Cuaca yang sentiasa panas boleh buat kulit kita perit. Kalau korang antara yang selalu kena kerja di luar dan terdedah dengan panas matahari disarankan gunakan face mist.

Lagi bagus kalau yang gunakan bahan semula jadi memandangkan kita akan selalu menyemburnya pada wajah.

Macam yang dihasilkan oleh Tengku Wdec ini. Menariknya ia dihasilkan dengan menggunakan hanya timun yang memang selalu digunakan dalam rawatan wajah.

Menurutnya face mist ini bukan saja untuk menyejukkan wajah yang perit akibat bahang mentari tapi juga untuk mengecilkan liang pori, tegangkan kulit dan kurangkan mata yang lebam.

Boleh juga digunakan jika wajah mengalami sunburn dan masalah jerawat. Berikut adalah perkongsian Tengku Wdec tentang cara-cara membuat face mist.

Cara buat face mist dari timun

Musim panas sekarang ni kan? Kulit rase perit je kan. Meh Tengku ajar cara buat face mist sendiri. Bagus untuk sejukkan kulit muka. Kecikkan liang pori, tegangkan kulit dan eyebag. Perah lemon sikit utk muka sunburn dan jerawat.

Langkah 1

IKLAN

Potong sebatang timun kemudian rebuskan dengan sedikit air. Jangan lama sangat kerana  timun kategori sayur. Bimbang hilang khasiat jika direbus lama. Bila agak lembut sikit boleh terus angkat. Sejukkan sekejap.

DIY ‘Face Mist’ Hanya Guna Timun Untuk Pulihkan Sunburn, Sejukkan Kulit Ketika Cuaca Panas

Langkah 2

Kisar timun yang direbus tadi dengan sedikit air rebusan. Tak perlu banyak airnya. Kemudian tapis, ambil airnya saja.

DIY ‘Face Mist’ Hanya Guna Timun Untuk Pulihkan Sunburn, Sejukkan Kulit Ketika Cuaca Panas

IKLAN

Langkah 3

Siapa yang ada jerawat atau sunburn boleh perah lemon sikit. Lemon bagus untuk cerahkan kulit dan matikan jerawat.

DIY ‘Face Mist’ Hanya Guna Timun Untuk Pulihkan Sunburn, Sejukkan Kulit Ketika Cuaca Panas

Langkah 4

Masukkan dalam botol spray, boleh beli di kedai Mr DIY. Bila dah siap simpan dalam peti. Boleh tahan dalam 2 minggu sebab kita dah masak bahannya.

IKLAN
Selain itu:  7 Hari Siap Kolam Mandi Tepi Rumah, Bajet RM3k! Buat Sorang Pun Boleh!

DIY ‘Face Mist’ Hanya Guna Timun Untuk Pulihkan Sunburn, Sejukkan Kulit Ketika Cuaca Panas

Langkah 5

Bila nak pakai keluarkan sembur je dekat muka. Tak perlu bilas, biar ia kering sendiri di wajah.

DIY ‘Face Mist’ Hanya Guna Timun Untuk Pulihkan Sunburn, Sejukkan Kulit Ketika Cuaca Panas

 

Fungsi produk face mist di pasaran

  • Untuk membantu mengekalkan kelembapan dan menyegarkan kulit.
  • Ia juga digunakan sebelum mengenakan makeup atau sesudahnya untuk menghindari rasa kering pada wajah dan membantu solekan tahan lama.
  • Jika wajah berjerawat kemerahan atau sensitif face mist berfungsi untuk mengurangkan rasa tidak selesa tadi dengan meneutralkan kembali kulit wajah dari dalam.

Sumber: Tengku Wdec

 

Life-hacks petik jari je! Jom baca VANILLA KISMIS seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI