Jangan emosi, wanita bernama Sue Abdul Wahab ini membuat teguran, bukan menghentam.

Seharian bergaul di tempat kerja dengan rakan yang berstatus suami orang, kadang kala buat kita lupa.

Bila dah berkawan rapat ada yang terover dalam pergaulan. Atas sebab inilah wanita yang berstatus isteri ini menegur.

Adab berkomunikasi dengan suami orang / lelaki bukan mahram

(Medium: SMS, telegram, perbualan telefon, WhatsApp dan yang sewaktu dengannya)

Dah lama saya nak tegur kaum saya sendiri berkenaan perkara di atas.

Kesabaran, sangka baik dan menyerahkan semuanya kepada Allah memang menjadi perkara yg biasa si isteri buat…Tapi itu tak bermakna ,dia boleh dipijak-pijak.

Teguran saya kali ini ditujukan terus buat kaum wanita yang masih belum berkahwin, tidak lagi berkahwin, apatah lagi yang sudah berkahwin.

Adab 1: Jaga lenggok bahasa
Tak perlu guna ayat-ayat manja seperti anda bercakap dengan bakal suami sendiri.

Adab 2: Jaga penggunaan emoticon
Tak sesuai digunakan langsung. Apa perasaan anda kalau wanita lain guna emoticon ini pada suami anda? Come on, this is common sense ok?

⛔Adab 3: Usah berlebih-lebih
Lebih-lebih ambil tahu perihal suami wanita lain. Ada kala berlebih dari segi ‘kalau bersembang/whatsapp dengan si suami amboi panjangnya berjela, kemain berbunga macam orang bercinta. Panggil SAYANG la…hubby la….jari tu nak kena ketuk dgn senduk ke ?

Adab 4: Jika nak bergambar, jaga jarak
Bab ni memang sensitif apatah lagi apabila suami seorang ‘public figure’. Tak salah bergambar. Kami si isteri faham kerjaya suami yang menjadi perhatian dan idola ramai.

Hanya jaga adab ketika bergambar. Kalau bergambar berdua sahaja tetapi sampai bahu bertemu bahu, dada rapat ke dada…apa kes? Dah lama hidup ke?
Saya tak salahkan si lelaki saja. Kita wanita jaga lah diri. Syok sangat sampai boleh jadi fitnah, kan berdosa tu?

Adab 5: BIG NO to any kind of physical contact
Yang ni wajib ditegur, sebab sakit mata melihat kaum sendiri yang kadang-kadang dah bergelar isteri orang pun, tapi tangan tak boleh nak kawal. Bertepuk tampar dengan suami orang, atau lelaki yang bukan muhrim.

Banyak cara boleh bergurau, pilih lah yang lebih bertempat. Jangan pakai redah ja dengan alasan ‘anggap adik / abang’ dan sebagainya.

Yang terlupa hal ini, lepas ni beringat-ingatlah ya.

JAGA ADAB, JAGA KELAKUAN, JAGA BATASAN.

Perkara macam ni dah banyak berlaku dalam masyarakat dunia tanpa sempadan sekarang. Bukan hanya bermaksud ‘dia tulis sebab jadi kat dia’.

Jangan gitu sis. Saya ni suka share pengalaman saya, umpama saya mencari pahala juga dgn menyebarkan peringatan bersama.

I’ve done my part to say this out loud as a wife. It’s now up to you to choose how you respond to this posting.

Open up and learn.

Sumber: Sue Abdul Wahab

 

Artikel Berkaitan

Tinggalkan Komen

KORPORAT     POLISI DATA PERIBADI    PENAFIAN   •   LANGGANAN      PENGIKLANAN      KERJAYA       HUBUNGI KAMI

© Hakcipta Terpelihara • Kumpulan Karangkraf

error: