Wanita Ini Kongsi Cara Paling Pantas Masak Bubur Nasi Bayi, 7 Minit Dah Siap!

Wanita Ini Kongsi Cara Paling Pantas Masak Bubur Nasi Bayi, 7 Minit Dah Siap!

 

 

Info ini cukup berguna buat ibu-ibu yang mempunyai anak kecil dalam peringkat makan bubur nasi. Perkongsian ini menunjukkan cara paling cepat untuk menyiapkan hidangan mudah namun dianggap leceh oleh para ibu kerana mengambil masa yang lama.

Percaya tak dengan kaedah yang dikongsi ini masa yang diperlukan untuk memasak bubur nasi hanya 7 minit. Langkahnya pula mudah sangat. Bagi ibu bekerja, sambil bersiap pun boleh menyediakannya. Terima kasih kepada yang berkongsi ilmu ini.

Berikut adalah langkah-langkah penyediaan bubur nasi 7 minit.

Langkah 1

Basuh beras hingga bersih tak perlu tos.

 

Langkah 2

Masukkan beras dalam bekas dan letak sedikit air di dalamnya. Frozen atau letakkan bekas berisi beras ini dalam bahagian sejuk beku (contoh kuantiti dua cawan beras iaitu stok bubur nasi bayi untuk 5-6 hari).

 

Langkah 3

Bila mahu memasak bubur, keluarkan dari peti ais dan terus masukkan dalam periuk. Tambah air, biarkan saja beras yang beku di dalam periuk. Jika mahu masukkan ayam dan sayur, letak pada waktu ini kerana beras yang disejukkan tadi akan mengembang terlalu cepat.

 

Langkah 4

Minit pertama gunakan api sederhana. Jangan tinggalkan bubur untuk melakukan kerja lain jika tak mahu bubur hangit.

 

Langkah 5

Minit ke-7, beras sudah kembang dan menjadi bubur. Kalau kuantiti tidak banyak penyediaan bubur ini akan mengambil masa kurang dari 15 minit.

 

Langkah 6

Inilah rupa bubur yang sudah siap dan disejukkan, kembang elok, pekat dan halus. Selamat mencuba.

 

 

Sumber: Facebook Nor Sakinah Md Zainal.

 

 

 

Roti Tortila Homemade Sihat Untuk Makan Malam, Sesuai Bagi Yang Sedang Diet Tapi Nak Makan Sedap

Roti Tortila Homemade Sihat Untuk Makan Malam, Sesuai Bagi Yang Sedang Diet Tapi Nak Makan Sedap

 

Kali ni VK nak kongsi resipi untuk anda yang sedang diet. Tengah diet tapi nak makan sedap. Jadi cubalah buat hidangan roti tortila dengan kepingan isi dada ayam goreng ni.

Kata empunya resipi viral ni, Mastura Razali, resipi roti tortila yang dikongsikan di sebuah grup makanan terkenal tanah air ini adalah sihat kerana kurang minyak. Tambah pula ada sayur-sayuran misalnya salad dan tomato. Kalau nak lebih sihat, anda boleh masak isi ayam tu atas kuali tanpa menggunakan banyak minyak. Lebihkan sayur.

“Nak membuat resipi ni mudah sangat. Sesuai juga untuk yang ingin diet. Jadi apabila balik kerja, badan dah letih, cukuplah makan roti tortila ini sahaja. Tak perlu makan nasi. Ini pun dah cukup mengenyangkan,” kata Mastura yang turut memaklumkan kos penyediaan resipi ini lebih kurang RM50 untuk lima hidangan.

 

Bahan-bahan:

Roti tortilla – dibakar sekejap dalam kuali non stick selama 2-3 minit
Isi ayam bahagian dada – digoreng tepung
Mayones secukupnya
Sos Thousand Island secukupnya
Daun salad secukupnya
Tomato – potong dadu
Lobak merah – disagat
Timun – disagat
Keju – ikut cita rasa. Tak nak pun tak mengapa

BAHAN PERAP AYAM

Tepung gorengan serbaguna
Telur – dipukul
Bahan perasa

CARA MEMASAK:

1. Ambil isi ayam dan perapkan dengan sedikit perasa. Biarkan selama 15-30 minit.

2. Kemudian celupkan isi ayam dalam bancuhan telur dan golekkan dalam bekas berisi tepung serbaguna.

3. Celup dalam bancuhan telur sekali lagi diikuti tepung serbaguna. Tekan-tekan sedikit ayam tadi kemudian goreng dalam minyak sehingga garing dan berwarna keemasan.

4. Untuk menyediakan twister, ambil roti tortilla dan bakar seketika di atas kuali non stick. Ini bertujuan untuk memudahkan proses menggulung.

5. Sapu mayones pada keseluruhan roti tortilla.

6. Susun daun salad, lobak merah, timun dan tomato. Kemudian paipkan sos Thousand Island dengan secukupnya.

7. Susun kepingan isi ayam yang digoreng tadi diikuti kepingan keju. Balut dengan kemas.

8. Bakar gulungan Twister sekali lagi untuk mencairkan keju. ( boleh bakar guna kuali non stick sahaja.) Jika tak nak bakar pun tak apa.

9. Sedia untuk dinikmati.

Resipi & foto: Mastura Razali

5 Kaedah Betul Simpan Daging Korban

5 Kaedah Betul Simpan Daging Korban

Sehari dua ini biasa ramai yang akan menerima daging korban. Kadang kala sampai beberapa kilo.

Separuh akan dimasak dan selebihnya akan disimpan dalam peti. Tapi untuk menyimpan daging yang baru disembelih ini ada caranya. Bukan pakai masuk dalam ufreezer saja.

Kena ikut kaedah ini supaya kualiti daging itu terjaga dan tahan lama.

1. Jangan cuci daging korban sebelum disimpan

Sebelum disimpan, daging korban jangan dicuci. Jika dicuci guna air paip, kuman mungkin akan masuk dan tinggal di dalam daging. Itu akan merosakkan kualiti daging. Mencuci hanya dibuat apabila daging berkenaan hendak dimasak pd keesokan harinya.

2. Potong dalam kuantiti kecil

Jika mendapat daging dalam jumlah yang banyak, jangan simpan daging keseluruhan daging dalam freezer. Cara yg betul ialah dgn memotong daging berukuran lebih kecil, kemudian simpan di dalam plastik-plastik berukuran 1/2 kg atau 1 kg.
Bila hendak memasak, ambil satu plastik yang kecil sahaja, biarkan yang lain tetap beku di dalam freezer. InsyaAllah daging dalam keadaan beku dapat disimpan dalam jangka masa lama.

3. Elak terus simpan daging dalan ruang sejuk beku

Sebelum disimpan di freezer, simpan daging terlebih dahulu di dalam peti ais ruang biasa selama 4-5 jam. Setelah daging itu sejuk, baru dimasukkan ke dalam  kompartmen sejuk beku/freezer.

4. Jangan cairkan daging beku guna air panas

Jika hendak memasak daging beku, jangan mencairkan ais dalmm daging atau daging yg beku menggunakan air panas. Cara yg betul adalah meletakkan daging beku di bawah air paip suhu normal (dalam keadaan daging masih terbungkus dalam plastik). Setelah daging kembali empuk, buka plastik, cuci daging hingga bersih, toskan, dan daging sedia utk dimasak.

5. Jangan simpan pakai plastik hitam

Jangan memakai plastik warna hitam kerana plastik warna hitam itu adalah hasil recycle. Ia mengandungi karsinogen yang dapat memicu sel kanser. Gunalah sarung plastik putih atau plastik lutsinar.

Nak Diet Tapi Bosan Asyik Makan Bubur Oat? Boleh Cuba 4 Resipi Ini! Gerenti Licin Sampai Menjilat Jari

Nak Diet Tapi Bosan Asyik Makan Bubur Oat? Boleh Cuba 4 Resipi Ini! Gerenti Licin Sampai Menjilat Jari

 

 

Ramai dah tahu kebaikan oat yang sifatnya tinggi serat serta boleh mengawal kolesterol dalam badan. Tapi ramai yang tak lalu nak telan sebab rasanya yang kurang sedap. Lagilah kalau dibuat bubur. Muak katanya.

Disebabkan itulah walaupun tahu oat boleh membantu melangsingkan badan, namun kerana rasanya itu kita memilih untuk mengambil makanan lain.

Sebenarnya selain dijadikan bubur, oat ini boleh saja diolah menjadi hidangan yang lebih enak. Tak percaya boleh cuba resipi di bawah ini.

Nah, kami berikan 4 resipi oat yang mesti korang suka. Tak ada alasan lagi tak lalu nak telan oat ya.

 

Kepingan Ayam Dengan Oat

Bahan-bahan:
2 filet ayam tanpa tulang (dicencang)
10 sudu besar oat
½ biji bawang besar (dihiris)
½ inci halia (dihiris)
1 ulas bawang putih
1 sudu besar kicap cair
½ sudu teh garam
2 sudu teh minyak masak tak tepu

Cara memasak:

1. Gaul ayam cencang dengan oat, bawang, halia, bawang putih, kicap cair dan garam di dalam mangkuk.
2. Setelah sebati, bahagikan kepada 4 bahagian.
3. Leperkan adunan menjadi kepingan nipis.
4. Panaskan minyak setelah sudu teh minyak atas kuali leper dan letakkan satu kepingan ayam di atasnya. Biarkan masak.
5. Setelah masak, angkat dan ulang hingga habis 4 keping.

 

 

Biskut Oat

Bahan-bahan:
1 cawan marjerin (dilembutkan)
1 cawan gula perang
4 biji putih telur
2 sudu besar susu rendah lemak
2 sudu teh esen vanila
1 cawan tepung gandum penuh
¾ cawan tepung serbaguna
1 sudu teh soda penaik
½ sudu teh garam
2 setengah cawan oat
1 cawan kacang kegemaran anda (dicencang)

Cara memasak:
1. Panaskan ketuhar pada suhu 190 darjah celcius.
2. Pukul marjerin dan gula perang sehingga berkrim.
3. Tambah telur, susu, esen vanila. Pukul dengan sempurna.
4. Tambah tepung, soda penaik, garam, oat dan kacang. Gaul.
5. Senduk satu sudu besar adunan ke atas kertas pembakar. Susun di atas dulang pembakar.
6. Bakar biskut selama kira-kira 9-10 minit atau sehingga biskut menjadi rangup.
7. Biarkan biskut sejuk dan simpan di dalam bekas kedap udara.

 

 

Susu Kocak Oat & Mangga

Bahan-bahan:
5 sudu besar oat (dikisar menjadi tepung)
1 mangga masak (kupas dan potong dadu)
1 cawan susu rendah lemak
1 sudu teh gula
½ cawan ketulan ais

Cara membuat:
1. Masukkan oat, mangga, susu, gula dan ais dalam pengisar.
2. Tuangkan ke dalam gelas dan hidangkan.

 

Pankek Oat

Bahan pankek:
¼ cawan oat
½ cawan tepung gandum penuh
½ sudu besar serbuk penaik
½ sudu teh garam
½ cawan susu rendah lemak
½ biji telur
1 sudu besar minyak masak

Bahan (inti):
5 biji strawberi
1 biji oren
1 biji epal merah

Cara membuat:
1. Masukkan semua ramuan penkek kecuali minyak masak ke dalam mangkuk dan ketepikan.
2. Panaskan sedikit minyak masak dan letakkan satu adunan penkek.
3. Ratakan adunan dan tutup penutup
4. Biarkan masak.
5. Potong strawberi, oren dan epal. Hiaskan di atas penkek.

Selamat mencuba!

 

Sumber: Pixabay

Resipi: Olahan Vanilla Kismis

 

 

 

 

 

Masak Hidangan Berpantang Untuk Menantu, Bonda Rozita Dedah Rahsia Jaga Badan Lepas Bersalin

Masak Hidangan Berpantang Untuk Menantu, Bonda Rozita Dedah Rahsia Jaga Badan Lepas Bersalin

 

 

Untung betul Datin Seri Shahida, isteri kepada Datuk Seri Aliff Syukri dapat mentua macam Rozita Ibrahim atau mesra dipanggil Bonda Rozita.

Sebagai pengusaha produk jamu boleh nampak Bonda Rozita bersusah payah menyediakan hidangan pantang buat menantunya itu.

Malah dia juga tidak lokek berkongsi resepi yang disediakan untuk Datin Seri Shahida. Menurutnya inilah rahsia jaga badan lepas bersalin. Hidangan berpantang yang diamalkan ialah ayam kampung masak serai dengan daun kari.

Selain itu katanya ia juga bagus untuk pencernaan yang paling best memperbanyakkan susu. Selain ayam masak serai, dia juga berkongsi resepi sambal lada hitam untuk berpantang.

Untuk yang baru bersalin boleh cuba resipi nih, terbukti elok! Tengoklah badan Bonda Rozita ni, maintain jer dari dulu kan. Sebabnya kata ibu kepada jutawan kosmetik terlajak laris ini, hidangan inilah yang diamalkan untuk memastikan berat badannya tidak naik selepas bersalin.

Resipi untuk jaga badan dalam pantang

1. Ayam masak serai, lada hitam

Resepi ini kata Bonda Rozita bukan saja sedap tapi bagus untuk dalaman ibu lepas bersalin. Boleh tambah susu badan juga.

 

2. Sambal diet dalam pantang

Sambal ni yang bukan dalam pantang pun boleh makan, boleh jadi makanan diet. Kata Bonda Rozita sambal ni mampu ringankan badan dan kurangkan tekanan akibat perubahan hormon.

 

Pedih mata tumbuk sambal dalam pantang ..he he sy kasi pd Ida ..respi sy tulis utk Ida ..Mak x sempat jaga ida so nanti tiru je suruh maid buat…dn followers tiru juga lepas ni ya..!! . Ia bagus utk menyihatkan bayi..tingkatkan kualiti darah.. sistem pencernaan ibu juga bertambah lancar meringankan badan ibu dan mengurangkan tekanan akibat perubahan hormon.. . Makan sedap sgt nasi panas2 huhhhh selera menantu ku..sihat cucu sy jugak.. . Ia makanan diet yg sedap..segar..penuh khasiat utk urat2 dn pecah lemak..Ni sy masak si Ida, lakinya yg makn gak nanti dn cucu2 ikut makan sekali..” eloklah nanti kentut banyak tu..he he betul..😊😁”.. . Ni bahan2 utk sambal berpantang.. . – bawang holland – bawang putih – lada hitam – air asam jawa – gula – garam . Kalau anda makan aji boleh ler letak sikit..bawang putih lebihkan lagi sedap tau..nyummmm . #dapurbonda #resepibonda #resepiberpantangbondarozita #bondarozita

A post shared by ROZITA JRM OFFICIAL (@bondarozitaibrahim) on

3. Rendang untuk ibu berpantang

Siapa kata orang baru lepas bersalin tak boleh makan rendang. Boleh kalau ikut resipi nih, baik untuk panaskan badan sekali gus cepat sikit langsing.

Semalam sy sibuk sgt balik ofc dekat maghrib terus masak 3 resepi sekali utk menantu sy.. Nasib baik ada ayam kampung tu yg dibekalkan utk ida mkn di hospital atau stok spnjang sy xdpt nk jaga dia dlm 3 hari nanti..esok sy update lagi menu berpantang..(asam jawa jgn lupa letak byk kebaikan drnya bantu luka sembuh dn xbagi gila meroyan dan pening masa dlm pantang) . Mudahan Allah izinkan ini bermenafaat pd wanita2 lain jaga diri lepas bersalin.. . Kali ni ” Masak rendang berpantang ” .kurus sihat dn segarkan badan wanita lepas bersalin . Tp shhhhhh plez Abaikan muka bonda kali ni ..macam Mak limah pulak.. . .bahan2 masak rendang berpantang.. Bahan2nya ialah Ayam kampung (rebus) Buah keras Bawang putih Serai Bawamg besar Lada hitam Kunyit Ketumbar putih Garam..pati ayam kalau nak letak Blend kesemua bahan ..masuk dlm rebusan ayam dan masak kan di atas api sehingga kering..(ayam kampung sgt bagus dn organik) #resepiberpantangbondarozita #resepiberpantang #dapurbonda

A post shared by ROZITA JRM OFFICIAL (@bondarozitaibrahim) on

 

 

Sumber: Instagram Bonda Rozita

 

 

 

 

5 Sebab Isteri Perlu Belajar Buat Jamu Kunyit Asem, Bukan Saja Mampu Bakar Lemak Tapi Mantapkan Dalaman Wanita Juga

5 Sebab Isteri Perlu Belajar Buat Jamu Kunyit Asem, Bukan Saja Mampu Bakar Lemak Tapi Mantapkan Dalaman Wanita Juga

 

Kunyit selalu kita guna untuk masak. Buat bumbu untuk goreng ikan atau masak lemak cili padi. Perghh memang sedap. Namun ada rahsia manfaat kunyit yang bagus untuk kesihatan dalaman wanita.

Dipetik dari Facebook Noorihan Abd Halim, wanita ini menerangkan manfaat kunyit yang bagus apabila dah dijadikan jamu.

Apabila sebut tentang jamu, sinonim dengan Indonesia kan. Asal jamu pun memang dari sana. Asem pun perkataan Jawa, dalam bahasa kita Asam.

Kenapa kunyit? Sebab kunyit salah satu rempah antiinflamatori (peradangan) dan antioksidan. Kebanyakan wanita amalkan jamu kunyit asam untuk jaga kesihatan dan kecantikan dalaman. Ha yang dah kahwin kena belajar buat nih!

5 manfaat jamu kunyit asem

1) Menyingkirkan toksik dari badan
Kandungan senyawa kurkumin (bahan yang membuatkan kunyit berwarna kuning) dalam kunyit boleh mengeluarkan racun dalam badan dan meneutralkan toksik hasil dari pemakanan dan badan yang terdedah pada bahan kimia.

2) Pengubat natural luka infeksi
Kunyit salah satu agen antiradang dan boleh membantu mengatasi luka infeksi bakteria secara semula jadi.

3) Melancarkan kitaran haid
Jamu kunyit asam boleh membantu melancarkan kitaran haid wanita. Malah turut membantu boleh mengurangkan sakit senggugut. Boleh ditambah dengan daun sirih untuk kurangkan nyeri sakit senggugut dan menghilangkan keputihan.

4) Mencerahkan kulit
Bila toksik dikeluarkan dari badan, secara automatik badan akan sihat, kulit akan kelihatan cerah, bersih dan sihat.

5) Membakar lemak dan menguruskan badan
Selain dapat mengurangkan selera makan, jamu kunyit asam dapat membakar lemak berlebihan dalam badan. Seterusnya membantu melangsingkan badan selepas bersalin.

Cara buat jamu

Bahan-bahan:
100 gram kunyit hidup
50 gram asam jawa
200 gram gula melaka
1 liter air.

Cara Membuat:
1) Kisar kunyit sehingga halus.
2) Masukkan kunyit, asam jawa dan gula melaka ke dalam air.
3) Rebus sehingga pekat.
4) Tapis.

Cara pengambilan:

1 liter air apabila sudah direbus, anda boleh dapat antara 1 hingga 2 cawan jamu. Anda disarankan minum jamu ini 1 atau 2 kali sahaja dalam seminggu. Boleh letak ais namun lebih berkesan jika diminum secara suam.

 

 

Sumber: FB Noorihan Abd Halim

 

 

KORPORAT     POLISI DATA PERIBADI    PENAFIAN   •   LANGGANAN      PENGIKLANAN      KERJAYA       HUBUNGI KAMI

© Hakcipta Terpelihara Ideaktiv Sdn Bhd • Dikendali Oleh Astro Group

error: