Bila baca perkongsian Wani Syazwani ini VK pun rasa bersemangat cuba turunkan berat badan. Mana tidaknya cara yang dilakukan cukup mudah tapi mampu hilangkan lebih 35kg dalam tempoh 8 bulan. Hebat tu!
Dari perkongsiannya ada ada lima rutin yang dilakukan setiap hari sehingga berjaya menurunkan berat badannya. Salah satu yang dia tak pernah miss adalah minum teh hijau.
Akui Wani kegigihannya untuk berdiet bukanlah untuk dipuji tapi sebalik untuk diri sendiri. Baguslah macam tu sis. Bagi yang nak cuba cara diet Wani Syazwani boleh ikut tip yang dikongsi.
Jaga 3 perkara ini kalau nak kurus
Hari-hari diet tanpa jemu. Hampir 8 bulan Wani berjaya lost 35.5kg. Tak kurus macam org lain tapi kurus sikit dari dulu. Orang tanya macam mana diet ni. Wani cuma bagi tahu:
Jaga makan
Jangan makan waktu malam
Jangan minum air manis
Minum teh hijau & air kosong…
Ini yang Wani amal selama diet. Dari mula diet Wani juga dah amal minum green tea jasmine dan air kosong 3-4 liter sehari. Memang akan ulang ke tandas. Ke hulu hilir bawak botol air. Bukan senang nak kurus.
Ads
Setiap kali mkn wajib makan on time. Pagi 9am, lunch 1pm dan dinner 6pm. Lepas 7pm memamg tak makan dah. Makan makanan berkhasiat (panggang @ rebus ). Kurangkan garam.
Diet bukan untuk dipuji tapi untuk diri sendiri
Setiap minggu 3-5 kali Wani akan bersenam. Sekarang ni selang-selang cardio workout dgn zumba. Kalau dulu zumba saja. Wani pilih untuk bersenam dalam rumah saja. Lagi senang dan jimat masa.
Tenkiu untuk husband Wani. Sentiasa support wife mu ini.
Ads
Diet bukan utk dipuji. Tapi utk diri sendiri. Sekurang-kurangnya wani dh usaha utk hidup sihat.
Kat sini Wani sertakan contoh breakfast + green tea jasmine setiap pagi. Tak pernah miss.
Menu sarapan
Teruja kan nak mula diet? Jangan baca saja, jom mula!
Dengan ketinggian haya 149 cm atau 4″11, penyanyi yang dikenali melalui program Akademi Fantasia, Amylea Azizan mengakui mudah nampak gemuk jika berat badan bertambah. Justeru, untuk tampil lebih anggun, dia berusaha menurunkan berat badannya.
Terdahulu, Amylea pernah berkongsi mengenai berat badannya yang pernah mencapai 61.5 kg. Namun selepas mengamalkan diet yang sangat ketat dalam masa sebulan, dia berjaya turun berat badan kepada 53 kg. Pun begitu, ianya tidak kekal lama kerana beratnya naik kembali hingga mencapai 56.6 kg dalam masa beberapa bulan.
A year ago i shared my weight loss from 61.5kgs to 53kgs within a month via strict dieting. ( im only 149cm/ 4”11) After months from that i gain back from 53kgs to 56.6 kg ( the photo on the left) .
Tidak mahu terus mengalami pertambahan berat badan, Amylea kemudian mendapatkan khidmat jurulatih. Sejak Ogos 2018, Amylea mendapatkan panduan daripada jurulatih dan dia turun 3 kg pada Oktober. Hanya dalam masa dua bulan sahaja. Namun yang lebih menggembirakan penyanyi ini ialah jumlah kurang inci yang nampak ketara.
And from 56.6kg i start working out with my trainer from August, and this is the latest result. In October i only lost about 3kgs. But inches loss is visible and most importantly i feel so much better.
Turun berat badan dan kurang inci pada badan melalui tip yang diajarkan oleh jurulatih nampaknya menggembirakan. Amylea mengakui ini hasil melalui usaha 3 hingga 4 kali seminggu work out di gimnasium, 1 atau 2 kali seminggu bermain badminton dan jaga makan.
Antara yang diamalkan adalah makan salad, minum minuman fibre tiap malam, kurangkan pengambilan gula termasuklah makanan manis. Amylea turut berhenti makan makanan segera. Nasi digantikan dengan capati, tosai, salad dan oat. Minuman pula hanya teh hijau.
Badan rasa ringan , kuat & i feel healthy. Honestly this is a result of gym (3-4x a week) Badminton( 1-2x a week) dan i also jaga makan.. continuously feed myself Salads, drink fibre every night, i cut off sugary & sweet food ( but not totally cuz i also snack on snickers to get energy to work out) Cut off fast food and NASI. Thru out 2-3 months ni, i had so much of capati, tandoori, tosai, salads, oats, GREEN TEA ( every single day). I took care of my sleep ( 6-8hours) so i am able to wake up to do work outs. Sauna & Steam room..
Well the activities quite handful and endless, tapi.. i did not do it all at once, sy increase effort sikit demi sikit, bila dh larat buat yg baru tambah yg baru. Buat sy lebih berdisiplin dan tak pressure. Masa first month i just do work out dan x jaga sgt makan, after 2nd month i dh start jaga and add on badminton, little by little u will do it on your own secara automatik. Thanks to my trainer @hazzaje and of course friends punya support .
So thats my story, diet dulu sampai kurang berat so my knees can take heavy work out, then baru start gym secara focus. I have a long long way to go still. Hope can inspire ppl out there! Happy Monday
P/s: i do have work out short diaries on my highlights.
Gemuk lepas bersalin memang rungutan biasa bila wanita sudah bergelar ibu. Tapi bila badan ketara naik dan orang sekeliling mula menegur tak dapat dinafikan boleh tension dibuatnya.
Ini yang berlaku pada pelakon Catriona Ross yang ditegur dan dikritik gemuk seperti sudah beranak ramai sedangkan anak baru seorang.
Teguran itu dianggap memalukan hingga buat dia tertekan malah kemurungan sampai sanggup menarik diri dari dunia seni selama dua tahun.
Namun pada masa yang sama tekanan itu juga membuatkan dia tercabar untuk menurunkan berat badan sekali gus mendapatkan kembali bentuk tubuh seperti zaman anak dara.
“Dulu berat saya mencecah 75kg, tapi saya berjaya hilangkan 17kg dalam masa lima bulan dengan mengamalkan cara hidup sihat seperti bersukan dan kawal pemakanan.
“Saya lakukan secara semula jadi tanpa bantuan ubat kurus mahupun pembedahan. Saya buat secara ekstrem termasuk aktif sertai aktiviti mendaki gunung kerana tidak mahu proses menguruskan badan berlaku secara perlahan,” kata ibu kepada tiga orang cahaya mata ini.
Menariknya Catriona tak lokek berkongsi pemakanan yang diamalkan dalam usaha menguruskan badan. Ini yang kita nak tahu kan. Berikut tip yang dikongsi dalam akaun instragram miliknya.
Dah buat macam-macam untuk kuruskan badan akui Catriona dia sudah membulatkan tekad untuk tidak hamil lagi.
“Saya sudah bersusah payah untuk kurus, jadi cukuplah dengan tiga orang anak…saya tak mahu mengandung lagi.
“Suami juga bersetuju, bagi kami perancangan keluarga sudah berakhir dan rumah tangga kami bahagia dan cukup meriah,” katanya sambil mengakui fobia untuk melalui proses kehamilan dan menguruskan badan.
Kalau dulu penampilan pelakon yang popular dengan watak Atul dalam drama Mak Cun ini biasa-biasa saja malah tuan punya badan sendiri mengakui tak kisah dengan badan sedikit berisi dan juga imej sempoi.
Tapi itu Balqisy yang dulu, terbaru penampilannya cukup berbeza sampai teruja VK bila melihat instagram pelakon ini. Makin cantik dan langsing uols.
Paling menarik ada cerita di sebalik perubahan tersebut dan perkara tersebut turut dikongsi oleh Balkisyh atau nama penuhnya Balkisyh Semundur Khan .
Ujar pelakon yang juga ibu kepada dua cahaya mata ini keinginan untuk berubah itu muncul bila orang sekeliling mula menegur tentang keadaan dirinya yang gemuk, selekeh dan buruk termasuklah insan yang dekat dirinya.
“Meh kami cerita sikit apa yang berlaku.Dulu kami pun ada masalah macam hampa semua. Kami tak pernah peduli pun pasal berat kami. Kami balun ja apa makanan yang ada depan kami sebab kami memang kuat makan.
Tapi bila badan kami makin besaq, makin banyak pulak penyakit yang datang. Kami keluar masuk hospital, paling sakit bila job berlakon makin tak ada. Kami tak salahkan sapa-sapa. Dah lumrah zaman sekarang semua nak yg slim melim kan, tu kami tak kisah sangat.
Tapi hat yang kami kisah bila semua orang kata kami gemok, selekeh dan buruk termasuk org yg plg dekat dgn kami. Bila kami da single kami memang uruskan semuanya sendiri. Kami banyak pergi masuk event untuk meniaga cari rezeki. Sampaila kami jumpa founder produk nie dan bagi kami cuba produk dia.
Tanpa ada harapan apa-apa kami pun try jelaa sebab sebelum tu pun da makan macam-macam produk tapi sama ja badan tak turun pun.Tai BERLAKU KEAJAIBAN bila ada perubahan pada berat kami dalam masa yang singkat.
Jadi kami terus nekad nak kuruih dan buat badan, kami buat betul-betul sampailaa berat kami sekarang tinggal 55 KG sahaja.Nasihat kami kat hampa, untuk mencapai sesuatu kejayaan kita kena ada semangat dan usaha.
Produk-produk ni hanyalah untuk membantu mempercepatkan proses penurunan kita yang penting adalah diri kita dan kita ikut apa yang dia suruh. Bila dah slim nie alhamdulillah rezeki kami makin luas…Baru orang semua nampak kami ni.”
Ujar Balqisy apabila berjaya mengubah diri barulah tawaran berlakon mula kembali dan lebih menarik dia juga turut menjual produk yang digunakan. Malah pesannya tak mustahil untuk seseorang itu menurunkan berat badan asalkan ada tekad dan semangat.
Krisis Pelarian Malaysia terus menjadi cabaran apabila lebih 215,000 pelarian dan pemohon suaka berdaftar berada di negara ini. Pakar menggesa ASEAN, UNHCR dan negara maju berkongsi tanggungjawab mencari penyelesaian jangka panjang.