Sebelum ini VK ada share cara tanam tauge dalam botol, kali ini kita buat kaedah yang lagi senang. Tanam tauge dalam balang.

Balang kuih macam ni ada banyak kat rumah kan. Caranya boleh ikut step-by step  dikongsi oleh Nora Valo.

Tanam tauge dalam balang

Cara saya buat taugeh. Step by step boleh baca pada setiap gambar.

1. Rendam kacang 24 jam. Tak payah banyak, segenggam pun dah cukup.

2. Lepas 24 jam, kacang dah mula bercambah.

IKLAN

3. Buang air rendaman, masukkan kacang ke dalam balang plastik. Nak letak tisu boleh, tak letak pun tiada masalah. Tutup balang, simpan balang di tempat gelap / balut dengan plastik hitam.

IKLAN

4. Siram 2 kali sehari. Caranya letak air dalam balang kemudian goncang-goncang sikit, dan buang air siraman tadi.

5. Hasilnya lepas 3-4 hari. Gemuk-gemuk macam beli di kedai.

IKLAN

Kalau nak simpan lama, penuhkan air, letak dalam peti ais.

Selamat mencuba.

Sumber: Nora Valo