Bayi Tersedak Susu Tapi Kepantasan Ibu Ini Bertindak Selamatkan Nyawa Anaknya

563

 

Kisah bayi maut akibat tersedak susu memang sudah banyak kita dengar. Kebanyakannya berlaku tanpa ibu bapa atau pengasuh sedar.

Kejadian yang sama berlaku kepada Anita Zizul. Namun mujurlah ia cepat disedari dan anaknya yang sudah bertukar kebiruan itu sempat diselamatkan.

Sebagai pengajaran, Anita yang yang sehingga kini masih trauma dengan kejadian yang berlaku berkongsi kisahnya.

Ibu takkan lupa yang terjadi malam itu

Ibu mintak maaf adik. Ibu sambil lewa, ibu lalai. Ibu tak jaga adik Adam dgn baik. Semua sebab ibu…😭 Ibu takkan lupa apa yg jadi malam tu.

12/9 ibu takut, ibu berdebar2, ibu trauma! Dua malam ibu tidur tak lena sayang. Ibu akan ingat sampai bila. Pukul 10 mlm ibu bagi adik susu. Lepas 30 minit ibu masuk adik dlm buai. Adik tido tak lama lepas tu dengar adik nak muntah.

Ibu angkat adik cepat-cepat. Adik muntah banyak sampai keluar kot hidung. Badan adik panas ibu terbalikkan adik, tengok muka adik semua biru. Tangan kaki adik sejuk sangat.

Ibu rasa lain sangat, ibu ajak abah pegi hospital cepat-cepat. Ibu marah abah suruh abah bwk kete laju2. Abah diam je tapi ibu tahu abah pun risau sama.

Ibu lari depan pintu sambil jerit panggil doktor

Ibu panggil adik banyak kali adik cuma ek ek ek aje. Adik tak buka mata, adik lemah, adik lembik, ibu nangis ibu jerit suh adik bukak mata.

Ibu jerit suh adik bangkit, adik tak nangis adik senyap saja. Adik dlm pangkuan ibu.😭😭 ibu terus doa, zikir, ibu cakap dlm hati. Tlg aku Ya Allah…selamatkan anak aku! Sampai di wad kecemasan abah turunkan ibu dan adik.

Ibu lari sambil pangku adik smpai depan pintu ibu jerit..doktor mana doktor! Doktor tolong. tolong anak saya. Ibu nangis. Ibu merayu. Ramai org tengok ibu peduli.

Doktor suh letak adik atas katil, adik diam aje takde bunyi, ibu cakap lagi ‘Tlg anak saya doktor! 6 – 7 org doktor campur misi pegi  dekat adik. Diaorang suh ibu tunggu luar. Tak lama pastu ibu dengar adik nangis kuat. Bunyi mesin tut tut tut kejap kuat, kejap slow.

Tangan ibu menggeletar

Hati ibu tambah debar, tangan ibu menggeletar, ibu terus berdoa Allah…selamatkan anak aku!!!😭 Abah peluk ibu, abah cakap insya Allah adik takde apa-apa.

Tak lama lepas tu doktor panggil ibu, doktor tanya apa yg jadi di rumah. Lepas cerita semuanya doktor bagitahu adik mungkin TERSEDAK SUSU.

Demam adik tinggi .Nafas adik laju doktor panggil ibu tgk adik. Ibu nampak adik pakai oksigen dan masuk air. Adik lemah ibu ckp2 dgn adik, adik tengok saja ibu. Doktor bagitahu adik kena admit, nak kene ambik darah n x-ray.

#ibumtkmaf
#ibutroma
#syukuradkxdepape
#terimakshsudibace
#pesandoktetersedakssuboleyjdwalopondabgsendawa

Sumber: Anita Zizul

 

 

Tinggalkan Komen