Tengah belok waktu memandu tiba-tiba dengar bunyi ketuk-ketuk atau klik-klik. Atau rasa kereta bergegar masa tekan minyak.

Kalau perasan perkara ini berlaku Waktu memandu, jangan abaikan. Ini petanda ada komponen penting kereta dah mula ‘mintak tukar’.

Punca utama bunyi tersebut selalunya datang daripada CV joint rosak. Kalau dibiarkan, bukan saja bunyi makin kuat, tapi boleh jejaskan kestabilan kereta.

Nak elak masalah lebih serius kena baiki tapi sebelum itu, jom fahami apa itu CV joint dan cara penjagaannya

Apa Itu CV Joint?

CV joint (Constant Velocity joint) adalah bahagian penting sambungkan kuasa dari enjin ke tayar depan. Tak kira masa korang tengah belok tajam atau lalu jalan tak rata, CV joint pastikan kuasa sampai ke tayar dengan lancar dan stabil.

Ads

Dua Jenis CV Joint

  • Inner CV joint: Sambung driveshaft ke gearbox
  • Outer CV joint: Sambung driveshaft ke tayar depan

Komponen Penting Dalam CV Joint

-Bola-bola
-Cage (bahagian penahan)
-Inner dan Outer Race
-Boot berisi grease

Ads

Boot wajib dijaga sebab dia lindung bahagian dalam CV joint daripada pasir, air dan habuk. Kalau koyak, grease keluar, kotoran masuk, CV joint cepat haus dan rosak.

Awas, Kalau Waktu Memandu Dengar Bunyi ‘Ketuk Ketuk’ Ketika Membelok

Tanda-Tanda CV Joint Rosak

  • Bunyi ketuk-ketuk atau klik-klik masa belok
  • Grease meleleh dekat bahagian dalam rim
  • Kereta bergegar masa tekan minyak atau pecut
  • Kadang-kadang, rasa stereng berat atau kurang responsive

INFO : Kos untuk baiki atau tukar CV bergantung pada jenis kereta dan jenama alat ganti.

Ads

Tip Penjagaan CV Joint Supaya Tahan Lama

-Selalu periksa boot CV joint, pastikan tak koyak atau bocor

-Elak bawa kereta langgar lubang besar atau jalan tak rata laju-laju

Semoga bermanfaat.

Sumber: Muiz Bidin II

Life-hacks petik jari je! Jom baca VANILLA KISMIS seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI