Kalau Ada Ahli Keluarga Yang Sakit, Potong Bawang Letak Dalam Bilik Untuk Bersihkan Udara Tak Sihat

15745

 

Selalunya bila ada ahli keluarga yang selesema, batuk atau demam dalam rumah mesti ada yang berjangkit terutama sekali anak-anak kecil.

Bila yang sakit duduk dalam ruang yang sama dah tentu virus atau bakteria turut bertebaran di ruang udara.

Supaya ‘pesakit’ dalam rumah bertambah, boleh amalkan petua yang dikongsi oleh No Or ini. Senang sangat caranya cuma potong bawang dan letak di ruang dalam rumah.

Supaya sakit tak berjangkit

Musim demam, sakit tekak silih berganti. Cik No nak share satu petua ni. Petua bersihkan udara tak sihat dalam rumah. Cara yang paling jimat namun sangat efektif. Sakit tak berjangkit. Yang sakit tu pun jadi cepat baik.

Petua ni guna bawang merah je. Sangat jimat tau kalau nak compare dengan bil klinik tu haa. Kita guna bawang merah je tapi since kat rumah Cik No cuma ada bawang besar je. Guna yang ni aje la.

Caranya :

1- Potong 2-3 biji bawang besar.
2- Letak dalam 2 atau 3 bekas kecil.
3- Bekas yang berisi bawang ini diletak di setiap ruang ataupun bilik. Wajib letak kat bilik orang yang sakit jugak.

  • Bawang yang dah kering tu, nanti ganti yang baru. Buat sampai yang sakit tu sembuh. Insya Allah tak lama pun, biasanya hari kedua dorang dah sihat.

Okay, selamat mencuba.

INFO

Bawang mentah dikatakan boleh menyerap bakteria yang ada dalam udara melalui unsur sulfur yang dimilikinya. Bila bakteria jahat kurang, tubuh akan lebih selamat dan kurangkan risiko terkena jangkitan.Unsur sulfur ini jugalah yang memberikan aroma pada bawang.

Sebenarnya petua ini telah lama digunakan dan tak salah pun untuk mencuba kerana tak berbahaya pun.

Sumber: No Or