Jadi Tetamu Allah, Fouziah Gous Mohon Doa, Minta Dihalalkan Makan Minum dan Hutang Jika Ada

Jadi Tetamu Allah, Fouziah Gous Mohon Doa, Minta Dihalalkan Makan Minum dan Hutang Jika Ada

 

 

Musim haji kembali lagi. Pada tahun ini, menjadi tahun yang begitu bermakna bagi pelakon, Fouziah Gous dan suaminya, Zhafran Yusof kerana mereka dijemput oleh Allah untuk menunaikan fardu haji pagi tahun 1439H.

Fouziah dan suami ke berlepas ke Tanah Suci Makkah pada hari ini.

Melalui instagram, Fouziah menyatakan hasrat memohon maaf di atas segala kesalahan yang mungkin dilakukannya kepada sesiapa sahaja sama ada dengan sengaja mahupun tidak. Malah dia juga memohon dihalalkan makan minum dan segala hutang jika ada.

Bagi seorang jemaah haji, kesihatan adalah salah satu faktor yang sangat penting. Justeru, Fouziah turut memohon orang ramai mendoakan agar dia sentiasa sihat sepanjang menyempurnakan ibadat haji.

Assalamualaikum wbt السلام عليكم •

Syukur Alhamdulillah, saya Fouziah Gous & Zhafran Yusof,
dengan penuh takzim ingin memaklumkan bahawa kami berdua akan menunaikan Fardhu Haji (1439H) dan akan berlepas ke Tanah Suci 🕋🇸🇦pada *Khamis 16 Ogos 2018*

Di kesempatan ini, kami menyusun 🙏🏻sepuluh jari memohon ampun dan maaf di atas segala kesalahan & kekhilafan yang secara sengaja atau tidak sengaja kami lakukan di sepanjang persahabatan / perkenalan kita. Mohon dihalalkan makan minum saya dan segala hutang, jika ada.

 

Doakan kesihatan dan keselamatan kami sentiasa terpelihara sepanjang ibadah haji nanti.
Terima kasih.

Ikhlas dari kami :
☘*Zhafran Yusof*
☘*Fouziah Gous*
#zhafouhaji

 


Sumber: Fouziah Gous

“Saya Tak Sangka Merokok Boleh Buat Saya ‘Menderita’ Macam Ni!” Sufi Kini Kongsi Pengalaman & Usahanya Hingga Berjaya Berhenti Merokok

“Saya Tak Sangka Merokok Boleh Buat Saya ‘Menderita’ Macam Ni!” Sufi Kini Kongsi Pengalaman & Usahanya Hingga Berjaya Berhenti Merokok

 

 

Meski sudah diuar-uarkan bahaya merokok tapi tabiat ini tetap juga sukar ditinggalkan terutama oleh golongan lelaki. Salah seorang daripada perokok tegar ini adalah penyanyi Singapura, Sufi Rashid.

Namun begitu selepas menyedari kesan merokok pada kerjayanya, peserta program realiti tv Akademi Fantasia 2015 (AF2015) ini tekad berhenti merokok.

Sufi berkongsi pengalamannya dan usaha yang dilakukannya untuk meninggalkan tabiat buruk ini walaupun sukar. Semoga ia dapat jadi panduan pada perokok tegar yang lainnya.

Dulu kuat sungguh merokok

Saya ialah orang yang sangat kuat merokok sebelum menyertai pertandingan nyanyian di Malaysia, Akademi Fantasia 2015. Saya sangka saya dah cukup sihat. Lagipun jadual nyanyian saya di Singapura pada masa itu tak seketat sekarang. Apabila saya nak mulakan karier di Malaysia, saya cakap pada diri saya yang saya perlu bertahan selama 3 bulan akan datang di boot camp # AF2015.

Stamina saya teruk

Semasa di boot camp, setiap peserta kena lalui latihan vokal, sesi tarian dan latihan senaman seperti berlari. Saya terkejut, stamina saya sangat teruk! Masa itulah saya mula risau kalau tak boleh nak bagi tumpuan sepenuhnya.

Semasa sesi latihan untuk lagu yang saya perlu nyanyikan minggu itu, nyanyian saya adalah yang paling teruk yang pernah saya rasakan! Begitu buruk berbanding hari-hari ketika saya tidak merokok.

Susah betul nak nyanyikan not yang tinggi. Mulalah risau tak dapat nak bertahan lama dalam pertandingan tu. Saya mula sedar yang saya kena berubah. Ubah gaya hidup dan salah satu perkara utama yang saya nak buat ialah berhenti merokok.

Sufi akui lebih sihat selepas berhenti merokok.

Kenapalah saya merokok dulu?

Apabila saya mula cuba berhenti merokok, memang nampak perubahan pada diri. Memang rasa sakit sikit dan suara saya seakan stuck terutama masa nyanyi not tinggi. Saya minum banyak air dengan harapan paru-paru saya boleh sembuh. Saya tak pernah sangka yang merokok ni boleh buat saya ‘menderita’ macam ni.

Semua yang saya lalui ni membuatkan saya bertambah benci dengan rokok dan saya tanya diri sendiri ‘kenapalah aku boleh mula merokok dulu?’ Saya tak henti berharap yang saya perlu cepat sihat setiap minggu supaya dapat fokus dengan lebih baik pada pertandingan nyanyian tu.

Badan lebih sihat, suara lebih baik

Tiga bulan selepas itu, saya menang AF2015. Suara saya bertambah baik. Selain dari latihan vokal yang saya dan jalani, usaha saya untuk benar-benar bebas rokok turut memainkan peranan penting dalam hal suara ini.

Anda mungkin mempunyai kekuatan untuk menyanyi, tetapi jika stamina anda teruk, anda tidak dapat mempertahankan teknik nyanyian yang betul dalam setiap lagu. Melalui kehidupan bebas rokok juga membuatkan saya sedar yang saya boleh simpan duit yang banyak juga setiap hari.

Ubah gaya hidup

Daripada merokok, saya kini memilih aktif berlari dan berenang untuk membina stamina saya untuk menyanyi. Inilah rutin harian saya sekarang! Setiap hari, terdapat begitu banyak #BetterThingsToDo dan kegembiraan.

Sentiasa percaya untuk mengejar impian anda dengan cara yang betul! Post ini untuk korang di luar sana yang ingin capai impian besar! Ini hanya sebahagian daripada cerita saya. Anda ada pengalaman yang sama? Jom kongsi.

 

I was once an active smoker before i made my way to one of Malaysia’s longest singing competition, Akademi Fantasia 2015. I thought i was fit and my schedule as a Singaporean local singer back then wasn’t as tight as now. When i started my journey in Malaysia, i told myself i’d better stay fit for the next 3 months in #AF2015 boot camp. During the boot camp, there’s vocal training, dance session and even workout exercises such as running. To my surprise, my stamina was terribly bad! I felt so worried that week i can’t really focus much. During a practice session for the song i’m performing that week, my singing was the worst i ever felt! So bad as compared to those days when i wasn’t smoking. The struggle for the high notes was real that i was so worried about not being able to stay long in the competition. Since then, i told myself to start changing my lifestyles and one of the first thing I did was quit smoking. . When i tried to quit smoking, it triggered my body immunity! I felt a little ill at times and my voice got stuck especially at high notes. I drank lots and lots of water, hoping that my lungs will recover! I never thought cigarettes will make me suffer so much. This whole thing made me even hate smoking and i kept asking myself “WHY DID I EVEN START?” . I was really hoping to get healthier every week so i can focus on the competition better. . . 3 months later, i won #AF2015. My voice improved a lot. Aside from the vocal training that i had, staying smoke-free really did play the big role too. You may have the strength to sing, but if your stamina slackens, you won’t be able to sustain a comfortable singing technique in every song. As days goes by as a non-smoker, i also realised the amount of money i save was pretty a lot! . . Instead of smoking, i now chose to be active in running and swimming to build my stamina for singing. It became a daily routine now! At the end of the day of day, there’s just so many #BetterThingsToDo and cherish. Always believe in chasing your dreams the right way! This post is for ya’all out there who wanna dream big! This is just part of my story. Are you going through the same experience? Hit me with your thoughts!

A post shared by Sufi Rashid (@sufierashid) on

 

Sumber: https://www.instagram.com/sufierashid/?hl=en

Hanya Teringin Ke Masjid Bersama Tapi Selepas 2 Tahun Barulah Doa Isteri Saharul Ridzuan Termakbul

Hanya Teringin Ke Masjid Bersama Tapi Selepas 2 Tahun Barulah Doa Isteri Saharul Ridzuan Termakbul

 

 

Hampir dua tahun mendirikan rumah tangga kebahagiaan pelakon Saharul Ridzwan bersama pasangan hidupnya Qaabila Deena Amir cukup terserlah. Apatah lagi diserikan dengan kehadiran seorang cahaya mata.

Sejak berkeluarga jelas dilihat pelakon ini berusaha membawa insan tersayang ke arah kebaikan, mengikut apa yang dituntut agama. Terbaru dilihat agak menyentuh hati bila dia menunaikan hasrat isteri yang sekian lama teringin untuk ke masjid bersama dengannya.

Termakbul walaupun asbab yang lain

“Awal2 kahwin dulu, wife saya pernah cakap dekat saya “Sayang, teringin nak pergi masjid dan dengar ceramah sama-sama.”

“Hari ni sepatutnya saya shooting, tapi cancel last minit, kemudian ada tahlil arwah kawan baik wife saya di Masjid, katanya lepas Maghrib, tapi Imam buat lepas Isyak. Sementara itu, kami dengarlah ceramah sama-sama.

“Selepas hampir nak 2 tahun doa itu, maka Allah makbulkan pada hari ini iaitu 1 Zulhijjah 1439 walaupun dengan ‘asbab’ yang lain.

Mohon dijemput tunai haji sebelum usia 40

“Jadi doa saya hari ni pulak, saya dan isteri dapat dijemput Allah utk tunaikan HAJI sebelum umur kami 40 kalau dipanjangkan umur. Amin, InShaaAllah

“Sesungguhnya Allah itu Maha Perancang dan Maha Mengetahui apa yang terbaik utk hambaNya

“Allaahu akbar. Allaahu akbar. Allaahu akbar. Laa ilaaha illallaahu wallaahu akbar. Semoga arwah ditempatkan dikalangan orang yang beriman dan pengorbanan arwah sebagai Ibu diangkat Allah SWT. Amin Ya Rabb.

 

. Awal2 kahwin dulu, wife saya pernah cakap dekat saya . 🧕🏻 “Sayang, teringin nak pergi masjid dan dengar ceramah sama-sama” . Hari ni sepatutnya sy shooting, tapi cancel last minit, kemudian ada tahlil arwah kawan baik wife saya di Masjid, katanya lepas Maghrib, tapi Imam buat lepas Isyak. Sementara itu, kami dengarlah ceramah sama-sama . Selepas hampir nak 2 tahun doa itu, maka Allah makbulkan pada hari ini iaitu 1 Zulhijjah 1439 walaupun dengan ‘asbab’ yang lain. Jadi doa saya hari ni pulak, sy dan isteri dapat dijemput Allah utk tunaikan HAJI sebelum umur kami 40 kalau dipanjangkan umur. Amin, InShaaAllah . Sesungguhnya Allah itu Maha Perancang dan Maha Mengetahui apa yang terbaik utk hambaNya . Allaahu akbar. Allaahu akbar. Allaahu akbar. Laa ilaaha illallaahu wallaahu akbar. Semoga arwah ditempatkan dikalangan orang yang beriman dan pengorbanan arwah sebagai Ibu diangkat Allah SWT. Amin Ya Rabb.

A post shared by Saharul Ridzwan ™ (@saharulridzwan) on

Semoga doa untuk menunaikan haji pada usia muda tercapai dan kebahagiaan yang dikecapi pasangan ini berkekalan hendaknya.

 

 

Sumber: saharulridzwan

 

 

 

Monalisa Cavalli Viral Selepas Jadi Model Fazura Dalam KLFW 2018, Kini Jadi Inspirasi Wanita Plus Size

Monalisa Cavalli Viral Selepas Jadi Model Fazura Dalam KLFW 2018, Kini Jadi Inspirasi Wanita Plus Size

 

 

Gadis manis plus size yang yang menggunakan nama Instagram sebagai Monalisa Cavalli menjadi viral selepas muncul dalam pertunjukan fesyen Kuala Lumpur Fashion Week (KLFW) baru-baru ini atas undangan pelakon, Fazura. Walaupun berbadan gempal, namun dia yang juga dipanggil Pom ini begitu yakin dan mendapat pujian ramai.

Semangat Pom untuk menerima undangan Fazura dilihat begitu positif kerana dia ingin membuktikan bahawa isu body shaming di khalayak ramai bukanlah isu yang perlu dipandang ringan. Sebaliknya isu itu satu isu yang besar kerana boleh membuatkan seseorang menjadi murung kerana rasa terhina.

 

The day that I’ll always remember 💖 The day that @missfazura , @fazbulouscom team and I envisioned to deliver such an important message – Bodyshaming is NEVER cool and Beauty comes in different shapes and sizes. At the end of the day, the beauty of your heart that shines 💕 Thank you for this beautiful opportunity @missfazura, truly the epitome of someone with a heart of gold, I will continue to inspire 💕 And to those who feel isolated, ignored or mistreated just because of the way you look, THIS is for YOU 💕 You are absolutely perfect just how God intended you to be 💕😊💖👌🏻#HelloPom #JajaPom #klfw #klfw2018 #fazura #fazbulous #bodyshamingisnotcool #effyourbeautystandards #runway #plussize #plussizefashion #plussizeladies #curvygirls #love #11082018 #pavilion #adaytoremember #inspiration

A post shared by Monalisa Cavalli / POM (@monalisacavalli) on

Bentuk dan saiz bukan penentu kecantikan

The day that I’ll always remember 💖 The day that @missfazura , @fazbulouscom team and I envisioned to deliver such an important message – Bodyshaming is NEVER cool and Beauty comes in different shapes and sizes. At the end of the day, the beauty of your heart that shines 💕 Thank you for this beautiful opportunity @missfazura, truly the epitome of someone with a heart of gold, I will continue to inspire 💕 And to those who feel isolated, ignored or mistreated just because of the way you look, THIS is for YOU 💕 You are absolutely perfect just how God intended you to be 💕😊💖👌🏻#HelloPom #JajaPom #klfw #klfw2018#fazura #fazbulous#bodyshamingisnotcool#effyourbeautystandards #runway#plussize #plussizefashion #plussizeladies#curvygirls #love #11082018 #pavilion#adaytoremember #inspiration

 

Inspirasi Untuk Si Gempal

Pom mengatakan bahawa dia akan ingat detik diberi peluang oleh Fazura untuk menyertai pertunjukan fesyen yang lazimnya hanya untuk individu cantik dan bertubuh langsing. Baginya inilah mesej yang ingin disampaikan. Kecantikan itu datang dari pelbagai bentuk dan saiz.

Apa juga bentuk dan saiz, kecantikan yang sebenarnya datang dari hati. Pada sesiapa yang rasa tersisih, terpinggir dan tidak dilayan dengan sepatutnya hanya kerana penampilan diri, anda perlu sedar bahawa kita semua sempurna sebagaimana yang Allah telah jadikan.

 

Pom Pandai Masak Menu Orang Berpantang

Selain keyakinan dan semangatnya, Monalisa ini juga punyai kelebihan tersendiri. Orangnya pandai memasak rupanya. Terbaru dia memuat naik posting menyediakan hidangan untuk ibu baru bersalin dan juga menyediakan kek.

 

Pom Pandai Buat Kek

 

 

 

 

Sumber: https://www.instagram.com/monalisacavalli/

 

 

 

 

Noorkhiriah Menyesal Cukur Kening, Anggap Itu Zaman Jahiliah Buat Dirinya

Noorkhiriah Menyesal Cukur Kening, Anggap Itu Zaman Jahiliah Buat Dirinya

 

 

Bagi Muslimah perbuatan mencukur kening adalah dilarang dan hukumnya berdosa. Namun ramai wanita yang berbuat demikian atas alasan mahu tampil cantik. Kening yang nipis dan dilukiskan dengan celak, dianggap boleh menaikkan kecantikan wajah.

Pelakon berbakat, Noorkhiriah Ahmad Shapie, juga mengakui dia pernah melakukannya satu ketika dulu sehingga keningnya tidak lagi mahu tumbuh.

Malah dia menyesal berbuat sedemikian dan menganggap itu adalah kisah zaman jahiliahnya.

Pendedahan itu dibuat di laman sosial instagram bagi menjawab soalan yang ditanyakan melalui aplikasi soal jawab yang tersedia dalam aplikasi Instagram.

Zaman akak jahiliah dulu akak cukur kening

 

Jawapan kena jujur🤣🤣🤣

A post shared by Noorkhiriah Ahmad Shapie (@khiriah17) on

Ya dik. Dulu akak cukur kening akak. Tapi sekarang tak. Macam ni kau tengok kening akak. Dia memang tak nak tumbuh. Zaman akak jahiliah dulu memang akak cukur. Now days no more. No more cukur-cukur. Menyesal uols.

Di samping itu, Noorkhiriah turut menjawab soalan selanjutnya.

Kenapa comel sangat?

 

Jwpan skadar hiburan,jgnlah stress sgt☺️ #Alhamdulillah

A post shared by Noorkhiriah Ahmad Shapie (@khiriah17) on

Tak comel dik. Tak comel. Sungguh. Dalam telefon je. Adjust-adjust, edit-edit-edit, filter-filter. Kat luar berkerak dik. Ya.

Kapsyen Noorkhiriah, jawapan sekadar hiburan. Janganlah stress sangat.

Ternyata pelakon ini memang suka melayan pengikut instagramnya kerana mereka memberikan komen positif bagi video yang dimuat naik oleh pelakon ini.

Terbaik kak

Part menyesal tu paling win

Hidayah milik Allah

 

Sumber: https://www.instagram.com/khiriah17/

4 Tahun Bergelar Saudara Baru Hubungan Virgoun Dengan Ibu Makin Rapat, Doa Ibu Terima Hidayah Agar Dapat Bersama Ke Makkah

4 Tahun Bergelar Saudara Baru Hubungan Virgoun Dengan Ibu Makin Rapat, Doa Ibu Terima Hidayah Agar Dapat Bersama Ke Makkah

 

 

 

Bagi yang belum mengetahui, penyanyi dari Indonesia, Virgoun yang popular dengan lagu Surat Cinta Untuk Starla sebenarnya adalah saudara baru. Dia memeluk Islam sejak empat tahun yang lalu.

Kisah Virgoun ini mendapat perhatian selepas video perkongsiannya memeluk Islam viral di media sosial.  Menurut Virgoun dia mula mendekati Islam pada tahun 2013 dengan cara membaca terjemahan al-Quran. Setahun kemudian dia mengambil keputusan memeluk Islam dan mula belajar sedikit demi sedikit.

Paling terkesan selepas menonton video perkongsian Virgoun ini ialah hubungannya dengan ibu. Walaupun berbeza agama dan ibunya kuat dengan ajaran Nasrani, dia akui tidak pernah putus asa berhujah mengenai Islam kepada ibunya yang amat disayangi itu.

Doa tidak putus diberikan buat ibunya supaya wanita itu menerima hidayah Allah. Impiannya cuma satu iaitu ingin menjejakkan kaki ke Tanah Suci Mekah dengan ibunya.

Kisah Virgoun ini mendapat perhatian selepas individu yang menggunakan akaun Khairunnaim memuat naik video yang dihasilkan stesen radio Zayan di Twitter.

Part 1

Dikecam kerana tatu

Punya tatu di tangan, ujar Virgoun ia tak dinafikan membuatkan dirinya selalu mendapat kecaman netizen. Itu semua hasil kisah silam tapi katanya mereka yang mengecam bukanlah daripada golongan yang ahli agama. Justeru hal itu tidaklah dia endahkan.

Seperkara lagi, kata Virgoun mungkin jika dia ada bapa, pasti tatunya tidak sebanyak itu. Sebabnya ada orang yang mendidik dan melarang dia daripada berbuat perkara yang tidak patut dibuat.

 

 

Part 2

Harap ibu terima hidayah, ingin pergi Mekah dengan ibu

Setelah memeluk Islam, hubungannya dengan ibu bertambah baik walaupun ibunya berbeza agama. Ibu Virgoun pernah memarahinya kerana  tidak menurut kehendaknya. Namun penyanyi ini menegaskan bahawa dia menyayangi ibu, malah takut kepadanya akan tetapi dia lebih takut dengan Allah.

Ceritanya lagi sewaktu usia muda, dia cepat memberontak. Pertuturannya juga kurang elok namun kini selepas memeluk Islam semua itu berubah. Bicaranya terjaga, setiap apa yang keluar daripada mulutnya, pasti akan diselitkan dengan nilai-nilai Islam.

Satu perkara yang menjadi impian Virgoun ialah semoga Allah memberikan hidayah kepada ibunya kerana dia terlalu ingin menjejak tanah suci dengan ibunya.

 

 

 

Part 3

Kuat betul godaan syaitan untuk bangun solat Subuh

Empat tahun memeluk Islam, penyanyi ini sebenarnya masih cuba memperbaiki diri dan ibadahnya. Malah Virgoun mengakui solatnya masih belum cukup lima waktu sehari semalam.

Namun dia cuba untuk melengkapkan solatnya. Paling sukar ialah solat Subuh kerana susah nak bangun tidur. Kini selepas empat tahun bergelar orang Islam, hidupnya semakin tenang.

 

 

 

Sumber: https://twitter.com/khairunnaim5 https://www.instagram.com/virgoun_/?hl=en

 

 

 

 

KORPORAT     POLISI DATA PERIBADI    PENAFIAN   •   LANGGANAN      PENGIKLANAN      KERJAYA       HUBUNGI KAMI

© Hakcipta Terpelihara • Dikendali Oleh Astro Group

error: