Seronok tengok Datuk Dr Sheikh Muzaphar melayan anak kembarnya.  Tapi bab menjaganya dah tentu hanya mak ayah saja yang tahu.

Alang kan seorang baby pun tak tidur dibuatnya inikan pula ada dua baby kan. Tapi mujur Dr.Sheikh Muzafar ni doktor so ada banyak ilmu ekstra yang dia ada berbanding kita.

Bestnya angkasawan negara ini tak lokek berkongsi tip. Bagi yang mengikuti instagram beliau, pasti akan dapat baca macam-macam info berguna tentang penjagaan bayi. Salah satunya info tentang tidurkan anak.

Kalau nak tahu Dr Sheikh Muzaphar ini berjaya latih anak kembarnya ini yang baru usia 4 bulan tidur awal dan lena malah akan bangkit pagi waktu yang sama setiap hari.

Vk rasa mesti ramai parent nak tahu kan. Penting ni sebab barulah parent pun dapat tidur yang cukup terutama yang baru ada baby.

Lagi satu yang menarik, anak kembar mereka Adam dan Noah ini juga telah dilatih tidur di bilik berasingan. Tapi sudah tentulah dengan monitor untuk mereka perhati keadaan bayi di bilik sebelah.

Disebabkan ramai parent yang bertanya bagaimana mereka berjaya tidurkan bayi lama, maka beliau pun berkongsi tip ini.

IKLAN

Ramai yang bertanya kepada saya bagaimana saya melatih anak kembar saya tidur hingga pagi sejak awal dilahirkan.

Adalah normal bagi bayi baru lahir hingga enam bulan untuk bangun atau terjaga dan menangis di tengah malam.

Ia mungkin kerana lampin basah, bilik terlalu sejuk atau panas dan paling biasa bayi lapar atau perkara lain yang kita tak tahu.

Kami mula melatih kembar untuk tidur di bilik berasingan sejak awal lagi.  Tapi ada monitor disambungkan di bilik  untuk kami lihat sekiranya mereka menangis di malam hari.

IKLAN

Sebelum tidur buat nih

Namun sebelum mereka tidur kami pastikan bayi kenyang dan lampin ditukar. Biasanya mereka berdua tidur pada jam 9.30-10.00 pm. Kami akan jadikan ia sebagai rutin untuk tidurkan mereka pada waktu yang sama.

Bilik dan baju baby selesa

Pastikan bilik adalah selesa untuk bayi, tidak terlalu panas atau sejuk. Mereka mungkin akan kurang selesa jika dipakaikan baju tidur yang tebal. Sebagai ibu bapa anda pasti lebih tahu.

Intai dulu kalau menangis

Sekiranya anak bangun tengah malam, perkara pertama yang dilakukan cuma melihatnya dari jauh, bukan terus mendukung mereka kecuali, tangisan bayi makin kuat.

Kadang-kala mereka cuma mengalih kedudukan dengan menangis seketika tapi tidur kembali.

IKLAN

Jangan tepuk

Jangan tepuk atau dodoikan bayi ketika ini kerana mereka akan tahu anda ada di situ dan akhirnya mahu anda mendukung mereka.

Kejutkan bila dah sampai waktu

Kejutkan anak pada waktu yang sama setiap hari. Anak kembar saya biasanya terjaga jam 6.00 pagi sebelum kakak mereka bangkit jam 6.30 pagi. Walaupun anak masih tidur, kejutkan mereka supaya mereka dapat ikut rutin tersebut.

Insya-Allah bayi akan dapat menyesuaikan diri dengan masa tidur mereka dan tidur lena. Setiap anak berbeza tapi rasanya mereka tiada masalah untuk mengikuti langkah ini.

Selamat berjaya!

Morning Boys …. ? Many have asked me how we trained the boys to sleep till morning at a very early age . It’s normal for newborn upto 6 months of age to wake up in the middle of the night crying for many reasons . It might be their diapers are wet , room is too cold or hot , hungry for food which is the most common or things you just can’t explain . We started to put the twins sleeping in their own room since birth with a baby monitor connected to our room just in case they started crying in the middle of the night . Make sure the babies are well fed and change to a new diaper before they are about to reach their bedtime . Our twins normally sleep at 0930-1000 pm . And make this a routine on the same timings as babies love routine. Be sure the room is comfortable for the babies – not too hot or cold . Sometimes they get uncomfortable wearing too thick of a pyjama as the parents would know what’s best . If they wake up in the middle of the night , just observe first from afar and don’t carry them immediately unless the cries get louder . Sometimes they just wiggle left and right with a soft cry and goes back to sleep again . No patting them on the back as then they would know you are there and wanting to be carried up . And do wake them up at the same time on a daily basis . The twins wake up normally at 0600 am before the girls wake up at 0630 am . Even if the babies are still asleep , do wake them up following the same routine. InsyaAllah- in time the babies will adapt and will sleep throughout. Every babies are different but shouldn’t be a problem following these simple steps . Good luck to you guys and hope it works …. Have A Great Week Everyone …

A post shared by Dr Sheikh Muszaphar Shukor (@drsheikhmuszaphar) on

Sumber: instagram drsheikhmuszaphar