Untung betul Datin Seri Shahida, isteri kepada Datuk Seri Aliff Syukri dapat mentua macam Rozita Ibrahim atau mesra dipanggil Bonda Rozita.

Sebagai pengusaha produk jamu boleh nampak Bonda Rozita bersusah payah menyediakan hidangan pantang buat menantunya itu.

Malah dia juga tidak lokek berkongsi resepi yang disediakan untuk Datin Seri Shahida. Menurutnya inilah rahsia jaga badan lepas bersalin. Hidangan berpantang yang diamalkan ialah ayam kampung masak serai dengan daun kari.

Selain itu katanya ia juga bagus untuk pencernaan yang paling best memperbanyakkan susu. Selain ayam masak serai, dia juga berkongsi resepi sambal lada hitam untuk berpantang.

Untuk yang baru bersalin boleh cuba resipi nih, terbukti elok! Tengoklah badan Bonda Rozita ni, maintain jer dari dulu kan. Sebabnya kata ibu kepada jutawan kosmetik terlajak laris ini, hidangan inilah yang diamalkan untuk memastikan berat badannya tidak naik selepas bersalin.

Resipi untuk jaga badan dalam pantang

1. Ayam masak serai, lada hitam

Resepi ini kata Bonda Rozita bukan saja sedap tapi bagus untuk dalaman ibu lepas bersalin. Boleh tambah susu badan juga.

 

2. Sambal diet dalam pantang

Sambal ni yang bukan dalam pantang pun boleh makan, boleh jadi makanan diet. Kata Bonda Rozita sambal ni mampu ringankan badan dan kurangkan tekanan akibat perubahan hormon.

 

Pedih mata tumbuk sambal dalam pantang ..he he sy kasi pd Ida ..respi sy tulis utk Ida ..Mak x sempat jaga ida so nanti tiru je suruh maid buat…dn followers tiru juga lepas ni ya..!! . Ia bagus utk menyihatkan bayi..tingkatkan kualiti darah.. sistem pencernaan ibu juga bertambah lancar meringankan badan ibu dan mengurangkan tekanan akibat perubahan hormon.. . Makan sedap sgt nasi panas2 huhhhh selera menantu ku..sihat cucu sy jugak.. . Ia makanan diet yg sedap..segar..penuh khasiat utk urat2 dn pecah lemak..Ni sy masak si Ida, lakinya yg makn gak nanti dn cucu2 ikut makan sekali..” eloklah nanti kentut banyak tu..he he betul..😊😁”.. . Ni bahan2 utk sambal berpantang.. . – bawang holland – bawang putih – lada hitam – air asam jawa – gula – garam . Kalau anda makan aji boleh ler letak sikit..bawang putih lebihkan lagi sedap tau..nyummmm . #dapurbonda #resepibonda #resepiberpantangbondarozita #bondarozita

A post shared by ROZITA JRM OFFICIAL (@bondarozitaibrahim) on

3. Rendang untuk ibu berpantang

Siapa kata orang baru lepas bersalin tak boleh makan rendang. Boleh kalau ikut resipi nih, baik untuk panaskan badan sekali gus cepat sikit langsing.

Semalam sy sibuk sgt balik ofc dekat maghrib terus masak 3 resepi sekali utk menantu sy.. Nasib baik ada ayam kampung tu yg dibekalkan utk ida mkn di hospital atau stok spnjang sy xdpt nk jaga dia dlm 3 hari nanti..esok sy update lagi menu berpantang..(asam jawa jgn lupa letak byk kebaikan drnya bantu luka sembuh dn xbagi gila meroyan dan pening masa dlm pantang) . Mudahan Allah izinkan ini bermenafaat pd wanita2 lain jaga diri lepas bersalin.. . Kali ni ” Masak rendang berpantang ” .kurus sihat dn segarkan badan wanita lepas bersalin . Tp shhhhhh plez Abaikan muka bonda kali ni ..macam Mak limah pulak.. . .bahan2 masak rendang berpantang.. Bahan2nya ialah Ayam kampung (rebus) Buah keras Bawang putih Serai Bawamg besar Lada hitam Kunyit Ketumbar putih Garam..pati ayam kalau nak letak Blend kesemua bahan ..masuk dlm rebusan ayam dan masak kan di atas api sehingga kering..(ayam kampung sgt bagus dn organik) #resepiberpantangbondarozita #resepiberpantang #dapurbonda

A post shared by ROZITA JRM OFFICIAL (@bondarozitaibrahim) on

 

 

Sumber: Instagram Bonda Rozita

 

 

 

 

Tinggalkan Komen

KORPORAT     POLISI DATA PERIBADI    PENAFIAN   •   LANGGANAN      PENGIKLANAN      KERJAYA       HUBUNGI KAMI

© Hakcipta Terpelihara • Dikendali Oleh Astro Group

error: