Selepas penat bekerja makan gaji bertahun-tahun lamanya ramai antara kita yang berhajat nak berhenti dan bersara awal. Tambah pulak umur dah masuk 40-an dan simpanan pun dah ada sikit-sikit.

Tapi sebelum ambil keputusan besar itu fikir dulu masak-masak. Adakah simpanan yang ada itu cukup untuk bekalan bersara nanti. Baca nasihat daripada Pengurus Sumber Manusia, Marlia Ramli yang mempunyai 17 tahun pengalaman dalam bidang tersebut.

Pesara perlu RM1,500 sebulan

Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi) Universiti Utara Malaysia, Prof Dr Noor Azizi Ismail berkata, seorang pesara memerlukan sekurang-sekurangnya RM1,500 sebulan untuk menampung kehidupan.

Menurut beliau, keperluan tersebut menjadi lebih tinggi terutama bagi mereka yang tinggal di kawasan bandar.

Untuk lima ke 10 tahun akan datang, RM1,500 tidak mencukupi melainkan pesara bebas daripada hutang atau mempunyai sumber simpanan lain. Dan kos perbelanjaan ini tidak termasuk ancaman inflasi juga isu kesihatan!

Ini belum lagi cerita bila dah bersara, rumah belum habis bayar. Kerap akak ingatkan bahawa rumah yang kita tinggal bersama keluarga bukanlah asset tapi liabiliti.

IKLAN

Maka, kenapa perlu tinggal di rumah yang memakan kadar bayaran 30% melebihi gaji? Kenapa perlu renovate setiap tahun? Kenapa perlu ditukar langsir dan juga sofa bila tibanya musim raya?

Panduan rancang matlamat kewangan sebelum bersara

Akak faham agak sukar mahu menetapkan matlamat. Maka, akak cuba lakukan draft kasar beberapa matlamat yang anda mungkin mahu lakukan bagi setiap peringkat umur.
Yang baru 20-an, untung lah kerana anda masih punya banyak masa. Namun yang dah โ€œveteranโ€ cam umur akak ni, kita belum terlambat juga. Apa lagi! Lakukan saja pecut kewangan secara drastik!

UMUR 20-AN
๐Ÿ’“Jangan follow trend hipster
๐Ÿ’“Bina pendapatan kecil-kecilan
๐Ÿ’“Belajar menabung 15% – 60%
๐Ÿ’“ Cari ilmu kewangan dan belajar
๐Ÿ’“ Baca buku, hadiri seminar, cari guru
๐Ÿ’“ Mulakan tabung bersara seawal usia
๐Ÿ’“ Tanamkan mindset untuk bersara selesa

UMUR 30-AN
๐Ÿ’“ Beli takaful perubatan
๐Ÿ’“ Mulakan pelaburan secara agresif hartanah, unit amanah, emas
๐Ÿ’“ Carilah peluang menjana pendapatan pasif
๐Ÿ’“Pastikan dana kecemasan cukup enam bulan gaji
๐Ÿ’“ Kenali potensi saham dan laburkan wang lebihan
๐Ÿ’“ Bina dana pendidikan anak-anak melalui instrument pelaburan
๐Ÿ’“ Sementara muda, lakukan dua kerja dan saving semaksimum angka

UMUR 40-AN
๐Ÿ’“ Lindungi asset daripada inflasi dan kuatkan tabungan emas
๐Ÿ’“ Elakkan liabiliti jangka panjang
๐Ÿ’“ Fokus 100% kepada tabung persaraan
๐Ÿ’“ Menabung, menabung dan menabung
๐Ÿ’“ Slow down dan tuai hasil pendapatan pasif
๐Ÿ’“ Elak acah-acah tambah isteri dengan alasan โ€œlife begin at 40โ€

IKLAN

UMUR 50-AN DAN 60-AN
๐Ÿ’“ Selesaikan segala hutang piutang
๐Ÿ’“ Berhenti libatkan diri dalam pelaburan berisiko tinggi
๐Ÿ’“ Fokus untuk menyampaikan ilmu kepada generasi muda
๐Ÿ’“ Berbincanglah dengan pasangan urusan pembahagian harta
๐Ÿ’“ Tingkatkan nilai rohani serta kasih sayang terhadap keluarga
๐Ÿ’“ Tenang-tenang melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan

Lain padang lain belalang. Jika anda baca โ€œcatatan pelabur bilis yang rojakโ€ anda faham mengapa akak tidak mahu menunggu hingga 55-60 tahun untuk bersara. Akak ingin memiliki kemampuan bersara di usia 45 tahun.

Tak bersara betul-betul pun tak apa

Tak bersara betul-betul pun tak apa. Janji miliki kemampuan memilih untuk terus bekerja atau bersara muda secara selesa.

Akak juga tuliskan matlamat mengikut usia jika anda ingin bersara muda. Manalah tahu, jika anda mahu bersara seawal 40 atau 45 tahun juga.

Silalah baca ulangkaji tulisan level cakar ayam akak tu. Akak cadangkan anda tulis matlamat kewangan mengikut usia di kertas yang besar dan lekatkan di dalam bilik.

IKLAN

Setiap hari baca dan set kan strategi kewangan anda. Biar membara semangat untuk bersara muda dan selesa.

Oh ya! Macam yang akak selalu cakap, kalau nak berbahas selamanya tak akan habis. Ini cumalah cadangan secara general. Akak yakin anda akan sesuaikan ikut keperluan dan kemampuan anda.

Ambillah yang sesuai tinggalkan yang tidak sesuai. Ceduk idea dan binalah acuan mengikut impian anda sendiri.

Pejam mata dan tanya diri. Anda MAHU BERSARA UMUR BERAPA? Maka, ambillah tindakan segera!

Semoga bermanfaat!

Sumber: Marlia Ramli