7 Petua Mudah Elak Biskut Raya Jadi Lemau

7 Petua Mudah Elak Biskut Raya Jadi Lemau

 

 

Penat-penat buat biskut tapi dah lemau sebelum raya. Ini memang mengecewakan. Jadi untuk mengelak biskut yang anda hasilkan dengan susah payah itu lemau malah kekal rangup ikut tip ini.

1. Biarkan biskut terbuka terlebih dahulu

Sebaik sahaja biskut dikeluarkan daripada ketuhar, biasanya ia agak lembik. Jadi, jangan terus simpan dalam bekas, sebaliknya biarkan beberapa saat di udara sehingga biskut betul-betul sejuk, barulah dimaasukkan ke dalam bekas kedap udara.

Jika disimpan ketika masih panas atau dicampur bersama biskut lain di dalam bekas yang sama, biskut akan mudah rosak dan lemau.

2. Keringkan bekas sepenuhnya sebelum simpan biskut

Ini mudah saja. Ambil tuala kering kemudian lap bersih bekas kuih dan anginkan beberapa saat atau mahu lebih terjamin, jemur terus di bawah cahaya matahari. Jika anda ingat, pasti masa kecil-kecil dahulu ibu anda selalu buat begini bukan?

3. Guna bekas kedap udara

Pilih bekas menyimpan kedap udara atau balang berpenutup yang dilengkapi penutup khusus untuk biskut supaya tahan lama dan kekal rangup.

4. Masukkan bungkusan kecil garam dalam balang kuih

Selain menggunakan gel silica dalam bungkusan, kelembapan udara dalam balang juga boleh dikurangkan dengan garam. Bungkus satu hingga dua sudu teh garam dengan kain bersih lalu masukkan ke dalam balang.

5. Alas setiap lapisan biskut dengan kertas kalis minyak

Dengan meletakkan kertas kalis minyak pada setiap lapisan biskut, ia akan membuatkan biskut kekal rangup kerana kertas kalis minyak berfungsi menyerap lebihan munyak pada biksut.

6. Taburkan sedikit gula pasir ke dalam bekas menyimpan biskut

Ini petua Melayu lama yang sangat berkesan bagi memastikan biskut raya tahan lama dan tidak berbau.

7. Jemur tepung / gula sebelum buat biskut

Orang zaman dulu menggunakan tepung dan gula yang dijemur bagi membuat kuih raya. Ini bagi memastikan biskut yang dihasilkan lebih ringan dan tahan lama. Tepung yang dijemur akan memberikan kerangupan dan rasa yang enak.

Mudah saja bukan. Praktikkan ya.

Ikut 8 Petua Ini Supaya Rendang Tahan Lama, Lambat Basi

Ikut 8 Petua Ini Supaya Rendang Tahan Lama, Lambat Basi

 

 

Sehari sebelum raya biasanya, kaum ibu dah sibuk menyediakan rendang. Selalunya dimasak dalam jumlah yang banyak.

Tapi ada juga kejadian malam masak rendang, esok tengah harinya rendang dah basi. Memang geram kan.

Itulah sebabnya kena tahu petua-petua untuk memastikan rendang yang kita masak ni tahan lama. Maklumlah masak dalam jumlah yang banyak, sayang sangat kalau basi. Jadi sebaiknya ikut lapan petua ini.

1. Pilih santan berkualiti

Hidangan yang menggunakan santan selalu yang paling cepat basi. Tapi jika kita menggunakan santan yang segar dan berkualiti, bukan saja rasa rendang pun lebih lazat tapi juga mampu membuat rendang tahan lebih lama.

2. Tunggu sejuk baru tutup

Selepas memasak rendang jangan tutup rapat periuk. Tunggu dulu sehingga rendang dan periuk sejuk. Jika periuk atau kuali berisi rendang terus ditutup rapat, wap air akan terkumpul pada tudung periuk dan akan jatuh ke dalam rendang.

Ini boleh menyebabkan rendang cepat basi. Sama juga dengan lauk dan makanan lain. Jadi, kalau nak tutup masa masih panas, biarkan ada sedikit bukaan (tak payah tutup rapat). Atau, tunggu hingga agak sejuk barulah periuk ditutup.

3. Pastikan betul-betul pecah minyak

Semasa menumis, pastikan bahan-bahan dah betul-betul garing dan pecah minyak. Pecah minyak ni tandanya warna tumisan menjadi sedikit gelap atau minyak tumisan akan terpercik sedikit daripada kuali. Selepas ada tanda begini, barulah masukkan ayam atau daging.

4. Masak sampai rendang kering

Salah satu cara untuk elakkan rendang cepat basi adalah dengan memasaknya hingga kering. Dengan cara ini, kandungan air dalam masakan akan dinyahkan dan ia dapat bertahan lebih lama. Daging pun akan jadi lembut!

5. Kurangkan santan

Sebenarnya tak semua resepi rendang menggunakan santan. Yang tak pakai santan tetap akan ada rasa lemak sebab dah guna kerisik. Kalau tetap nak guna santan, kurangkan sedikit kuantitinya kalau nak ia bertahan lebih lama.

6. Goreng ayam / daging separuh masak

Sebelum masak rendang, gorengkan dulu ayam hingga separuh masak atau masak ayam / daging atas api tanpa minyak atau air.

Boleh juga gaulkan dengan rempah-rempah dan bakar seperti ayam percik. Proses ini adalah untuk keringkan air daging atau ayam. Jadi bila air ayam / daging tu kering, barulah rendang lambat basi.

7. Pastikan bekas kering

Semasa menyimpan rendang dalam bekas, pastikan bekas telah dilap kering. Masa nak menceduk pun, kena pastikan juga sudip, sudu, atau senduknya kering.

Sebelum memasak atau panaskan atas periuk / kuali pun, keringkan dulu atas api supaya rendang yang dimasak tahan lama.

8. Sejukbeku & Asingkan

Sekiranya mahu menyimpang rendang dalam peti sejuk, asingkan dalam beberapa bekas kecil. Jangan simpan dalam satu bekas besar. Ini dapat mengelakkan rendang itu daripada asyik keluar masuk peti sejuk dan dipanaskan.

Jadi bila nak makan keluarkan satu bekas kecil untuk satu hidangan, yang lain tak disentuh.

 

Sumber: www.siraplimau.com

 

 

 

 

7 Ilmu Tentang Oven & Fungsinya Mak-Mak Wajib Tahu Supaya Kek Dan Kuih Menjadi

7 Ilmu Tentang Oven & Fungsinya Mak-Mak Wajib Tahu Supaya Kek Dan Kuih Menjadi

 

 

Ramai yang suka buat kek dan biskut tapi sering kali juga dengan keluhan tak menjadi didengar. ‘Saya dan ikut resipi sebijik-sebijik tapi kek mendap, kenapa ya’ ini antara keluhannya.

Salah satu puncanya mungkin kerana kurang ilmu. Bukan kurang ilmu memasak tapi ilmu tentang ketuhar atau oven yang digunakan.

Di dalam proses membuat kek, biskut, pastri dan roti, bukan sahaja kemahiran yang diperlukan untuk mendapatkan hasil yang terbaik tetapi oven juga memainkan peranan yang amat penting.

Soalan yang selalu diajukan terutama bagi yang baru belajar memasak adalah ketuhar mana yang sesuai dan adakah kita perlu menyediakan berlainan ketuhar untuk berlainan kek, roti dan pastri?

Bagi memberi pencerahan tentang perkara ini VK kongsi info tentang ketuhar dan fungsinya yang diambil dari Facebook Jom Belajar Buat Kek. Semoga bermanfaat untuk anda yang suka memasak.

Jenis dan fungsi Ketuhar

1. Ketuhar Jenis Bina Dalam (Built in oven)

Ketuhar jenis ini memang cukup sesuai untuk semua jenis pembakaran. Ia boleh membakar roti, kek, pastri dan biskut. Bergantung kepada jenama yang anda beli, ada sesetengah ketuhar jenis begini, kepanasannya tidak begitu rata jika anda membakar dua atau dua tingkat (2 tier baking).

Kalau anda membakar biskut cara begini, anda harus rajin memusing dan menukar loyang kuih anda supaya mendapat kepanasan yang lebih rata (rotate the trays to get even baking results). Tetapi apabila membakar kek,lebih baik jika membakar satu tingkat sahaja.

2. Ketuhar Berkipas (Oven with fan)

Ketuhar yang mempunyai kipas bina dalam selalunya membakar biskut dan pastri dengan cukup baik kerana kipas itu memutar angin panas dengan rata jika kita membakar dua atau tiga tingkat (2 or 3 tier baking). Tetapi apabila digunakan untuk membakar kek, kipas ini akan mengeringkan kek.

Jadi, jika ada pilihan butang untuk tidak membuka kipasnya atau switch off (tutup kipas) apabila membuat kek, itu adalah pilihan lebih baik (sesetengah oven ada butang kipas).

Tetapi jika tidak boleh memilih untuk menutupnya (tiada butang kipas) adalah lebih baik jika anda mengurangkan sedikit masa membakar kek itu.

Contohnya, jika kek itu memerlukan masa 45 minit untuk membakarnya dalam ketuhar biasa, kurangkan masanya dalam 5 minit lebih awal jika menggunakan ketuhar yang berkipas ini supaya kek tidak terlalu kering.

3. Ketuhar Microwave (Microwave Oven)

Ketuhar jenis ini adalah seperti ketuhar 2 IN 1 iaitu boleh digunakan untuk fungsi microwave dan juga untuk membakar biskut, brownie atau kek-kek cawan.

Ketuhar begini sesuai bagi mereka yang jarang membuat kek yang besar. Jika kita membakar kek yang agak besar, ada kalanya bahagian tengah kek tidak masak dengan betul.

Selalunya, kita lebih menggunakan fungsi microwave sahaja. Jadi bagi mereka yang suka membakar roti, pastri dan kek-kek perayaan, jenis ketuhar sebegini mungkin kurang sesuai dan kek-kek yang dibakar dalam ketuhar microwave sebegini selalunya kelihatan agak pucat dan padat.

Fungsi-fungsi Pada Ketuhar

Sebenarnya inilah yang ramai tidak tahu. Jom semak fungsinya supaya boleh menggunakannya dengan betul. Kebanyakan ketuhar bina dalam (built in oven) mempunyai fungsi yang agak sama iaitu :

Top and Bottom Heat

Ini cukup sesuai untuk membakar semua jenis kek, biskut pastri dan roti. Jika membakar kek yang agak besar, letakkan kek itu di rak agak bawah sedikit tetapi jika membakar roti dan pastri, lebih sesuai jika kita meletakkannya di rak tengah sahaja.

Top Heat Only

Ramai yang keliru apabila melihat fungsi ini. Mereka sangka top heat sesuai untuk membakar kek lapis! Sebenarnya top heat lebih sesuai digunakan apabila membakar cheese cake. Jika digunakan untuk membakar kek lapis, ia akan menjadi terlalu kering dan ada kalanya garing.

Bottom Heat Only

Fungsi Bottom Heat ini cukup sesuai jika ingin menggaringkan roti yang berinti seperti pizza. Adakalanya, inti pizza itu sudah masak tetapi bahagian bawah rotinya pula masih kurang garing atau lembap. Di sinilah kita menggunakan fungsi bottom heat ini untuk memasakkan roti itu tanpa mengeringkan dan memasakkan inti pizza yang diatasnya itu.

Grill

Inilah fungsi utama apabila kita membakar kek lapis. Dengan menggunakan grill, setiap lapisan kek lapis pasti menjadi dengan cantik dan tidak kering. Api grill ini juga cukup sesuai jika ingin mengaringkan hanya bahagian atas ayam atau daging untuk sekejap sahaja.

Steam Injection

Tidak kesemua ketuhar ada fungsi ini. Fungsi ini cukup sesuai jika ingin membakar sesetengah jenis roti seperti roti perancis. Ia akan menggaringkan dan meranggupkan permukaan roti itu.

Suhu (Temperature)

Pastikan anda tahu jenis suhu ketuhar anda untuk jenis masakan yang anda lakukan agar ianya tidak menghasilkan rasa hangit atau hangus pada kuih semasa proses pembakaran dilakukan. Setiap saiz ketuhar itu mempunyai suhu kepanasan yang berbeza. Dapatkan nasihat daripada pakar penjual sebelum membuat belian terlebih dahulu.

Semoga tip yang diberi berguna untuk para ibu menyediakan masakan terbaik untuk keluarga. Selamat memasak!

Sumber : Facebook Jom Belajar Buat Kek

 

 

 

Resipi Kuih Tepung Pelita Yang Viral.  Wajib Cuba, Punyalah Senang Rupa!

Resipi Kuih Tepung Pelita Yang Viral. Wajib Cuba, Punyalah Senang Rupa!

 

 

Bulan puasa ini kuih tepung pelita ini memang dicari-cari. Rasanya yang manis dan berlemak buat ia jadi kegemaran ramai termasuklah kanak-kanak.

Kuih ini selalu kita beli kerana sangka proses pembuatannya remeh tapi bila melihat perkongsian daripada Puan Sally Ahmad rupanya mudah saja.

Sally berkongsi resepi ini dalam page masakan dan viral kalangan kaum wanita hingga perkongsiannya sudah mencecah 21 ribu. Berikut adalah cara menghasilkan kuih tepung pelita resepi Puan Sally Ahmad.

1.Potong 4 kerat daun pandan

2. Bahan-bahan bahagian bawah

 

3. Campur semua bahan dalam kuali. Masak dan kacau sampai pekat.

 

4. Ambil gula dan kisar. Kemudian letak gula halus satu sudu teh dalam bekas.

 

5. Tuang warna hijau hijau yang siap dimasak tadi

 

6. Bahan untuk bahagian atas

 

7. Masukkan dalam kuali semua bahan dan kacau sampai pekat

 

8. Tuang ke atas bahan hijau

9. Dah siap tepung pelita buat sendiri

Tanpa perlu kukus, adunan ini boleh hasilkan 26 biji tepung pelita dalam bekas plastik kecil. Nak berniaga pun boleh.

 

10. Cara buat bekas tepung pelita dari daun pandan

Kot ada yg teringin nk cara nenek moyang kita dulu.. Acuab Daun Padan

Posted by Sally Ahmad on Friday, 18 May 2018

 

 

 

Sumber: Sally Ahmad

 

 

6 Pes Masakan Serba Guna Ini Mampu Mudahkan Kerja Memasak Kaum Ibu. Paling Best Macam-macam Lauk Boleh Buat!

6 Pes Masakan Serba Guna Ini Mampu Mudahkan Kerja Memasak Kaum Ibu. Paling Best Macam-macam Lauk Boleh Buat!

 

 

Bulan puasa ini kaum ibu kalau boleh nak mudahkan semua kerja memasak. Maklumlah pulang kerja waktu petang ada sedikit saja masa untuk sediakan hidangan sebelum berbuka.

Sama juga situasi bila bersahur. Sebab itulah kena buat apa cara saja yang pantaskan kerja memasak. Terima kasih pada Awien Ariff yang sudi berkongsi tip yang bakal mudahkan kerja ibu di dapur.

Dia berkongsi cara membuat 6 jenis pes yang boleh menyediakan pelbagai hidangan dalam masa yang singkat dari sambal, masak lemak, goreng-goreng hinggalah ke ikan atau ayam bakar. Semuanya boleh! Kalau ada tetamu datang mengejut untuk buka puasa pun tak de masalah!

1.Pes Cili Kering

– Rebus cili kering dulu.
– Blend cili Kering, bawang besar, bawang putih
– Cili kering lebih kurang 1/2 kilo, bawang besar 4 biji, bawang putih 10 biji

Antara masakan yang boleh gunakan pes ini:

– Bihun Goreng
– Mee Goreng
– Kuew Teow Goreng
– Maggie Goreng
– Nasi Goreng
– Asam Pedas
– Sambal sotong
– Sambal udang
– Sambal ayam
– Sambal ikan

Contoh masakan: Sambal udang petai

1. Tumis PES 1 ( 3 SENDUK). MINYAK 5 SENDUK. Masak sambal kena guna banyak minyak. Nanti tak sedap.
2. Dah pecah minyak, masukkan petai.
3. Masukkan Udang & Asam keping sedikit.
4. Rasakan dgn garam & perasa/gula.
SIAP!
Note: Cuci udang bersih-bersih kepala tu buang ok!

2. Santan Kotak

Kalau nak buat santan perah sendiri lagi bagus, letak kat dalam plastik bungkus masuk freeezer.

3. Pes Ikan Bakar

– Blend serai, halia, lengkuas, kunyit hidup, bawang besar, bawang putih, Cili kering
– Ok yang ini korang agak je lah ya. Serai tu lebih sikit. Balance kan semua bahan-bahan.
– Dah siap, please masak dulu ya. Masukkan garam, gula Melaka. Sejukkan kemudian simpan dalam peti ais.

Antara masakan yang boleh gunakan pes ini:

– Ikan Bakar
– Rendang ayam
– Rendang daging
– Rendang kerang
– Masak hitam
– Kerutuk
– Kuzi
– Ayam Masak Merah
– Ayam bakar

Contoh masakan :  Ikan kembung bakar

Cara membuat:

1. Cuci ikan bersih-bersih.
2. Perap ikan guna PES 3.
3. BAKAR!

Nota: Kita niaga ikan & ayam bakar mmg pakai ni!

4. Pes Masak Lemak

– Bawang besar, bawang putih, halia, kunyit hidup, cili akar warna hijau
– Bawang besar 3 biji
– Bawang putih 8 biji
– Halia seketul
– Kunyit hidup sebiji
– Cili Hijau (ikut nak pedas mana)

Antara masakan yang boleh gunakan pes ini:

1. Masak lemak ayam,
2. Masak lemak daging
3. Masak lemak ikan
4. Masak lemak ikan masin

Contoh masakan : Masak lemak ikan masin

Cara membuat:

1. Tumis PES 4 (3 SUDU) bersama 1 batang serai yang diketuk.
2. Dah naik bau, masukkan santan & air sedikit.
3. Masukkan asam keping
4. Masukkan ikan masin yang sudah dicuci terlebih dahulu.
5. Masukkan kentang yang sudah direbus terlebih dahulu.
6. Masukkan Bendi, tomato dan daun kunyit yang disimpul.
7. Rasa dahulu, kalau kurang masin, letak garam sedikit.

5. Pes Cili Api

– Cili, Bawang Merah (yang kecil), Bawang putih
– Cili 20 biji (kita guna cili akar je, rumah ni tak makan pedas)
– Bawang merah 10 biji
– Bawang putih 5 biji

INI KATEGORI PES SERBAGUNA.

Antara masakan yang menggunakan pes ini:

– Nasi Goreng
– Bihun Goreng
– Mee Goreng
– Maggie Goreng
– Sambal ayam hijau
– Ikan sambal cili api
– Segala jenis tumis boleh guna pes ni (tumis sayur etc)

Nota: Kita berniaga ikan & ayam bakar memang pakai ni

Contoh masakan : Sambal cili ikan kembung

Cara membuat

1. Goreng ikan terlebih dahulu.
2. Tumis pes  5 SENDUK sampai terbit minyak dalam minyak gorengan ikan tadi.
3. Masukkan bawang merah yang dipotong bulat.
4. Masukkan garam & gula sedikit.
5. Masukkan ikan goreng tadi.

6. Pes Kari Ayam/Ikan

– Bawang merah, bawang putih, halia, kunyit hidup, cili, serbuk kari
– Bawang merah 20 biji
– Bawang putih 10 biji
– Cili merah 5 biji
– Halia 3 inci (lebih kurang seketul)
– kunyit hidup 2 inci (lebih kurang seketul)
– Serbuk kari ayam (3 peket kecil)

ANTARA MASAKAN YANG BOLEH GUNA PES NI:

1. Of course kari ayam
2. Kari daging
3. Kari telur
4. Ikan Bakar Portugis

 

Sumber: Awien Ariff

 

 

 

 

Sayur Brokoli Sebenarnya Banyak Ulat, Rendam Cara Ini Untuk Hapuskannya

Sayur Brokoli Sebenarnya Banyak Ulat, Rendam Cara Ini Untuk Hapuskannya

 

 

Sayur brokoli memang jadi kegemaran ramai. Melihat warna hijau nan segar kita pasti teringin menikmatinya.

Malah brokoli ini juga jadi sajian anak-anak kecil dengan mengolahnya menjadi puri. Tapi sayangnya ramai para ibu tidak akan mengamalkan cara betul membersihkan sayur ini dimasak.

Perlu diketahui di sebalik rumpun hijau brokoli itu, sayur ini mengandungi banyak sekali ulat halus tak dapat kita lihat dengan jelas dan tidak akan mati dengan cara membilas dengan air saja.

Berikut adalah langkah paling berkesan untuk membuang ulat pada brokoli yang perlu dilakukan sebelum memasak sayur ini.

1. Potong brokoli dan sediakan campuran air dan juga cuka. Rendam brokoli ke dalam air ini selama 15 minit.

Selepas itu anda akan dapat melihat ulat-ulat halus akan terapung di permukaan air. Bilas dan barulah dimasak.

2. Satu lagi cara adalah dengan merendam sayur brokoli dengan air garam selama 30 minit hingga satu jam. Kemudian bilas.

Selepas membersihkan brokoli dengan cara ini barulah sayur ini boleh dimasak. Cuba bayangkan sekiranya kita tidak membasuh bersih sayur ini sebaliknya terus menyajikannya pada anak kecil.

 

Sumber Facebook Masak Apa Hari Ni… Foto Fieza Nelson

 

 

 

 

KORPORAT     POLISI DATA PERIBADI    PENAFIAN   •   LANGGANAN      PENGIKLANAN      KERJAYA       HUBUNGI KAMI

© Hakcipta Terpelihara • Dikendali Oleh Astro Group

error: