Foundation Jangan Tebal, Gincu Sila Lap! Doktor Ini Pesan 8 Perkara Sebelum Pesakit Muslimah Buat Rawatan Gigi

2938

 

Jangan ingat nak pergi jumpa doktor gigi takde do and dont’s ya, terutama untuk pesakit wanita atau muslimat.

Bagi keselesaan pesakit dan juga memudahkan doktor gigi melakukan tugas mereka, sebaiknya sebelum pergi buat rawatan gigi baca dulu tip perkongsian Dr. Azila MK. Memang ada betulnya. Lucu pun ada bila doktor ini share pengalaman dia.

Tip pesakit muslimat agar disenangi klinik gigi

1. Sanggul

Sanggul atau bonjot rambut. Tak perlu tinggi, susah doktor gigi nak lihat gigi atas. Buat rawatan lagi la payah. Silap–silap doktor gigi bongkok dulu sebelum sempat umur 65 tahun.

2. Foundation

Muka kalau hendak pakai foundation ala kadar sahaja, sekali kena spray air handpiece terus cair. Lagi best terkena glove tangan doktor. Bila bersentuh muka dan glove, dah rupa orang pakai bedak sejuk malam–malam nak tidur.

3. Maskara dan bulu kening

Tak kisahlah pakai bulu mata implant ke atau jenis sapu maskara tebal–tebal. Sekali terpercik air scaler cuci mulut tu, tengok rupa pun celoreng–celoreng serupa ‘patung opera’.

4. Gincu (lip gloss)

  • Buang atau lap awal–awal sebelum masuk bilik surgeri doktor, kalau tak pakai lagi bagus.
  • Bukan apa, apabila kena jari glove doktor gigi, muka nampak comot seperti badut. Ini serius tau.
  • Melekat pada instrument pergigian. Itu susah dan leceh staf klinik gigi nak bersihkan.

5. Rambut

Bagi yang berambut panjang, pastikan diikat kemas. Jangan panjang mengurai terbang ke muka atau mulut. Bila doktor gigi nak buat rawatan, rambut masuk mulut kadang-kadang tertarik rambut sekali.

6. Baju

Pastikan tutup dada molek–molek. Jangan nampak segala lurah–lurah bukit. Baju belakang jangan singkat, nampak warna ‘spender’ bila kau duduk kumur. Kau nak buat rawatan gigi je pun, bukan nak berdating.

7. Skirt

Kain juga , jangan singkat-singkat atas paras lutut. Tiba-tiba kau menggeliat sakit atau takut atau apa-apa atas kerusi pergigigan tu, tak ke terselak? Tolong ya, sopan sikit sebab sekiranya yang merawat adalah doktor lelaki, doktor lelaki tersebut mungkin adalah suami orang atau bapa orang.

Jaga aurat okay. Sebenarnya mereka tengok pun segan, tapi malu nak tegur.

8. Tudung

Tak payah la pakai tudung lilit-lilit, cucuk pin sana, cucuk pin sini, nanti payah nak periksa dalam mulut, payah nak buka mulut luas-luas. Pakai tudung biasa-biasa jer.

Itu sahaja, saya pun seram-seram nak tegur depan-depan sebab ada pesakit yang muncung sebatu nanti hahaha.

Semoga bermanfaat.

Sumber: Azila MK
Klinik Pergigian Azila Bangi