Hati Kalian Luar Biasa! Keikhlasan Erra & Bella Demi Kebahagiaan Aleesya Buat Wanita Lain Tersentuh Hati

Hati Kalian Luar Biasa! Keikhlasan Erra & Bella Demi Kebahagiaan Aleesya Buat Wanita Lain Tersentuh Hati

 

Memuat naik fotonya berpelukan erat dengan Laudya Cynthia Bella bersama Aleesya, status Erra Fazira di instagram pantas mendapat reaksi daripada peminat dua selebriti ini.

“Bahagia melihat kalian bahagia.. 😙😙 .’
Bonda jemput Aleesya.. sorry mom belum bsiap tp sempat jugak nak bphoto 🙈.. tq bonda @laudyacynthiabella for making our princess happy.. hugs n kisses,” demikian catatan Erra.

Sikap yang menginspirasikan dan wajar dicontohi

Menitip kapsyen yang sangat tulus, ramai yang terharu dengan keikhlasan Erra, bekas isteri Engku Emran dan juga Bella menerima antara satu sama lain.

Hakikatnya tak ramai isteri dan juga bekas isteri mampu menjalinkan hubungan yang baik, justeru inilah sebab netizen memuji keduanya.

Kebanyakan mereka menganggap sikap dua wanita ini menginspirasikan dan wajar dicontohi.

@ i.dinaapamungkas_MashaAllah😍 Dua perempuan yg bisa jadi inspirasi banyak orang… Semoga senantiasa dilimpahkan kebahagiaan untuk mom @errafazira dan bunda @laudyacynthiabella .. aamiin…

@fie_mrs_fad_Alhamdulillah.. tahniah erra kerana sngat berlembut hati & kelihatan sgt ikhlas dalam hubungan kalian.. tak ramai yg mampu begitu.. semoga menjadi inspirasi dan contoh yg baik..😊

Luar biasa hati kalian

@tya.rahayu.39_Masyaallah, sungguh luar biasa hati kalian, sungguh ini menginspirasi sekali. Tidak begitu banyak perempuan yang seperti kalian. Mantan istri dan istri baru kompak, ya Allah, kalian luar biasa.

@shikintermizie_Sedih & sebak tgk gambar ini. Saya sekeluarga mmg fan erra dari zaman erra start career lg. Zaman maria mariana,zaman erra & awie, erra&yusry, erra&engku..sehingga sekarang. Erra menyimpan segala pahit manis hidupnya sendiri, xpernah bercerita apa pun keburukan sesiapa..salute u ERRA..anda sentiasa di hati kami. 😘😘

@permas_ayu_Subhanallah.. antara mantan istri dengan istri bisa akur.. kebanyakan orang jarang yg bisa begini, biasa nya saling benci dan tidak suka.. tapi mereka luar biasaaaaa, salut utk kedewasaan nya bella😙😘

@dhonaperdana_wanita2 hebat dlm sifat yg tulus ikhlas serta bs mengolah menurunkan ego dg sgt sempurna…. kuncinya hanyalah rasa cinta dan kasih sayang… teruslah mjdi contoh dan inspirasi utk byk org, barakallahu🙏🏻👼🏻❤️

Demikian  sebahagian daripada ribuan komen untuk status ini yang mendapat lebih 100k reaksi walaupun baru beberapa jam dimuat naik.

Engku Emran bawa Bella jumpa Erra sebelum nikah

Difahamkan sebelum mendirikan rumah tangga, Engku Emran telah membawa Bella bertemu dengan Erra Fazira dan foto pertemuan itu dimuat naik oleh Erra Fazira pada hari pernikahan keduanya.

Ia disertai dengan ucapan tahniah dan doa yang menyentuh hati buat bekas suaminya.

Alhamdulillahhhh.. Tahniah!! Buat ayah kepada Aleesya @iamkumbre dan @laudyacynthiabella diatas penyatuan cinta kalian.. moga berbahagia dan berkekalan hingga ke jannah. Penyatuan ini juga moga dapat mengeratkan lagi ukhwah antara Malaysia dan Indonesia.. Kita bersaudara dalam kejauhan.. kita saling mendoakan dan pupuk kasih sayang. Moga harmoni dan damai bersama. Amin. . . Anakanda ku, kini bertambah ahli keluarga Aleesya, maka bertambahlah hendaknya kasih sayang dan perhatian buat mu sayang.. Moga menjadi anak yg solehah dan punya jati diri yang disenangi dan dsayangi sentiasa. Mom will always support and pray for your happiness dunia dan akhirat. Love you so much my love!!! 😙😙😙. . Kepada pasangan mempelai ee dan bella.. moga kalian segera dikurniakan cahaya mata yg soleh dan solehah lagi comel! Pasti anakanda Aleesya tak sabar menanti adik.. 😉😁 Kalian sentiasa dalam doaku.. CONGRATULATIONS AGAIN!! Muahhhhh 😙😙

A post shared by Eera Chek (@errafazira) on

Sama-sama kita doakan hubungan mereka berkekalan bahagia dan Erra bertemu pula dengan jodohnya.

Sumber: errafazira

11 Cara Sempoi Dr. Hamid Arshat Kawal Stres Tarik Perhatian Netizen, Awas Inilah Punca Sebenar Penyakit Bahaya Datang

11 Cara Sempoi Dr. Hamid Arshat Kawal Stres Tarik Perhatian Netizen, Awas Inilah Punca Sebenar Penyakit Bahaya Datang

 

Untuk elak penyakit berbahaya bukan pemakanan saja kena jaga tapi juga tahap stres. Tapi masalahnya ramai daripada kita kurang ambil kisah hinggalah tahap stres sama naik dengan tekanan darah.

Sebelum terkena penyakit strok, serangan jantung dan banyak lagi penyakit berbahaya eloklah baca perkongsian Dr Hamid Arshat tentang caranya menangani stres.

Memang sempoi, boleh sangat kalau nak ikut, sebab itulah status  Dr. Hamid ini ini mendapat perkongsian lebih 15k sejak ia dimuat naik minggu lalu.

Siapa stres meh baca!

Pengalaman selama jadi doktor

Setelah lama saya bertugas sebagai doktor dan telah merawat berbagai jenis penyakit, saya dapat merumuskan bahawa stres,(tekanan mental, emosi dan fizika)l merupakan penyebab dan pencetus utama bagi berbagai jenis penyakit, termasuk penyakit-penyakit yang menyebabkam kematian mengejut, iaitu serangan jantung dan angin ahmar (strok).

Saya ingin berkongsi cara saya tangani stress

1. TAWAKAL

Saya sentiasa berdoa kpd Allah agar terus dikurniakan kesihatan kekuatan tubuh. Saya tawakal kpd Allah sambil berusaha menanginya stres. Saya redha dengan ketentuan Allah.

2. REDHA

Apabila ditimpa musibah, saya anggap sebagai ujian Allah keatas keimanan saya. Kita datang dari Allah dan akhirnya akan kembali kepadaNya.
Saya cuba sabar dan melakukan solat serta mohon pertolongan Allah.

3. SABAR

Apabila kehilangan duit sebab ditipu, dicuri, diperas ugut, atau tercicir sebab lalai, saya cuba tahan sedih dan marah. Saya anggap duit itu sudah bukan rezeki atau milik saya. Mungkin saya telah melakukan sesuatu kesalahan dan ini kifarah atau balasannya.

4. TAHAN MARAH

Bila memandu kereta, sering berlaku pemandu lain mencetuskan provokasi, saperti menghempit, bunyikan hon dan lain-lain, saya ambil langkah mengalah sahaja dan tahan marah.

Begitu juga dalam situasi lain yang mencetus kemarahan, khususnya di rumah di kalangan Keluarga dan ditempat kerja.
Tahan marah, tinggalkan Dan beredar jauh untuk sejukkan hati. Ustaz nasihat ambil wuduk, tapi Alhamdulillah saya sering dapat kawal tanpa wuduk.

5.MEMAAFKAN

Saya selalu memaafkan orang yang buat salah dan silap, sama ada sengaja atau tidak. Dan terus lupakan peristiwa tersebut tanpa mengungkit.

6. TIDAK DENDAM

Walau pun difitnah dan dizalimi, saya tidak simpan DENDAM. Dan kawal perasaan untuk membalas.

7. BILA SAKIT ATAU PENING MAKAN PANADOL

Bila sakit atau pening kepala sebab penat atau stres lepas kerja, saya makan panadol 2 biji (1gm), biasanya ia ia akan reda dan rasa tenang.
Panadol bertindak membuka saluran-saluran darah yang kuncup dalam jantung, otak dan organ2 lain akibat stress.

Ramai takut nak makan panadol atau lain-lain pain killers. Nasihat saya, makan ubat tersebut. Ada kajian yang menunjukkan panadol meningkatkan kesihatan dan melanjutkan umur.

8. BERKEBUN

Saya suka berkebun, mencangkul, tanam sayur-sayuran, herba dan pokok buahan disekitar kawasan rumah. Kesannya memang relaxing.

9. ZIKIR

Memang jadi amalan saya bila memandu kereta saya terus menerus berzikir dan berselawat. Kesannya memang relaxing dan tenang fikiran.

10. DEEP BREATHING

Amalan menarik nafas dengan mendalam dan melepaskan nafas perlahan-lahan. Ulang untuk 5 minit. Saya lakukan bila-bila masa dan di mana-mana tempat bila rasa stress dan tidak selesai.

11. SIMPLE LIFE TANPA BERLUMBA-LUMBA

Amalkan gaya hidup yang sederhana tanpa membazir wang, tidak pentingkan brand pada pakaian, kereta, hiasan dan lain-lain. Saya pentingkan substance dari rupa bentuk luaran.

Cuba amalkan panduan-panduan tersebut, inshaAllah kita boleh mengawal stress, terus awet sihat dan dengan izin Allah lanjut usia dan boleih terus berkhidmat kpda agama dan bangsa. Aamin.

Sumber:  Dr Hamid Arshat

 

 

Dr Zaleha Catat Sejarah, Dilantik Jadi Hakim Wanita Pertama Mahkamah Rayuan Syariah

Dr Zaleha Catat Sejarah, Dilantik Jadi Hakim Wanita Pertama Mahkamah Rayuan Syariah

 

Rektor Universiti Islam Antarabangsa (UIA), Prof Datuk Sri Dr Zaleha Kamarudin mencatat sejarah bila menjadi wanita pertama di negara ini dilantik sebagai Hakim Mahkamah Rayuan Syariah Terengganu yang berkuat semalam.

Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin berkenan menyampaikan tauliah pelantikan Dr Zaleha, 56, dari Raub, Pahang di Majlis Penghadapan dan Upacara Pengurniaan Tauliah di Istana Syarqiyyah.

Turut hadir, Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Razif Abd Rahman; Yang Dipertua Dun, Datuk Mohd Zubir Embong; Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Wan Nawawi Wan Ismail dan Ketua Hakim Syarie, Wan Mohd Zakri Wan Mohd.

Ada kuasa membatal dan mengurangkan hukuman

Tugas utama Dr. Zaleha adalah mengendalikan, mendengar kes rayuan dan mempunyai kuasa untuk membatalkan serta mengurangkan sabitan hukuman yang diputuskan oleh Mahkamah Syariah.

Beliau adalah satu-satunya wanita daripada lima individu yang ditauliahkan menerima jawatan sama.

Zaleha, dari Pahang merupakan Rektor di Universiti Islam Antarabangsa (UIA) serta berpengalaman luas dalam bidang undang-undang dan memegang Ijazah Doktor Falsafah, Undang-undang Keluarga Perbandingan (Sivil dan Syariah) dari Universiti London.

Beliau berkata pelantikan itu tidak akan menjejaskan tugasnya sebagai rektor UIA kerana perbicaraan kes rayuan membabitkan tuntutan harta dan penceraian hanya bersidang pada Ahad.

“Saya akan gunakan pengalaman lebih 30 tahun terutama dalam bidang perundangan keluarga Islam. Sebagai ‘pembuka pintu´ atas pelantikan hakim wanita peringkat mahkamah rayuan ini, saya tekad memberikan khidmat terbaik, ” katanya.

Sumber: Sinar Harian

 

 

Faham Perasaan Wanita Sukar Hamil, Datuk Siti Bakal Buka Pusat Rawatan Kesuburan IVF Tahun Depan

Faham Perasaan Wanita Sukar Hamil, Datuk Siti Bakal Buka Pusat Rawatan Kesuburan IVF Tahun Depan

 

Tak semua wanita bergelar isteri bernasib baik dipermudahkan soal rezeki cahaya mata. Datuk Siti Nurhaliza  salah seorang daripadanya.

Hanya selepas 11 tahun mendirikan rumah tangga bersama dengan Datuk Khalid Jiwa barulah penyanyi no. 1 negara ini dikurniakan rezeki untuk hamil.

Namun untuk berbadan dua itu juga bukan senang. Dia perlu melalui tiga kali rawatan IVF sebelum disahkan hamil.

Demi memastikan kandungan kuat Datuk Siti yang kini hamil 4 bulan juga terpaksa melewati beberapa dugaan besar.

Dugaan tiga bulan pertama

Sebagai seorang yang sibuk dan aktif tapi tatkala disahkan hamil selama tiga bulan pertama dia perlu berkurung di dalam bilik dan dinasihatkan supaya tidak banyak berjalan.

Hatta untuk bergerak dan turun tangga pun perlu menggunakan kerusi roda atau pun didukung suaminya.

“Saya disahkan hamil selepas Aidilfitri lalu. Disebabkan itu, saya perlu fokus dan perlu banyak berehat.

“Selain itu, proses rawatan ini ada banyak peringkat. Sepanjang tiga bulan saya hanya duduk dalam bilik.

“Sehinggakan kalau nak turun naik tangga, suami dukung atau angkat menggunakan kerusi roda. Saya dinasihatkan supaya tidak terlalu banyak bergerak,”ujarnya memetik laporan Harian Metro.

Umur dah 38, kena kejar masa

Kata Datuk Siti semua itu sanggup diharungi demi menghadirkan seorang cahaya mata yang amat diimpikan malah tidak malu berkongsi cerita rawatan IVF yang dijalani

“Saya okay untuk berkongsi. Kenapa perlu ada rasa malu? Ini kerana ramai lagi yang senasib dengan saya. Malah, ada yang lebih lama. Saya ingin berkongsi dengan wanita lain.

“Memikirkan usia yang kian meningkat, saya perlu kejar masa. Jadi, saya mengambil keputusan untuk menjalani rawatan IVF buat kali ketiga. Alhamdulillah, Allah SWT berikan rezeki ini,” kata penyanyi berusia 38 tahun.

Bakal bukan pusat rawatan kesuburan IVF awal tahun depan

Memahami perasaan wanita yang terlalu menginginkan cahaya mata, Datuk Siti juga melakukan usaha yang cukup murni.

Katanya dia kini dalam proses membuka pusat rawatan kesuburan IVF bawah Yayasan Nur Jiwa.

Pusat rawatan ini akan beroperasi dengan kerjasama Doktor Collin iaitu pakar perubatan yang membantunya menjalani proses IVF.

“Pusat rawatan ini untuk memberi peluang kepada wanita yang mengalami nasib macam saya mencuba rawatan ini pada kadar termampu.

“Insya-Allah, kami masih dalam proses perlaksanaan dan dijangka dibuka pada awal tahun depan,” katanya.

Datuk Siti berkongsi khabar gembira mengenai kehamilannya pada satu majlis khas yang diadakan di rumahnya di Bukit Antarabangsa dua hari lalu.

Sumber : Intagram @ctdk & Harian Metro

 

 

‘Terima Kasih Kerana Ada Bersama Saya Dari Saya Pakai Iswara’

‘Terima Kasih Kerana Ada Bersama Saya Dari Saya Pakai Iswara’

 

“Hari ni tarikh yg saya tak akan lupa, sebab ia sama dgn hantaran nikah kami , 9/10/90 sempena dgn kelahiran isteri tercinta! Terima kasih kerana sentiasa ada dgn saya dari saya pakai Iswara.”

Hanya sebaris ayat namun cukup menggambarkan kesetiaan seorang isteri buat suaminya. Demikian ucapan Hairul Azreen buat isteri tercinta yang menyambut hari lahirnya beberapa hari lalu yang dicatat dalam instagram miliknya.

“Terima kasih sebab jaga makan diet saya, terima kasih jadi ibu yang baik untuk Yusuf, nak tulis panjang-panjang malu 😋
Selamat hari lahir my love,”ungkapnya lagi.

Bukan lahir dari keluarga senang

Status ini menarik perhatian netizen kerana ramai yang tahu latar belakang Hairul Azreen sebelum mendirikan rumah tangga.

Bukan lahir dari keluarga orang senang malah pernah menjadi budak rempit namun rezeki dipertemukan dengan Hanis Zalikha dan jodoh dengan wanita ini banyak mengubah diri pelakon yang pernah menyertai program Fear factor ini.

Perkara itu tidak segan untuk diakui oleh Hairul sebelum ini.

“Saya dahulu budak rempit, orang susah tetapi saya ada cita-cita besar dalam hidup saya dan ia tidak akan datang bergolek jika tiada usaha.

“Alhamdulillah sebelum berkahwin lagi kehidupan saya sudah berubah dan sejak memenangi pertandingan Fear Factor beberapa tahun dahulu ia turut membuka mata saya.

“Wang hasil kemenangan itulah saya gunakan untuk memulakan perniagaan bersama Hanis ketika itu dan Alhamdulillah berkat usaha dan rezeki daripada Allah ia menjadi,” katanya memetik laporan daripada Mstar online.

Isteri tulang belakang kejayaan

Hairul mengakui isterinya adalah tulang belakang kepada kejayaannya pada hari ini kerana pengetahuan Hanis dalam bidang perniagaan banyak membantunya dalam membuat keputusan tepat.

“Perniagaan pertama saya pun saya bangunkan bersama Hanis dan ketika itu memang saya tiada ilmu dan pengalaman tetapi isteri saya banyak membantu ketika itu memandangkan dia mempunyai ijazah dalam bidang perniagaan.

“Kami berdua bermula dari bawah untuk sampai ke tahap sekarang dan Alhamdulillah rezeki saya selepas berkahwin dan mempunyai anak semakin murah,” jelasnya.

Tak kekok hargai isteri

Bagi Hanis pula, biar empunya diri tidak pernah memberi komen namun luahan Hairul Azreen sudah cukup menggambarkan segala-galanya.

Dia penyokong setia lelaki ini dari awal hingga sekarang. Daripada Hairul tiada apa hingga murah rezeki, dia ada di sisi.

Cinta nan tulus mungkin kata-kata yang tepat untuk Hanis Zalikha buat suami tercinta dan Hairul juga tidak kekok untuk menghargainya.

Sumber:  hairulazreen

 

 

‘Dianggap Gila Kerana Ambil Foto Tepi Kubur Ayah & Ibu, Tapi Itulah Saja Yang Saya Ada’

‘Dianggap Gila Kerana Ambil Foto Tepi Kubur Ayah & Ibu, Tapi Itulah Saja Yang Saya Ada’

 

Memuat naik kisah sedih malah pernah dianggap gila selepas bergelar yatim piatu dalam Twitter, perkongsian gadis bernama El ini pantas mendapat perhatian daripada netizen.

Tinggal di rumah anak yatim dan berjuang untuk meneruskan pengajian, apa yang dilalui oleh gadis ini untuk kelangsungan hidup seharusnya dijadikan pengajaran buat anak muda masa kini.

Dihantar ke rumah anak yatim

Hello everyone ❤ Assalamualaikum.
Alright, itu memang kedua ibu bapa kandung saya. Mama dan Ayah saya. They passed away few years ago.

Saya anak tunggal. cuma ada seorang kakak tiri (anak mama dengan suami pertama, manakala saya anak mama dengan suami kedua). lepas 4 bulan..

Pakcik saya hantar saya ke rumah anak yatim di Ampangan, Seremban. Pertubuhan Anak Yatim Darul Aminan menjadi rumah baru untuk saya tinggal.

Pakcik saya janji untuk ambil saya balik bila saya cecah umur 12 tahun. Saya tunggu. Tapi, saya jadi penunggu. Tahun pertama, kedua dan akhirnya saya mula biasa tak pulang ke kampung. saya tinggal je dekat orphanage tu even kawan kawan lain balik bercuti. Alhamdulillah Allah.

Owner orphanage tu pun kami panggil Mama Ayah. Mula mula saya tak biasa. hampir toreh tangan saya sendiri sebab tertekan. saya rindu mereka.

Saya tiada sesiapa di Seremban. Keluarga kakak tiri pun dah mula jarang lawat saya. Bila saya call, baru diorang datang dan ambik saya.

Saya ada parut di dagu. Waktu saya sekolah rendah, kawan kawan ejek saya, kata saya miskin, busuk. waktu tu, ayah pun dah tak ada.

Ada masa saya tertidur dekat luar rumah sebab kakak tiri saya keluar dengan suami and anak dia. tapi lepas saya masuk orphanage, tak lagi.

Saya dipanggil gila sebab apa?

1. Lepas seminggu Ayah meninggal, saya terlupa tu. Saya tunggu ayah hari-hari jemput saya balik dari sekolah.

2. Setiap kali saya nak main dengan kawan kawan, saya akan kerumah diorang berjalan kaki seorang diri, lintas jalan, dan hampir dilanggar.

3. Disebabkan takut dengan budak kampung yang nakal, saya akan bagi diorang guna basikal saya, pukul saya. sebab ayah takda nak backup

4. Saya dipanggil gila, depan muka sebab waktu ambik result UPSR, saya terus ke public phone. Nak dial number penjaga, terdial number Ayah.

Kena gelak dengan kawan kawan masa tu. Apa boleh buat daaa. Saya excited dapat 2A masa tu.

5. Ada doktor kata saya berhalusinasi tentang kemalangan keluarga saya. Iya. Waktu kemalangan, saya hanya berumur 4 tahun. memang kecik

Kami dilanggar mama digilis tapi mereka kata saya berhalusinasi

Kami kemalangan waktu malam. Saya saja saksi yang dapat menyaksikan macam mana keadaan masa tu. KAMI DILANGGAR, MAMA DIGILIS 😊

Mama dilanggar 2 kali, yang pertama, kereta. Yang kedua, lori. Hanya Allah tahu apa yang telah Dia rancangkan untuk saya. Saya terdiam.

Mungkin kanak kanak sebaya saya juga takkan mampu menipu kan? Tapi sayang polis tak terima keterangan saya, mereka kata saya berhalusinasi.

Saya dengan Mama sebelum kemalangan and saya selepas kemalangan. Dagu dan mulut saya terkoyak, dapat 20 jahitan.  Itulah gambar last kami 😊

Okay. setakat tu je saya dapat kongsi soal kemalangan kami.  Ayah pula meninggal masa saya darjah 4. Dia sakit. Dia jatuh dlm bilik air.

Sejak Mama Ayah meninggal, setiap tarikh istimewa, saya akan sambut dengan mereka.
Hari Ibu/Bapa dan hari lahir saya sendiri 😊

And yes, mereka masih kata saya gila sebab saya akan bergambar di pusara bersama Mama Ayah. maaf tapi itu saja yang saya ada 😊💓

Pesan saya, apa saja yang terjadi, sekalipun nyawa awak jadi ganti, kemana saja awak pergi, awak akan bawa nama ibu ayah sehingga mati 😊❤

Macam mana sambung belajar

My studies. how can saya study for diploma after Mama Ayah meninggal?

1. My savings
Simpanan saya di orphanage selama 7 tahun, jadi bekal. Tapi, simpanan saya pun tak cukup. hanya bertahan sampai saya semester 3. Sebab barang art bukan murah. Serba serbi saya beli sendiri.

Termasuk barangan mandian, belanja harian. Ada masa saya akan keluar dengan kawan, beli barang dekat luar, juga duit simpanan saya.

2. PTPTN

Pinjaman PTPTN saya hanya dapat RM1k untuk satu semester. Saya akan beli barang2 art dulu, dan selebihnya belanja saya.

Start semester 4,5 duit belanja saya hanya dari baki duit PT. Bulan pertama dan kedua saya okay. Masuk bulan ketiga, saya ‘puasa’.

Adakala, saya tak makan nasi hampir seminggu. Kadang-kada lupa bila last makan nasi. Tapi kawan2 saya ada, diorang belanja. Alhamdulillah.

Pakcik saya, sepupu saya, kawan-kawan termasuk pensyarah sendiri bagi saya belanja untuk makan setiap kali diorang perasan saya tak bermaya.

Tapi tak selalu. Sebab start semester 5, saya dapat bilik and tinggal sorang. Jadi, saya akan makan maggie dan biskut saja dlm bilik.

Kamar 2414, tertulis perjalanan pengajian saya sepanjang Semester 5 (Final Year) di UiTM Lendu. Terima kasih 🌹

 

 

KORPORAT     POLISI DATA PERIBADI    PENAFIAN   •   LANGGANAN      PENGIKLANAN      KERJAYA       HUBUNGI KAMI

© Hakcipta Terpelihara • Kumpulan Karangkraf

error: