang peninggalan kita

PENGURUSAN KEWANGAN bagaimana? Siapa yang akan menguruskan wang peninggalan kami? Berapa banyak hutang yang perlu dilangsaikan? Cukupkah keperluan anak-anak?

Nasib baik ada sedikit perlindungan Takaful. Kalau tiada langsung? Walaupun ditinggalkan WANG HIBAH TAKAFUL sejuta ringgit nilainya sekali pun, cukup atau tidak untuk anak bertiga sampai mereka dewasa?

‘Cukup’ = Gaji setahun x 24 tahun
(perkiraan sehingga anak bongsu tamat belajar dan boleh berdikari)

Tolak pula pembahagian wang mengikut Faraid.

DUIT EPF pula, nama siapa yang akan disenaraikan untuk pengeluaran? Anak-anak kami semuanya belum berusia 18 tahun. Bagi memudahkan, elok jika kami membuat penamaan seorang waris yang dipercayai supaya proses pengeluaran mudah dan cepat.

Duit dalam bank yang tak berapa banyak tu, macam mana? Nombor pin ATM, nombor akaun, username dan password penting yang lain wajar untuk dikongsi sesama suami isteri dan juga waris yang dipercayai. Buku Tabung Haji dan dokumen-dokumen penting elok simpan sekali.

Rumah, kereta macam mana disimpan atau jual?

PENGURUSAN ASET pula bagaimana? Loan rumah diuruskan siapa? Kereta dijual atau disambung bayar? Rumah ditinggalkan kepada siapa sementara anak-anak dewasa? Harta benda yang lain disedekahkan atau disimpan untuk anak-anak? Banyak perlu difikirkan. ‘SOP’ perlu ditinggalkan supaya tidak memeningkan pemegang amanah.

Buatlah persediaan untuk pendidikan anak-anak

PENDIDIKAN anak-anak apakah jalannya? Tadika mana, sekolah mana menjadi pilihan? Ditahfizkan atau ke aliran utama?

Kos persekolahan pula semakin meningkat. Dianggarkan untuk anak-anak yang lahir pada tahun 2013-2017 yang akan ke IPT pada tahun 2031-2035, sekurang-kurangnya RM 35,000 diperlukan. Itu pun untuk kursus yang tidak kritikal. Anak-anak dah dibuatkan akaun TH dan SSPN-i. Tapi siapa pula nak sambung tolong menabung?

 

Siapa yang akan ganti tempat kita sebagai ibu bapa?

Ini yang paling penting, SOKONGAN EMOSI dan KASIH SAYANG. Siapa yang akan mengganti tempat kami? Ketiga-tiga anak sejak yang pertama, sesudah lahir saya siapkan account e-mail.

Bila kesempatan, diutus coretan buat kenangan dan pedoman terutamanya dalam ketiadaan nanti. Antara ketakutan paling besar, saya ditakdirkan pergi tanpa sempat mereka mengenali saya, menghafal kehangatan pelukan Ummi.

Terbayang wajah anak-anak yang pasti ikut ke pintu untuk memeluk dan bersalaman setiap kali kami keluar meninggalkan rumah.

“Abang good boy jaga adik-adik kat rumah tau. Kejap lagi Ummi Babah balik ye”.

Berani betul berjanji.

Allahu…Anak-anak kami masih terlalu kecil. Melafazkan Al-Fatihah untuk mendoakan kami sahaja belum mampu.

“Kalau Babah dengan Ummi takde, abang boleh jaga adik-adik tak?”

“Boleh!”.

“Abang sayang adik-adik?”.

“Sayang! Sayang semua!”.

Jawapan ringkas yang sangat ikhlas. Tetapi apa yang anak ini faham tentang kehilangan?

“Maybe we should start travelling in separate cars”.

Saling tersenyum. Mata berkaca. Hanya mampu berusaha membuat persediaan serapi mungkin dan terus berdoa…

Ya Allah, berkatilah hayat kami, panjangkanlah hayat kami agar kami dapat menjalankan amanah kami sesempurna daya, simpulkanlah pengakhiran hayat kami dalam keadaan yang baik dan diredhai. Ameen.

Semoga catatan ibu ini menjadi pengajaran untuk kita agar membuat persediaan supaya bila berlaku perkara tidak dijangka anak-anak yang kita tinggalkan terjamin kehidupan mereka.

 

Sumber: Mahirah Munatul Maknun

 

 

 

Luahan Meruntun Kalbu Farrah Adeeba Selepas Dapat Tahu Keputusan IVF Gagal. Redha Belum Tiba Masa Miliki Zuriat Sendiri

Luahan Meruntun Kalbu Farrah Adeeba Selepas Dapat Tahu Keputusan IVF Gagal. Redha Belum Tiba Masa Miliki Zuriat Sendiri

 

Walau sudah punya dua cahaya mata angkat, namun pengacara Farrah Adeeba seperti wanita lain yang tetap mengidamkan kehadiran zuriat sendiri kerana inilah yang melengkapkan seorang wanita.

14 tahun menanti namun dia belum putus asa, dan terbaru dia menjalani prosedur IVF sebagai salah satu usahanya.

Meski terlalu menginginkan tapi ketentuan Tuhan masanya untuk rezeki cahaya mata buat Farrah belum tiba. Keputusan IVF yang diterima negatif.

Sedih sudah tentu, malah membaca luahan hati buat hati berasa cukup sayu. Sebagai wanita, isteri kita faham perasaannya.

Meski sedih tapi saat membaca perkongsian yang dimuat naik dalam Facebook beliau, Farrah menangani perasaannya dengan cara yang cukup tenang.

Hari ke 15 selepas IVF transfer

Thursday 30/11/2017 was the 15th day after my IVF transfer. Hari di mana doktor akan periksa sama ada baby embryo berjaya melekat pada rahim a.k.a positif pregnant atau tidak.

Saya dan suami berjumpa doktor awal pagi. Pemeriksaan melalui 2 kaedah. Air kencing dan darah. Melalui air kencing result negatif.

Doktor maklumkan pemeriksaan air kencing adakalanya tak tepat. Sebab bukan air kencing awal pagi & dah minum air sebelum bertemu doktorr. Baik tunggu result darah. Keputusan mungkin dpt pd sebelah ptg.

Doktor pesan walau apapun keputusan kita harus redha & Allah dah tahu kita dah cuba sebaik mungkin. Saya peluk doktor dan ucapkan terima kasih. She has done so much for me & pesakit lain. Moga Allah berkati dr. I knew i might not be seeing her any time soon.

Saya sebak, suami tenang

Saya masih lagi berjalan perlahan. Setiap langkah masih lagi berhati hati. Suami ambil kereta dan arahkan saya tunggu dia. Kami masih lagi mengharap keputusan darah, positif.

Dalam kereta saya sebak. Suami nampak tenang. Saya tanya “are you sad?”. Suami jawab “a little”. Lepas tu dia buat lawak. Saya pun tambah perisa. Thats how we are. We always make fun at our problems.

Saya balik dan terus tidur. Saya mahu masa cepat berlalu. Biar result darah cepat sampai. Kejap kejap terkejut dari tidur. Saya capai telefon. Belum ada jawapan. Zuhur dah masuk, saya bangun & solat.

Rasa sedih mula datang bila berhadapan dgn Nya. He loves me more than mom. As much as my mom wants the best for me, He knows whats best and ensures i get exactly that. Tapi saya tak mau menangis. I choked up. Saya masih menahan tangisan.

Tekak teramat sakit sampai saya ingatkan dpt panic attack. Masih dlm solat. Saya cemas. I was alone. The pain was escalating. Finally i just cried my heart out. The pain went away. Rupanya sakit sebab menahan tangisan. 1st time rasa. I kept on pleading to Him to give us what is best. I dont dare ask anything else.

Keputusan darah juga negatif

Lepas solat saya baca Quran. I needed something to hold on too. I found it in (7:17). Im not going to let syaitan make me forget of all the blessings Allah has given me. After that i just lay down on the bed and closed my eyes. Masa, tolonglah cepat berlalu.

I woke up again at 4pm. Ambik wudu and was getting ready to pray. Saya tgk handphone. Doktor mesej bagi salam. Doktorr dah dpt result. Dia tanya nak whatsapp atau call. Saya jawab wa pun ok. I just wanted to deal with my feelings on my own.

She sent me a pdf file. I opened it. The result was negative. My heart sunk a little. But i never doubted His decision for me. Just like how i decide what is good for my sons though they might not like it.

So negative was 100% better than positive. I cant see the wisdom just yet. I might never even know it. It does not matter. So i prayed. I did not cry. I have done that already at zuhur.

After solat i went and carried Harith. It felt so good to  feel him in my arms. Though i kissed and hugged him thru out the 2 weeks wait but i could not carry him or anything heavy. Ya Allah puasnya.

I got ready & decided to pick muhammad from school, with Harith along. Dah 2 minggu duduk baring kat bilik tamu tak kemana mana kecuali hospital. I was not allowed to even drive. So now, i shall drive!

Muhammad asyik tanya ‘ibu pregnant tak’

Muhammad was confused when he saw me. Dia asyik tanya, kenape ibu ada kat sini. He knew that the pregnancy result was today. He kept asking, “ibu pregnant tak” dari sek sampai dlm kereta. I said “Allah nak bagi menantu menantu dan cucu cucu yg soleh instead”.

He said “muhammad tak nak dgr tu semua, so you pregnant tak?” I said no i was not. He was so frustrated dan started complaining “penat la mcm ni, buat rugi jer susah susah bla bla bla”. Mcm la dia yg dok kena inject bagai the past 2 months. Huhuhuhu…Kita pula last last kena motivate dia balik.

Lepas tu i headed straight to Homst with the whole gang: me hubby muhammad & harith. I wanted sambal udang petai with lots of sambal. Sebab dah 2 minggu tak boleh makan sea food dan apa apa pedas sebab nak avoid stomach upset dan sea food bolehmengganggu perkembangan embryo.

Suami pandang saya dgn muka risau & kata “sayang u jgn la lepas geram sgt”. I know he was worried about how i was taking it. Saya tambah cili padi hijau penuh sepiring. Huhuhuhu.

Lepas makan saya pekena pula choc brownie dan air ice lemon tea soda. Ya la kan. Dah 2 minggu pantang tak makan luar sebab nak elakkan keracunan. Air pun asyik yg suam suam jer kan. Yg paling happy ptg semalam was Harith. Abg punya dessert pun dia tolong habiskan. Ya la, dia pun kena house arrest mcm ibu. At least abg pegi sekolah.

2 minggu pengalaman paling hampir bergelar ibu

I called mama & texted ama. Both of them sent me motivational text non stop. Ama even made the spiciest kari ever in her life that had cili padi swimming all over the gravy for lunch today. Coz her menantu had enought spiceless soups the past 2 weeks (yg rasanya mcm berzillion tahun).

I had ice latte too. I am unstoppable. But there were moments that i almost teared up. Well the 2 weeks were my closest experience to pregnancy i guess. I would like to share something i have kept to myself.

Why did i go thru this and why now? I just wanted to feel complete as a women, i wanted to know how it feels to be pregnant, to go thru what most women had gone thru.

There were moments i thought of asking Allah to make me pregnant walaupun i might have to go thru a misscarriage. But i did not dare. I kept asking for what is best. So i got what is best, for all 5 of us.

Alhamdulillah ala kulli hal.

Sumber: Farrah Adeeba

 

8 Tanda Penyakit Endometriosis Perlu Diawasi Wanita Muda Sebelum Jejas Kesuburan, Rosakkan Peranakan

8 Tanda Penyakit Endometriosis Perlu Diawasi Wanita Muda Sebelum Jejas Kesuburan, Rosakkan Peranakan

 

Ketika ini ramai wanita yang mengalami masalah endometriosis walaupun usia masih muda. Bimbang dengan masalah kalangan wanita ini pakar sakit puan terkenal berkongsi petanda-petanda penyakit ini agar dapat ditangani sejak awal.

Ikuti perkongsian daripada Dr Hamid Arshat tentang penyakit endometriosis yang menurutnya bukan saja boleh merosakkan peranakan malah menyebabkan wanita dibuang rahim.

Penyakit endometriosis yang teruk merosakkan peranakan wanita, menimbulkan masalah kesuburan dan kemandulan, keguguran dan akhirnya bedah buang rahim.

Penyakit endometriosis disebabkan tisu-tisu darah haid, iaitu endometrium tumbuh di luar rahim. Darah haid tumpah kebelakang rahim, sering berlaku jika rahim retroverted atau pintu rahim sangat sempit. Sebab mengapa tisu-tisu endometrium tumbuh diluar rahim tidak diketahui, mungkin ada kaitan ketahanan atau immunity yang lemah.

Awas jika ada tanda-tanda berikut!

1. Senggugut yang semakin teruk, bermula sejak umur remaja dan tidak hilang lepas kahwin.

2. Senggugut dan tidak hamil selepas lebih setahun kahwin.

3. Senggugut dan hamil tetapi sering gugur diawal kehamilan.

4. Mengalami sakit atau tidak selesa waktu persetubuhan dengan suami.

5. Sakit pinggang khususnya waktu haid.

6. Perdarahan tidak tentu masa disertai sakit di bawah perut.

7. Senggugut atau perdarahan setelah lama tidak melahirkan anak dan umor dalam lengkongan 40an tahun.

8. Jika didapati rahim retroverted (kebelakang) bila discan olih doktor pakar gyne , berserta tanda-tanda senggugut dan sukar hamil atau sering gugur.

Jika ada tanda atau gejala tersebut ambil langkah-langkah berikut;

Jumpa pakar

Jumpa pakar buat scan vaginal atau TVS dimana akan dapat dikesan rahim retroverted, cyst dalam ovary dan dinding otot rahim menebal dibahagian dinding belakang .

Buat bedah laparoscopy

Buat bedah laparoscopy dan minilap untuk laser endometriisis, buang cyst, repair saluran fallopian jika sumbat, betulkan rahim yang retroverted kepada anteverted.

Ada kala saya lakukan pembedahan ini pada gadis yang mengalami senggugut teruk. Bertujuan mengawal kerosakan peranakan. Endometriosis adalah penyakit yang berterusan dan merosak peranakan.

Tingkatkan imuniti

Lepas pembedahan penting untuk meningkatkan immunti untuk mencegah tumbuh semula penyakit endometriosis dan meningkatkan pekuang hamil.  Sangat penting makanan berzat dan berkhasiat, ambil langkah untuk kurangkan stress dan mengurangkan pendedahan kepada toksin.

Jauhkan semua makanan dan minuman yang mengandungi pengawet, perisa dan pemanis

Elakkan makanan seperti fast foods, junk foods, burger, hot dog, nuggets, french fries dan lain-lain. Juga jauhkan makanan dan minuman yang mengandungi gula dan tepung – donut, kuih-kuih, aiskrim, coklat dll. Jauhkan minuman soft drink , jus dan kordial dalam botol atau kotak.

Makan 70% bahan-bahan mentah dan segar

Makanlah buah-buahan dan sayur-sayuran. Makan lebih buah-buahan tempatan saperti papaya, nenas, jambu batu, tembikai , dragon fruit dan lain-lain.

Saya galakkan makan ulam-ulaman , sayur bayam, bendi, terung, kangkung, cekor manis, daun turi dan keledek merah.
Amalkan minum jus buatan sendiri tanpa gula. Dua biji epal hijau, dua batang lobak, dua batang celery dan 1/4 buah papaya. Buat jus asli campur sikit air jadikan satu jug , masuk peti ais semalaman.

Esok untuk sarapan  kacau dan minum satu gelas jus , lepas itu minum satu sudu besar extra virgin olive oil atau
minyak kelapa dara. Makan 2 biji telur saparuh masak dan oats atau cereal lain.

Jauhkan roti putih atau nasi putih. Makanan selingan (tea dan coffee break) – jauhkan makanan bergula dan karbohidrat. Makan buah-buahan atau segenggam campuran kacang  almond, gajus dan peanuts. Minum air mineral atau teh hijau. Jauhkan teh tarik atau nescafe susu.

Makan tengah hari – Cuba makan rojak, pecal, salad atau sup sayur. Makan seketul ayam, sepotong ikan atau daging. Minum air mineral ,air kelapa muda. Tengah hari elak makan nasi atau lain-lain makan jenis karbohidrat.

Makan malam – Minum satu gelas jus diikuti satu sudu besar apple vineger atau satu sadu . Masak sup sayur kubis, lobak, brokoli dan cendawan.

Atau buat rojak/pecal dari sayur kangkung, taugeh, sengkuang, tempeh tauhu. Masak lauk ikan , ayam atau daging dengan menggunakan lebih halia, kunyit bawang putih dan merah serta serai .
Gantikan nasi putih kepada brown rice.

Ambil suplemen

Suplemen yang perlu untuk mencepatkan pemulihan luka dan pemulihan penyakit endometriosis ialah multivitamins, vit C 1gm, vit E 400 IU. Makan juga goji beri, spirulina, rumpai laut.

 

Sumber: Dr Hamid Arshat

 

3 Ciri Lelaki Perogol Dalam Rumah! Ibu Tolong Perhati Percubaan Macam Ini Sebelum Anak Jadi Mangsa Ahli Keluarga Sendiri

3 Ciri Lelaki Perogol Dalam Rumah! Ibu Tolong Perhati Percubaan Macam Ini Sebelum Anak Jadi Mangsa Ahli Keluarga Sendiri

 

 

Perogol dalam rumah! Ayah rogol anak, abang rogol adik, malah ada datuk yang sudahpun berumur 80 tahun merogol cucu.

Membaca berita sebegini di media massa buat hati kaum wanita cukup beremosi. Jijik!

Golongan lelaki yang sepatutnya jadi pelindung ini hilang akal sanggup meratah darah daging sendiri kerana gagal menahan nafsu serakah.

Namun masalahnya inilah jenayah yang semakin banyak terjadi hari ini dan akan mengancam institusi kekeluargaan jika tidak ditangani.

Ibu dan ahli keluarga sebenarnya cukup berperanan dalam mencegah jenayah paling keji ini. Salah satunya adalah dengan cepat mengenal pasti ciri-ciri perogol dalam rumah ini.

Menurut penganalis jenayah Kamal Affendi Hashim, ciri-ciri ini boleh dikesan melalui tahap sebelum seseorang penjenayah seksual melakukan perbuatan terkutuk itu.

Kenal pasti percubaan-percubaan

Beliau yang ditemui Vanillakismis ketika sesi Wacana Sinar ke 51 bertajuk ‘Perogol Dalam Rumah’ baru-baru ini berkata tiga tahap tersebut adalah tahap persediaan mental, tahap persiapan dan ketiga, tahap percubaan oleh penjenayah seksual.

Jelasnya ibu atau ahli keluarga boleh mengesan perbuatan keji ini terutama pada tahap ketiga.

“Sebelum melakukan perbuatan keji merogol, penjenayah seksual ini akan melalui tiga tahap ini.

“Pertama persediaan dalam mental, kedua persiapan iaitu apa perlu mereka lakukan contoh memberi hadiah kepada mangsa dan sebagainya.

“Peringkat ketiga adalah percubaan atau attempt sebelum lakukan jenayah. Ada yang dilakukan secara perlahan-lahan.

“Misalnya masa anak tengah mandi, macam tak sengaja bukak pintu bilik air, mandi dengan anak, peluk anak waktu tidur dan sebagainya.

“Ahli keluarga boleh nampak perkara ini sebenarnya tapi bagi si anak atau mangsa ia mungkin dianggap sebagai perbuatan kerana sayang,”jelas Kamal.

Tegasnya sekiranya ibu atau ahli keluarga melihat perkara ini berlaku berterusan atau nampak berlaku kejanggalan dalam perbuatan bermakna ada asas untuk mempercayai jenayah itu sedang dalam proses berlaku.

“Ketika ini ibu atau ahli keluarga kena main peranan. Penting sangat untuk mempercayai anak. Ibu harus percaya kebolehan anak untuk mentafsir sesuatu perkara.

“Ada sesetengah ahli keluarga tak percaya contohnya bila anak kata datuk pegang bahagian tertentu tubuh mereka.

“Walau pun percubaan itu sedikit tapi ibu kena percaya. Kena halang kejadian buruk dari berlaku.

“Sekiranya ibu sendiri tidak percaya pada siapa lagi anak nak mengadu. Boleh jadi anak akan lari dari rumah dan mencetus masalah lain lagi,”terang Kamal lagi.

Apa perlu anak buat

Dalam pada itu pesannya, sekiranya anak atau mangsa perogol dalam rumah tidak tahu ke mana hendak dituju, mereka boleh menghubungi Talian Kasih 15999 kelolaan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat untuk memohon bantuan. Ataupun mangsa boleh terus saja ke hospital atau pun membuat laporan di balai polis.

 

KORPORAT     POLISI DATA PERIBADI    PENAFIAN   •   LANGGANAN      PENGIKLANAN      KERJAYA       HUBUNGI KAMI

© Hakcipta Terpelihara • Kumpulan Karangkraf

error: