Bila pelihara kucing di rumah perkara penting yang perlu disediakan adalah tempat untuk mereka buang air kecil dan besar.

Anak bulus ini perlu diajar mengggunakan cat litter ini supaya tak membuang di tempat tak sepatutnya.

Nak uruskan cat litter ini juga kena cari cara yang memudahkan supaya tak makan banyak masa kita.

Dikongsi oleh pengguna TikTok @Kocheng beliau menunjukkan cara mudah untuk membuang najis kucing dari cat litter

DIY cat litter modal RM10 yang mudahkan buang najis kucing

DIY Cat Litter Bajet Mudahkan Buang Najis Si Bulus, Takdelah Rumah Bau Busuk

Bahan yang diperlukan

  • 3 bakul raga plastik
  •  Plastik sampah
  • Pasir kucing

Cara-cara

IKLAN

1. Letak plastik sampah besar pada raga di bawah.

DIY Cat Litter Bajet Mudahkan Buang Najis Si Bulus, Takdelah Rumah Bau Busuk

2. Kemudian tindan dengan raga plastik. Ikut berapa banyak raga yang kita nak buat sebagai penapis untuk asingkan najis kucing.

DIY Cat Litter Bajet Mudahkan Buang Najis Si Bulus, Takdelah Rumah Bau Busuk

IKLAN

3. Kemudian masukkan pasir kucing. Siap!

DIY Cat Litter Bajet Mudahkan Buang Najis Si Bulus, Takdelah Rumah Bau Busuk

4. Bila kucing membuang, apa yang perlu dilakukan cuma angkap saja raga plastik tadi yang berfungsi sebagai penapis. Najis akan tertinggal dalam raga dan pasir akan jatuh ke bawah dalam plastik sampah.

DIY Cat Litter Bajet Mudahkan Buang Najis Si Bulus, Takdelah Rumah Bau Busuk

IKLAN

DIY Cat Litter Bajet Mudahkan Buang Najis Si Bulus, Takdelah Rumah Bau Busuk

5. Angkat plastik sampah dan tuang pasir dalam bekas. Ulang langkah di atas.

DIY Cat Litter Bajet Mudahkan Buang Najis Si Bulus, Takdelah Rumah Bau Busuk

Boleh juga tonton video DIY Kocheng ini ya.

@kochengmy Ok disebabkan byk kata leceh pakai selotape ni dia Cat litter kedai RM2 V2. Nie paling jimat la takpayah dh pakai selotape. Kos dlm Rm 10. Pakai bag plastik sampah jer. Dpt idea dr komen2 korg jugak hehe. Moga bermanfaat utk semua. #catoftiktok #catworld #kucinglucu #cat #kucingbertuah #kucing #cattok #kucingmalas #catlovers #catlitter ♬ Maafkan Aku – Cover The Orion – Indah Yastami

Kalau malas jugak nak buat semua ni, beli je cat litter canggih ni. Klik SINI

Selain itu:  Kisah PU Azman dan Kucing Dalam Instagram Macam Telenovela, Ada Cinta, Kasih Sayang dan Sayu

 

Life-hacks petik jari je! Jom baca VANILLA KISMIS seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI