Resipi Buat Peanut Butter Sendiri, Modal Cuma RM2 Dah Dapat Sebotol

Resipi Buat Peanut Butter Sendiri, Modal Cuma RM2 Dah Dapat Sebotol

 

Selain jem, peanut butter atau mentega kacang selalunya akan sentiasa ada di dapur kita. Sebabnya anak-anak memang suka mentega kacang ini untuk dimakan bersama roti.

Harga sebotol sapuan roti ini boleh tahan juga, mencecah RM10.

Tapi sebenarnya kalau nak jimat mentega kacang ini boleh saja dibuat sendiri. Percaya tak modalnya cuma lebih kurang RM2 saja sebotol.

Bahan untuk membuatnya pun mudah. Jom ikut perkongsian Sheila Cyla kalau nak jimat.

Bahan pun mudah

Siapa sangka dengan hanya bermodalkan lebih kurang RM2 boleh menghasilkan sebotol peanut butter sendiri. Barangnya pun cukup mudah…

200 gm kacang tanah – disangai tanpa minyak dan dibuang kulit
3 sudu besar minyak
½ sudu besar mentega
3 sudu besar gula
Sedikit garam

Cara nak buat lagi senang

  1. Kisar semua bahan menggunakan pengisar kering sehingga hancur dan berkilat.
  2. Tadaa…Dah siap untuk dimakan dengan roti atau biskut. Baki boleh simpan dalam botol.

 

Sumber : Sheila Cyla

 

 

Resipi Sos Black Pepper Oleh Wanita Ini Viral Kerana Paling Senang Nak Buat & Sedap!

Resipi Sos Black Pepper Oleh Wanita Ini Viral Kerana Paling Senang Nak Buat & Sedap!

 

Kalau nak sedia hidangan western atau ayam panggang di rumah, sos black pepper inilah yang paling penting. Kalau sos ini tak sedap, semua boleh failed.

Ramai yang sangka nak buat sos ini susah tapi bila melihat perkongsian Fyda Nz‎ rupanya langkah menghasilkan sos black pepper ini tersangatlah mudah.

Cuma empat langkah ringkas dah terhasil sos yang menurutnya cukup enak.

Sebab itu lah perkongsiannya viral hingga mendapat mendapat hampir 10k perkongsian  walaupun baru dimuat naik malam semalam dalam sebuah page masakan.

Jom tengok caranya:

Percaya tak empat bahan yang ada dalam gambar di bawah ini boleh menghasilkan sos blackpepper yang mudah dan sedap? Ya betul, tak tipu.

Sedap dan bertambah kalau makan, resipi saya sertakan di setiap gambar. Selamat mencuba.

1. Bahan utama:

Sos lada hitam (saya guna sos Longson )
Cream of mushroom soup
Cream of chicken soup mix (kiub ayam)
Tepung gandum

2. Masukkan dua sudu makan cream of mushroom

3.  Masukkan  dua sudu makan tepung gandum

4. Campurkan Cream of chicken soup mix (kiub ayam)

5. Masukkan air

Masukkan air sedikit demi sedikit sambil dikacau supaya tidak berketul . Bila dah tak berketul masukkan lebihan air tu dalam anggaran setengah periuk seperti dalam gambar.

6. Hidupkan api

Bila dah masukkan air stgh periuk baru hidupkan api dan masak atas dapur .  Bila dah mendidih masukkan sos lada hitam Longson. Sambil-sambil tu kacau ya. Kalau tidak nanti berketul dan kuah jadi tak cantik.

7. Ok dah siap!

Sumber Fyda Nz

Wanita Yang Dah Rasa Sakit Lutut, Boleh Amalkan Resipi Air Rebusan Epal Hijau Wanita Ini. Berkesan & Bantu Mudahkan Solat

Wanita Yang Dah Rasa Sakit Lutut, Boleh Amalkan Resipi Air Rebusan Epal Hijau Wanita Ini. Berkesan & Bantu Mudahkan Solat

 

Orang perempuan masuk umur 40 tahun saja ramai yang mengadu sakit lutut malah ada yang alami masalah ini lebih awal dari usia ini.

Dulu memang sakit lutut sinonim dengan orang tua tapi nampaknya sekarang tak lagi.

Selalu bila kita mengadu sakit lutut pada rakan ada yang ketawa, maklumlah sakit orang tua tapi hakikatnya masalah ini memang mengganggu aktiviti seharian. Nak solat, naik tangga kadang-kadang nak luruskan kaki selepas duduk pun terasa sakit.

Memahami masalah kaum wanita ini Puan Habibah Badar Bajrai yang memang terkenal dengan perkongsian petua dan air rebusan telah berkongsi satu ramuan yang menurutnya berkesan untuk menyelesaikan masalah sakit lutut selain masalah sakit sendi terutama kalangan wanita.

Boleh juga disediakan pada orang tua kita yang turut hadapi masalah yang sama. Siapa yang hadapi masalah sakit lutut bolehlah cuba!

————

Rupanya ramai sangat yang ada #sakit_lutut. Dah tak kira umur lagi dah. Ni kak Bib share RESEPI LUTUT POWER yang memang khas untuk sesiapa yang ada masalah lutut.

Resepi ni memang berkesan tau. Tukang ubat yang ajar Kak Bib bagi tau, ni resepi orang lama yang memang popular. Sapa yang dah tau takpe. Yang lom tau, boleh cuba ok!

RESEPI LUTUT KEMBALI POWER

Bahan air rebusan:

2 biji Apple hijau potong dadu
4-5 batang serai di ketuk (Kalau besar guna 3 cukup)
1 batang Kayu Manis Ceylon patah patah kan (kalau yang gemuk, guna 1/2)
5 gelas air

Cara membuat:

Rebus semua bahan sampai jadi 4 gelas air. Minum time suam, 2 kali sehari. Boleh minum tiap tiap hari atau 2-3 kali seminggu.

Apple tu boleh kunyah jek. Sapa rajin, nak blend pun boleh. Tapi serai ngan Kayu Manis Ceylon tu sila letak tepi ok. Tak payah kunyah. Khasiat dia dah keluar.

Kenapa air ni power?

Apple, serai dan Kayu Manis memang anti inflammation. Tiga tiga bahan ni power dan terbukti berkesan untuk sakit sendi. Sebab tu ramai yang berkesan bila minum air ni.

Kulit Apple nak kena buang ke tak?

Tak payah. Cuci bersih dan rebus skali ngan kulit. Kulit Apple ada 5 kali ganda antioxidant. Rugi ler kalau buang khenn!

Pesakit yang ada masalah darah rendah tak boleh minum air ni. Nanti darah jadi terlalu rendah lak.

Sumber: Habibah Badar Bajrai

 

 

3 Sajian Bakar Ini, Memang Bakar Selera

3 Sajian Bakar Ini, Memang Bakar Selera

Hari-hari berlauk gulai dan sambal, boleh bosan juga. Sekali-sekala layan selera panggang atau bakar. Cicah dengan air asam atau sambal kicap memang terbaik. Tak perlu banyak lauk.

Sajian bakar pun lebih sihat, untuk yang diet atau acah-acah diet juga sesuai. Hari ini VK kongsi tiga resipi panggang, ada ikan, ayam dan daging. Pilih mana suka.

1. Daging Panggang Air Asam

http://support.karangkraf.com/editorial/vk/TAHUN%202016/Feb/19/daging.jpg

Bahan-bahan:
200gm daging batang pinang
1/2 sudu teh serbuk ketumbar
1/2 sudu teh serbuk lada hitam
3 ulas bawang putih
Sedikit daun pudina
Garam secukup rasa

Bahan Untuk Air Asam:
3 biji cili merah I dikisar
2 biji cili padi l dikisar
1 sudu teh belacan I dikisar
1 biji bawang besar I dihiris halus
1 biji tomato
2 biji cili merah
Sedikit air

Cara memasak:
1. Gaulkan daging bersama kesemua rempah dan biarkan diperap selama 30 minit.
2. Apabila sebati bakar daging pada suhu 170 C sehingga masak. Ketepikan.
3. Untuk penyediaan air asamnya, gaulkan kesemua bahan dan gaulkan rata.
4. Hidangkan bersama daging panggang.

2. Ikan Terubuk Sumbat

http://support.karangkraf.com/editorial/vk/TAHUN%202016/Feb/19/ikan%20bakar.jpg

Bahan A:
1 ekor ikan terubuk | dibelah belakang dan dibasuh bersih
1/2 biji kelapa parut
1 helai daun kunyit | dihiris halus
3 biji limau kasturi

Bahan B:
1 sudu teh jintan halus
1 sudu teh jintan kasar
12 cili padi
3 biji cili merah
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2sm kunyit hidup
3 batang serai | dihiris halus
1 kiub pati ikan bilis
1/4 sudu teh gula

Cara memasak:
1. Kisarkan kesemua bahan B sehingga halus kemudian perahkan air limau kasturi.
2. Gaulkan bahan kisar bersama kelapa parut dan juga hirisan daun kunyit rata.
3. Kemudian sumbatkan ke dalam ikan terubuk yang telah diperap dengan serbuk kunyit dan garam.
4. Bungkus ikan di dalam kertas aluminium dan bakar atas api sederhana selama 30 minit.
5. Sedia dinikmati.

3. Ayam Panggang Bersos

http://support.karangkraf.com/editorial/vk/TAHUN%202016/Feb/19/ayam.jpg

Bahan-bahan:
1/2 ekor ayam
1/2 labu bawang putih I dikisar
2 batang serai I dikisar
1 sudu makan serbuk lada hitam
2 sudu makan kicap manis
1 sudu makan madu
Secubit garam

Cara memasak:
1. Campurkan bahan kisar bersama kicap manis, serbuk lada hitam, madu dan juga garam. Gaulkan rata.
2. Lumurkan pada ayam dan biarkan diperap selama 2 jam.
3. Selepas dua jam, panggang ayam pada suhu 180 C selama 20 minit.
4. Lebihan bahan kisar tadi dimasak semula untuk dijadikan sos.

Selamat mencuba!

Tip Memasak Untuk Tetamu Yang Ramai

Tip Memasak Untuk Tetamu Yang Ramai

Satu perkara yang dirisaukan kaum wanita di musim perayaan ini adalah bila perlu memasak untuk tetamu yang ramai.

Sebabnya tak semua mahir memasak untuk hidangan dalam kuantiti yang banyak bagi menjamu tetamu yang ramai ini. Paling ditakuti hidangan tak mencukupi dan juga tak cukup masa memasak.

Agar ini tidak terjadi ada baiknya kita hadam tip berikut.

1. Buat persediaan awal
Elakkan penyediaan di minit terakhir. Beli semua bahan atau keperluan lain seperti pinggan dan sudu garfu pakai buang seawal yang boleh. Potong juga bawang, sayuran dan daging sehari sebelum.

2. Pastikan menu tidak terlalu banyak.
Tidak perlu menyediakan terlalu banyak hidangan kerana ia boleh membawa kepada stres. Anda hanya perlukan satu hidangan istimewa diikuti dengan sayuran mudah, sup dan juga makanan manis.

3. Guna resipi yang mudah
Tidak perlu menggunakan resipi yang terlalu teliti. Pastikan resipi itu mudah diikuti dan tidak mengambil terlalu banyak masak. Jika boleh, gunakan resipi yang boleh dimasak terlebih dahulu dan di sejukkan di peti ais.

Contohnya, perap ayam atau sediakan asas sup sehari sebelumnya. Lebih banyak penyediaan yang dibuat bermakna anda tidak perlu bergegas untuk menyiapkan sesuatu hidangan pada hari perayaan.
 
4. Gunakan bahan-bahan sedia dimakan.
Anda boleh menggunakan makanan bertin seperti nenas, puri tomato dan juga sos pasta dalam botol.

5. Membersih sambil memasak
Sambil membuat penyediaan dan memasak, sebenarnya anda boleh membersihkan dapur pada masa yang sama. Apabila rendang sedang mendidih, basuh mana-mana mangkuk atau peralatan memasak yang tidak digunakkan. Sambil menunggu nasi dimasak, lap meja dapur sebelum memulakkan hidangan seterusnya!

Selamat memasak, semoga hidangannya enak-enak belaka.

Tak Sangka Senang Rupanya Buat Mayones Sendiri. 4 Langkah Dah Siap!

Tak Sangka Senang Rupanya Buat Mayones Sendiri. 4 Langkah Dah Siap!

Ketika ini mayones antara bahan yang perlu ada di rumah. Sebab hidangan roti atau sandwic tak lengkap tanpa ada mayones ini.

Anak-anak pun suka, jadi stok mayones ini memang kena sentiasa ada. Tapi pada zaman harga barang sudah semakin mahal, jika ada yang boleh dihasilkan sendiri maka eloklah dibuat.

Ini termasuklah mayones. Ramai yang tak tahu kan mayones ini boleh kita buat sendiri saja. Caranyanya mudah saja kalau mengikut perkongsian Miya Aira ini.

Bahan-bahan:

2 biji telur

1 cawan minyak masak atau minyak zaitun

1 sudu kecil lada putih (tumbuk halus)

Cuka atau boleh ganti air perahan lemon

2 ulas bawang putih (jika suka, tidak diletakkan pun tak mengapa)

Mustard (jika suka, tidak diletakkan pun tak mengapa)

Cara membuat:

1. Masukkan telur, lada putih dan dua atau tiga sudu besar cuka dan masukkan sedikit garam.  Kisar seketika.

2. Masuk sedikit minyak (lebih kurang 2 sudu besar). Kisar seketika.

3. Berhenti kemudian masukkan lagi minyak. Ulang proses yang sama sampai minyak habis

4. Kisar hingga mayones pekat atau berkrim. Siap.

Info

Jangan masukkan minyak dalam kuantiti yang banyak, masukkan sedikit demi sedikit.

Simpan mayones dalam peti ais. Ia boleh bertahan satu hingga dua minggu.

Boleh juga menggunakan mixer atau food processor.

Mayones yang siap boleh juga dimasak jika suka.

 

Sumber: Miya Aira

KORPORAT     POLISI DATA PERIBADI    PENAFIAN   •   LANGGANAN      PENGIKLANAN      KERJAYA       HUBUNGI KAMI

© Hakcipta Terpelihara • Kumpulan Karangkraf

error: