Batuk antara masalah biasa sekarang, tambah pula pada waktu cuaca tak menentu.

Bila kena batuk kita akan terus ambil ubat batuk, maklumlah sekarang ini antara simptom yang dikaitkan dengan Covid 19 juga.

Bukan itu saja, kebanyakan sakit walaupun ringan kita terus makan ubat untuk cepat sembuh.

Sebenarnya selain dari pengambilan ubat, ada saja rawatan semula jadi yang boleh kita guna untuk sembuhkan penyakit termasuklah batuk.

Dikongsi oleh DrRizal Abu Bakar, beliau menurunkan cara merawat batuk menggunakan bawang dan madu yang boleh kita praktikkan sebagai alternatif makan ubat.

Kesan ubat batuk pada otak

Zaman sekarang, saya lihat ramai yang kerap sakit. Terutama selesema dengan batuk. Mainan fikiran buatkan badan rasa lemah semacam. Betul tak?

Fikir pasal cik Vid. Asal demam je cik Vid. Asal batuk je cik Vid.
Bukan setakat cik Vid. Sekarang ni juga musim berubah-ubah. Kejap panas kejap hujan.

Saya dah pernah kongsi tentang remedy untuk selesema. Green flu shot dan minuman immune booster. Kali ini saya nak share tentang cara rawat batuk.

Pernah tengok tak kesan ambil ubat batuk pada otak?
Dulu masa saya kerja di Australia. Saya pernah lihat. Saya jadi takut lepas tengok.

IKLAN

Semenjak hari tu. Saya dah tak ambil dah ubat batuk. Lagi-lagi nak bagi kat anak-anak. Jauhkan diri daripadanya.

Bila batuk menjelma. Saya guna alternatif lain. Cari yang kesannya tak macam ubat batuk. Kesan yang berbeza terus. Kesan yang tak jahanamkan otak.

Makan masa untuk saya cari. Saya review jurnal saintifik. Saya baca buku. Saya rujuk mereka yang pakar. Akhirnya, jumpa.

Bawang dan madu, home remedy untuk batuk

Sehingga kini, saya gunakan petua ni sekiranya batuk. Cara pun mudah.

IKLAN

Caranya ialah:

1. Potong 1 biji bawang Bombay/Holland kepada 2 bahagian. Guna 1 bahagian sahaja.

2. Leraikan lapisan bawang tadi.

3. Campurkan 1 atau 2 sudu makan madu mengikut yang kita mahu.

4. Gaulkan biar rata.

IKLAN

5. Tutup dan biarkan selama 1 atau 2 jam.

6. Jus akan dirembeskan melalui bawang bercampur madu.

7. Ambil satu sudu dan minum.

Rasanya persis ubat batuk. Tujuannya keluarkan kahak dengan mudah. Tiada kesan buruk pada otak.

Orang putih panggil ‘cough syrup.’ Melalui pembacaan saya dapati juga petua ni mereka pakai lama dah. ‘Homemade remedy’ untuk batuk.

Boleh cuba di rumah.

Sumber: DrRizal Abu Bakar