Lepas Bersalin, Kena Berpantang. Tapi Kalau Ada 7 Tanda Ni, Itu Petunjuk Ibu Belum Betul-Betul Sihat

825

 

 

 

Melahirkan bayi bukanlah satu perkara main-main. Ibu kena jaga kesihatan dengan betul. Sesi penjagaan ibu bersalin dipanggil sesi berpantang. Dalam tempoh ini, ibu selalunya menjaga pemakanan dan fizikal dengan baik.

Pun begitu, ada ibu-ibu yang masih tidak sihat walau sudah menjalani tempoh berpantang. Pakar berbidanan tradisional, Siti Aishah atau Kak Ice ada jawapannya.

Tanda-tanda ibu masih tidak sihat sepenuhnya selepas berpantang

1. Sakit kulit
– seperti kulit tiba-tiba menjadi kering, mengelupas, dermatitis, ruam2 dan juga gatal2 yg ekstrem dan ia berpindah randah dari satu bahagian tubuh ke bahagian yg lain

Kalau ibu-ibu ada hadapi masalah kulit macam ni, jangan tunggu lagi ya. Ini menunjukkan anda masih belum sihat sepenuhnya.

2. Sakit kepala yg ekstreme and kerap.
– Kalau ikut ilmu perbidanan, jika seorang wanita kerap sakit kepala selepas bersalin maksudnya si ibu menghidap masalah meroyan di mana darah kotor tidak habis dikeluarkan masa dalam pantang.

Sakit kepala kalau datang memang boleh buat perasaan tak tentu arah. Mana nak jaga kesihatan, mana nak jaga anak lagi. Betul tak ibu?

3. Kerap demam.
– Kadang2 disertai dengan menggigil yg teruk. Bila diberi antibiotik, demam hilang. Tapi bila habis je antibiotik, demam datang balik

Ini satu lagi. Jangan anggap demam tu perkara biasa ya. Sila peka dengan kesihatan diri sendiri.

4. Mudah diserang alergi.
– Sebelum bersalin boleh makan sesuatu makanan (contohnya ikan gatal atau seafood). Tapi habis je tempoh pantang, asal cuit sikit dah diserang alergik yg teruk.

Alergi atau alahan pun kena diperhatikan dengan betul.

5. Jerawat
– petanda darah kotor tak habis keluar

Tumbuh jerawat di muka selepas habis berpantang maknanya badan kita tak keluarkan betul-betul darah kotor.

6. Bisul
– petanda darah kotor tak habis dikeluarkan

Ini pun sama. Tanda darah kotor tak keluar habis.

7. Mudah diserang penyakit respiritori (pernafasan)
– mudah terkena lelah dan asma.

Hati-hati ye ibu kalau ada masalah asma ni.

Sumber: Blessed Beauty Centre

Tinggalkan Komen