Nak bercucuk tanam tapi takde laman dan malas nak siram hari-hari. Kalau korang antara yang begini ada solusinya.

Tanam sayur dalam botol air mineral. Penjagaan cukup mudah dan tak perlu selalu siram. Caranya dikongsi oleh Theshaxfeen.

Cara paling malas tanam sayur, tak perlu siram hari-hari

1. Berkebun tepi rumah tak perlu ada tempat yang luas 2m x 0,5m dah boleh tanam banyak jenis sayuran, nak masak tinggal petik saja.

Guna Botol Plastik, Kaedah Paling Senang Tanam Sayur. Tak Perlu Siram Hari-Hari, Tuai Pun Mudah

2. Botol ada 2 lapis, bahagian atas isi tanah kompos dan yang bahagian bawah isi air. Jadi, tak perlu nak siram tiap-tiap hari. Cuma tambahkan air saja bila airnya sudah berkurang.

Untuk paras air sampai lubang kecil yang ada tanda panah merah itu supaya 1/4 medium tanahnya boleh terendam untuk menjaga kelembapan tanahnya sebab tak pakai sumbu.

IKLAN

Guna Botol Plastik, Kaedah Paling Senang Tanam Sayur. Tak Perlu Siram Hari-Hari, Tuai Pun Mudah

3. Potong botol jadi 2 bahagian, tebuk lubang seperti yang ada pada gambar (bertanda panah merah). Lubang yang ada pada botol lapis atas isi tanah itu fungsinya sebagai peresapan air untuk memberikan kelembapan pada medium tanahnya.

Manakala lubang yang ada pada botol bahagian bawah ada 2 lubang kecil kanan kiri di bagian atas fungsinya sebagai sirkulasi oksigen untuk menghindari pembusukan akar dan jaga buangan air yang terlebih.

Guna Botol Plastik, Kaedah Paling Senang Tanam Sayur. Tak Perlu Siram Hari-Hari, Tuai Pun Mudah

IKLAN

4. Tutup botol boleh dibuka kalau akarnya sudah sampai bawah, medium guna tanah kompos dan baja guna NPK. Untuk pembajaan boleh dilakukan setelah usia tanaman lebih kurang 2 minggu setelah semai.

Sukatan 1 sudu makan baja larutkan dengan air 1,5 liter siram secukupnya seminggu sekali, untuk akar yang sudah sampai bawah baja boleh terus dibubuhkan dalam botol isi air tu dengan jumlah 1/4 sudu makan.

Selain itu:  Jangan Basuh Dengan Air Jika Tangan Pijar, Doktor Ini Kongsi Cara Betul Hilangkannya

Guna Botol Plastik, Kaedah Paling Senang Tanam Sayur. Tak Perlu Siram Hari-Hari, Tuai Pun Mudah

IKLAN

5. Untuk penuaian kangkung potong dan tinggalkan satu tunas yang paling bawah. Dalam masa 2 minggu sudah boleh tuai ulang dan begitu juga seterusnya.

Bagi sawi, salad, pak choy boleh dipetik dengan cara ambil tangkai daunnya dan tinggalkan daun yang paling muda dalam seminggu dah boleh petik lagi dan begitu juga seterusnya.

Guna Botol Plastik, Kaedah Paling Senang Tanam Sayur. Tak Perlu Siram Hari-Hari, Tuai Pun Mudah

Selamat mencuba.

Sumber: Theshaxfeen.

Life-hacks petik jari je! Jom baca VANILLA KISMIS seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI