Tutorial Buat Selendang Ala Permaisuri Agong, Senang Sangat Caranya!

10006

 

Sejak dua menjak ini penampilan Permaisuri Agong ke-16 Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah jadi tumpuan.

Ramai yang berkenan dengan gaya baju kurung dilitupi selendang yang ilhamkan oleh pereka fesyen terkenal Rizalman khas untuk baginda.

Kalau korang pun nak bergaya sama macam Permaisuri Agong dengan selendang yang sopan ini boleh ikut cara yang dikongsi oleh tukang jahit Nurzailiasya Zaiera.

1.Bahan yang kena ada shawl 2 helai, brooch, kapur untuk tanda & pembaris. Kalau takde kapur boleh guna pensil.

2. Mula-mula lipat dua shawl. Dari tepi bahagian lipatan tandakan ukuran bahu ÷ 2. Contoh, bahu 15′ ÷ 2 =7 1/2. Tandakan 7 inci je supaya terletak sikit atas bahu brooch tu nanti.

Close up
3. Dari ukuran bahu 7 inci tadi, tanda utk tangan pulak. Kita buat sampai siku je dalam 10 inci.

Close up
4. Bentangkan shawl pertama dan cantumkan dengan shawl kedua.

5. Pinkan tempat yg ditanda tadi. Bahagian bahu dan siku.
6. Ok, siap.

7. Kalau nak nampak tangan penuh, boleh pinkan kat bahu je.

8. Gaya pemakaian selendang yg kedua. Pusingkan shawl, belahan tu bahagian depan.
9. Tip penting
Disarankan untuk menggunakan selendang half moon untuk nampak kemas dan cantik. Selendang dengan bentuk bersegi akan membuatkan selendang pada baju kurung kelihatan sangat labuh.

10. Ini pula kalau pin di bahagian bahu sahaja.

11. Yang ni rupa kalau pin bahu dan siku.

Ok dah siap. Kalau pakai baju kurung hari Jumaat, boleh ikut stail selendang ala Permaisuri ni ya.

Sumber: Nurzailiasya Zaiera