Spageti bolognese antara menu yang selalu kita hidang bila ada acara makan-makan, potluck, sambutan hari jadi dan sebagainya.

Kalau buat dalam kuantiti sikit bolehlah pakai sos segera, tapi kalau yang nak makannya ramai elok masak sendiri sos bolognese ini. Lebih jimat!

Sebenarnya nak buat sos ini pun mudah dan tak guna banyak bahan. Boleh ikut perkongsian dari Wanie Dzar.

Homemade sos bolognese tanpa sos segera

Bahan-bahan

400 gm spageti/makaroni (ikut cita rasa)
Sedikit olive oil/minyak masak utk menumis
400 gm daging cincang
1 labu bawang Holland -dipotong dadu
1 tin tomato puri (nak pedas tambah cili kering kisar sikit)
1 tin hirisan cendawan butang (jika suka)
1 sudu besar serbuk Oregano
1/2 sudu serbuk lada hitam (lebih pun boleh)
1 kiub pati ayam (jika suka)
Garam & gula suaikan rasa

Cara membuat

1. Tumis bawang holland yg dah dipotong dadu tadi, dengan sedikit minyak. Tumis sampai harum. kalau nak pedas boleh letak cili kering kisar.

Buat Sendiri Sos Bolognese Tanpa Guna Sos Segera. Jimat, Sekali Buat Dapat Sekuali

IKLAN

2. Masukkan daging kisar yg dah dibasuh buang darahnya.

Buat Sendiri Sos Bolognese Tanpa Guna Sos Segera. Jimat, Sekali Buat Dapat Sekuali

3. Kacau rata. Biarkan air daging tu kering & sedikit garing.

Buat Sendiri Sos Bolognese Tanpa Guna Sos Segera. Jimat, Sekali Buat Dapat Sekuali

4. Masukkan tomato puri 1 tin kacau rata. Biarkan dia masak seketika.

IKLAN

Buat Sendiri Sos Bolognese Tanpa Guna Sos Segera. Jimat, Sekali Buat Dapat Sekuali

5. Tambah air rebusan daging kalau ada!  Tambah dalam 1 cawan cukup.

6. Masukkan serbuk lada hitam, oregano, garam & gula. Oregano wajib ada. Baru ada aroma yg special! Boleh cari kat pasar raya bahagian rempah.

Buat Sendiri Sos Bolognese Tanpa Guna Sos Segera. Jimat, Sekali Buat Dapat Sekuali

7. Bila kuah tadi dah mendidih & sedikit pekat, masukkanlah cendawan butang tu. Boleh guna cendawan apa pun, cuma jangan guna cendawan shitake kerana rasanya sangat kuat. Jadi tak sesuai untuk sos ni, paling sesuai cendawan butang. Yums!

IKLAN
Selain itu:  Teknik Mudah Bersihkan Sofa Yang Bertompok Atau Terkena Kotoran. Cuma Guna Air Panas

Buat Sendiri Sos Bolognese Tanpa Guna Sos Segera. Jimat, Sekali Buat Dapat Sekuali

8. Masak seketika, tutup api dan bolehlah hidang dengan spagheti atau makaroni! Ikut cita rasa.

Buat Sendiri Sos Bolognese Tanpa Guna Sos Segera. Jimat, Sekali Buat Dapat Sekuali

 

Sumber:  Wanie Dzar

 

 

 

Life-hacks petik jari je! Jom baca VANILLA KISMIS seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI