Dapur usia dah berbelas tahun tapi kekal bersih dan kemas. Tiada pun kesan kotor sana sini walaupun warnanya cerah.

Rupanya pemilik dapur ini Jenn Lee Goldfish memang sangat menekankan kekemasan dan kebersihan bahagian ini. Salah satu tip yang dikongsi supaya dapur sentiasa kemas adalah jangan letak barang di bahagian atas dapur!

Seterusnya ini tip lain yang beliau titipkan, yang juga boleh kita praktikkan.

Cara jaga dapur supaya sentiasa kemas dan bersih

Kelmarin saya post dapur yang belum siap kan? Ramai yang rasa cantik tapi saya mahu kongsi macam mana cara jaga dapur. Gambar ini adalah rumah saya sekarang yang sudah 14 tahun saya tinggal.

Dapur Lama Tapi Maintain Kemas & Bersih. Tip Mudah Wanita Ini, Jangan Letak Barang Atas Table Top!

1. Jangan letak barang atas dapur

Saya tidak suka simpan banyak barang atas dapur, semua dalam kabinet termasuklah gula, garam kicap minyak masak. Tiada yang berada di luar kecuali sudu garfu, yang lain haram sekali untuk berada Di atas meja dapur.

IKLAN

Mungkin ada yang akan cakap ehh si Jenn tidak masak di rumah. Suami saya selalu masak. Tapi dia pun terikut sudah gaya saya yang mengharamkan barang di atas meja.

Dapur Lama Tapi Maintain Kemas & Bersih. Tip Mudah Wanita Ini, Jangan Letak Barang Atas Table Top!

2. Kain lap jangan letak merata

Kain lap meja jangan sesekali letak merata. Belilah towel yang cantik sikit harga RM4 di Mr Diy ada 3 keping tu. Lepas lap, keringkan di luar rumah jangan sidai di mana-mana bahagian dapur.

IKLAN

Dapur Lama Tapi Maintain Kemas & Bersih. Tip Mudah Wanita Ini, Jangan Letak Barang Atas Table Top!

3. Plastik terpakai kena lipat

Plastik terpakai jangan main sumbat sahaja, lipat cantik cantik dan masuk satu bekas. Ini perlu dijadikan aktiviti keluarga. Ajar anak anak tolong lipat.

4. Lepas masak mop lantai, lap dapur sampai berkilat

Lepas masak, jadikan habit untuk mop lantai, lap dapur memasak sampai kilat. Piring mangkuk, lepas makan kena terus cuci, tiada orang lain akan tolong cuci. Siapa makan terus cuci sendiri, bukannya cacat pun.

Selain itu:  Mudahnya Buat Sendiri Langsir 'Table Top' Tutup Bawah Sinki. Tak Payah Tebuk, Guna Gam Pun Dah Nampak Kemas!

Dapur Lama Tapi Maintain Kemas & Bersih. Tip Mudah Wanita Ini, Jangan Letak Barang Atas Table Top!

IKLAN
5. Alas meja pilih yang tiada corak

Kalau dapur kamu lapis mejanya pakai tikar getah, pilih yang tiada corak, atau pilih yang corak marble supaya dapur kamu nampak selesa, tidak sesak.

6. Langsir dapur

Jangan simpan langsir warna terang di dapur. Pakai warna putih kalau mahu ada langsir supaya dapur nampak luas. Dapur saya tiada langsir supaya senang mau tengok di luar waktu malam.

Dapur Lama Tapi Maintain Kemas & Bersih. Tip Mudah Wanita Ini, Jangan Letak Barang Atas Table Top!

Walaupun hidup kami sederhana, hati senang bila barang tidak banyak berterabur. Rezeki senang masuk, suami isteri jarang berselisih faham.

Dapur ialah nyawa kita, sumber rezeki. Jangan sesakkan dapur kita dengan barang barang yang kita fikir mahu guna nanti. Saya baru buang 3 plastik besar barang minggu lalu sebab saya tidak pakai juga. Less is more.

Sumber: Jenn Lee Goldfish

Life-hacks petik jari je! Jom baca VANILLA KISMIS seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI