Kentang memang selalu kita guna dalam masakan, sebab itu selalu saja kita beli lebih sebagai stok.

Tapi masalahnya bila simpan kentang lama sikit mulalah bertukar warna dan naik tunas. Kentang begini tak elok dimakan kerana sudah mengandungi toksin.

Baca artikel berkait: Jangan makan kentang yang dah bertunas, warna hijau kerana tinggi toksin

Bagaimana pun ada cara yang boleh dipraktikkan supaya kentang yang disimpan ini tidak bertukar warna dan bertunas. Jika betul cara simpan lebih 2 bulan pun masih elok lagi.

Kaedah penyimpanan ini dikongsi oleh Puan Yatie Eimra.

Tip simpan kentang elak bertunas awal

Tempoh hari saya ada post tentang baki kentang yang dah 2 bulan tapi masih elok & hanya sebiji-2 je baru nak bertunas. Sebelum ini, tak sampai 2 minggu pun semuanya dah bertunas.

IKLAN

Sekarang memang dah jarang sangat alami masalah kentang bertunas awal.. Alhamdulillah, hari ni saya berkesempatan share sikit tip kentang. Semoga dapat dimanfaatkan.

Kentang kalau betul cara simpan, boleh bertahan hingga 4 bulan walaupun hanya simpan di dapur.

  1. Jangan simpan kentang bersama bawang merah/bawang putih kerana bawang² ini hasilkan gas yang cepatkan kentang bertunas.

2. Kentang perlukan pengudaraan yang cukup. Sebaik-baiknya simpan kentang dalam bakul/jaringan supaya cukup aliran udara.

3. Jangan simpan kentang bersebelahan dapur gas/tempat memasak kerana suhu panas akan cepatkan kentang bertunas. Wap-wap terhasil pula akan sebabkan kelembapan udara tinggi & jadikan kentang mudah berkulat/busuk. Jika ruang dapur terhad, pastikan tempat simpanan kentang tak kena wap panas ketika masak.

IKLAN

4. Penting untuk pastikan kentang disimpan di tempat yang kering tapi tak terlalu terang atau kena cahaya matahari/lampu secara direct. Jika kentang mula bertunas & berwarna kehijauan, itu tandanya kentang terdedah pada cahaya lampu.

Kalau korang perasan, bukan semua kentang bertunas akan jadi hijau. Biasanya kentang jadi hijau sebab kena banyak cahaya. Warna hijau tu sebenarnya klorofil, terhasil akibat proses fotosintesis.

5. Jika tempat simpanan kentang korang agak terang & kena cahaya yang banyak, boleh juga tutup sedikit lapisan atas kentang dengan kain guni/burlap ataupun kain muslin.

IKLAN

Tujuannya supaya cahaya tak kena secara langsung pada kentang tapi dalam masa yang sama kentang masih dapat pengudaraan yang baik. Sesekali periksa keadaan kentang & gunakan kentang yang mula bertunas dulu.

Jangan simpan dalam peti sejuk

Sesetengah orang gemar simpan kentang mentah dalam peti sejuk untuk panjangkan hayat kentang. Tapi sebenarnya bila kentang disimpan dalam peti sejuk (terutama dalam tempoh yang lama), suhu sejuk akan tukarkan kandungan kanji dalam kentang kepada gula. Akibatnya…

  • Rasa kentang akan jadi lebih manis
  • Kentang akan berwarna kehitaman semasa dimasak akibat gula dalam kentang dikaramelkan.
  • Kentang yang disimpan dalam peti sejuk mempunyai kandungan gula yang tinggi, jadinya cara ini sangat tak digalakkan bagi mereka yang perlu kawal pengambilan gula terutama yang mengalami masalah diabetes, ibu² mengandung yang mengalami GDM, dan lain-lain.
  • Kandungan gula yang tinggi juga boleh menyebabkan kandungan toksin akrilamida lebih tinggi (bila kentang dimasak dengan suhu tinggi)

INFO: Saya simpan kentang dalam bakul & anyam sendiri jer penutup dari tali hemp dengan bahagian tepi (atas) dibiarkan kosong. Korang boleh cover sikit kentang dengan kain guni/kain muslin tapi pastikan tak mengganggu pengudaraan.

Sumber: Yatie Eimra.