Walaupun bukan tukang, tiada pengalaman melakukan kerja pembuatan kolam tapi dek kerana minat tiada halangan untuk ibu ini merealisasikan impiannya yang mahukan kolam hiasan di kediamannya.

Melakukannya secara sendirian daripada menyusun bata, membancuh dan meratakan simen hinggalah menyapu cat epoxy usaha wanita bernama Mieza Aziz ini membuat ramai kagum.

Cerita ibu dua anak ini beliau mengambil masa sebulan lebih untuk menyiapkan kolam hiasan di sudut kediamannya.

Siap kolam ikan walaupun bukan tukang hanya minat 

Projek DIY Kolam Hiasan Usaha Seorang Emak. Bukan Tukang Hanya Minat Tapi Hasilnya Cantik

Saya bukan tukang tapi sangat minat bertukang dan nak cuba buat sendiri. Ini hasil tangan kerja seorang mak anak dua. Buat dua hari seminggu saja sebab bekerja. Sebulan lebih baru setel semuannya.

Banyak ilmu saya peroleh dari grup Tukang Buat Apa Hari Ini terutama bancuhan simen, cara elak leaking, cara susun bata. Ada jugak yang saya buat ikut suka hati saja.

Bagi mengelakkan leaking saya hanya sapu bancuhan simen beberapa kali, sapu guna berus, sapu guna tangan(pastikan pakai glove). Alhamdulillah tiada bocor.

Inilah langkah DIY yang dilakukan.

IKLAN

Projek DIY Kolam Hiasan Usaha Seorang Emak. Bukan Tukang Hanya Minat Tapi Hasilnya Cantik

Proses simen dasar kolam. Alas plastik untuk elak leaking. Tujuan lain nak pastikan air dalam bancuhan simen tu Tak meresap masuk ke tanah. Kalau air dari bancuhan simen meresap masuk dlm tanah, kualiti bancuhan simen tu dah tak bagus.

Projek DIY Kolam Hiasan Usaha Seorang Emak. Bukan Tukang Hanya Minat Tapi Hasilnya Cantik

Projek DIY Kolam Hiasan Usaha Seorang Emak. Bukan Tukang Hanya Minat Tapi Hasilnya Cantik

Kerja-kerja penyusunan bata.

IKLAN

Projek DIY Kolam Hiasan Usaha Seorang Emak. Bukan Tukang Hanya Minat Tapi Hasilnya Cantik

Projek DIY Kolam Hiasan Usaha Seorang Emak. Bukan Tukang Hanya Minat Tapi Hasilnya Cantik

Proses ratakan simen, buat corak tu sebab tak pandai nak licinkan.

Projek DIY Kolam Hiasan Usaha Seorang Emak. Bukan Tukang Hanya Minat Tapi Hasilnya Cantik

Masuk air untuk test leaking.Projek DIY Kolam Hiasan Usaha Seorang Emak. Bukan Tukang Hanya Minat Tapi Hasilnya Cantik

IKLAN

Dah siap simen, buat hiasan sikit dan kemudian sapu cat epoxy untuk kolam.

Projek DIY Kolam Hiasan Usaha Seorang Emak. Bukan Tukang Hanya Minat Tapi Hasilnya Cantik

Cat ni boleh beli kat Shopee (klik SINI). Lepas simen baru saya cat guna swimming pool epoxy.  Untuk kolam ini guna ngam-ngam 1 liter saja. 2 kali sapu, lepas sapuan pertama tunggu kering dulu. Kemudian sapu lagi sekali.

Selain itu:  Tanam Pokok Jambu Air Dalam Pasu Lebih Mudah & Lagi Cepat Berbuah!

Projek DIY Kolam Hiasan Usaha Seorang Emak. Bukan Tukang Hanya Minat Tapi Hasilnya Cantik

Hasilnya!

Sumber: Mieza Aziz

 

Life-hacks petik jari je! Jom baca VANILLA KISMIS seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI