Buat gulai telur kebiasaannya menggunakan telur itik, tapi sebenarnya nak guna telur ayam saja pun boleh.

Paling sedap buat gulai kunyit macam ni, cara orang pantai Timur seperti yang dikongsi oleh Aftisa Fahmy. Lauk ringkas ini lawan yang paling sedap adalah ikan kering atau pun ayam goreng kunyit, dah cukup. Ada sambal belacan lagi padu rasanya.

Cara buat gulai kunyit telur stail pantai timur

Bahan-bahan

4 biji telur ayam
200 ml santan
Asam keping
1 batang serai dititik
Tomato/cili hijau

Bahan kisar

1 inci halia
1 inci lengkuas
1-2 inci kunyit
3 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
2 sudu besar cili boh

Buat Gulai Kunyit Telur Ayam Cara Orang Pantai Timur. Guna Cuka Supaya Telur Masak Cantik Tak Pecah

IKLAN
Cara membuat:

1. Tumis bahan kisar sehingga wangi.

2. Masukkan sedikit air bersama santan. Didihkan sebentar.

3. Masukkan serai dan asam keping.

IKLAN

4. Masukkan garam, gula, serbuk perasa. Biarkan didih dengan api sederhana.

5. Boleh pecahkan telur satu persatu. Perlahan kan api. Kacau sedikit saja untuk elak telur pecah.

IKLAN

6. Bila telur dan masak boleh masukkan masukkan tomato dan cili hijau. Siap!

Tip telur cantik tak pecah dalam gulai

Jika bimbang telur pecah jika dimasukkan terus boleh juga pecahkan telur berasingan dan masak satu persatu. Kemudian barulah dimasukkan dalam gulai kunyit.

Tip supaya telur tak pecah boleh gunakan sedikit cuka, caranya didihkan air panas, masukkan 4 sudu cuka. Bila mendidih pecahkan telur satu persatu. Biarkan masak. Cuka itu berfungsi supaya telur tak pecah. Telur akan jadi bulat atau bujur.

Sumber: Aftisa Fahmy

Selain itu:  Cara Mudah Bersihkan Kerak Dalam Cawan, Rendam 10 Minit Dengan Bahan Ini Terus Hilang Kotoran
Life-hacks petik jari je! Jom baca VANILLA KISMIS seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI