Lanjutan Kes Bomba Lemas, Dr MAZA Mohon Kerajaan Buat Siasatan

Lanjutan Kes Bomba Lemas, Dr MAZA Mohon Kerajaan Buat Siasatan

 

 

 

Kejadian enam anggota bomba yang meninggal dunia akibat lemas di lombong Taman Putra Perdana, Puchong amat meruntun hati seluruh rakyat negara ini. Malang memang tidak berbau. Apabila berlaku kejadian yang meragut nyawa, pasti ramai yang menganggapnya itu sudah takdir ataupun itu sudah ajal mereka.

Pun begitu, berbeza dengan pendakwah Prof Madya Dato’ Dr Mohd Asri bin Zainul Abidin, atau lebih dikenali sebagai Dr MAZA. Pandangannya patut diberikan perhatian kerana beliau membezakan antara penerimaan kita sebagai umat Islam terhadap qada dan qadar serta sebagai sebuah kerajaan.

 

Merekalah wira bangsa

Segala simpati buat keluarga enam anggota bomba kita yang terkorban. Doa dari saya sebagai seorang muslim dan rakyat yang selama ini menikmati khidmat bakti Jabatan Bomba dan Penyelamat di negara ini. Mereka dan semua pasukan yang seumpama mereka merupakan wira bangsa yang tidak ternilai khidmat dan budinya buat rakyat. Semoga Allah memberikan ganjaran besar atas pengorbanan mereka dan ditempatkan di syurga yang mulia.

Enam nyawa terlibat, patut siasat

Namun, bagi kita yang hidup bernegara ini, kes ini tidak boleh dianggap remeh. Jika hanya seorang, mungkin boleh dianggap kemalangan yang tidak mampu dielakkan. Namun, apabila berlaku kepada enam nyawa, maka satu siasatan lengkap dan bertanggungjawab perlu dilakukan segera.

Takdir itu pegangan jiwa antara kita dengan Allah

Perkataan ‘sudah takdir’ untuk pegangan jiwa seorang individu mukmin antara dia dan Allah. Namun, bagi sebuah kerajaan, ia bertanggungjawab untuk menjelaskan kepada rakyat apakah yang sebenarnya terjadi supaya tidak diulangi kelemahan yang lepas. Tidak munasabah untuk mencari satu jenazah membawa kepada korban enam nyawa yang masih muda dan amat berharga.
Ya Allah! Tempatkan mereka di syurga yang indah!

 

 

View this post on Instagram

 

Segala simpati buat keluarga enam anggota bomba kita yang terkorban. Doa dari saya sebagai seorang muslim dan rakyat yang selama ini menikmati khidmat bakti Jabatan Bomba dan Penyelamat di negara ini. Mereka dan semua pasukan yang seumpama mereka merupakan wira bangsa yang tidak ternilai khidmat dan budinya buat rakyat. Semoga Allah memberikan ganjaran besar atas pengorbanan mereka dan ditempatkan di syurga yang mulia. Namun, bagi kita yang hidup bernegara ini, kes ini tidak boleh dianggap remeh. Jika hanya seorang, mungkin boleh dianggap kemalangan yang tidak mampu dielakkan. Namun, apabila berlaku kepada enam nyawa, maka satu siasatan lengkap dan bertanggungjawab perlu dilakukan segera. Perkataan ‘sudah takdir’ untuk pegangan jiwa seorang individu mukmin antara dia dan Allah. Namun, bagi sebuah kerajaan, ia bertanggungjawab untuk menjelaskan kepada rakyat apakah yang sebenarnya terjadi supaya tidak diulangi kelemahan yang lepas. Tidak munasabah untuk mencari satu jenazah membawa kepada korban enam nyawa yang masih muda dan amat berharga. Ya Allah! Tempatkan mereka di syurga yang indah!

A post shared by Dr MAZA (@drmaza_official) on

 

VK pun turut simpati terhadap keluarga mangsa. Takziah VK ucapkan. Namun saranan Dr Maza ini pun patut diberikan perhatian. Memang sudah ajal namun kerajaan patut juga buat siasatan terperinci termasuk SOP yang digunakan. Tun Dr Mahathir pun sarankan yang sama juga kan? Supaya tidak berlaku lagi kejadian meragut nyawa lebih ramai.

Sumber: Dr MAZA & Sinar Harian

Cecair Pembasmi Kuman Takkan Berkesan Bunuh Kuman HMFD Jika Kandungan Ethanol Tak Cukup. Doktor Ini Kongsi Panduan Pilih  Produk Yang Tepat

Cecair Pembasmi Kuman Takkan Berkesan Bunuh Kuman HMFD Jika Kandungan Ethanol Tak Cukup. Doktor Ini Kongsi Panduan Pilih Produk Yang Tepat

 

 

 

Penyakit Tangan, Kaki dan Mulut atau lebih dikenali sebagai HFMD kini sudah menjadi wabak. Malah sudah ada kanak-kanak yang meninggal dunia disebabkan penyakit ini.

Ibu bapa jadi bimbang untuk meninggalkan anak di rumah pengasuh ataupun taska kerana penyakit ini terlalu mudah berjangkit iaitu hanya dengan bersentuhan.

Bagi mengelakkan dijangkiti kita disaran menjaga kebersihan selain menggunakan disinfektan atau cecair pembasmi kuman. Ramai yang sedar dan mempraktikkannya.

Namun menurut Dr Zubaidi Hj Ahmad penggunaan cecair ini tidak akan berkesan membunuh virus E71 yang dikaitkan dengan wabak HMFD ini jika kita memilih kandungan ethanol yang tidak mencukupi.

Jelas beliau dalam posting di laman sosialnya, kandungan ethanol yang dipilih untuk produk disinfektan mestilah 95 % untuk membunuh kuman EV71.

“Untuk mencegah HFMD, kebersihan rumah, taska dan tempat awam harus diberikan perhatian. EV71 adalah lali kepada banyak jenis disinfektan (cecair pembunuh kuman) .

Kajian menunjukkan cecair yang mengandungi 95% ethanol diperlukan untuk membunuh 99.99% virus EV71.

Bahan pencuci tangan yang mengandungi 75% ethanol, begitu juga cecair pencuci tangan yang mengandungi 0.5% chlorhexidine gluconate in 70% isopropanol TIDAK berkesan membunuh virus EV71.”

Doktor dah terangkan kandungan yang perlu ada, jadi pastikan sebelum beli baca label supaya produk yang dibeli betul-betul dapat basmi kuman HMFD.

 

 

Sumber: Dr Zubaidi Hj Ahmad

 

 

 

 

Lepas Buat Kuih Raya, Mak-mak Sila Praktik 7 Tip Ini Untuk Elak Biskut Raya Jadi Lemau

Lepas Buat Kuih Raya, Mak-mak Sila Praktik 7 Tip Ini Untuk Elak Biskut Raya Jadi Lemau

 

 

Penat-penat buat biskut tapi sudah lemau sebelum raya. Ini memang mengecewakan. Jadi untuk mengelak biskut yang anda hasilkan dengan susah payah itu lemau malah kekal rangup ikut tip ini.

1. Biarkan biskut terbuka terlebih dahulu

Sebaik sahaja biskut dikeluarkan daripada ketuhar, biasanya ia agak lembik. Jadi, jangan terus simpan dalam bekas, sebaliknya biarkan beberapa saat di udara sehingga biskut betul-betul sejuk, barulah dimaasukkan ke dalam bekas kedap udara.

Jika disimpan ketika masih panas atau dicampur bersama biskut lain di dalam bekas yang sama, biskut akan mudah rosak dan lemau.

2. Keringkan bekas sepenuhnya sebelum simpan biskut

Ini mudah saja. Ambil tuala kering kemudian lap bersih bekas kuih dan anginkan beberapa saat atau mahu lebih terjamin, jemur terus di bawah cahaya matahari. Jika anda ingat, pasti masa kecil-kecil dahulu ibu anda selalu buat begini bukan?

3. Guna bekas kedap udara

Pilih bekas menyimpan kedap udara atau balang berpenutup yang dilengkapi penutup khusus untuk biskut supaya tahan lama dan kekal rangup.

4. Masukkan bungkusan kecil garam dalam balang kuih

Selain menggunakan gel silica dalam bungkusan, kelembapan udara dalam balang juga boleh dikurangkan dengan garam. Bungkus satu hingga dua sudu teh garam dengan kain bersih lalu masukkan ke dalam balang.

5. Alas setiap lapisan biskut dengan kertas kalis minyak

Dengan meletakkan kertas kalis minyak pada setiap lapisan biskut, ia akan membuatkan biskut kekal rangup kerana kertas kalis minyak berfungsi menyerap lebihan munyak pada biksut.

6. Taburkan sedikit gula pasir ke dalam bekas menyimpan biskut

Ini petua Melayu lama yang sangat berkesan bagi memastikan biskut raya tahan lama dan tidak berbau.

7. Jemur tepung / gula sebelum buat biskut

Orang zaman dulu menggunakan tepung dan gula yang dijemur bagi membuat kuih raya. Ini bagi memastikan biskut yang dihasilkan lebih ringan dan tahan lama. Tepung yang dijemur akan memberikan kerangupan dan rasa yang enak.

Mudah saja bukan. Praktikkan ya.

 

 

 

‘Anak Akak Lahir Sebesar Tapak Tangan’. Pengalaman Wanita Ini Jadi Pengajaran Untuk Ibu Hamil, Kalau Penat Jangan Paksa Diri Buat Kerja!

‘Anak Akak Lahir Sebesar Tapak Tangan’. Pengalaman Wanita Ini Jadi Pengajaran Untuk Ibu Hamil, Kalau Penat Jangan Paksa Diri Buat Kerja!

 

 

Ramai mak-mak sekarang yang mengabaikan pesanan ini kerana selain urus rumah tangga, masing-masing perlu bekerja untuk cari rezeki keluarga juga.

Jadi walau penat tapi tetap buat jugak kerja. Tapi mohon lepas ini mak-mak yang hamil tidak memaksa diri. Sebenarnya perbuatan paksa diri bekerja ini boleh jejaskan baby dalam kandungan macam apa yang dialami oleh Puan Fizah Sobri

Jangan gagah nak drive, kemas rumah kalau tak larat

Pengajaran untuk mak-mak mengandung. Especially 1st time pregnent.

1. Jangan terlalu gagah drive. Tak kira [email protected]
2. Jangan rajin sgt kemas rumah kalau  tak larat . Biarkan je rumah macam tongkang pecah
3. Tak payah masak. Suh je laki hang masak @ tapau
4. Bakal2 bapak jgn sedap2 je rasa bini kau tu strong . Walaupun dulu bini kau budak sukan.

Pengalaman yg cukup terkesan

Satu masa dulu boleh kata hakak agak aktif. Lepas kawin pernah gugur sekali sbb berlari turun tangga tingkat 4. Gagah kan! Padan muka 

Lepas 6 bulan, Alhamdulillah. Pregnent lg. Excited. Turun tangga naik tangga slow. Haruuuu . Setengah jam kalau nk turun @naik.

Time ni part time study pjj kat UTHM. Gagah jugak! Hujung minggu drive ulang alik g kelas kulai -batu pahat. Drive sendiri hokeyyy. Masa ni pregnent dlm 11w. Hakak rasa hakak gagah. Tp  tak . Hakak bleeding masa kat kelas. Suami nak xnak kne la dtg amik bini dia kannn.

Esoknye hakak warded. Jalan dah bukak. Hakak punye sedih meratap nasib bila doc ckp miscarriage. Esoknya cek jalan dah tutup. Time tu punye la gumbira.

Doc pelik, betul ke baby 29 minggu

Hakak kemudiannya jalani hidup sebagai preggy mummy dgn gumbira . Ooo ye . Hakak pospone sem sbb xnk drive jauh . Taubat 

29w kandungan, hakak heksaited nak tau bby laki ke pmpuan. Konon nak suprise. Tp hakak tak boleh tahan 

Mula la episod2 pelik. Mungkin kesan dr bleeding di awal kandungan.

Bila scan, baby kecikkkkk. Doc pelik. Betul ke 29w? Tp hakak mmg confirm. Refer klinik kesihatan yg buat checkup . Followup seminggu, baby mmg kecik dr usia. Terus kene tolak pegi HSA, JB.

Boleh ke si kecil ni survive

Ingat refer mcm tu je . Sekali hakak kena tahan wad terus. Uri  tak lekat betul kat dinding rahim . 2 minggu hakak berhuhu dlm wad dgn uniform pink . Jiran sbelah katil dah bertukar lebih dr 20orang . Hakak kental .

32w bila scan aliran darah terbalik . Terus emergency czer. 17-june-17. Baby boy. 800g. 2.40pm

Ank hakak besar tapak tangan. Hakak mcm berkira -kira . Bolehke si kecik ni survive? Lama hakak kumpul kekuatan. Smpai hakak jumpa 1group yg sgt2 mmbantu. Baby Premature Malaysia – NICU. Tahniah & tq pd group admin & ahli.

Hakak tak penah post apa2 pasal anak hakak. Bukan sebab hakak nak mengelak . Tp kalau hakak post, org cuma akan ckp ‘kesiannya ‘. ‘Sabar ye ‘. ‘Banyak2 bersabar ‘. Huhhhh! Seriously . Hakak lg rasa down. Derrrr .

Luu baru kumpul kekuatan , tp org ckp kesian kesian kesian .agak2 apa yg lu rasa? Anoyying dowhhhh! Mahap la ye kalau ada yg terasa. Berbalik pd anak.
Boy
800g
32w 2d
17-6-2017
Adam Muhammad Hadi bin Mohamad Hanis

7 bulan baru discharged

Nicu 51 days. 2 bulan scn a3. Naik semula nicu semingg sbb rsv virus. Turun scn sebulan . Berat drop . Transfer scn a3 . Smpai genap umur 7bulan,discharged . Wehooooo . 7 bulan derrr duk wad. Maksudnya 7bulan anak tak balik rumah . Langsung.

Dan akhirnyaaa . He’s back walaupun dgn oxygen. 2minggu kat rumah . Banyak perubahan +ve . Harap2 checkup lg skali boleh off oxygen. Insyaallah. Aminnnnnnn.

Last but not least. Jagalah kandungan anda . Peace yoooo .

#prayforHadi
#survivor

 

Sumber: Fizah Sobri

 

 

 

KORPORAT     POLISI DATA PERIBADI    PENAFIAN   •   LANGGANAN      PENGIKLANAN      KERJAYA       HUBUNGI KAMI

© Hakcipta Terpelihara Ideaktiv Sdn Bhd • Dikendali Oleh Astro Group

error: