Tanggal 10 Julai hari ini Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad genap 93 tahun. Sempena hari jadi beliau, portal Astro Gempak telah memuat naik rakaman video mencuit hati bersama negarawan ini.

Banyak soalan yang dijawab secara spontan dan begitu menyerlahkan sisi romantik pasangan favourite tanah air ini. Keceriaan, kebahagiaan bukanlah sesuatu yang boleh dibuat-buat. Apa lagi yang dimahukan dalam hidup selain kekal sihat pada usia begini dan kebahagiaan bersama pasangan.

Memberikan kelainan, video ini dihoskan oleh artis cilik daripada rancangan Ceria Pos Star, Kashika.

Ini soalan yang ditanya dan dijawab. Memang lucu

Adakah Tun M kelakar?

Tun Siti: Kadang-kadang. Bukan selalu. Tapi saya takut kalau tiba-tiba Tun M kelakar. Sebab orang mungkin akan salah faham apa yang dia lawakkan tu sebagai sesuatu yang serius. Bahaya tu.

Bata atau Berocca?

Tun M dan Tun Siti: Bata.

Eating or working?

Tun M dan Tun Siti: Working.

Tun M selalu nampak bijak dan kadangkala kelihatan agak serius. Apakah benda paling gila Tun M pernah lakukan?

Tun M: Benda paling gila pernah saya lakukan….
Tun Siti: Kahwin dengan saya.
Tun M: Ya, itu menyeronokkan.

Fikir sebelum bercakap atau bercakap sebelum fikir?

Tun M dan Tun Siti: Fikir dulu.

Proton atau Perodua?

Tun M dan Tun Siti: Proton.

Writing or reading?

Tun M: Reading
Tun Siti: Both

Apa perkara Tun M paling suka tentang Tun Siti?

Tun M: Susah nak fikirlah.
Tun Siti: Banyak sangat.
Tun M: Tapi yang paling saya suka adalah dia tak kacau saya. Kerana saya ni selalu keluar, selalu
ada kerja, tak cukup masa untuk famili, untuk anak-anak, tapi dia tak bersungut.

Piano or violin?

Tun M dan Tun Siti: Piano.

K pop or hip hop?

Tun M dan Tun Siti: Hip hop.
Tun M: Sebenarnya, saya tak berapa faham soalan tu.

Soalan: Novels or movies?

Tun M dan Tun Siti: Novels.

Pasangan yang telah hidup bersama selama 62 tahun.

Tun berdua adalah pasangan paling digemari oleh rakyat Malaysia. Gambarkan pasangan masing-masing dalam 3 perkataan.

Tun Siti: Saya tak nak dengar.
Tun M: Dia selalu lambat.

Durian or cheese?

Tun M dan Tun Siti: Durian.

Work hard or play hard?

Tun M dan Tun Siti: Work hard.

Logik atau kreativiti?

Tun Siti: Kreativiti. Eh, apa jawapan awak?
Tun M: Saya setuju dengan awak jelah….

Apa kelemahan Tun M?

Tun Siti: Kelemahan? Itulah, kerja kuat. Tu je. Kerja, saban hari, kadang-kadang sampai lupa kat saya di rumah. Seperti mana yang disebut tadi, itu tugas dia, maka saya kena terima. Ini satu pengorbanan untuk menjalankan tugas-tugas dan tanggungjawab untuk bangsa dan negara.
Tun M: Kalau bolehlah, ke mana pun kita pergi, biarlah berdua. Ke mana juga saya pergi, Tun Siti ikut.
Tun Siti: Mengekorlah, kan.
Tun M: Tapi dia tak suka dengar ucapan. Bila saya beri ucapan, dia lena. Dia tidur.

Apa yang Tun berdua ingin jadi ketika berusia 10 tahun?

Tun M: Saya bercita-cita untuk jadi seorang peguam. Tapi tak berjaya dapat biasiswa. Sebaliknya saya dapat biasiswa untuk bidang perubatan.
Tun Siti: Saya nak jadi wartawan sebab saya banyak membaca dan menulis. Tapi ketika zaman pendudukan jepun, ibu saya sakit teruk. Saya ubah fikiran saya untuk jadi seorang doktor.

Perancis atau Belgium?

Tun M dan Tun Siti: Belgium

Being nice or being fair?

Tun M dan Tun Siti: Being fair.

 

Hugs or kisses?

Tun Siti: Both.
Tun M: Hugs.
Tun Siti: Dua-dua la. Hugs and kisses.

Adakah saya boleh jadi Perdana Menteri?

Tun M: Semestinya. Tapi awak mesti kerja kuat. Buat baik pada orang. Menangi sokongan mereka. Awak juga mesti sentiasa berpegang pada janji. Buat perkara yang betul. Jangan menipu. Semua ini, jika awak ada, orang akan suka dan mengikut demokrasi, awak boleh jadi Perdana Menteri. Saya tak pernah terfikir saya akan dapat jadi Perdana Menteri. Saya bukanlah siapa-siapa. Keluarga saya bukanlah dari kelas atasan. Saya hanya anak seorang guru sekolah. Tapi saya tetap cuba, bertanding dalam pilihanraya dan menang.

Selamat hari jadi, Tun. Semoga kekal sihat dan dapat menerajui Malaysia menjadi lebih kaya, aman dan harmoni.

 

 

Sumber: Youtube Astro Gempak https://www.youtube.com/watch?v=lFyoOUaK1zo

 

 

 

 

Tinggalkan Komen

KORPORAT     POLISI DATA PERIBADI    PENAFIAN   •   LANGGANAN      PENGIKLANAN      KERJAYA       HUBUNGI KAMI

© Hakcipta Terpelihara • Dikendali Oleh Astro Group

error: