Bila masuk tengah hari atau petang, mulalah terasa bahang bila duduk dalam rumah. Bagi yang ada aircond boleh lah pasang, tapi itu pun takkan memanjang nak guna. Bil letrik boleh mencanak naik.

Jadi mahu tak mahu kena gunalah kipas. Dalam keadaan rumah yang bahang sebenarnya ada teknik guna kipas stand yang boleh kita praktikkan untuk menyejukkan suhu dalam rumah.

Perkara ini dikongsi oleh Pakar Elektrik Mah Bayu Engineering Global Sdn Bhd dalam satu video di Youtube.

IKLAN

Hala kan kipas stand macam ni!

Ambil kipas stand dan letak berdekatan dengan pintu atau tingkap yang dibuka sedikit.

Halakan bahagian depan kipas ke luar rumah dan belakang kipas di dalam.

Rasionalnya

Cara ini akan menurunkan bahang dalam rumah kerana bahagian belakang kipas berfungsi akan menyedut udara bahang dari dalam rumah dan mengeluarkannya.

Sebab itulah bahagian depan kipas mesti dihalakan keluar.

Boleh tengok video ini ya.

Sumber: Pakar Elektrik Mah Bayu Engineering Global Sdn Bhd