Kalau stres tengok sofa yang dah uzur tapi belum ada banyak nak ganti baru, ini idea yang boleh anda praktikkan supaya tetap dapat sofa baru tanpa banyak modal.

Tak mampu beli, kita ganti sarung sofa saja. Hasilnya memang macam sofa baru. Paling menarik kita boleh buat sendiri kat rumah. Macam yang dilakukan oleh Ya Mieza.

Memang jimat, untuk tukar sarung sofa 3+2+1 ini dia menggunakan 21 meter kain lerang 60 yang berharga RM12 semeter.

Modalnya cuma beli kain cuma RM252, stapler dan kemahiran menjahit. Berbanding kalau dihantar ke kedai harganya untuk ganti sarung sofa ini mencecah RM1 ribu. Nice kan! Motif kain pula boleh pilih ikut citarasa dan bajet kita.

Bagi yang nak tukar penampilan sofa kat rumah tu boleh ikut step by step yang dikongsi oleh Ya Mieza.

Step by step pasang sarung sofa

Step by step pasang sarung sofa by Mieza. Harap dapat membantu. Material kain langsir english cotton lerang 60 semeter RM12. Untuk menyiapkan kerangka 3+2+1 seater menggunakan 21 meter kain.

1. Alatan yang diperlukan

Macam Beli Baru! DIY Ganti Sarung Sofa, Cuma Perlu Kain, Stapler & Jahit Jelujur
Alatan: Stapler jarum peniti, gunting, playar (untuk mencabut stapler jika tersilap).

2. Mula mula potong kain ikut bentuk tepi sofa. Kemudian pinkan

Macam Beli Baru! DIY Ganti Sarung Sofa, Cuma Perlu Kain, Stapler & Jahit Jelujur

IKLAN

3. Jahit jelujur

Macam Beli Baru! DIY Ganti Sarung Sofa, Cuma Perlu Kain, Stapler & Jahit Jelujur

4. Pasang bahagian atas lengan sofa

Macam Beli Baru! DIY Ganti Sarung Sofa, Cuma Perlu Kain, Stapler & Jahit Jelujur

5. Lipat kemas

Macam Beli Baru! DIY Ganti Sarung Sofa, Cuma Perlu Kain, Stapler & Jahit Jelujur

6. Stapler bahagian dalam sofa

Macam Beli Baru! DIY Ganti Sarung Sofa, Cuma Perlu Kain, Stapler & Jahit Jelujur

7. Jahit jelujur bahagian tepi sofa

Macam Beli Baru! DIY Ganti Sarung Sofa, Cuma Perlu Kain, Stapler & Jahit Jelujur

IKLAN

8. Close upMacam Beli Baru! DIY Ganti Sarung Sofa, Cuma Perlu Kain, Stapler & Jahit Jelujur

9. Dah siap jahit

Macam Beli Baru! DIY Ganti Sarung Sofa, Cuma Perlu Kain, Stapler & Jahit Jelujur

10. Stapler bahagian bawah lengan sofa

Macam Beli Baru! DIY Ganti Sarung Sofa, Cuma Perlu Kain, Stapler & Jahit Jelujur

11. Pasang kain bahagian tempat sandar sofa. Stapler dan kemaskan

Macam Beli Baru! DIY Ganti Sarung Sofa, Cuma Perlu Kain, Stapler & Jahit Jelujur

12. Pasang kain bahagian bawah depan sofa stapler dan kemaskan

Macam Beli Baru! DIY Ganti Sarung Sofa, Cuma Perlu Kain, Stapler & Jahit Jelujur

13. Stapler dan kemaskan bahagian bawah sofa

Macam Beli Baru! DIY Ganti Sarung Sofa, Cuma Perlu Kain, Stapler & Jahit Jelujur

IKLAN

14. Siap.

Macam Beli Baru! DIY Ganti Sarung Sofa, Cuma Perlu Kain, Stapler & Jahit Jelujur

Ini pula yang dah siap diganti sarung tempat duduk

Macam Beli Baru! DIY Ganti Sarung Sofa, Cuma Perlu Kain, Stapler & Jahit Jelujur

Boleh tambah dengan tali ini untuk nampak kemas

Macam Beli Baru! DIY Ganti Sarung Sofa, Cuma Perlu Kain, Stapler & Jahit Jelujur

Macam sofa baru kan!

Macam Beli Baru! DIY Ganti Sarung Sofa, Cuma Perlu Kain, Stapler & Jahit Jelujur Macam Beli Baru! DIY Ganti Sarung Sofa, Cuma Perlu Kain, Stapler & Jahit Jelujur

 

Selain itu:  Waktu Duit Dalam Dompet Tinggal RM50, Dua Pengalaman Buat Lelaki Ini Percaya Bahawa Isteri Itu Memang Pembawa Rezeki

Selamat mencuba!

Sumber: Ya Mieza

Life-hacks petik jari je! Jom baca VANILLA KISMIS seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI