Sakit gigi dek masalah gigi berlubang, jangkitan pada gigi, gusi antara yang menyebabkan kesakitan. Sakitnya pula memang tak boleh bincang, berdenyut-denyut dan hanya yang pernah melaluinya saja tahu.

Lagi memeritkan jika sakit gigi ini dialami waktu malam, tatkala klinik gigi tak dibuka tak boleh dapatkan rawatan. Memang boleh makan ubat penahan sakit tapi kalau ambil banyak kali tak elok juga.

Dalam keadaan menahan kesakitan dek sakit gigi bagi yang sedang mengalaminya boleh amalkan tip yang dikongsi oleh Ustazah Asma’ Harun.

Beliau yang baru-baru ini berdepan dengan sakit gigi yang amat sangat telah menurunkan satu tip untuk meredakan kesakitan sakit gigi yang dialami. Malah cara ini katanya memang disarankan oleh doktor sendiri.

Ustazah Asma’ Kongsi Tip Redakan Sakit Gigi Yang Amat Sangat, Memang Berkesan Macam Bius Sementara

Lagi sakit daripada beranak

Saya pernah sakit yang teramat begini tapi lebih lagi ketika kami tinggal di Brisbane Australia. Sakitnya pada waktu malam, entahlah, saya rasa ia lebih sakit daripada beranak. Maaflah saya cakap begini, sebab saya dah beranak 7 kali yang ada tahap maksimum dan sakit tempoh lama.

IKLAN

Masa itu kami memang tak mampu, tak ada duit langsung untuk ke klinik gigi, kosnya untuk rawatan jika waktu malam dalam 1k dolar aus, bersamaan dalam RM 3k lebih, jika siang servis rawatan lebih murah dalam 300 dolar.

Sementara itu usahakan hampir semua kaedah tradisonal dalam carian google, namun semua tak menjadi. Bertempiklah juga dengan air mata mencurah-curah bak air terjun, rasa nak hempuk-hempuk kepala kat dinding, ketika tu sedang mengandung anak ke 5 iaitu Sofwan.

Kemam air ais

Akhirnya Allah izinkan saya baca satu tip iaitu kemam air ais yang betul-betul seju. Saya pun cuba, memang mulanya akan rasa sengal amat, tapi kesannya kesakitan teramat itu boleh hilang sekelip mata. Allahu Akbar, rasa ajaib sangat time tu.

IKLAN
Selain itu:  6 Jenis Teh Yang Kesannya Lebih Baik Dari 1 Jam Bersenam

Tapi, ada tapi tuan puan sekalian, bukan sekali buat hilang terus, kena buat selang satu minit. Maksudnya selepas hilang kebas kesan ais, sakit tu terasa balik. Bermaksud saya perlu ais yang agak banyak, untuk bertahan daripada awal malam hingga ke pagi esok.

Ustazah Asma’ Kongsi Tip Redakan Sakit Gigi Yang Amat Sangat, Memang Berkesan Macam Bius Sementara

Sampai masa ais kat rumah habis, ketika itu suami ada urusan urgent di Uni, saya selaku isteri solehah, cuba tak nak ganggu dia, saya pun berjalan kaki meredah malam ke rumah kawan yang agak jauh juga, ketuk pintu minta ais tengah malam.

IKLAN
Macam bius sementara

Syukur dia simpan stok ais yang banyak. Daripada malam sampai pagi memang tak dapat tidur langsung, selang satu minit perlu kemam air ais sampai rasa kebas.
Esoknya awal pagi ke klinik gigi, dokor nampak botol air penuh ais di tangan saya, dia cakap, tindakan awak bijak, sebab itu antara cara terbaik, ia macam bius sementara.

Fuh, memang rasa bijak time tu, tapi yang lebih adalah rasa syukur, Allah izinkan saya jumpa ilmu dan kaedah tersebut.

Kembali ke cerita sakit gigi ni, saya nak beritahu, jika anda sedang sakit gigi teramat, cuba ya tip kemam dengan air ais, dan sengaja kumurkan fokus kepada gigi yang sakit tu. InsyaAllah ia sangat membantu, sementara nak tunggu jumpa doktor.

Sumber: Ustazah Asma’ Harun

Life-hacks petik jari je! Jom baca VANILLA KISMIS seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI