Foto: Facebook Berkebun D Rumah

Sayur kobis memang banyak saja dijual tapi bagi yang suka bercucuk tanam merasa hasil tanaman sendiri adalah satu kepuasan dan kejayaan.

Lagi satu bercucuk tanam ini satu terapi termasuklah tanam kobis yang kalau kita tengok saiznya besar dan cantik.

Jadi macam mana nak tanam? Jom ikut panduan yang diturunkan oleh Halimah Abd Kadir.

Ilmu tanam kobis

Tip Tanam Kobis, Lagi Besar Pasu, Lagi Besar Buah

Kobis ni tanaman yang manja dan perlu dibelai selalu, macam suami kita jugak. Kalau dah mula tanam, kena siram pagi petang, gemburkan tanah setiap 2 hari, bubuh baja setiap 2 minggu.

IKLAN

Musuh utamanya siput dan belalang yang ni memang kena periksa selalu, kalau tidak, memang berlubang-lubanglah daunnya. Nak tahu cara tanamnya? Saya kongsikan ya.

1. Seperti biasa semai dulu benih kobis. Dah ada daun 4 helai baru pindah ke pasu besar. Kenapa mesti guna pasu besar?
Sebab kobis akan ikut saiz pasu, besar pasunya, besarlah buahnya.

2. Sebelum itu nak ingatkan lubang pasu perlu ditutup dengan kaca pecah atau batu supaya bila tanah dah padat, air masih dapat mengalir keluar dari celah-celah lubang pasu yang ditutup dengan kaca tadi.

IKLAN

3. Mulakan tanam dari dasar pasu. Letak tanah sikit kemudiaan tanam. Bila nampak dah tinggi sikit, tambah tanah lagi separas leher daun. Anak kobis perlu letak di tempat teduh dulu tau. Nanti bila daunnya dah banyak, baru boleh letak tempat sederhana panas.

Tip Tanam Kobis, Lagi Besar Pasu, Lagi Besar Buah

IKLAN

4. Letak baja 15 15 15 atau Milagro. Alhamdulillah, saya guna baja Milagro saja sebab baja nii inn syaa Allah jenis tahan lasak sebab pokok kurang kena penyakit. Itu pengalaman saja menggunakannya hampir setahunlah.

5. Ok, bila nampak anak kobis dah tinggi dalam 2cm, kita tambah tanah lagi separas leher daun. Ulang proses yang sama, sampai kobis dah melebihi paras pasu. Dah besar gini, bolehlah letak kat tempat panas ya.

Selain itu:  Tip Tanam Pokok Jambu Dalam Polibeg Saja. Pokok Kecil Tapi Dah Berbuah, Ini Caranya
Tip Tanam Kobis, Lagi Besar Pasu, Lagi Besar Buah
Foto: Facebook Berkebun D Rumah

INFO
Kesilapan banyak berlaku bila newbie membiarkan pokok kobis tinggi menjulang. Tolong jangan lakukan ini! Sebab jika dibiarkan tinggi, bagaimana pokoknya nak tampung berat kobis.

Sumber: Halimah Abd Kadir

Life-hacks petik jari je! Jom baca VANILLA KISMIS seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI