Cara Masak Ayam Goreng Kunyit Yang Sedap Macam Kat Gerai

28632

 

Ayam goreng kunyit antara menu yang banyak dijual di gerai atau restoran sekarang. Ringkas tapi sedap. Cuma hairannya bila kita buat di rumah tak sesedap macam yang dimakan di restoran.

Kalau nak rasa sedap macam tu anda mungkin boleh cuba resepi yang dikongsi Puan Haja Saleh yang mendapat ribuan share dalam Facebook miliknya.

Cepat tapi sedap!

Lama betul tak share resipi kan. Ayam Goreng kunyit ni kira feveret anak anak termasuklah bapak dia sekali, senang cepat tapi tetap sedap!

Bahan bahan untuk ayam:

600 gm dada ayam (dipotong dadu)
15 gm tepung jagung
10 gm tepung beras
1 sudu besar serbuk kunyit
1 sudu besar serbuk kari
Satu kiub ayam
Sedikit air
Sedikit garam (tak perlu banyak sebab dah ada kiub ayam)

1. Perap dada ayam sekejap sebelum goreng dengan minyak yang secukupnya.

2. Pastikan ayam tenggelam dalam minyak sepenuhnya.

 


3. Goreng ayam sampai masak. Masukkan carrot, bawang dan kacang panjang. Angkat dan toskan.

Bahan untuk sambal:

5 biji cili merah
6-10 biji cili padi merah (Haja guna cili padi hijau sebab merah takde)
Sedikit belacan
Sedikit gula
Sebelah tomato potong dadu boleh tumbuk sekali.

Dah agak halus bahan-bahan di atas boleh masak sekejap atas api.  Ambik sedikit minyak goreng ayam tadi. Masak sekejap dalam 5-8 minit. Siappp!

Makan dengan nasi panas renjis kicap. Walah… sedap terangkat lagi lagi kalau sambal tu pedas berapi

Selamat mencuba!

Sumber: Haja Saleh

 

 

Tinggalkan Komen