Masak Hidangan Berpantang Untuk Menantu, Bonda Rozita Dedah Rahsia Jaga Badan Lepas Bersalin

Masak Hidangan Berpantang Untuk Menantu, Bonda Rozita Dedah Rahsia Jaga Badan Lepas Bersalin

 

 

Untung betul Datin Seri Shahida, isteri kepada Datuk Seri Aliff Syukri dapat mentua macam Rozita Ibrahim atau mesra dipanggil Bonda Rozita.

Sebagai pengusaha produk jamu boleh nampak Bonda Rozita bersusah payah menyediakan hidangan pantang buat menantunya itu.

Malah dia juga tidak lokek berkongsi resepi yang disediakan untuk Datin Seri Shahida. Menurutnya inilah rahsia jaga badan lepas bersalin. Hidangan berpantang yang diamalkan ialah ayam kampung masak serai dengan daun kari.

Selain itu katanya ia juga bagus untuk pencernaan yang paling best memperbanyakkan susu. Selain ayam masak serai, dia juga berkongsi resepi sambal lada hitam untuk berpantang.

Untuk yang baru bersalin boleh cuba resipi nih, terbukti elok! Tengoklah badan Bonda Rozita ni, maintain jer dari dulu kan. Sebabnya kata ibu kepada jutawan kosmetik terlajak laris ini, hidangan inilah yang diamalkan untuk memastikan berat badannya tidak naik selepas bersalin.

Resipi untuk jaga badan dalam pantang

1. Ayam masak serai, lada hitam

Resepi ini kata Bonda Rozita bukan saja sedap tapi bagus untuk dalaman ibu lepas bersalin. Boleh tambah susu badan juga.

 

2. Sambal diet dalam pantang

Sambal ni yang bukan dalam pantang pun boleh makan, boleh jadi makanan diet. Kata Bonda Rozita sambal ni mampu ringankan badan dan kurangkan tekanan akibat perubahan hormon.

 

Pedih mata tumbuk sambal dalam pantang ..he he sy kasi pd Ida ..respi sy tulis utk Ida ..Mak x sempat jaga ida so nanti tiru je suruh maid buat…dn followers tiru juga lepas ni ya..!! . Ia bagus utk menyihatkan bayi..tingkatkan kualiti darah.. sistem pencernaan ibu juga bertambah lancar meringankan badan ibu dan mengurangkan tekanan akibat perubahan hormon.. . Makan sedap sgt nasi panas2 huhhhh selera menantu ku..sihat cucu sy jugak.. . Ia makanan diet yg sedap..segar..penuh khasiat utk urat2 dn pecah lemak..Ni sy masak si Ida, lakinya yg makn gak nanti dn cucu2 ikut makan sekali..” eloklah nanti kentut banyak tu..he he betul..😊😁”.. . Ni bahan2 utk sambal berpantang.. . – bawang holland – bawang putih – lada hitam – air asam jawa – gula – garam . Kalau anda makan aji boleh ler letak sikit..bawang putih lebihkan lagi sedap tau..nyummmm . #dapurbonda #resepibonda #resepiberpantangbondarozita #bondarozita

A post shared by ROZITA JRM OFFICIAL (@bondarozitaibrahim) on

3. Rendang untuk ibu berpantang

Siapa kata orang baru lepas bersalin tak boleh makan rendang. Boleh kalau ikut resipi nih, baik untuk panaskan badan sekali gus cepat sikit langsing.

Semalam sy sibuk sgt balik ofc dekat maghrib terus masak 3 resepi sekali utk menantu sy.. Nasib baik ada ayam kampung tu yg dibekalkan utk ida mkn di hospital atau stok spnjang sy xdpt nk jaga dia dlm 3 hari nanti..esok sy update lagi menu berpantang..(asam jawa jgn lupa letak byk kebaikan drnya bantu luka sembuh dn xbagi gila meroyan dan pening masa dlm pantang) . Mudahan Allah izinkan ini bermenafaat pd wanita2 lain jaga diri lepas bersalin.. . Kali ni ” Masak rendang berpantang ” .kurus sihat dn segarkan badan wanita lepas bersalin . Tp shhhhhh plez Abaikan muka bonda kali ni ..macam Mak limah pulak.. . .bahan2 masak rendang berpantang.. Bahan2nya ialah Ayam kampung (rebus) Buah keras Bawang putih Serai Bawamg besar Lada hitam Kunyit Ketumbar putih Garam..pati ayam kalau nak letak Blend kesemua bahan ..masuk dlm rebusan ayam dan masak kan di atas api sehingga kering..(ayam kampung sgt bagus dn organik) #resepiberpantangbondarozita #resepiberpantang #dapurbonda

A post shared by ROZITA JRM OFFICIAL (@bondarozitaibrahim) on

 

 

Sumber: Instagram Bonda Rozita

 

 

 

 

5 Sebab Isteri Perlu Belajar Buat Jamu Kunyit Asem, Bukan Saja Mampu Bakar Lemak Tapi Mantapkan Dalaman Wanita Juga

5 Sebab Isteri Perlu Belajar Buat Jamu Kunyit Asem, Bukan Saja Mampu Bakar Lemak Tapi Mantapkan Dalaman Wanita Juga

 

Kunyit selalu kita guna untuk masak. Buat bumbu untuk goreng ikan atau masak lemak cili padi. Perghh memang sedap. Namun ada rahsia manfaat kunyit yang bagus untuk kesihatan dalaman wanita.

Dipetik dari Facebook Noorihan Abd Halim, wanita ini menerangkan manfaat kunyit yang bagus apabila dah dijadikan jamu.

Apabila sebut tentang jamu, sinonim dengan Indonesia kan. Asal jamu pun memang dari sana. Asem pun perkataan Jawa, dalam bahasa kita Asam.

Kenapa kunyit? Sebab kunyit salah satu rempah antiinflamatori (peradangan) dan antioksidan. Kebanyakan wanita amalkan jamu kunyit asam untuk jaga kesihatan dan kecantikan dalaman. Ha yang dah kahwin kena belajar buat nih!

5 manfaat jamu kunyit asem

1) Menyingkirkan toksik dari badan
Kandungan senyawa kurkumin (bahan yang membuatkan kunyit berwarna kuning) dalam kunyit boleh mengeluarkan racun dalam badan dan meneutralkan toksik hasil dari pemakanan dan badan yang terdedah pada bahan kimia.

2) Pengubat natural luka infeksi
Kunyit salah satu agen antiradang dan boleh membantu mengatasi luka infeksi bakteria secara semula jadi.

3) Melancarkan kitaran haid
Jamu kunyit asam boleh membantu melancarkan kitaran haid wanita. Malah turut membantu boleh mengurangkan sakit senggugut. Boleh ditambah dengan daun sirih untuk kurangkan nyeri sakit senggugut dan menghilangkan keputihan.

4) Mencerahkan kulit
Bila toksik dikeluarkan dari badan, secara automatik badan akan sihat, kulit akan kelihatan cerah, bersih dan sihat.

5) Membakar lemak dan menguruskan badan
Selain dapat mengurangkan selera makan, jamu kunyit asam dapat membakar lemak berlebihan dalam badan. Seterusnya membantu melangsingkan badan selepas bersalin.

Cara buat jamu

Bahan-bahan:
100 gram kunyit hidup
50 gram asam jawa
200 gram gula melaka
1 liter air.

Cara Membuat:
1) Kisar kunyit sehingga halus.
2) Masukkan kunyit, asam jawa dan gula melaka ke dalam air.
3) Rebus sehingga pekat.
4) Tapis.

Cara pengambilan:

1 liter air apabila sudah direbus, anda boleh dapat antara 1 hingga 2 cawan jamu. Anda disarankan minum jamu ini 1 atau 2 kali sahaja dalam seminggu. Boleh letak ais namun lebih berkesan jika diminum secara suam.

 

 

Sumber: FB Noorihan Abd Halim

 

 

Jual Kek Bajet RM10 Sebiji, Jangan Tak Percaya Jualan Wanita Ini Cecah Lebih RM10 Ribu Sebulan

Jual Kek Bajet RM10 Sebiji, Jangan Tak Percaya Jualan Wanita Ini Cecah Lebih RM10 Ribu Sebulan

 

Orang berniaga mestilah nak untung. Kalau tak untung, penat sajalah jawabnya. Jual mahal salah, jual murah pun kadang-kadang ada yang pertikai.

Bagi peniaga kek bajet, Tengku Yusrisna bt Tengku Sulong Sahamddin, 32, tidak kiralah apa orang nak kata, dia tetap mengusahakan kek bajet. Ini kerana bagi dia, tidak semua orang berkemampuan beli kek premium.

Boleh untung ke

Menjual sebiji kek dengan harga cukup murah RM10, wanita yang berasal dari Rembau, Negeri Sembilan ini sering diajukan persoalan boleh untung ke?

 

 

Maklumlah zaman sekarang nak dapat kek sedap dengan harga RM10 memang mustahil. Home made pula tu.

“Orang kata baker yang jual kek bajet ni tak masuk akal sebab tak untung. Tapi bagi saya masih ada untung. Sebab itulah saya berani jual kek bajet. Harga RM10 saja sebiji kek. Margin keuntungan memang tak besar. Lebih kurang 30 peratus lepas tolak kos bahan mentah, gaji pekerja dan utiliti,” cerita Tengku Yusrina atau mesra dipanggil Ayud.

Semua pun setuju kalau kita kata barang dapur makin naik harganya. Apatah lagi barang membuat kek dan pastri. Selain itu, nak tarik pelanggan pun bukan mudah. Ramai orang buat kek di luar sana.

“Walaupun harga barang mentah makin mahal saya tak takut rugi jual kek bajet sebab permintaan tetap ada. Buat kek ni nak dapat untung kena jual banyak. Kalau jual sikit memang tak untung walau kek tu harganya mahal. Nak jual banyak, rasa kena sedap biar orang teringat-ingat. Sebagai orang bisnes, kadang-kadang kena fikir juga nak gembirakan hati orang dapat makan kek. Kalau semua kek mahal, ada yang kurang mampu nak beli,” kata Ayud.

Sebulan jual 1,000 biji kek

Ada yang beranggapan, bila jual kek murah, mesti bahan-bahan yang digunakan tidak bermutu. Ayud menafikan hal itu. Sebaliknya dia tetap menggunakan bahan yang biasa diguna pakai untuk membuat kek atau biskut yang ditempah pelanggan.

“Saya tak pernah kurangkan apa-apa bahan pun untuk buat kek bajet ni. Kecuali krim sahaja. Untuk kek bajet, saya gunakan fresh cream. Untuk kekalkan rasa, bahan yang digunakan juga perlu elok namun bukanlah bahan premium.

Target market saya ialah orang sekitar tempat tinggal saya ini. Ramai yang beli ialah kakitangan kerajaan untuk sambut birthday di pejabat dan ibu-ibu untuk sambut birthday anak di pusat asuhan. Sudah pasti saya jaga kualiti demi terus menarik hati pelanggan membeli kek masakan saya,” ujarnya.

Ayud turut mengakui, bukan semata-mata berbisnes sebaliknya dia ingin menggembirakan hati pelanggan.

“Ada juga yang beli daripada kalangan mereka yang kurang berkemampuan untuk membeli kek mahal. Saya gembira dapat berikan keseronokan pada mereka yang sebegini,” akuinya.

Antara perisa kek yang saya jual ialah coklat, oreo, mangga, strawberi, red velvet, blueberry. Harga RM10. Kalau nak tambah dekorasi sikit, hanya tambah RM3 saja. Berat sebiji kek lebih kurang 300 gram dan saiz 5 inci. Setiap kek walaupun murah tetap disertakan dengan alas kek, kotak, lilin dan pisau.

“Saya konsisten jual 40 biji kek bajet sehari. Tapi pada hari sambutan tertentu misalnya Hari Ibu, saya boleh jual sampai 200 biji kek sehari. Rezeki tidak menentu. Tapi jualan kek bajet saya ni lebih RM10,000 sebulan,” tambahnya.

Inilah kek yang dijual

Blueberry

Mangga

Strawberi

Coklat

 

//vanillakismis

 

 

 

7 Petua Mudah Elak Biskut Raya Jadi Lemau

7 Petua Mudah Elak Biskut Raya Jadi Lemau

 

 

Penat-penat buat biskut tapi dah lemau sebelum raya. Ini memang mengecewakan. Jadi untuk mengelak biskut yang anda hasilkan dengan susah payah itu lemau malah kekal rangup ikut tip ini.

1. Biarkan biskut terbuka terlebih dahulu

Sebaik sahaja biskut dikeluarkan daripada ketuhar, biasanya ia agak lembik. Jadi, jangan terus simpan dalam bekas, sebaliknya biarkan beberapa saat di udara sehingga biskut betul-betul sejuk, barulah dimaasukkan ke dalam bekas kedap udara.

Jika disimpan ketika masih panas atau dicampur bersama biskut lain di dalam bekas yang sama, biskut akan mudah rosak dan lemau.

2. Keringkan bekas sepenuhnya sebelum simpan biskut

Ini mudah saja. Ambil tuala kering kemudian lap bersih bekas kuih dan anginkan beberapa saat atau mahu lebih terjamin, jemur terus di bawah cahaya matahari. Jika anda ingat, pasti masa kecil-kecil dahulu ibu anda selalu buat begini bukan?

3. Guna bekas kedap udara

Pilih bekas menyimpan kedap udara atau balang berpenutup yang dilengkapi penutup khusus untuk biskut supaya tahan lama dan kekal rangup.

4. Masukkan bungkusan kecil garam dalam balang kuih

Selain menggunakan gel silica dalam bungkusan, kelembapan udara dalam balang juga boleh dikurangkan dengan garam. Bungkus satu hingga dua sudu teh garam dengan kain bersih lalu masukkan ke dalam balang.

5. Alas setiap lapisan biskut dengan kertas kalis minyak

Dengan meletakkan kertas kalis minyak pada setiap lapisan biskut, ia akan membuatkan biskut kekal rangup kerana kertas kalis minyak berfungsi menyerap lebihan munyak pada biksut.

6. Taburkan sedikit gula pasir ke dalam bekas menyimpan biskut

Ini petua Melayu lama yang sangat berkesan bagi memastikan biskut raya tahan lama dan tidak berbau.

7. Jemur tepung / gula sebelum buat biskut

Orang zaman dulu menggunakan tepung dan gula yang dijemur bagi membuat kuih raya. Ini bagi memastikan biskut yang dihasilkan lebih ringan dan tahan lama. Tepung yang dijemur akan memberikan kerangupan dan rasa yang enak.

Mudah saja bukan. Praktikkan ya.

Ikut 8 Petua Ini Supaya Rendang Tahan Lama, Lambat Basi

Ikut 8 Petua Ini Supaya Rendang Tahan Lama, Lambat Basi

 

 

Sehari sebelum raya biasanya, kaum ibu dah sibuk menyediakan rendang. Selalunya dimasak dalam jumlah yang banyak.

Tapi ada juga kejadian malam masak rendang, esok tengah harinya rendang dah basi. Memang geram kan.

Itulah sebabnya kena tahu petua-petua untuk memastikan rendang yang kita masak ni tahan lama. Maklumlah masak dalam jumlah yang banyak, sayang sangat kalau basi. Jadi sebaiknya ikut lapan petua ini.

1. Pilih santan berkualiti

Hidangan yang menggunakan santan selalu yang paling cepat basi. Tapi jika kita menggunakan santan yang segar dan berkualiti, bukan saja rasa rendang pun lebih lazat tapi juga mampu membuat rendang tahan lebih lama.

2. Tunggu sejuk baru tutup

Selepas memasak rendang jangan tutup rapat periuk. Tunggu dulu sehingga rendang dan periuk sejuk. Jika periuk atau kuali berisi rendang terus ditutup rapat, wap air akan terkumpul pada tudung periuk dan akan jatuh ke dalam rendang.

Ini boleh menyebabkan rendang cepat basi. Sama juga dengan lauk dan makanan lain. Jadi, kalau nak tutup masa masih panas, biarkan ada sedikit bukaan (tak payah tutup rapat). Atau, tunggu hingga agak sejuk barulah periuk ditutup.

3. Pastikan betul-betul pecah minyak

Semasa menumis, pastikan bahan-bahan dah betul-betul garing dan pecah minyak. Pecah minyak ni tandanya warna tumisan menjadi sedikit gelap atau minyak tumisan akan terpercik sedikit daripada kuali. Selepas ada tanda begini, barulah masukkan ayam atau daging.

4. Masak sampai rendang kering

Salah satu cara untuk elakkan rendang cepat basi adalah dengan memasaknya hingga kering. Dengan cara ini, kandungan air dalam masakan akan dinyahkan dan ia dapat bertahan lebih lama. Daging pun akan jadi lembut!

5. Kurangkan santan

Sebenarnya tak semua resepi rendang menggunakan santan. Yang tak pakai santan tetap akan ada rasa lemak sebab dah guna kerisik. Kalau tetap nak guna santan, kurangkan sedikit kuantitinya kalau nak ia bertahan lebih lama.

6. Goreng ayam / daging separuh masak

Sebelum masak rendang, gorengkan dulu ayam hingga separuh masak atau masak ayam / daging atas api tanpa minyak atau air.

Boleh juga gaulkan dengan rempah-rempah dan bakar seperti ayam percik. Proses ini adalah untuk keringkan air daging atau ayam. Jadi bila air ayam / daging tu kering, barulah rendang lambat basi.

7. Pastikan bekas kering

Semasa menyimpan rendang dalam bekas, pastikan bekas telah dilap kering. Masa nak menceduk pun, kena pastikan juga sudip, sudu, atau senduknya kering.

Sebelum memasak atau panaskan atas periuk / kuali pun, keringkan dulu atas api supaya rendang yang dimasak tahan lama.

8. Sejukbeku & Asingkan

Sekiranya mahu menyimpang rendang dalam peti sejuk, asingkan dalam beberapa bekas kecil. Jangan simpan dalam satu bekas besar. Ini dapat mengelakkan rendang itu daripada asyik keluar masuk peti sejuk dan dipanaskan.

Jadi bila nak makan keluarkan satu bekas kecil untuk satu hidangan, yang lain tak disentuh.

 

Sumber: www.siraplimau.com

 

 

 

 

7 Ilmu Tentang Oven & Fungsinya Mak-Mak Wajib Tahu Supaya Kek Dan Kuih Menjadi

7 Ilmu Tentang Oven & Fungsinya Mak-Mak Wajib Tahu Supaya Kek Dan Kuih Menjadi

 

 

Ramai yang suka buat kek dan biskut tapi sering kali juga dengan keluhan tak menjadi didengar. ‘Saya dan ikut resipi sebijik-sebijik tapi kek mendap, kenapa ya’ ini antara keluhannya.

Salah satu puncanya mungkin kerana kurang ilmu. Bukan kurang ilmu memasak tapi ilmu tentang ketuhar atau oven yang digunakan.

Di dalam proses membuat kek, biskut, pastri dan roti, bukan sahaja kemahiran yang diperlukan untuk mendapatkan hasil yang terbaik tetapi oven juga memainkan peranan yang amat penting.

Soalan yang selalu diajukan terutama bagi yang baru belajar memasak adalah ketuhar mana yang sesuai dan adakah kita perlu menyediakan berlainan ketuhar untuk berlainan kek, roti dan pastri?

Bagi memberi pencerahan tentang perkara ini VK kongsi info tentang ketuhar dan fungsinya yang diambil dari Facebook Jom Belajar Buat Kek. Semoga bermanfaat untuk anda yang suka memasak.

Jenis dan fungsi Ketuhar

1. Ketuhar Jenis Bina Dalam (Built in oven)

Ketuhar jenis ini memang cukup sesuai untuk semua jenis pembakaran. Ia boleh membakar roti, kek, pastri dan biskut. Bergantung kepada jenama yang anda beli, ada sesetengah ketuhar jenis begini, kepanasannya tidak begitu rata jika anda membakar dua atau dua tingkat (2 tier baking).

Kalau anda membakar biskut cara begini, anda harus rajin memusing dan menukar loyang kuih anda supaya mendapat kepanasan yang lebih rata (rotate the trays to get even baking results). Tetapi apabila membakar kek,lebih baik jika membakar satu tingkat sahaja.

2. Ketuhar Berkipas (Oven with fan)

Ketuhar yang mempunyai kipas bina dalam selalunya membakar biskut dan pastri dengan cukup baik kerana kipas itu memutar angin panas dengan rata jika kita membakar dua atau tiga tingkat (2 or 3 tier baking). Tetapi apabila digunakan untuk membakar kek, kipas ini akan mengeringkan kek.

Jadi, jika ada pilihan butang untuk tidak membuka kipasnya atau switch off (tutup kipas) apabila membuat kek, itu adalah pilihan lebih baik (sesetengah oven ada butang kipas).

Tetapi jika tidak boleh memilih untuk menutupnya (tiada butang kipas) adalah lebih baik jika anda mengurangkan sedikit masa membakar kek itu.

Contohnya, jika kek itu memerlukan masa 45 minit untuk membakarnya dalam ketuhar biasa, kurangkan masanya dalam 5 minit lebih awal jika menggunakan ketuhar yang berkipas ini supaya kek tidak terlalu kering.

3. Ketuhar Microwave (Microwave Oven)

Ketuhar jenis ini adalah seperti ketuhar 2 IN 1 iaitu boleh digunakan untuk fungsi microwave dan juga untuk membakar biskut, brownie atau kek-kek cawan.

Ketuhar begini sesuai bagi mereka yang jarang membuat kek yang besar. Jika kita membakar kek yang agak besar, ada kalanya bahagian tengah kek tidak masak dengan betul.

Selalunya, kita lebih menggunakan fungsi microwave sahaja. Jadi bagi mereka yang suka membakar roti, pastri dan kek-kek perayaan, jenis ketuhar sebegini mungkin kurang sesuai dan kek-kek yang dibakar dalam ketuhar microwave sebegini selalunya kelihatan agak pucat dan padat.

Fungsi-fungsi Pada Ketuhar

Sebenarnya inilah yang ramai tidak tahu. Jom semak fungsinya supaya boleh menggunakannya dengan betul. Kebanyakan ketuhar bina dalam (built in oven) mempunyai fungsi yang agak sama iaitu :

Top and Bottom Heat

Ini cukup sesuai untuk membakar semua jenis kek, biskut pastri dan roti. Jika membakar kek yang agak besar, letakkan kek itu di rak agak bawah sedikit tetapi jika membakar roti dan pastri, lebih sesuai jika kita meletakkannya di rak tengah sahaja.

Top Heat Only

Ramai yang keliru apabila melihat fungsi ini. Mereka sangka top heat sesuai untuk membakar kek lapis! Sebenarnya top heat lebih sesuai digunakan apabila membakar cheese cake. Jika digunakan untuk membakar kek lapis, ia akan menjadi terlalu kering dan ada kalanya garing.

Bottom Heat Only

Fungsi Bottom Heat ini cukup sesuai jika ingin menggaringkan roti yang berinti seperti pizza. Adakalanya, inti pizza itu sudah masak tetapi bahagian bawah rotinya pula masih kurang garing atau lembap. Di sinilah kita menggunakan fungsi bottom heat ini untuk memasakkan roti itu tanpa mengeringkan dan memasakkan inti pizza yang diatasnya itu.

Grill

Inilah fungsi utama apabila kita membakar kek lapis. Dengan menggunakan grill, setiap lapisan kek lapis pasti menjadi dengan cantik dan tidak kering. Api grill ini juga cukup sesuai jika ingin mengaringkan hanya bahagian atas ayam atau daging untuk sekejap sahaja.

Steam Injection

Tidak kesemua ketuhar ada fungsi ini. Fungsi ini cukup sesuai jika ingin membakar sesetengah jenis roti seperti roti perancis. Ia akan menggaringkan dan meranggupkan permukaan roti itu.

Suhu (Temperature)

Pastikan anda tahu jenis suhu ketuhar anda untuk jenis masakan yang anda lakukan agar ianya tidak menghasilkan rasa hangit atau hangus pada kuih semasa proses pembakaran dilakukan. Setiap saiz ketuhar itu mempunyai suhu kepanasan yang berbeza. Dapatkan nasihat daripada pakar penjual sebelum membuat belian terlebih dahulu.

Semoga tip yang diberi berguna untuk para ibu menyediakan masakan terbaik untuk keluarga. Selamat memasak!

Sumber : Facebook Jom Belajar Buat Kek

 

 

 

KORPORAT     POLISI DATA PERIBADI    PENAFIAN   •   LANGGANAN      PENGIKLANAN      KERJAYA       HUBUNGI KAMI

© Hakcipta Terpelihara • Dikendali Oleh Astro Group

error: