Sudah Berkahwin Tapi Tinggal Berjauhan, Isteri Dua Kali Keguguran, Suami Ini Luah Perasaan Di Facebook

Sudah Berkahwin Tapi Tinggal Berjauhan, Isteri Dua Kali Keguguran, Suami Ini Luah Perasaan Di Facebook

 

 

Hanya mereka yang melalui situasi tinggal berjauhan daripada pasangan sahaja yang tahu macam mana perasaannya. Rindu, sayang dan pasrah dengan keadaan. Apatah lagi apabila perpisahan itu terpaksa dilakukan kerana tugas.

Seorang pengguna facebook, Sofuan Saadon meluahkan perasaan di facebook mengenai kehidupannya yang tinggal berjauhan kerana dia bertugas di Sarawak manakala isterinya di semenanjung. Mengakui belum ada rezeki untuk bertukar tempat mengajar, guru ini akui akur dengan keadaan.

Perpisahan sementara

BAGI pasangan yang PJJ (perhubungan Jarak Jauh), inilah saat yang paling sukar. Perpisahan sementara. Demi diri, pasangan, keluarga dan kerjaya.

Masih jelas dalam ingatan aku ketika pertama kali aku balik ke Sarawak tak lama selepas berkahwin. Isteri yang menghantar aku ke stesen bas sebelum aku ke KLIA2.

Aku tahu isteri sedih dan berat nak lepaskan aku tapi kami tiada pilihan. Bini nampak kuat waktu itu. Dia cuba tahan air mata dari jatuh.

 

Jangan risau, nanti cuti abang balik

“Jangan risau.. Nanti cuti abang balik. Bukan selamanya di sana,” pujuk aku buat pertama kalinya.

Isteri mengangguk perlahan. Aku renung mata isteri dalam-dalam. Sinar mata yang penuh pengharapan.

Isteri menangis semahu-mahunya

Rupa-rupanya selepas hantar aku dan bergerak tinggalkan Terminal Aman Jaya itu, isteri berhenti di tepi jalan dan menangis semahu-mahunya.

Itulah perpisahan sementara kami selepas sah menjadi suami isteri. Isteri tak dapat kawal perasannya. Dia lepaskan segalanya pada ketika itu. Apabila dia kembali tenang, barulah dia teruskan pemanduan ke rumah sewanya.

Aku perasan, dari hari ke hari, isteri seakan sudah reda dengan pemergian aku untuk mendidik anak bangsa. Dia nampak akur melepaskan aku pergi.

Kita jauh, berlainan tanah

Namun, situasi kali ini agak berbeza.

Hampir sebulan aku dengannya dan sama seperti kali pertama dahulu, dia seakan tak mahu lepaskan aku pergi. Mahu tidak mahu, aku terpaksa mengulang ayat-ayat yang biasa aku katakannya dalam dua tahun ini.

“Abang pergi bukan untuk seronok-seronok. Cari nafkah untuk keluarga kita.. “

“Kita memang jauh, berlainan tanah. Tapi setiap hari kita boleh dengar suara. Sayang tahu abang buat apa..”

“Sekarang ni masa cepat. Nanti cuti abang balik lagi..”

Ya Tuhan, tolong jagakan dia untukku.

 

 

Isteri keguguran dua kali

Berkahwin pada 2016, Sofuan memaklumkan bahawa isterinya telah dua kali keguguran. Namun guru ini tetap berdoa supaya ada rezekinya suatu hari nanti untuk mempunyai anak.

“Semoga rezeki saya berpindah tempat mengajar akhir tahun ini. Semoga kami cepat peroleh zuriat dan dapat tinggal sebumbung sama seperti pasangan lain. Perit PJJ lain tanah ni.”

Tip pasangan PJJ

Cikgu Sofuan memberikan tip bagi pasangan yang tinggal berjauhan supaya kekal harmoni tanpa perasaan curiga atau cemburu antara satu sama lain

1)Kena pupuk perasaan percaya kepada pasangan sendiri. Jangan biar hati curiga.

2)Berhubung setiap hari dengan kemudahan telefon bimbit yang ada.

3)Saya amalkan cara isteri kena beritahu ke mana dia nak pergi. Saya tak halang dia ke mana-mana pun, cuma perlu maklumkan.

Ucapan buat isteri

Kepada isteri tersayang, Hazira Zarai.

Abang sedar yang sudah banyak sayang berkorban untuk keluarga. Abang sedar dah banyak urusan keluarga yang sayang lakukan sendiri. Sayang benar-benar wanita yang berdikari. Setelah hampir tiga tahun kita PJJ, abang harap sayang dapat bersabar sedikit masa lagi. Insya Allah, abang tidak selamanya di sini. Satu hari nanti abang pasti akan dapat bersama sayang satu bumbung seperti pasangan bahagia yang lain. Sesuatu yang berlaku itu ada hikmahnya. Abang tahu sayang sunyi. Sudah dua kali nyawa dihadirkan dalam rahim sayang tapi Allah lebih menyayanginya. Belum rezeki kita lagi. Semoga kita dikurniakan zuriat secepat yang mungkin bagi mengisi kekosongan yang ada. Semoga kita berdua terus tabah menghadapi ujian kecil ini. Sofuan Saadon, Suamimu..

VK rasa kalau VK pun tak sanggup nak tinggal berjauhan daripada pasangan. Ermmmmm tak sanggup wei. VK doakan pasangan ni dapat tinggal sebumbung, kerja dekat-dekat. Barulah jadi institusi rumahtangga yang lengkap. Amin.

Sumber: Sofuan Saadon

Anak Norman Hakim dan Abby Abadi Kembali Teruskan Pengajian di Turki, Video Ini Gamit Sayu Netizen

Anak Norman Hakim dan Abby Abadi Kembali Teruskan Pengajian di Turki, Video Ini Gamit Sayu Netizen

 

 

 

Umum mengetahui anak pelakon Norman Hakim dan Abby Abadi, Danish Hakim telah pulang ke tanah air tiga bulan lepas untuk bercuti. Semalam dia kembali ke pusat pengajian untuk meneruskan pelajarannya. Bidang yang dipilih ialah pengajian al-Quran dan hadis.

Danish yang mesra disapa sebagai abang akan meneruskan lagi empat tahun pengajiannya. Melalui instagram, Norman Hakim memuat naik video dia berpelukan dengan anaknya sebelum berpisah. Hati ayah mana yang tidak sayu hendak berpisah dengan anak kandung. Dalam hati pasti bersyukur apabila si anak berjaya mendaki menara gading.

Langkah pertama hari ini

1000 langkah seterusnya bermula dgn langkah pertama hari ni utk Al-Hafiz Mohamed @danishhakim_243 dalam pengajian Hadith selepas dekat 3 bulan ‘honeymoon’ after balik dari Turki.

4 tahun pengajian hadis

In shaa Allah pengajian di Ma’alim Al-Sunan (MSN) dengan izinNya akan mengambil masa 4 tahun dalam pengajian Hadith termasuk pendidikan konvensional utk pengambilan SPM & STAM sebelum melanjutkan pengajian seterusnya sekali lagi ke luar negara (Madinah,Mesir,Maghribi atau Jordan)

Telah lulus ujian dan temuduga

Alhamdulillah selepas melalui bermacam peringkat ujian & temuduga,akhirnya @danishhakim_243 diterima kemasukannya. Terima kasih sekali lagi buat Dato Seri Mufti @drzulkifli.albakri ,Tuan CEO MAIWP YBhg. Tuan Haji Paimuzi, Ustaz Muhammad Al-Zubair & Ustaz Muhammad Haikal dari @pondok_moden_al_abaqirah & Ustaz Syed Hussaini, Mudir Ma’alim Al-Sunan dan barisan tenaga pengajar MSN yang sentiasa memberi sokongan dalam memberikan pandangan & pendapat untuk kami sekeluarga merancang masa depan terbaik buat @danishhakim_243 berdasarkan minatnya yang sangat mendalam dibidang hafazan Al-Quran dan Wal-Hadith

Terima kasih Allah s.w.t dan terima kasih kepada kawan2 semua yg banyak mendoakan anak kami ini Alhamdulillah Aamiin Ya Rabb❤️

Semoga dalam rahmat-NYA

Semoga jadi anak soleh

Semoga Allah permudahkan urusan

 

View this post on Instagram

 

1000 langkah seterusnya bermula dgn langkah pertama hari ni utk Al-Hafiz Mohamed @danishhakim_243 dalam pengajian Hadith selepas dekat 3 bulan ‘honeymoon’ after balik dari Turki . . In shaa Allah pengajian di Ma’alim Al-Sunan (MSN) dengan izinNya akan mengambil masa 4 tahun dalam pengajian Hadith termasuk pendidikan konvensional utk pengambilan SPM & STAM sebelum melanjutkan pengajian seterusnya sekali lagi ke luar negara (Madinah,Mesir,Maghribi atau Jordan) . . Alhamdulillah selepas melalui bermacam peringkat ujian & temuduga,akhirnya @danishhakim_243 diterima kemasukannya.Terima kasih sekali lagi buat Dato Seri Mufti @drzulkifli.albakri ,Tuan CEO MAIWP YBhg.Tuan Haji Paimuzi, Ustaz Muhammad Al-Zubair & Ustaz Muhammad Haikal dari @pondok_moden_al_abaqirah & Ustaz Syed Hussaini,Mudir Ma’alim Al-Sunan dan barisan tenaga pengajar MSN yang sentiasa memberi sokongan dalam memberikan pandangan & pendapat untuk kami sekeluarga merancang masa depan terbaik buat @danishhakim_243 berdasarkan minatnya yang sangat mendalam dibidang hafazan Al-Quran dan Wal-Hadith . . Terima kasih Allah s.w.t dan terima kasih kepada kawan2 semua yg banyak mendoakan anak kami ini Alhamdulillah Aamiin Ya Rabb❤️

A post shared by Khalifah Allah (@normanhakim_786) on

VK tengok video ni pun rasa sayu. Bagusnya Danish Hakim ni. Sejuk hati tengok anak yang bijak dan baik macam ni.

Sumber: Norman Hakim

Ayah Kena Jadi Lelaki Budiman Sebab Anak Belajar 5 Benda Ini Daripada Ayahnya – Dr Taufiq Razif

Ayah Kena Jadi Lelaki Budiman Sebab Anak Belajar 5 Benda Ini Daripada Ayahnya – Dr Taufiq Razif

 

 

Role model seorang ayah itu sangat penting dalam sesebuah institusi kekeluargaan. Justeru, lelaki perlu mempersiapkan diri menjadi seorang ayah yang cukup berkaliber supaya anak dapat memebsar menjadi manusia yang hebat. Lemah seorang ayah, maka lemahlah sesebuah keluarga itu.

Pendidik Ilmu Keibubapaan, Dr Taufiq Razif menerangkan ada 5 perkara penting yang anak akan pelajari daripada ayahnya.

5 Benda Anak Belajar Daripada Seorang Ayah

1. Anak belajar KEMAHIRAN BERUNDING

+ Dengan mak, anak anak ni boleh mintak apa apa je sebab mereka tahu mereka boleh manipulasi mak mereka lebih daripada mereka boleh manipulasi ayah.

+ Ayah ni sifatnya lebih authoritative. Mereka terpaksa gunakan cara yang lebih halus untuk tackle dan tawan hati si ayah ni. Daripada situ mereka belajar skill berunding yang mana sangat diperlukan bila anak kita dah masuk ke alam pekerjaan nanti.

2. Anak belajar IKUT ARAHAN

+ Walaupun yang biasanya membebel ni emak tapi arahan seorang ayah lebih ringkas, jelas dan tegas.

+ Emak biasanya dah berpuas hati kalau 1/10 arahan mereka dipatuhi dan ditaati tapi jaga jaga dengan arahan seorang ayah. Walau 9/10 arahan dah dipatuhi. Ianya masih dikira melawan dan akan ada hukuman yang akan menanti.

3. Anak belajar KAWAL EMOSI

+ Dalam keadaan kecemasan dan tekanan, biasanya seorang ayah ni akan lebih tenang dan boleh buat keputusan.

+ Daripada situ akan kita akan belajar untuk buat keputusan yang rasional dan logik walaupun sedang dikuasai emosi.

4. Anak belajar KEMAHIRAN MELINDUNGI

+ Ayah ni sifat semulajadinya adalah PELINDUNG kepada keluarganya.

+ Seorang ayah akan melindungi isterinya daripada semua jenis ancaman. Tak kira la ancaman penjahat luaran ataupun ancaman tekanan & kepenatan.

+ Dari sini lah anak kita belajar untuk menjadi pelindung kepada keluarganya sendiri suatu hari nanti.

5. Anak belajar MELAYANI PASANGAN HIDUP

+ Cara layanan ayahnya kepada emaknya sendiri akan menjadi ‘references’ ataupun sumber yang akan anak kita contohi bila dia dah dewasa nanti.

+ Kalau ayahnya suka berkasar dengan emaknya, dia pun akan cenderung untuk berkasar dengan pasangan hidupnya nanti.

+ Ini kerana anak kita walau nampak macam tak tahu apa apa, mereka ni pemerhati setia.

+ Mereka pantau semua kelakuan kita dan mereka akan tiru satu persatu kelebihan dan kekurangan kita. Itulah kenapa mereka ni adalah CCTV terbaik dunia!

p/s : Tolong ajarkan benda ni pada pasangan kita juga ye

p/s : Tolong ajak pasangan kita join belajar ilmu mendidik anak di Telegram saya. Nak didik anak, kena ada kerjasama kedua dua pihak. Klik je link ni untuk join 👇
t.me/NotaTaufiqRazif

 

 

Betul sungguh apa yang Dr Taufiq Razif katakan ni. Arahan ayah selalunya lebih jelas dan mudah nak faham. Berbanding ibu yang selalunya ayatnya lebih panjang. Tapi VK lebih manja dengan emak sebab ayah garang sikit.

Sumber: Taufiq Razif

Fasha Sandha Balik Kampung Naik ETS, Siap Berikan Tips Untuk Ibu Tunggal Travel Jauh

Fasha Sandha Balik Kampung Naik ETS, Siap Berikan Tips Untuk Ibu Tunggal Travel Jauh

 

 

 

Menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam adalah satu gaya hidup ringkas yang boleh difikirkan dengan lebih serius. Ini kerana pengangkutan awam sudah lebih moden dan canggih. Selebriti, Fasha Sandha baru-baru ini memuat naik ke instagram dia balik kampung menaiki ETS dari Kuala Lumpur ke Perlis.

Perjalanan dari Kuala Lumpur ke Perlis mengambil masa selama 5 jam. Walaupun tempoh itu agak lama, namun amat berbaloi kerana tidak perlu memandu sendirian.

Umum mengetahui bahawa Fasha ialah ibu tunggal kepada dua anak iaitu Putri Raysha Jemaima dan Putra Rayfal Ramli. Justeru dia memilih untuk menaiki ETS (Electric Tran Service) berbanding memandu sendirian ke utara tanah air.

 

Tip nak travel mudah bagi ibu tunggal

Melalui gambar Fasha mendukung dua anaknya di dalam ETS, Fasha turut memberikan tip untu ibu tunggal travel dengan lebih mudah. Caranya ialah jangan bawa beg luggage. Sebaliknya hanya bawa satu beg galas bersaiz besar yang boleh memuatkan segala keperluan dalam beg tersebut. Dan hal ini sangat membantu. Melalui gambar, nampak jelas fasha membawa satu beg galas besar warna merah. Ianya amat memudahkan perjalanan kerana Fasha sendirian untuk travel bersama dua anaknya.

5 jam dalam ETS, travel mudah, bawa beg galas je

Inilah beg galas besar yang Fasha gunakan kala travel jauh-jauh. Senang sumbat je semua dalam tu kan?

Alhamdulillah selamat sampai Indera Kayangan. Anak2 pun baik je 5 jam dalam ETS. Kepada ibu2 yang takde suami, nak travel dengan mudah, jangan bawak luggage, bawak je backpack yang besaq, semua boleh masuk ♥️
#iburayfalraysha

 

VK belum pernah try lagi balik kampung naik kenderaan awam. Rasa macam nak try jugaklah tengok Fasha rileks je naik ETS jauh-jauh ni kan.

Sumber: Fasha Sandha

Teruskan Kehamilan Walau Disahkan Hidap Kanser Namun Isteri Meninggal Sehari Selepas Lahirkan Anak Kembar

Teruskan Kehamilan Walau Disahkan Hidap Kanser Namun Isteri Meninggal Sehari Selepas Lahirkan Anak Kembar

 

 

 

Baru saja menerima berita gembira menimang cahaya mata kembar tapi bapa ini terpaksa akur menerima takdir paling sayu kehilangan isteri yang baru melahirkan.

Inilah hakikat yang perlu dilalu oleh lelaki bernama Alif Adam yang kisahnya viral di Twitter. Luahan kerinduan malah kekagumannya terhadap pengorbanan isteri yang sanggup mempertaruhkan nyawanya semata untuk memberikannya zuriat cukup menyentuh hati.

 

Isterinya Alia Sumayyah Ali Khalbi menghembuskan nafas terakhir sehari selepas dia melahirkan bayi kembar mereka Adam Luth Syafie dan Adam Lutfi Syarif pada 7 Oktober lalu.

Bercerita tentang detik akhir sebelum pemergian isteri ujar Alif ia berlaku ketika mereka mahu solat berjemaah bersama isteri.

“Dia minta saya mengimamkan solat Maghribnya sebelum rebah masa nak solat. Itulah kali terakhir saya berbual dan menatap matanya sebelum dia pergi tinggalkan saya selamanya.”

“Dan saya juga masih ingat ayat terakhirnya sebelum menghembuskan nafas, dia berpesan supaya saya terus kuat sekiranya Allah menjemputnya pulang.

“‘Jangan pernah salahkan takdir Allah, kerana itulah lumrah kehidupan setiap pertemuan akan berakhir dengan perpisahan’,” ujarnya sayu.

Isteri hidap kanser servik

Alif turut mengakui dia belum kuat untuk menerima kenyataan ini namun harus akur semua yang berlaku dalam hidupnya ini adalah ketentuan daripada-Nya.

“Pada bulan pertama perkahwinan Alhamdulilah isteri saya disahkan mengandung. Namun kandungan itu tak bertahan, isteri saya keguguran.

“Doktor beritahu rahim isteri saya tidak kuat untuk mengandung. Allah bagi lagi rezeki siapalah kami untuk menolaknya dan isteri saya disahkan mengandung. Tetapi dalam masa yang sama doktor mengesahkan juga isteri saya menghidapi kanser servik,” jelas Alif, 26 memetik laporan mStar Online.

Menurut Alif, doktor menyarankan supaya kandungan isterinya digugurkan.

“Saat itu isteri menangis teruk dan enggan melakukannya. Dia bertekad untuk melahirkan zuriat untuk saya.

“Isteri saya juga kerap dimasukkan ke hospital. Saya bersetuju dengan saranan doktor demi kebaikan isteri, dia tetap tidak mahu kerana rasa dirinya tidak sempurna sebagai isteri sekiranya tidak dapat melahirkan zuriat.

“Isteri saya boleh meneruskan untuk melahirkan tetapi hanya pada awal tujuh bulan kandungannya untuk proses pembedahan.

“Sehari selepas pembedahan melahirkan bayi kembar, isteri saya pergi buat selama-lamanya.

“Walaupun dalam kesedihan, saya turut bersyukur kerana kedua-dua bayi saya (Adam Luth Syafie dan Adam Lutfi Syarif) yang kini masih di hospital kerana lahir tidak cukup bulan berada keadaan sihat, tiada komplikasi.

“Dan saya juga masih ingat ayat terakhirnya sebelum menghembuskan nafas, dia berpesan supaya saya terus kuat sekiranya Allah menjemputnya pulang.

“‘Jangan pernah salahkan takdir Allah, kerana itulah lumrah kehidupan setiap pertemuan akan berakhir dengan perpisahan’,” ujarnya sayu.

Kahwin ketika usianya 19 tahun

Mengimbas kembali perkenalan awal dengan arwah isterinya, Alif mengakui isterinya itu seorang yang ‘jual mahal’ dan pemalu.

“Saya baharu mengenalinya dua tahun lalu. Tetapi sebenarnya saya selalu nampak dia sejak berusia 16 tahun. Kawan baik saya tinggal berjiran dengan arwah.

“Selepas arwah habis sekolah saya cuba minta tolong kawan saya untuk kenalkan saya dengan isteri.

“Saya cuba banyak kali dan akhirnya pada Julai tahun lalu saya beranikan diri membawa keluarga meminangnya dan kami berkahwin pada awal tahun ini.

“Isteri saya baru berumur 19 tahun, semestinya perangai berjiwa remaja. Namun apa yang saya suka dia yang sangat merendah diri, dia seorang niqabis.

“Dia jaga akhlak sebagai seorang isteri. Walaupun masih muda namun dia seorang yang sangat matang dan bijak menguruskan keperluan saya. Dia seorang yang mudah tersentuh dan mudah terhibur.

“Terlalu banyak detik manis kami bersama, tetapi, masa tak mengizinkan kami untuk terus bersama,” katanya.

Pesan arwah isteri

Dalam pada itu, Alif turut berkongsi tekadnya untuk membesarkan anak-anaknya sendiri.

“Kehadiran anak-anak membuatkan saya tetap kuat. Arwah isteri ada pesan jika dia tak sempat membesarkan anak-anaknya , dia berharap saya dapat pengganti tempatnya dengan seorang ibu yang baik.

“Saya rasa tidak, cukuplah saya untuk mereka. Menggantikan tempatnya tidak mungkin. Saya berazam untuk membesarkan anak-anak saya dengan penuh kasih sayang. Saya akan selalu mengingatkan mereka tentang ibu mereka walau tidak pernah berjumpa.

“Cukuplah ada keluarga dan mereka yang tidak henti mendoakan kami, terima kasih kerana selalu memberi sokongan penuh sehingga ke hari ni. Saya berharap doa dan sokongan mereka tidak akan putus untuk keluarga kecil saya ini,” katanya.

 

Sumber: Mstar Online,  

 

 

 

 

Chot Xoxo Dapat Hadiah Set Jenazah Ketika Isteri Hamil 6 Bulan, Tak Sangka Rupa-Rupanya Untuk Arwah Anak

Chot Xoxo Dapat Hadiah Set Jenazah Ketika Isteri Hamil 6 Bulan, Tak Sangka Rupa-Rupanya Untuk Arwah Anak

 

 

Umum mengetahui bahawa anak pelawak, Chot dari Kumpulan Xoxo telah meninggal dunia disebabkan masalah injab jantung sejak dilahirkan. Pasti masih bersedih dengan peristiwa tersebut.

Melalui instagram, Chot mengimbas kisah selepas bergelar juara Pencarian DJ MelakaFM. Antara hadiah yang diterima ialah sekotak set jenazah. Ketika itu, isterinya sedang hamil antara 5 hingga 6 bulan. Siapa sangka kan, rupa-rupanya hadiah set jenazah itu akan digunakan untuk anaknya Muhd Sher Harraz yang ketika itu masih lagi dalam kandungan.

Allah Maha Besar. Dialah yang Maha Mengetahui.

Juara pertandingan DJ, isteri hamil 6 bulan

salam semua..
waktu ni saya dinobatkan juara bagi pertandingan ‘PENCARIAN DJ MELAKAFM’ kami dihadiahkan dengan set kelengkapan jenazah dan waktu ni isteri saya masih sarat lagi mengandung sekitar 3-4 bulan lagi waktu ni..

Hadiah set jenazah, ada hikmahnya

 

kami baru sedar ada hikmahnya hadiah utama disaat itu.. rupa2nya PAKAIAN PERTAMA DAN TERAKHIR BUAT ANAKANDA KAMI…
terima kasih anakku sebab bagi mmy dan ddy rezeki juara dan ada di tahap ini.. sesuatu yang tak mudah nak dilupakan.❤️❤️❤️😊..
#rezekiallah
#sayahargaisemuanya
#ddyandmmy
#chotloteh

VK tak tahu nak cakap apa. Memang VK pun masih bersedih dengan peristiwa perginya Baby Harraz walaupun VK tak bertemu dengannya. Tenanglah anakanda di sana.

Sumber: Chot Xoxo

KORPORAT     POLISI DATA PERIBADI    PENAFIAN   •   LANGGANAN      PENGIKLANAN      KERJAYA       HUBUNGI KAMI

© Hakcipta Terpelihara Ideaktiv Sdn Bhd • Dikendali Oleh Astro Group

error: