Hampir setiap hari kita guna minyak untuk memasak dan biasanya selepas sekali atau dua kali guna minyak terpakai ini kita buang saja.

Kalau rajin simpan kita boleh juga jual minyak ini. Tapi selain daripada buang dan jual semula, lebihan minyak ini juga boleh kita gunakan kembali untuk buat sabun.

Ya memang boleh buat sabun dari lebihan minyak terpakai ini. Caranya dikongsi oleh Suhaili Baharudin.

Lebihan minyak menggoreng jangan buang, boleh buat sabun basuh pinggan

Buat Sendiri Sabun Basuh Pinggan Guna Lebihan Minyak Menggoreng. Tak Membazir & Boleh Jimat

Minyak lebihan menggoreng memang Kak Eli tak buang. Kumpulkan dalam satu bekas dan bila rajin datang buat lah sabun basuh pinggan.

Untuk makluman, sabun yang sebenar sabun adalah diperbuat dari minyak. Buih tu nanti pun datangnya dari minyak. Zaman dulu-dulu mana lah ada bahan-bahan sintetik macam sekarang untuk jadikan sabun kan?

Jadi inilah caranya. Dengan minyak, kita boleh proses jadikan sabun badan, sabun basuh baju, sabun basuh pinggan, sabun minyak zaitun untuk kulit sensitif. Yang penting ia semulajadi dan alami. Jadi Kak Eli tunjukkan cara buat sabun basuh pinggan. Semudah abc.

Nota: Tidak boleh cuba buat sendiri dirumah tanpa belajar terlebih dahulu kerana untuk buat sabun ini ada proses kimia yang perlu dilalui.

Langkah demi langkah buat sabun basuh pinggan

1. Minyak goreng yang terkumpul Kak Eli tapis dan timbang. Lebih dari sekilo rupanya. Ini adalah lebihan minyak goreng ikan, ayam, ikan bilis, ikan masin, keropok u name it. Hahaha. Jangan dibuang please. Jom buat sabun.

IKLAN

Buat Sendiri Sabun Basuh Pinggan Guna Lebihan Minyak Menggoreng. Tak Membazir & Boleh Jimat

2. Masukkan bancuhan. Oh untuk proses jadikan sabun mesti ada resepinya, mesti faham proses-prosesnya, mesti tahu keselamatan dan tertibnya (sebab tu kena belajar). Tidak boleh sembrono bancuh. Tapi kalau dah tahu, senang saja rupanya.

Buat Sendiri Sabun Basuh Pinggan Guna Lebihan Minyak Menggoreng. Tak Membazir & Boleh Jimat

3. Kacau dan kacau menggunakan whisk. Kalau kita gunakan minyak terpakai memang bancuhan kita ni jadi oren pekat. Doesn’t matter. Ianya tetap bahan semulajadi iaitu minyak.

Buat Sendiri Sabun Basuh Pinggan Guna Lebihan Minyak Menggoreng. Tak Membazir & Boleh Jimat

4. Sebati sebegini bermakna semua bahan tadi dah bersatu dan sekata.

IKLAN

Buat Sendiri Sabun Basuh Pinggan Guna Lebihan Minyak Menggoreng. Tak Membazir & Boleh Jimat

5. Dengan konsep jangan membazir kita gunakan saja perkakas atau bekas yang ada didapur. Tupperware, tipuware, bekas doorgift kenduri kahwin apa saja.

Buat Sendiri Sabun Basuh Pinggan Guna Lebihan Minyak Menggoreng. Tak Membazir & Boleh Jimat

6. Sudah Siap! Tunggu kering dan nanti boleh guna untuk sabun basuh pinggan. Warna sabun kita ni akan bertukar cerah don’t worry. Mudah kan?

Buat Sendiri Sabun Basuh Pinggan Guna Lebihan Minyak Menggoreng. Tak Membazir & Boleh Jimat

7. Maka dengan itu siaplah sabun basuh pinggan natural kita. Minyak dan lye tadi dah tak wujud dah. Yang tinggal cuma seketul sabun asli dari bahan semulajadi.

IKLAN

Buat Sendiri Sabun Basuh Pinggan Guna Lebihan Minyak Menggoreng. Tak Membazir & Boleh Jimat

Ni buat banyak sekaligus ni nanti boleh bagi pakcik Baha, mak mertua, adik beradik, ipar duai hahahah. Tak payah beli sabun basuh pinggan dan. Kita pun tak membazir.

Nampak buihnya? Buih yang datang dari minyak jadi tidak akan merosakkan dan mengeringkan kulit. Boleh mencuci kerak dan karat periuk belanga dengan mudah. Jangan terkejut kalau periuk kita bertukar baru semula.

Buat Sendiri Sabun Basuh Pinggan Guna Lebihan Minyak Menggoreng. Tak Membazir & Boleh Jimat

Lepas ni boleh join kelas buat sabun yang banyak ditawarkann. Kak Eli juga salah seorang daripada yang menganjurkan kelas ini.

Semoga bermanfaat.

Suhaili Baharudin