Cuti sekolah dah bermula mesti ramai yang rancang untuk bercuti. Selain bajet, selalu yang memeningkan bila nak holiday dengan anak-anak adalah waktu nak packing barang.

Tambah pula anak kecil ramai lagi kalut. Kalau boleh semua nak bawa, itu dilema mak-mak. Supaya tak angkut barang banyak dan tak tinggal juga keperluan yang penting boleh ikut panduan packing yang dikongsi oleh Susun Atur Sioca.

Tip packing famili 6 orang, bawa 3 beg besar saja

Tip Packing Pergi Bercuti Untuk Anak Ramai. Bawa 3 Beg Saja, Kemas & Senang Ambil Barang

Tip packing ni bergantung juga beberapa faktor, contoh nak balik beraya lain packingnya, nak bercuti lain pula, nak masak ke tidak waktu travel, nak pergi berenang ke nak pergi pantai, nak duduk berapa hari, dan sebagainya, semua tu nak masuk fikiran.

Untuk packing, selain fikir untuk mudah pack, saya akan ambil kira juga susunan dalam kereta dan semasa transit. Saya akan bayangkan beg ni siapa bawa, beg ni siapa pula, beg ni bergabung dengan beg mana, barang ni senang capai tak dalam kereta, dan sebagainya.

Selain tu, membeli-belah semasa bercuti juga dihadkan supaya tak berlaku ‘pemberanakan’ beg yang keterlaluan. Harap perkongsian kali ni dapat membantu ibu ayah di luar sana bab packing-memacking. Ni tip ibu ayah 4 orang anak ya. Kalau lebih, tambah begnya.

Yang asasnya ada 3 beg ni:
– beg besar untuk baju
– beg kecil selain baju
– beg belang untuk toiletries

Tip Packing Pergi Bercuti Untuk Anak Ramai. Bawa 3 Beg Saja, Kemas & Senang Ambil Barang

Selain 3 beg asas ni, ada:
– beg makanan/minuman
– beg swimming
– beg laptop

Untuk keluarga 6 ahli, rasanya cukup dah 1 beg besar untuk baju. Biasanya saya akan bawa 3 baju siang dan 2 baju malam untuk anak-anak. Nak rotate hantar je dobi atau basuh sendiri.

Selain itu:  Cara Buat Telur Rebus Tanpa Guna Air. Sekejap Dah Masak, Kupas Pun Senang

Tip Packing Pergi Bercuti Untuk Anak Ramai. Bawa 3 Beg Saja, Kemas & Senang Ambil Barang

IKLAN

Beg kanan sekali tu ada tuala, telekung, sejadah, toto, dan selimut tambahan.

Dalam beg belang ada:
– beg toiletries
– beg bersiap

Tip Packing Pergi Bercuti Untuk Anak Ramai. Bawa 3 Beg Saja, Kemas & Senang Ambil Barang

-Beg toiletries belakang tu dah 10 tahun. Beli di Cosway Rm13.

-Beg bersiap pula dari Mr Diy.

-Barang dalam beg ni semua tak unpack lepas balik. Dok dalam ni sampai next travel.

Beg makanan (merah) dan minuman (biru).

IKLAN

Tip Packing Pergi Bercuti Untuk Anak Ramai. Bawa 3 Beg Saja, Kemas & Senang Ambil Barang

Guna beg sandang berbanding bakul supaya lebih mudah transit. Beli di Shopee. Barang dalam beg makanan. Kadang penuh juga dengan keropok, ayam goreng, bihun goreng, dll. Kalau travel jauh mudah siap-siapkan makanan camni, lapar terus berhenti makan.

Tip Packing Pergi Bercuti Untuk Anak Ramai. Bawa 3 Beg Saja, Kemas & Senang Ambil Barang

Barang yang bertanda ✅ lepas ni semua saya letak dalam beg biru merah ni ya.
✅ beg beras
✅ periuk nasi travel
✅ sudu siap bekas
✅ alas makan
✅ suplemen wajib
✅ beg membasuh
✅ penyapu mini
✅ plastik sampah

Tip Packing Pergi Bercuti Untuk Anak Ramai. Bawa 3 Beg Saja, Kemas & Senang Ambil Barang

Beg swimming.
Tip Packing Pergi Bercuti Untuk Anak Ramai. Bawa 3 Beg Saja, Kemas & Senang Ambil Barang

Dalam beg swimming ada barang-barang ni.
Ada 4 beg ni untuk anak-anak. Sorang satu beg dan setiap beg ada:

IKLAN

– 1 tuala mini
– 1 baju swimming
– 2 hanger

Tip Packing Pergi Bercuti Untuk Anak Ramai. Bawa 3 Beg Saja, Kemas & Senang Ambil Barang

Beg ni juga akan letak baju ganti. Jadi, lepas mandi, anak-anak akan ambil beg sorang satu, pergi bersiap, masukkan baju basah, dan balik terus gantung.

Tip Packing Pergi Bercuti Untuk Anak Ramai. Bawa 3 Beg Saja, Kemas & Senang Ambil BarangKeadaan susunan beg di hotel.

Tip Packing Pergi Bercuti Untuk Anak Ramai. Bawa 3 Beg Saja, Kemas & Senang Ambil Barang

Dalam bonet kereta

Tip Packing Pergi Bercuti Untuk Anak Ramai. Bawa 3 Beg Saja, Kemas & Senang Ambil Barang

Semoga bermanfaat

Sumber: Susun Atur Sioca.

Nak beli lugage besar & murah kat Shopee klik SINI

Life-hacks petik jari je! Jom baca VANILLA KISMIS seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI