Meski pun perkongsian ini bukanlah berasaskan kajian namun kebanyakan mangsa banjir baru-baru ini turut berkongsi tanda-tanda yang sama sebelum bah besar melanda.

Jadi info perkongsian Ommar Abdul Aziz ini boleh juga kita jadikan panduan supaya kita bersedia untuk menyelamatkan diri dan harta agar tidak berlaku kejadian tak diingini pada masa depan.

Tanda kawasan rumah kita bakal dilanda banjir besar

Dulu ada orang share pasal benda ni tapi aku lalai.

Tanda-tanda tempat korang bakal banjir teruk

1. Air naik walaupun hujan dah berhenti.

IKLAN

2. Mula mula air jernih. Masa ni kita akan terpesona. Macam ada anak sungai depan rumah. Seronok budak-budak main air.

3. Beberapa jam selepas itu, air akan mula keruh. Ini tanda yang patutnya kita bersiap sedia untuk berpindah.

IKLAN

4. Air jadi kuning, berkeladak dan bersampah. Ini tanda kita patut segera keluar dari kawasan tersebut (Aku terlambat sebab no. 6).

5. Bergantung pada tempat, ada tempat 1 jam naik seinci, ada yang naik sekaki terus.

IKLAN

6. Paling penting abaikan perasaan sayang nak tinggalkan rumah. Jika tidak akhirnya terpaksa pihak JPAM menyelamatkan anda.

Tip ekstra

  • Sebelum keluar dari rumah untuk selamatkan diri, kunci pintu rumah, tutup suis utama dan kalau boleh cabut fuis utama sebelum keluar.
  • Sumbat lubang ekzos, dan cabut terminal bateri kereta yg ditinggalkan. Parking ditempat yang tinggi.
  • Semoga kita dapat bertindak lebih awal pada masa akan untuk mengelakkan diri daripada terperangkap.

Semoga bermanfaat.

Sumber: Ommar Abdul Aziz