Ramai kalangan kita sekarang yang menghadapi masalah kolesterol tinggi. Dah tentu ia membimbangkan kerana ini yang menjadi punca banyak penyakit berbahaya. Masalah ini dialami baik yang muda atau yang sudah berusia. Malah sekarang yang bertubuh kurus pun ramai mengalami masalah kolesterol tinggi.

Namun perkongsian daripada seorang doktor ini mungkin boleh memberi panduan untuk mereka yang berdepan masalah ini. Bertemu dengan seorang pesakit yang mempunyai bacaan kolesterol yang sempurna pada usia 51 tahun dia turut mencungkil rahsia yang diamalkan oleh lelaki tersebut.

10 rutin miliki bacaan kolesterol cantik

Usia 51 Tahun Tapi Bacaan Kolesterol Perfect, Doktor Cungkil 10 Tip Yang Diamalkan Lelaki Ini

Jarang sangat saya nak jumpa bacaan kolesterol perfect macam ni. Umur encik ni 51 tahun pulak tu. Kita yang muda belia pun takut nak tengok bacaan kolesterol sendiri kan.

Ini cerita setahun yang lepas. Tapi sampai sekarang saya masih kagum, dan masih ingat setiap nasihat dan saranan yang beliau beri. Bila pesakit dah ada depan mata, saya cubalah kutip apa yang patut.

Ada 10 perkara yang beliau kongsi dengan saya.

1. Puasa Isnin dan Khamis tak pernah tinggal, puasa-puasa sunat lain juga beliau amalkan.

IKLAN

2. Nasi hanya makan 1 kali sehari. Cukup untuk isi perut yang lapar, bukan untuk makan sampai kenyang.

3. Makan bila lapar, bukan sentiasa kena ada makanan untuk dimakan. Berhenti sebelum perut rasa kenyang.

4. Makanan favourite adalah ulam-ulaman, sejak kecil diajar makan ulam oleh ibu ayahnya.

5. Kopi, teh dan milo tak pernah ambil sejak usia muda remaja. Beliau tahu ada kopi dan teh yang baik, tapi beliau tak minat. Katanya, kopi 3 in 1 betul-betul rosakkan badan.

IKLAN

Usia 51 Tahun Tapi Bacaan Kolesterol Perfect, Doktor Cungkil 10 Tip Yang Diamalkan Lelaki Ini

6. Jarang sangat ambil air manis bergula. Seminggu sekali pun susah.

7. Sentiasa ada buah di rumah walau 1 biji. Bila lapar, cari buah dan bukan biskut kering.

8. Setiap tahun beliau wajibkan diri buat ujian darah untuk lihat tahap kesihatan diri. Bila ada keputusan yang tidak cantik, beliau usaha belajar dan cari ilmu untuk kawal dengan pemakanan.

IKLAN

9. Beliau tak percaya langsung dengan iklan makanan dan minuman yang ada di TV, sebab kebanyakannya adalah makanan tinggi gula. Banyak mata telah dikaburi, terutama anak-anak kecil kesayangan kita.

10. Buat sesuatu, sentiasa fikir kebaikan dan keburukan. Apa kita nak makan dan minum, fikir dulu samada ia baik atau buruk untuk tubuh badan kita. Ini gaya ayah-ayah yang nasihatkan anak. Saya belum mampu buat sepenuhnya apa yang beliau berjaya buat sejak usia muda.

Seawal beliau masuk ke bilik konsultasi, saya siap tanya lagi, “Encik ada makan ubat kolesterol ke?” Sebab cantik sangat kolesterol beliau, sangsi pula saya kot ada ambil ubat kolesterol dari farmasi.

Rupa-rupanya, ada cerita menarik tentang gaya pemakanan beliau yang perlu sangat untuk kita contohi.

Kita perlu mula dari sekarang. Tak dapat buat semua, buat separuh pun jadi.
Ajak anak-anak kecil kita juga, untuk sama-sama mula ubah gaya pemakanan kepada yang lebih sihat.

Sumber: Mazliana Mazlan