Hamil Kegembiraan Buat Siti, Tapi Risiko Gadai Nyawa Menanti Ibu Ini Bila Hamil Anak Ke-7

Hamil Kegembiraan Buat Siti, Tapi Risiko Gadai Nyawa Menanti Ibu Ini Bila Hamil Anak Ke-7

 

Sebak membaca kisah dugaan saat disahkan hamil yang dihadapi ibu ini. Saat Datuk Siti Nurhaliza bergembira dengan kehamilan dia pula sebaliknya.

Ini kehamilannya yang ketujuh dan sebenarnya dilarang oleh doktor kerana boleh menyebabkan dia kehilangan nyawa dan dia pernah berdepan situasi yang sama dalam dua kehamilan sebelum ini.

Dia nekad teruskan kehamilan walaupun tidak disarankan doktor. Tapi ajaibnya kuasa Tuhan, apa yang berlaku adalah sebaliknya.

Ikuti kisah yang ditulis bak novel perjuangan Nor atau dikenali sebagai Bonda Nor dalam meneruskan kehamilan anak ke tujuh.

Sebak menonton video Siti

Siti Nurhaliza. Saya menonton rakaman video Siti menemani menantunya bersalin ketika itu. Dari sekalian yang ada, Siti yang tampak teruja sekali.

Sebaik sahaja bayi tersebut lahir, beliau bagai tidak tentu arah.. bertepuk tangan, meraup muka sambil tersenyum gembira.. berjalan ke sana ke mari dengan wajah yang cukup berseri-seri.

Saya sebak! Masya-Allah. Siti tampak begitu teruja dengan kelahiran seorang bayi hingga terdetik doa sepintas lalu di hati saya.

“Ya Allah, kurniakanlah anak untuknya. Berilah dia peluang untuk merasai pengalaman melahirkan anaknya sendiri.”

Sungguh. Rasa kasih kepada insan sebaiknya buat rasa kasihan memenuhi jiwa. Lalu doa dan harapan dikirimkan kepada yang Maha Mendengar di langit sana.

Saya memohon kepada Allah agar Siti boleh hamil. Ketika itu saya sendiri sedang hamilkan anak yang ketujuh.

Ironinya, saya mendoakan Siti agar hamil seperti yang dirancang, walhal ketika itu saya sendiri sedang berdepan dengan satu kehamilan yang ‘dilarang’.

Throwback hampir dua kali hilang nyawa

Throwback – kisah pelahiran terdahulu : ya – saya hampir saja kehilangan nyawa. 2 times retained placenta. Uterine Inversion. Bleeding. Red alert. HB menjunam ke level orang nazak. Allahu.. Sakit yang terpaksa saya tempuhi ketika itu, jangan cakaplah. Trauma!

Ia komplikasi yang sangat berisiko tinggi akan berulang lagi. Maka saya akur pada nasihat pakar O&G agar tidak mengandung lagi.

Tapi takdir tidak begitu. Bicara takdir seringkali berbeza dengan kehendak manusia. Yang tidak mahu, Dia beri. Yang teringin sangat, Dia sekat.

Lihat saja betapa banyaknya bayi yang dibuang merata-rata tanda kehadirannya tidak dipinta. Kita juga lihat betapa ramainya orang disekeliling kita yang sudah lama berumahtangga namun masih tidak beroleh cahaya mata. Meruntun jiwa mendengar rintihan pengharapan mereka. Allah..

Demikianlah yang dinamakan ujian. Sengaja Allah mahu lihat respons kita. Tentang sejauhmana kita mahu percaya pada aturan takdir-Nya. Sejauh mana kita mampu berusaha dan mahu reda apa adanya.

Semalam, saya terbaca kisah perjuangan Siti untuk mendapatkan zuriat. Subhanallah. Termenung panjang saya.

Bergelut dengan usaha untuk beroleh zuriat sedang dalam masa yang sama harus bergelut juga tuntutan kariernya – ternyata perjuangan Siti untuk merentasi ujian ini tidak semudah yang disangka.

Saya dan Siti sama-sama diuji dengan kisah zuriat

11 tahun Siti mencuba rawatan ini, rawatan itu. Dalam kesibukannya, beliau tetap tidak berputus asa. Berjuang habis-habisan walaupun terpaksa berdepan pula dengan masalah berat badan dan ‘krisis rawatan’ Ya. Siti tidak peduli bahkan terus berusaha lagi dan lagi.

Akhirnya, sesudah 11 tahun, hasratnya untuk hamil kini menjadi kenyataan. Siti mengandung 4 bulan. Subhanallah. Satu berita yang cukup indah dan disambut dengan penuh syukur oleh jutaan insan yang mengasihinya.

Ujian. Saya dan Siti sama-sama diuji dengan kisah zuriat. Walaupun jalan cerita kami jauh berbeza, tapi ada sesuatu yang sama. Mujahadah untuk melepasi ujian Allah!

Siti berjuang untuk hamil. Saya pula terpaksa berjuang setelah disahkan hamil. Beliau menyambut berita kehamilannya dengan penuh syukur dan gembira tanda ujian tersebut sudah hampir sampai ke penamatnya.

Saya pula menyambut berita kehamilan saya dengan penuh keliru tanda ujian baru saja bermula.

“Ini soal nyawa. Risikonya – nyawa puan. Anak-anak puan masih kecil. Masih perlu perhatian dan kasih sayang seorang ibu!”

Gugurkan kandungan ini? Allahu Rabbi. Bergeloranya rasa hati bila terpaksa berdepan dengan pilihan ini. Nyawa si anak atau nyawa sendiri? Sungguh! Dalam kesibukan tugas harian, saya mengalami kemurungan!

Rahsia kehamilan dari keluarga

Berita kehamilan saya menjadi khabar rahsia walaupun kepada ahli keluarga. Walaupun pada mak. Walaupun pada ibu mentua. Sengaja saya rahsiakan kerana tidak mahu ada yang mendesak saya agar menggugurkannya!

Begitulah. Saya nekad. Kehamilan diteruskan dan saya sedang berdepan dengan satu pertaruhan. Hidup atau mati. Di saat genting seperti itu, doa adalah senjata yang tidak pernah saya tinggalkan. Pantang bertemu waktu mustajab doa, hati dan lidah berlumba-lumba merayu belas dari Allah.

Pelbagai jenis ubat dan rawatan kami usahakan. Berulang alik dari klinik ini, klinik itu, hospital swasta, hospital kerajaan, homeopati, rawatan tradisional. Air zam-zam juga bahkan setia menemani bacaan al-Quran saya setiap hari!

Memang. Hati sekejap bergolak, sekejap tenang. Namun saya berusaha melawan semua bisikan negatif yang singgah. Hampir setiap malam, saya bangun solat hajat dan terus menerus melakukan solat istikharah. Waktu orang lain lena, saya sedang menangis mengadukan resah hati kepada Allah. Memohon Allah memberikan kekuatan. Memohon keselamatan.

Perut yang semakin membesar saya usap dengan penuh yakin bahawa nyawa bayi di dalamnya akan selamat. Tapi nyawa saya sendiri… sungguh saya tidak pasti. Menghitung hari kelahirannya bagaikan menghitung hari kematian sendiri. Sayu!

Krisis emosi yang berlaku agak parah juga. Tapi saya keraskan hati saja. Ketika saya sepatutnya seronok membeli baju baby, rasa ngilu yang menusuk hati. Diam-diam menyeka airmata.. Hati tertanya-tanya….Ya Allah, baju ini… sempatkah aku yang memakaikannya?

Itu belum masuk detik menawan keperitan berdepan si kecil 2 tahun saya yang masih mahu dimanjakan. Tersedar tengah malam cari mama. Allah… Menitik-nitik airmata setiap kali dia tertidur di atas pangkuan saya. Tertanya-tanya lagi.. Bagaimana dia jika saya mati?

Serah kain batik lepas pada suami

Namun rasanya detik paling sayu bagi saya ialah sewaktu menyiapkan beg pakaian untuk ke hospital. Saya yang memang jarang berkain batik terpaksa menyelongkar almari untuk mencarinya.

Sewaktu membelek-belek beberapa helai kain batik yang ada, tiba-tiba terpegang sehelai kain batik lepas – kain batik yang belum berjahit, entah pemberian siapa. Yang pasti, hanya itu satu-satunya kain batik lepas yang saya ada.

Lama saya terpaku memegangnya. Ada satu rasa yang sangat sukar digambarkan. Ngilu. Pilu.

“Abang, kalau apa-apa jadi nanti, ini kain batik lepas ya. Kat rumah kita ada sehelai ni je. Ada simpan kat sini.”

Saya menuturkannya secara bersahaja. Berjuang menahan airmata dari tumpah. Suami saya tampak terkedu. Kemudian hanya tunduk memandang sejadah.

Diam. Sama-sama terdiam.

Ya, kami sama-sama faham. Kain batik seperti itu, yang selalu digunakan untuk menutup jenazah. Justeru agak lama juga kami terdiam. Masing-masing melayan bicara hati sendiri. Allahu Rabbi. Beratnya menanggung sesuatu yang tidak pasti.

Hope for the best. Prepare for the worst. Memang saya berusaha untuk memperjuangkan kehamilan anak ini, saya masih mahu untuk terus hidup, tapi saya tahu yang saya tetap perlu bersedia dengan apa pun kemungkinan yang bakal terjadi.

Berita kehamilan saya hanya mula tersebar pada bulan terakhir. Ia saat kritikal untuk saya mengharapkan senjata terakhir – doa daripada sesiapa saja yang sudi mendoakan.

Tak terungkap rasa sayu dan terharu setiap kali menerima mesej seperti…
“Kami semua di sini buatkan solat hajat.”
“Saya baru lepas bacakan Yaasin untuk…”

Takdirnya begitulah. Entah mujarab rawatan yang mana, entah berkat doa siapa, yang pastinya, saya selamat melahirkan seorang bayi perempuan. Alhamdulillah, selamat tanpa pembedahan walaupun itu yang pakar dan ramai doktor sarankan.

Masya-Allah. Tabarakallah. Nikmat Allah yang mana mahu saya dustakan?

Keajaiban sentiasa ada

Ini kisah perjuangan. Kisah mujahadah. Berapa ramai daripada kalangan kita yang diam-diam sedang bermujahadah merentasi ujian Allah? Semua! Semua kena! Tidak ada yang terlepas!

Kawan, satu perkara yang ingin saya pesankan.. keajaiban itu masih ada. Ya, keajaiban sentiasa ada selagi kita percaya bahawa bantuan Allah itu semudah lafaz KUNFAYAKUN saja.

Sebagai manusia, memang kadang kita rasa lemah bila berdepan dengan ujian. Kalau ikut logik akal kadang rasa mahu mengalah saja.

Tapi kita juga telah lihat dan dengar sebegitu banyaknya kisah-kisah yang memberi inspirasi kepada kita. Yang berbelas tahun tiada zuriat, akhirnya hamil. Yang sepatutnya tiada harapan untuk hidup lagi masih bernyawa hingga ke hari ini.

Episod ujian Siti dan perjuangannya untuk mendapatkan zuriat berakhir sebaik saja beliau hamil. Episod ujian saya dan perjuangan untuk zuriat juga tamat sebaik saja anak ketujuh ini dilahirkan dengan selamat.

Namun pasti saja akan ada episod ujian yang seterusnya. Justeru bekalan pengalaman dan kekuatan daripada ujian ini seharusnya menjadi guru yang baik untuk kami terus percaya bahawa setiap berdepan dengan ujian, yang perlu terus menerus dilakukan ialah berjuang untuk menang. Bukan mengalah dengan mudah hingga terlupa bahawa Allah itu ada dan kita sama sekali tidak boleh berputus asa!

Masya-Allah. Betapa indahnya hidup bila usaha dan tawakkal sentiasa mengiringi kita. Percayalah. Jika Allah ada di hati kita, Insya-Allah walau sedahsyat mana pun laut berkocak, kita masih mampu menjinakkan ombak!

Sumber: Nor

 

 

 

 

 

Sanggup Sorong Kerusi Roda Suami Untuk Tonton Tumbiruo, Wanita Ini Kongsi 7 Panduan Bawa OKU Ke Pawagam

Sanggup Sorong Kerusi Roda Suami Untuk Tonton Tumbiruo, Wanita Ini Kongsi 7 Panduan Bawa OKU Ke Pawagam

Empat hari selepas ditayangkan di pawagam pada 12 Oktober lalu filem Tumbiruo angka kutipannya sudah mencecah RM4 juta.

Melihat angka tersebut serta promosinya secara besar-besaran memang membuat ramai teruja untuk menonton filem adaptasi novel tulisan Ramli Awang Murshid ini.

Tak terkecuali adalah Raudzah Arippin. Keterujaan itu juga membuatkan dia sanggup menyorong kerusi roda suaminya Muhammad Idzwan Othman yang juga seorang OKU untuk menonton filem ini di panggung.

Bukan berdua saja, tapi dengan siap bawa tiga orang anak lagi. Hebatkan akak ni. Sebab apa kata hebat, sebab nak bawa OKU ini bukannya mudah juga ya kerana pergerakan kerusi roda yang terhad di tambah dengan anak-anak yang masih kecil.

Tapi itu semua tak halang niat Raudzah untuk membawa ahli keluarganya berlibur seketika. Menariknya dia siap berkongsi panduan yang ramai tak tahu iaitu kemudahan OKU di panggung wayang dan bagaimana prosedur jika berhajat untuk membawa mereka keluar menonton di pawagam.

Sekali sekala ahli keluarga OKU ini nak juga keluar berlibur kan. So untuk korang yang nak bawa bolehlah ikut panduan ini.

Cara bawa ahli keluarga atau rakan OKU menonton wayang

Semalam saya bawa suami dan anak-anak menonton Tombiruo di GSC, Alamanda.

Setakat ini yang kami tahu, hanya GSC yang ada menyediakan kemudahan menonton wayang untuk OKU berkerusi roda.

Jadi kalau ada antara rakan-rakan yang mahu bawa orang kelainan upaya jagaan mereka, atau ibu bapa yang berkerusi roda, boleh cuba bawa menonton di GSC.

Ini antara info yang boleh saya kongsikan :

1. Tidak semua panggung GSC ada kemudahan untuk OKU. Anda boleh periksa di laman web mereka, www.gsc.com.my. Setakat ini saya sudah bawa suami di GSC One Utama dan GSC Alamanda.

2. Tiket untuk OKU adalah lebih murah dari tiket biasa. Jika semalam kami menonton Tombiruo, tiket dewasa biasa berharga RM16, tiket OKU pula berharga RM9.50

3. Sedikit terkilan kerana tiket untuk OKU (untuk tempat duduk di bahagian berkerusi roda) tidak boleh ditempah secara online. Bahagian yang kena pilih tempat duduk itu, tidak boleh klik pula pada tempat OKU. Geram betul. Haha. Kami telah hubungi pihak GSC, kata mereka memang tiket untuk OKU perlu dibeli di kaunter.

4. Oleh kerana ruang untuk kerusi roda terletak di bahagian atas (belakang) sekali, apa yang boleh dibuat, penjaga OKU dan keluarga yang lain boleh beli dahulu tiket secara online dan tempah tempat duduk yang paling hampir dengan ruang untuk kerusi roda.

5. Waktu mahu masuk ke panggung, maklumkan kepada petugas dan mereka akan bantu bawa OKU berkerusi roda naik ke panggung menggunakan satu lif kecil khas. Lif ini tidak boleh digunakan oleh orang biasa. Lif memang muat-muat untuk satu kerusi roda dan seorang penjaga sahaja.

6. Jangan risau jika OKU perlu keluar sebentar dari panggung atau perlu ke bilik air, kerana kedudukan mereka dekat dengan pintu keluar dan kemudahan tandas OKU juga ada.

7. Waktu keluar dari panggung juga, gunakan laluan (lif) yang sama ketika naik ke panggung. Tidak perlu risau perlu menolak mereka jauh seperti laluan penonton lain.

Tip untuk yang kali pertama nak pergi

Panduan tambahan untuk yang pertama kali mahu bawa OKU jagaan mereka menonton wayang.

  • Pastikan OKU tahan untuk duduk lama di kerusi roda. Jika ada kusyen ROHO, sila bawa sekali, jangan lupa. Resah mereka nanti. Hehe.
  • Pastikan juga OKU boleh terima kesan bunyi yang kuat.
  • Bawa baju tebal dan pakaikan mereka sarung kaki.
  •  Jangan lupa ubat-ubatan yang sepatutnya juga jika berlaku kecemasan.

Semoga info ini dapat membantu rakan-rakan penjaga pesakit yang lain. Sekali sekala boleh menonton wayang pula sekeluarga.

Oh, TOMBIRUO memang best! Berbaloi menonton filem Melayu begini. Tahniah buat seluruh team produksi dan penerbit. Kak Odah beri 5 bintang berkelip kelip! 😄

#tombiruo

Sumber: Raudzah Arippin

 

Kisah Marissa Anak Gadis Norman & Abby Yang Ramai Terlupa. Dilahirkan Dalam Kereta, Dibidankan Norman Sendiri!

Kisah Marissa Anak Gadis Norman & Abby Yang Ramai Terlupa. Dilahirkan Dalam Kereta, Dibidankan Norman Sendiri!

 

Kebelakangan ini anak gadis Norman Hakim dan bekas isterinya Abby Abadi kerap jadi perhatian.

Bertudung litup, belajar di sekolah agama dan pemalu membuatkan aksi Marissa Dania Hakim yang selalu dimuat naik oleh Norman nampak begitu comel.

Sebenarnya ramai yang mungkin terlupa bahawa anak ini sejak kelahirannya 12 tahun lalu dia sudah menjadi tumpuan media di Malaysia apabila Abby Abadi melahirkannya dalam kereta dibidankan oleh Norman Hakim sendiri.

Dalam kejadian yang berlaku pada 3 Julai 2005 itu Abby yang sarat mengandung tidak sempat tiba di klinik di Taman Melawati untuk bersalin.

Norman yang memandu pada masa itu terpaksa memberhentikan keretanya tak jauh dari rumah mereka di Ukays Perdana untuk menyambut kelahiran bayi perempuan seberat 3.2 kilogram itu.

Ha…bayi itulah Marissa Dania Hakim yang kini sudahpun bergelar gadis sunti.

Abby menjerit kepala bayi dah keluar

Selepas menjadi bidan kepada Abby dan Marissa selamat dilahirkan mereka kemudian meneruskan semula perjalanan ke klinik terbabit.

Menurut cerita pelakon yang ketika itu berusia 29 tahun, dia menyangka Abby hanya mengalami sakit perut seperti kebiasaan wanita sarat mengandung memandangkan tarikh jangkaan bersalin belum tiba.

“Saya tidak menyangka apabila keluar dari rumah dalam jarak 500 meter tiba-tiba Abby menjerit, “kepala bayi dah keluar.”

Tanpa berlengah saya berhenti ke tepi jalan dan terus menurunkan tempat duduk Abby lalu menyambut bayi dengan keadaan yang tenang.

“Apabila mendengar bayi itu menangis, perasaan saya sungguh lega dan membalikkan bayi tersebut sebelum saya azan dan iqamah,” memetik laporan akhbar Utusan Malaysia yang disiarkan pada 3 Julai 2005.

Ujar Norman dia selepas itu menghubungi doktor untuk mengetahui cara memotong tali pusat. Bagaimanapun doktor berkenaan menyarankan beliau supaya membawa terus bayi baru mereka ke klinik.

Marissa iras Abby

Sewaktu dalam perjalanan kedua mereka masih boleh ketawa dengan kejadian yang tidak mungkin dilupakan itu malah berhenti dua kali di tepi jalan untuk mengambil gambar kenangan menggunakan kamera telefon bimbit.

“Sampai sahaja di pintu belakang klinik, doktor berkenaan terus ke arah Abby di dalam kereta dan memotong tali pusat anak saya.

“Doktor memberitahu bahawa saya telah melakukan tugas dengan baik iaitu menyambut kelahiran bayi berkenaan,” ujar Norman.

Tak sangka kan anak yang dilahirkan dalam kereta ini sudah menjadi anak gadis yang comel sekali.

Selain Marissa, Norman dan bekas isterinya Abby turut mempunyai seorang lagi anak iaitu Mohd Danish Hakim yang kini berusia 13 tahun.

Bahagia dengan keluarga mereka sendiri, Norman yang mendirikan rumah tangga dengan Memey Suhaiza juga memiliki dua anak. Menariknya mereka sekeluarga tetap menjalinkan hubungan yang baik dengan Abby walaupun  tiada lagi ikatan dan dilanda konflik hebat satu ketika dulu.

Sumber: instagram normanhakim_786 & Utusan Malaysia Online

 

 

Suami Mati Mengejut Tinggalkan Pinjaman Rumah & Kereta. Wanita Ini Kongsi Cara Uruskannya Sebagai Panduan Wanita Lain

Suami Mati Mengejut Tinggalkan Pinjaman Rumah & Kereta. Wanita Ini Kongsi Cara Uruskannya Sebagai Panduan Wanita Lain

 

Setiap pasangan yang berkahwin berharap mereka akan melayari hidup bersama hingga ke anak cucu.

Namun ajal dan maut itu ketentuan Tuhan. Mungkin juga suami yang menjadi tempat isteri bergantung hidup pergi dulu ketika usia masih muda dan anak-anak masih kecil.

Tiada wanita yang mahu perkara ini terjadi tapi ketentuan Tuhan tidak boleh dielak. Justeru sedikit sebanyak panduan tentang perkara ini perlu kita ketahui.

Perkara ini telah dikongsi oleh seorang wanita di iiumc yang kematian suami secara mengejut. Bagaimana beliau menguruskan pinjaman bank untuk rumah dan kereta yang dibuat atas nama bersama selepas ketiadaan suami, begitu juga urusan insuran, akaun bank dan juga Socso.

Suami meninggal selepas koma tiga minggu

Saya kematian suami hampir 4 tahun lalu kerana meningtis atau jangkitan kuman pada otak. Tiba-tiba suami yang sihat ceria terpaksa dikomakan akibat sawan yang tak henti-henti walaupun dia tak pernah ada sejaran epilepsi. Setelah koma 3 minggu, Allah ambil dia. Alhamdulillah, saya terima ketentuan ini dengan redha.

Namun , saya macam hilang arah sekejap sebab suami yang buat semua semasa hayatnya. Sampaikan nak makan apa pun dia yang uruskan. Alhamdulillah Allah tempatkan insan-insan yang menolong untuk selesaikan bermacam urusan. Banyak benda kena buat sebenarnya tau, especially berkenaan harta pusaka. Saya cuba jelaskan sebaiknya walaupun agak panjang.

1. Pencen Socso

Kalau si mati meninggal sebelum usia pencen i.e. 50 tahun dan dia bekerja di syarikat yang mencarum, warisnya akan terima Pencen Penakat. Isteri akan dapat pencen ni seumur hidup walau dia kahwin lain, anak-anak akan dapat hingga tamat belajar.

Kiraannya saya tak tahu, kena tanya Socso tapi berdasarkan gaji terakhir. Alhamdulillah majikan saya yang sibuk ambilkan borang dan suruh isi. Saya mrmang tak tahu langsung kewujudan pencen ni. Kemudian setiap tahun kena hantar borang ‘renew’ pada Socso ye, kalau nak pencen bulanan tu.

2. Pinjaman perumahan

Kalau suami ada beli rumah guna nama dia saja, pinjaman akan ‘settle’ sebab dilindungi MRTA. Tapi kami buat joint loan jadi hanya separuh loan settle. Saya terus  bayar bahagian saya macam biasa tapi tiba-tiba lepas 2 tahun bank call kata ada tunggakan. Banyak!  Dalam RM10k.

Rupanya kena inform bank untuk buat rescheduling bayaran. Sebabnya kata pihak bank waktu tandatangan agreement loan, kita kata kita akan bayar RM3000 sebulan i.e. separuh suami bayar, separuh saya bayar.

So bank expect RM3k tiap bulan. Tapi tau-tau dah dekat RM10k skali dgn interest lewat bayar. So, ingat, sila reschedule monthly payment kalau buat pinjaman bersama. Senang je, isi borang je kat bank.

3. Kereta

Ni lagi satu pening. Kalau masa buat loan beli kereta, pastikan ambil insurans ke atas pinjaman tu tau. Ia insuran berbeza dengan insuran kereta.  Insurans kereta yang kita guna bila accident tu semua biasa kan.

Ini adalah insuran macam MRTA yang kita ambil bila buat loan rumah. Tak ingat apa namanya tapi kena tanya kat bank, KENA TANYA! Cos they don’t usually volunteer the info sebab rugi kalau owner meninggal, bank kena continue bayar.

Kalau kereta murah bank offer tanpa ditanya tapi kalau yang mahal, takdenye. Takpelah, saya continue guna kereta tu walau mahal sebab masa arwah pergi, kereta baru beli setahun. Nak trade in tak mampu sebab loan kat bank banyak lagi, kena top up puluh ribu.

Takpe, Allah sentiasa pastikan rezeki saya cukup. Satu lagi, kereta tu waris boleh guna sampai bila-bila kalau ada Surat Kuasa. Kalau takde surat tu, boleh renew insurance dan road tax up to 3 years saja. Surat Kuasa ni saya explain kat bawah nanti. Tapi bila renew road tax kena renew every 6 months, bukan setahun macam biasa ye.

4. Insurans

Kalau si mati ada ambil insurans waris dapat pampasan la. Semua tahu kan. Yang saya nak cerita kalau si mati ambil insurance utk org lain, contoh untuk anak dan isterinya. Bila dia meninggal, insurans tu akan sambung secara automatik sebab selalunya ia dilindungi oleh insurans.  Alhamdulillah kan?

5. Akaun Bank

Kalau waris tahu no pin kad ATM si mati, senang. Saya dan suami tak kongsi maklumat bank, termasuk la no pin. Ye la, kan takleh bagitau orang. Lagipun, saya shopaholic sedangkan suami jimat dan suka buat investments. Bahaya la kalau saya tau no pin dia kan? So, bila dia sakit tu, susah la sikit. Mujur saya bekerja.

Tapi nak access akaun dia kat bank bergantung kepada jumlah duit dalam akaun. Kalau ada kurang daripada RM5k, bank boleh transfer ke akaun waris jika ada akaun di bank yg sama. Jika lebih drp RM5k, duit tu pergi ke Amanah Raya. Kalau melalui Amanah Raya, tak beraya la jawabnya. Haha. Sorry, lame joke.

6. Surat Kuasa

Okay yang ni agak renyah. Waris kena ambil borang di Pejabat Tanah dan senaraikan harta si mati IN DETAIL ye. Harta ni termasuk rumah, tanah, kereta, wang dlm bank, unit amanah, etc., Lepas tu submit ke Pejabat Tanah beserta dokumen berkenaan sbg bukti. Contohnya kalau rumah, kena ada geran.

Kalau loan bank tak habis lagi, maknanya geran takde dgn kita selalunya. So kena pergi ambil geran sementara. Saya di Selangor jadi saya ambil di Bangunan SUK di Shah Alam. Kena bayar RM50 kalau tak silap. Geran sementara tu sah sebulan je tau so lepas settle tu silalah bergegas submit dgn borang Tuntutan Harta Pusaka di Pejabat Tanah.

Lepas tu, tunggu surat utk dipanggil bicara di Mahkamah Rendah kalau nilai harta kurang daripada RM5 juta. Saya tunggu dalam sebulan kot. Bila hadir bicara, kena bawa 2 saksi ye. Jangan lupa bawa dokumen sokongan mcm geran tanah, geran kereta, statement bank, etc. Bicara tak lama pun tapi majistret akan tanya soalan tentang si mati. Saya dan saksi (kawan saya) menangis sebab soalan yang ditanya agak brutal (si mati ada beristeri lain? ada anak dgn perempuan lain? dll.)

Berdoalah agar urusan dipermudahkan

Pengalaman saya tuntut harta pusaka ni mudah sebab keluarga arwah suami tak nak tuntut apa-apa sebab kesiankan anak-anak saya. Masuk court pun mereka tak nak hadir, sampaikan majistret pun hairan diorg tak nak tuntut sebab arwah suami tinggalkan banyak duit. Tapi kalau keluarga si mati tu nak tuntut, itu akan ambil masa, especially untuk capai persetujan semua pihak.

Kemudian Majistret  akan buat estimation nilai harta dan kita kena buat bayaran berdasarkan kiraan tu dlm tempoh sebulan rasanya. Kalau dlm RM200k, kena byr dlm RM1000 lebih. Surat Kuasa sebagai pentadbir harta boleh ambil di Pejabat Tanah lps sebulan lebih.

Doalah supaya Dia permudahkan urusan kita. Surat Kuasa ni penting sangat untuk waris mentadbir dan mengurus harta ye, macam nak renew road tax n insurance kereta, nak keluarkan duit di bank, unit trust, etc. Simpan elok-elok dan buat salinan banyak-banyak sebab kadang-kadang pihak bank akan ambil bila kita buat urusan.

Rasanya ni saja urusan yg saya boleh share. Seperkara untuk ingatan semua, bila kehilangan orang tersayang, surround yourself with people who remind you about akhirat. Kata-kata dari orang-orang sebegini akan membuatkan kita rasa kematian dia adalah satu khabar gembira kerana dia sudah di barzakh, tak lagi berbuat dosa dan disibukkan dgn hal-hal dunia.

Semoga Dia juga memberi kita kesudahan yang baik.

Sumber:  iiumc

 

 

Isteri Ini Tegur Wanita Lain Tentang Adab Bercakap Dengan Suami Orang, 5 Perkara Kena Jaga!

Isteri Ini Tegur Wanita Lain Tentang Adab Bercakap Dengan Suami Orang, 5 Perkara Kena Jaga!

 

Jangan emosi, wanita bernama Sue Abdul Wahab ini membuat teguran, bukan menghentam.

Seharian bergaul di tempat kerja dengan rakan yang berstatus suami orang, kadang kala buat kita lupa.

Bila dah berkawan rapat ada yang terover dalam pergaulan. Atas sebab inilah wanita yang berstatus isteri ini menegur.

Adab berkomunikasi dengan suami orang / lelaki bukan mahram

(Medium: SMS, telegram, perbualan telefon, WhatsApp dan yang sewaktu dengannya)

Dah lama saya nak tegur kaum saya sendiri berkenaan perkara di atas.

Kesabaran, sangka baik dan menyerahkan semuanya kepada Allah memang menjadi perkara yg biasa si isteri buat…Tapi itu tak bermakna ,dia boleh dipijak-pijak.

Teguran saya kali ini ditujukan terus buat kaum wanita yang masih belum berkahwin, tidak lagi berkahwin, apatah lagi yang sudah berkahwin.

Adab 1: Jaga lenggok bahasa
Tak perlu guna ayat-ayat manja seperti anda bercakap dengan bakal suami sendiri.

Adab 2: Jaga penggunaan emoticon
Tak sesuai digunakan langsung. Apa perasaan anda kalau wanita lain guna emoticon ini pada suami anda? Come on, this is common sense ok?

⛔Adab 3: Usah berlebih-lebih
Lebih-lebih ambil tahu perihal suami wanita lain. Ada kala berlebih dari segi ‘kalau bersembang/whatsapp dengan si suami amboi panjangnya berjela, kemain berbunga macam orang bercinta. Panggil SAYANG la…hubby la….jari tu nak kena ketuk dgn senduk ke ?

Adab 4: Jika nak bergambar, jaga jarak
Bab ni memang sensitif apatah lagi apabila suami seorang ‘public figure’. Tak salah bergambar. Kami si isteri faham kerjaya suami yang menjadi perhatian dan idola ramai.

Hanya jaga adab ketika bergambar. Kalau bergambar berdua sahaja tetapi sampai bahu bertemu bahu, dada rapat ke dada…apa kes? Dah lama hidup ke?
Saya tak salahkan si lelaki saja. Kita wanita jaga lah diri. Syok sangat sampai boleh jadi fitnah, kan berdosa tu?

Adab 5: BIG NO to any kind of physical contact
Yang ni wajib ditegur, sebab sakit mata melihat kaum sendiri yang kadang-kadang dah bergelar isteri orang pun, tapi tangan tak boleh nak kawal. Bertepuk tampar dengan suami orang, atau lelaki yang bukan muhrim.

Banyak cara boleh bergurau, pilih lah yang lebih bertempat. Jangan pakai redah ja dengan alasan ‘anggap adik / abang’ dan sebagainya.

Yang terlupa hal ini, lepas ni beringat-ingatlah ya.

JAGA ADAB, JAGA KELAKUAN, JAGA BATASAN.

Perkara macam ni dah banyak berlaku dalam masyarakat dunia tanpa sempadan sekarang. Bukan hanya bermaksud ‘dia tulis sebab jadi kat dia’.

Jangan gitu sis. Saya ni suka share pengalaman saya, umpama saya mencari pahala juga dgn menyebarkan peringatan bersama.

I’ve done my part to say this out loud as a wife. It’s now up to you to choose how you respond to this posting.

Open up and learn.

Sumber: Sue Abdul Wahab

 

Hanis Zalikha Kongsi Petua ‘Handle’ Suami Yang Suka Habiskan Masa Dengan Hobi

Hanis Zalikha Kongsi Petua ‘Handle’ Suami Yang Suka Habiskan Masa Dengan Hobi

 

Rasanya ramai isteri yang berdepan situasi ini. Paling stres bila suami habiskan lebih banyak masa dengan hobi berbanding anak isteri.

Hanis Zalikha pula siapa tak tahu punya suami yang kaki memancing. Bagi yang follow instagram Hairul Azreen mesti akan nampak ada saja pose pelakon ini dengan hasil tangkapannya dalam trip memancing.

Bukan itu saja, Hairul ini juga suka buat aktiviti lasak. Melihat situasi inilah seorang peminat Hanis telah meminta nasihatnya. Bagaimana cara Hanis berdepan dengan suami yang keluar melakukan hobinya dan meninggalkannya hingga ada masa berhari-hari.

Jawapan daripada Hanis memang sempoi

I get this question a lot ‘suami & hobi’

Ini bukan nasihat, ini perkongsian. Selama kami berkawan pun, Keknis dah sentiasa sokong / sertai hobi dan minat dia. Main paintball dengan kawan-kawan dia, badminton, selam skuba dan memancing kat muara. So I don’t think that should change just because we got married.

Lelaki kalau dah minat, dia memang akan fokus dan bersemangat. Macam masa dia nak ngorat kita, macam tulah. Takde siapa boleh halang Jadi lelaki yang berhobi ni bagus, berjiwa besar & berdaya saing bila dia SALURKAN tenaga & semangat dia kepada aspek lain dalam hidup (keluarga & kerjaya).

Kena tahu logik dan toleransi

Tapi dia kena tahu logik, dan juga toleransi. Logiknya, dah kahwin taklehlah seminggu sekali nak berhobi kemainnn. Toleransinya, dia ada hobi, isteri pun kena ada hobi (atau masa untuk buat benda yang disukai).

He can go on his fishing trips, I can go on my girls trip. But the number one rule is: Lepas kahwin, boleh teruskan hobi, tapi kena pandai jaga anak dulu. (Takleh mulakan dengan ‘anak taknak kat I, nak dekat you je’. Takleh. Dari pantang dah kena involve jaga anak 😌).

You really do not want to take that away from him. The passion, the drive and the happiness from doing the things he loves makes him the person you admire so much. So appreciate your man and his passion. A man full of life, can love you better.

InsyaAllah.

I get this question a lot 🤔 Suami & hobi. / Ini bukan nasihat, ini perkongsian. Selama kami berkawan pun, Keknis dah sentiasa sokong / sertai hobi dan minat dia. Main paintball dengan kawan-kawan dia, badminton, selam skuba dan memancing kat muara. So I don’t think that should change just because we got married. / Lelaki kalau dah minat, dia memang akan fokus dan bersemangat. Macam masa dia nak ngorat kita, macam tulah. Takde siapa boleh halang 😂 Jadi lelaki yang berhobi ni bagus, berjiwa besar & berdaya saing bila dia SALURKAN tenaga & semangat dia kepada aspek lain dalam hidup (keluarga & kerjaya). / Tapi dia kena tahu logik, dan juga toleransi. Logiknya, dah kahwin taklehlah seminggu sekali nak berhobi kemainnn. Toleransinya, dia ada hobi, isteri pun kena ada hobi (atau masa untuk buat benda yang disukai). He can go on his fishing trips, I can go on my girls trip. But the number one rule is: Lepas kahwin, boleh teruskan hobi, tapi kena pandai jaga anak dulu. (Takleh mulakan dengan ‘anak taknak kat I, nak dekat you je’. Takleh. Dari pantang dah kena involve jaga anak 😌). / You really do not want to take that away from him. The passion, the drive and the happiness from doing the things he loves makes him the person you admire so much. So appreciate your man and his passion. A man full of life, can love you better. / InsyaAllah.

A post shared by Hanis Zalikha (@haniszalikha) on

Sumber:  haniszalikha

KORPORAT     POLISI DATA PERIBADI    PENAFIAN   •   LANGGANAN      PENGIKLANAN      KERJAYA       HUBUNGI KAMI

© Hakcipta Terpelihara • Kumpulan Karangkraf

error: