Belum sampai setengah tahun biasanya baju sekolah anak-anak yang putih dah jadi kuning dan kedam. Nak tunggu hujung tahun tak tahulah macam mana rupanya.

Memang tak sedap mata memandang. Takkan nak beli baru semua kan. Jadi penyelesaiannya boleh cuci ikut cara yang dikongsi oleh Zakiah Hassan.

Pakai sabun ni

Caranya tak susah cuma guna sabun jenis ini, insya-Allah putih semula baju sekolah anak.

Bahan-bahannya:

Sabun A1 (beli kat kedai Eco) atau
sabun cap kapak/buruh (ada di Mydin) atau
sabun Kilat (ada di NSK)

IKLAN
  • Sabun basuh baju (cecair atau serbuk)
  • Air
  • Mesin basuh (nak basuh tangan pun boleh)

Cara-caranya:

1. Masuk baju sekolah ke dalam mesin basuh.
2. Bubuh sabun basuh biasa.
3. Setkan mesin dengan mode speedy soak (ikut jenis mesin basuh).

4. Bubuh air.
5. Guntingkan suku sabun kuning ke dalam mesin basuh (nak sagat pun boleh).
6. Tenyehkan sabun kuning di leher baju kemeja, hujung lengan, poket atau pada bahagian yang nampak berdaki/ ada kotoran Lepas tu masukkan baju sekolah dalam mesin.

7. Tutupkan mesin basuh dan biarkan sehingga selesai. Tak perlu sental langsung tapi hasilnya baju kembali putih.

8. Sidailah baju putih macam biasa.

Hasilnya, putih kan!

Kalau nak beli di Shopee boleh klik link ini Sabun A1

IKLAN

Selamat mencuba!

Sumber: Zakiah Hassan

Artikel berkaitan :

IKLAN

Tip Basuh Toto/Comforter Guna Mesin Basuh Di Rumah

Tip Hilangkan Kesan Deodorent & Kuning Pada Baju Warna Cerah