Kalau berhajat nak tanam terung di rumah, tak kiralah apa jenis pun boleh guna panduan ini. Dikongsi oleh Azuan Abdullah.

Cara dan bahan-bahan yang diperlukan untuk menyemai benih terung yang betul.

Ada sahabat tanya, macam mana saya semai terung naik seragam dan sekata? Nak guna media apa yang terbaik?

Berdasarkan pengalaman kami, media yang terbaik untuk semai biji benih adalah peatmoss.

Ini tak bermaksud media lain seperti cocopeat, sekam padi bakar dan tanah campuran tak boleh digunakan untuk semaian. Ianya boleh juga digunakan, tidak ada masalah.

Bila guna peatmoss ni, sahabat yang baru nak berkebun pun boleh tumbuh bila semai benih. Dengan syarat ikut sop dengan betul la ya.
Baik. Ini cara saya semai benih terung.

Apa yang diperlukan

Tray semaian
Peatmoss
Spray semaian
Plastik
Besen bekas untuk siraman secara rendam

IKLAN

Langkah semai benih terung

Kita tengok step by step cara menyemai pula ya.

1. Peatmoss dimasukkan ke dalam lubang tray semaian hingga penuh limpah. Jangan tekan peatmoss. Hentakkan tray ke lantai secara perlahan 2 kali. Ratakan peatmoss tadi.

2. Letak biji benih ditengah tengah lubang tray. 1 biji benih untuk setiap lubang. Pilih benih yang berkualiti.

3. Tekan biji benih tadi dengan hujung jari. Kedalamannya lebih kurang 0.5 cm. Jika terlalu dalam, benih akan lambat cambah.

IKLAN

4. Tutup kesan lubang yang ditekan tadi dengan peatmoss. Tabur je atas lubang tu dan jangan tekan. Ratakan semula peatmoss tersebut dengan hati-hati supaya kedudukan benih tidak terusik dan bergerak.

5. Spray media dalam tray dengan air kosong. Saya guna spray tangan je. Setting nozzel tu supaya keluar semburan kabus. Spray cukup cukup basah sahaja.

6. Bungkus bekas semaian dengan plastic hitam supaya ia kedap udara. Biarkan selama 5 hari 5 malam dan simpan di tempat teduh. Proses ini dinamakan “heating”.

7. Buka bungkusan dengan hati hati pada hari ke 2 lepas semai. Jika media kering, spray dengan air kosong. Letakkan tray di tempat asal (redup).

IKLAN

8. Rendam tray semaian dalam takungan beberapa minit pada hari ke 6 lepas semai. Bila media dah basah sepenuhnya, keluarkan tray dan letak tray tersebut dikawasan yang kena cahaya matahari secara terus.

9. Siraman dibuat pada hari ke 7 lepas semai. Ianya dibuat 2-3 hari sekali bergantung pada kelembapan media semaian. Caranya adalah dengan rendam tray semaian dalam takungan beberapa minit. Bila media dah basah sepenuhnya, keluarkan tray dan letak tray tersebut ditempat asal (tempat yang kena cahaya matahari).

Siraman ni kita tak galakkan spray atau siram dipermukaan daun sebab jika kelembapan terlalu tinggi, anak pokok mudah diserang penyakit yang disebabkan kulat.

10. Kawalan perosak dan penyakit dibuat bersama dengan semburan bersama foliar pada hari ke 8 lepas semai. Ianya dibuat 1-2 kali seminggu bergantung pada tahap perosak dan penyakit.
Kombinasi bahan yang digunakan adalah racun organic serangga + racun organic kulat + cuka kayu + larutan baja NPK 18.18.18 + mikro (EC 1.5)

11. Pembajaan anak benih biasanya saya tak buat sebab peatmoss dah ada cukup nutrient untuk tumbesaran pokok. Jika pokok kita nampak terlalu kuning, boleh la buat pembajaan secara rendaman dalam besen.
Guna baja NPK larut air 18:18:18 + mikro atau baja AB. Kepekatan air baja buat 2.0 mS.

12. Paling awal anak benih boleh ditanam bila usianya 30 hari lepas semai . Saya biasa tanam pada usia 35 hari lepas semai. Anak pokok ni boleh bertahan hingga 45 hari lepas semai. Jika kita tanam lebih pada usia tu, tumbesarannya akan jadi terbantut.

Sumber : Azuan Abdullah