Salah satu peringkat penting jika nak mula bercucuk tanam dah tentulah menyemai benih. Ketika proses semaian ini juga penjagaan cukup penting dan tanah kena lembap selalu selain, tak boleh kena cahaya terik.

Bagi yang sibuk dah tentu susah cari masa untuk siram dan alih bekas semaian. Sebab itu kena cari alternatif yang memudahkan. Antara cara yang dicadangkan adalah semai dalam tong.

Dikongsi oleh saudara Cikwan Redzuan Jelani selain mudah, ada kelebihan semai benih dalam tong atau bekas bertutup ini. Antaranya anak benih lebih selamat dari serangga perosak.

Teknik semai benih dalam tong atau bekas bertutup

Cara Cambah Biji Benih Tanpa Perlu Siram Hari-Hari, Semai Dalam Tong Bertutup. Ada Lagi Kelebihan Lain

Ini cara semai benih untuk orang yang selalu sibuk. Semai dalam tong atau bekas bertutup. Caranya;

1. Sediakan bekas bertutup, kemudian tebuk 1 lubang saja. Lebihkan sebesar sebatang pen pada tengah dasar tong.

IKLAN

2. Letak cocopeat/ sabut kelapa yang dah proses dalam tong tadi. Campur dengan 1 beg tanah. Gaul dan ratakan, semailah benih apa pun, tiada masalah. Banyak mana pun boleh, takde hal.

3. Siram dengan air dan tutup. Biarkan beberapa hari. Boleh intai untuk lihat perkembangan tapi pastikan tutup semula. Biarkan sehingga benih bercambah

4. Lepas seminggu tengok, kalau benih pokok cili, terung, tomato, salad, atau kobis dah pecah daun. Boleh pindah ke polibeg bila pokok dah naik 3-4 inci atau keluar 4 daun.

IKLAN

Cara Cambah Biji Benih Tanpa Perlu Siram Hari-Hari, Semai Dalam Tong Bertutup. Ada Lagi Kelebihan Lain

Apa kelebihan semai dalam bekas bertutup
  1. Kita tutup sebab tak mahu benih bergerak dan tak perlu siram setiap hari.
    Kaedah ini sama macam kawinkan pokok. Lepas cantum kena bungkus sebab nak kekalkan kelembapan tunas yang kita kawinkan. Tapi yang ini kita buat pada biji benih!
Selain itu:  Cara Hentikan SMS Langganan Yang Dicaj pada Bil Telefon Tanpa Kita Sedar

2. Ia juga salah satu cara untuk halang serangga perosak kacau benih. Dalam masa yang sama kita boleh letak tong semaian ini tengah panas pun tak mengapa.

3. Tanah juga takkan kering, siram sekali masa nak tanam benih. Siram lagi sekali waktu nak pindahkan anak pokok nanti! Sabut kelapa mainkan peranan penting untuk tujuan ini. Selain itu anak pokok juga senang dicabut bile semai menggunakan media ini.

IKLAN

4. Selain itu benih juga akan tumbuh berperingkat, tak tumbuh serentak walau semai banyak dalam tong.

Cara Cambah Biji Benih Tanpa Perlu Siram Hari-Hari, Semai Dalam Tong Bertutup. Ada Lagi Kelebihan Lain

Selamat mencuba.

Sumber: Cikwan Redzuan Jelani

 

Life-hacks petik jari je! Jom baca VANILLA KISMIS seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI