Ibu Bapa Kena Praktik 5 Didikan Ini Supaya Anak Gilakan Buku, Bukan Gajet!

3168

 

Zaman sekarang kebanyakan anak lebih suka menatap gajet berbanding buku. Ini termasuklah juga anak kecil. Dah tentu situasi ini bukan perkembangan yang sihat.

Kalau mahu anak bijak pandai maka keadaan ini kena diubah. Sebaiknya ibu bapa kena mulakan dari kecil. Kita latih anak gilakan buku bukan gajet dengan cara yang dikongsi oleh Dr. Taufiq Razif

1. Bagi anak kita authority dulu

Ya, biarkan anak kita yang pilih buku dengan bebas dan sesuka hati dia. Mula mula memang la dia baca buku komik atau buku yang tak berfaedah dulu tapi bila cinta pada buku tu dah berputik lama kelamaan semua jenis buku pun anak kita akan jatuh cinta

2. Jaga ‘state’ anak ketika dia bersama buku

Masa anak tengah membaca, jangan pergi jerkah atau pergi tengking dia. Walaupun dia koyakkan buku sekalipun! Kita taknak emosi dan pengalaman negatif tu dikaitkan (anchored) pada buku tu.

3. Jangan paksa anak membaca

Tugas kita bukan memaksa anak tetapi tugas kita adalah bagaimana kita nak anak kita tu ada ‘wonderful feeling’ bila tertengok buku buku tersebut.

4. Jadikan diri kita ‘teachable’

Sekali sekala tu buat buat je macam kita tak tahu apa apa dan minta anak kita ajarkan perkara perkara yang ada di dalam buku yang anak kita sedang baca tu. Ianya satu perasaan yang indah bila anak kita rasa dengan membaca buku, mereka sebenarnya sedang’ contribute’ sesuatu pada mak ayahnya juga

5. Jadikan diri kita model terbaik

Kebiasaan ataupun habit kita ni sejenis benda yang senang ‘ tular dan berjangkit ‘ pada anak kita. Itulah kenapa kalau habit kita suka main handphone setiap hari di depan anak-anak, maka habit tu pun akan melekat pada mereka.

Begitu juga kalau habit kita setiap hari adalah membaca buku di depan mereka. Lama kelamaan habit tu akan berjangkit pula pada anak anak kita.

Sumber: Taufiq Razif