Buah ialah sumber vitamin dan serat (fibre) yang elok dimakan untuk menambah kesihatan tubuh. Ketika diet, ramai yang mula meninggalkan makanan berminyak dan menggantikannya dengan buah. Pun begitu, buah apa yang elok dimakan? Ini kerana ada buah yang tinggi kandungan gula. Gula ialah ‘musuh’ bagi orang yang sedang berdiet.

Coach pelangsingan, Fatin Najwa dalam instagram memberikan tip mengenai buah yang sesuai dimakan ketika sedang diet.

 

Buah untuk sumber fibre

APA JE BUAH YANG BOLEH MAKAN BILA TENGAH DIET NI? BETIK BOLEH TAK?

Okay saya selalu dapat soalan ni. Pasal pilihan buah apa nak makan masa tengah diet.. dan berapa biji atau kuantiti boleh makan. Baca caption sampai habis k 👇🏼

Buah ni bagus kerana ia membekalkan sumber fiber dalam makronutrien yang diperlukan badan kita setiap hari. Tapi jangan tak tahu.. buah juga ada kandungan karbo (dari gula buah) jadi penting untuk tahu mana yang ok dan tak berapa ok.

Yang bagus untuk diamalkan secara kerap ialah buah dalam kategori LOW GI (glycaemic index). GI ni ada kena mengena dengan craving pada benda manis, high carbs dan constantly rasa lapar jika korang ambil more high GI food.

Ambil buah di antara waktu makan

Buah bagus diambil in between main meals sebagai snacking. Bajet kalori around 100-150 kalori jadi kalau epal ke pisang ke pear ke jambu batu ke (low GI) boleh ambil sebiji per snacktime. Kalau betik (GI sederhana) ambil sepotong je. Buah yang tinggi GI jangan selalu amalkan masa tengah diet, sekali sekala ok.

Mana nak tahu ni? Google je “low GI fruits” untuk check apa lagi buah yang bagus makan ketika diet 😊 swipe tepi untuk tengok carta GI ni, mana yang tinggi, mana yang sederhana dan mana yang rendah.
.
Mudah je kan? Harap info ni bermanfaat dan membantu diet korang. Tag kawan2 yang tengah diet untuk sebarkan info ni pada mereka juga ♥️ #getfitnowonline

 

View this post on Instagram

 

APA JE BUAH YANG BOLEH MAKAN BILA TENGAH DIET NI? BETIK BOLEH TAK? . Okay saya selalu dapat soalan ni. Pasal pilihan buah apa nak makan masa tengah diet.. dan berapa biji atau kuantiti boleh makan. Baca caption sampai habis k 👇🏼 . Buah ni bagus kerana ia membekalkan sumber fiber dalam makronutrien yang diperlukan badan kita setiap hari. Tapi jangan tak tahu.. buah juga ada kandungan karbo (dari gula buah) jadi penting untuk tahu mana yang ok dan tak berapa ok. . Yang bagus untuk diamalkan secara kerap ialah buah dalam kategori LOW GI (glycaemic index). GI ni ada kena mengena dengan craving pada benda manis, high carbs dan constantly rasa lapar jika korang ambil more high GI food. . Buah bagus diambil in between main meals sebagai snacking. Bajet kalori around 100-150 kalori jadi kalau epal ke pisang ke pear ke jambu batu ke (low GI) boleh ambil sebiji per snacktime. Kalau betik (GI sederhana) ambil sepotong je. Buah yang tinggi GI jangan selalu amalkan masa tengah diet, sekali sekala ok. . Mana nak tahu ni? Google je “low GI fruits” untuk check apa lagi buah yang bagus makan ketika diet 😊 swipe tepi untuk tengok carta GI ni, mana yang tinggi, mana yang sederhana dan mana yang rendah. . Mudah je kan? Harap info ni bermanfaat dan membantu diet korang. Tag kawan2 yang tengah diet untuk sebarkan info ni pada mereka juga ♥️ #getfitnowonline

A post shared by Team Get Fit Now Online MY (@coachfatinnajwa) on

 

Indeks Glisemik (GI) ialah kiraan gula dalam makanan. Bacaannya ialah:

Rendah: 55 dan ke bawah
Sederhana: 56 to 69
Tinggi: 70 dan ke atas

Jadi, buah apa yang sesuai dimakan ketika diet?

1. Ceri (GI 20)

2. Limau gedang (GI 25)

3. Aprikot (GI 32)

4. Pir (GI 38)

 

5. Epal (GI 39)

 

6. Oren (GI 40)

 

7. Plum (GI 40)

8. Strawberi (GI 41)

 

9. Pic (GI 42)

 

Sumber: Fatin Najwa

Tinggalkan Komen

KORPORAT     POLISI DATA PERIBADI    PENAFIAN   •   LANGGANAN      PENGIKLANAN      KERJAYA       HUBUNGI KAMI

© Hakcipta Terpelihara Ideaktiv Sdn Bhd • Dikendali Oleh Astro Group

error: