Bagi mengikuti perkembangan persekolahan anak, satu perkara penting yang kena ada adalah grup WhatsApp untuk kelas anak. Nak tanya kerja sekolah, aktiviti, perubahan jadual dan sebagainya.
Tak dinafikan adanya grup ini banyak memudahkan ibu bapa, pun begitu ada juga tindakan-tindakan ibu bapa yang menimbulkan menimbulkan perasaan kurang senang buat guru ataupun ibu bapa lain dalam grup ini.
So yang parent jangan buat perangai ini dalam grup What’sApp sekolah anak ya. 8 perkara ini dikongsi oleh guru sendiri iaitu Mohd Fadhli Salleh
1. Jangan tanya soalan bodoh.
Serius, banyak soalan sebenarnya tidak layak ditanya.
“Cikgu, dalam jadual esok ada PJK. Jadi anak saya kena pakai baju PJ?”
Geram je aku nak jawab, “Tak lah. Pakai baju raya.”
“Cikgu, esok ada Seni. Kena bawa pensel warna la kan?”
“Cikgu, mana nak beli seluar track sekolah?”
Allahu, soalan-soalan begini penuh dalam group wasap kelas. Soalan yang tak perlu pun ditanya, guna logik akal cukup lah. Takkan nak beli seluar track sekolah anak kena pergi kantin?
2. Soalan berulang-ulang
“Cikgu, anak saya kata esok ada sambutan hari kemerdekaan. Kena pakai baju Melayu tapi kasut sekolah. Betul ke?”
Ads
“Betul. Dah bagi pun surat edaran. So, esok pakai baju Kebangsaan tapi kasut sekolah ya semua.”
Lepas je cikgu jawab, soalan yang sama dan hampir sama berderet masuk dari 34 parent lain.
Baca la juga diskusi yang orang tengah bincang bang. Kau main terjah je tanya benda sama. Sakit jiwa cikgu nak menjawabnya.
3. Memaksa cikgu menjawab segera
“Cikgu, bla… Bla… Bla…”
Dua minit belum reply, dia terus memanggil-manggil dalam group.
“Cikguuuuu! Jawab lah”
Paling geram, dia akan misscall berkali-kali. Lepas tu wasap suruh jawab soalan dia dalam group. Memang geram betul. Kena kat aku tobat aku block orang gini. Jenis nak orang layan dia je. Annoying betul.
Ads
4. Sejenis yang suka forward mesej dan video tak berkaitan
Yang ni pun cukup menjengkelkan. Setiap hari berpuluh post nasihat, hadis, politik, video kelakar, gambar yang tak berkaitan dengan kelas anak dia hantar.
Habis tenggelam info yang cikgu beri. Orang gini sound je sekali, buat lagi block je.
5. Jenis bersembang sesama dia dalam group wasap
Ni mak mak suka buat. Mulanya tanya pasal sekolah. Lepas tu melalut,
“Eh, you tau tak driver van sekolah tu anak saudara kita.”
“Oh yeke. Dulu dia bawa kereta kebal kan?”
Hah tu dia. Wasap personal la mak cik nak sembang benda lain.
6. Menjual barangan
Hat ni sejenis juga. Dalam group wasap kelas dia pergi jual insuran, jual Coway, jual tudung. Aduh la, seksa betul nak lihat semua barangan tu lalu kat situ. Tolonglah, nak menjual bukan dalam group wasap rasmi kelas.
Ads
7. Kalau anak tak hadir Whatsapp personal bukan masuk dalam grup
Kalau anak tak sihat dan tak boleh hadir ke sekolah sebab atuk meninggal ke apa, wasap personal cikgu. Bukan dalam group
“Cikgu, anak saya demam. Cuti dua hari.”
Berpuluh reply dari parent,
“Get well soon sayang.”
Ada yang tempek doa sihat cepat. Ada yang forwardkan tips nak bagi anak cepat sembuh. Berpuluh-puluh lagi gambar anak dalam wad dan tengah tunggu turn jumpa doktor dia tempek. Adoihhh!
8. Menyindir dan tidak hormat orang lain
Hat ni makin lama makin menjadi-jadi dalam group wasap. Anak dia hilang buku, dia pergi tuduh anak kawan tu curi. Bergaduh dalam group wasap.
Ada kes, bukan hebahkan secara umum. Wasap cikgu suruh cikgu selesaikan.
Tapi paling tak tahan, dengan cikgu dalam tu pun dia tak hormat. Bahkan ramai cikgu dah kena sindir dengan sinis oleh parent dalam group wasap terbuka tu pula.
Tapi tu lah. Mereka baik sangat. Kalau kena kat aku, aku maki sebakul kemudian remove dari group tu. Puas hati.
Hah, cukup 8 point malam ni. Sebenarnya banyak lagi nak cakap ni. Tapi penat dah nak tulis.
Selain sos cili, tomato, sos tiram antara yang selalu kita beli untuk kegunaan dalam masakan.
Selalu waktu membeli selain daripada harga kita akan pilih berdasarkan jenama tanpa menyedari sebenarnya sos tiram ini sebenarnya ada beberapa kategori yang berbeza.
Menurut Chef Amer dalam satu perkongsiannya, sos tiram yang dijual di pasaran ada 5 jenis. Sebaiknya sebelum beli kena baca label dengan teliti. Tapi jika nak mudah boleh baca perkongsian beliau tentang jenis sos tiram ini.
Sos tiram ada 5 jenis, Chef Amer kongsi cara pilih sebelum beli
Masa saya beli Sos Tiram di NSK tadi, tiba-tiba ada seorang Auntie India ni tanya saya yang mana satu Sos Tiram untuk vegetarian.
Saya pun tunjukkan lah yang mana satu. Kemudian dia tanya lagi apa beza Sos Tiram yang lain-lain tu. Ehhh… macam kat kelas pulak dia tanya.
Sedang saya terangkan kat dia, datang pulak Mak Cik ni tanya, Sos Tiram brand apa yang paling best. Aikkk… sah ! Dah boleh buat kelas pasal ni kat NSK.
Ok, Sos Tiram ni ada 5 jenis.
1. Sos Tiram
– Kandungan ekstrak tiram lebih dari 10% dan boleh dipanggil Sos Tiram
– Rasa tiram yang sebenar
– Jenama Panda Lee Kum Kee
2. Sos Perisa Tiram
– Kandungan ekstrak tiram kurang 5%, sebab tu tak boleh dipanggil Sos Tiram, hanya berperisa tiram sahaja.
– Rasa tiram yang ‘mild’
– Jenama Maggie, Nona, Adabi, Taste-me
3. Sos Tiram Premium
– Kandungan ekstrak tiram 40%
– Rasa tiram yang sangat padu
– Jenama Premium Lee Kum Kee (ibu dan anak dalam sampan)
4. Sos Tiram Tiruan Sayuran
– Tiada langsung ekstrak tiram dan digantikan dengan serbuk cendawan (1%) serta perasa sahaja.
– Sebab itu sesuai untuk Vegetarian
– Jenama Sos Berperisa Tiram Sayuran Lee Kum Kee, Taste-Me
5. Sos Berperisa Tiram Ekonomi
– Kandungan ekstrak tiram yang sangat sedikit atau tiada langsung, sekadar perasa dan kicap serta pemekat sahaja.
– Harga sangat murah dan dijual dalam tong 3 atau 5 kg.
– Jenama Puteri, Emos, HTH
Haaa….dah tahu sekarang nak beli sos tiram yang mana ? Dah kandungannya berbeza, tentulah harga juga berbeza. Ikut lah citarasa, budget dan tujuan masakan masing-masing.
Satu lagi, tentu ramai yang akan bertanya tentang status HALAL Sos Tiram ni kan.
Nasihat saya, terlanjur dah baca tentang kandungan atau bahan yang digunakan, tengok lah sekali cop halal ya. Rajinkan sikit membaca tu, jangan main ambil saja.
Company besar-besar ni, bukan setakat ada sijil HALAL, malah ada HACCP dan ISO lagi.
Guna lah tanpa was-was walau pun ada tulisan cina kerana ini pasaran mereka.
Sering kali kita dengar kes penyewa rumah membuat onar meninggalkan kediaman tanpa membayar bil elektrik yang ada mencecah ribuan ringgit. Mahu tak mahu tuan rumah terpaksalah membayarnya kerana atas nama beliau.
Bagi mengelakkan perkara ini berlaku atau berulang hingga menyebabkan kerugian lebih baik tukar nama bil elektrik pada nama penyewa supaya mereka berasa bertanggungjawab untuk membayarnya dan nama tuan rumah tak tercalar.
Dan semua permohonan untuk tukar nama bil elektrik ini boleh dibuat melalui online. Tak perlu ke pejabat TNB! Caranya boleh ikut langkah yang dikongsi oleh Hazwan Abdullah.
Cara tukar nama bil TNB dari owner kepada penyewa secara online
1. Register dulu dekat https://www.mytnb.com.my/
2. Lepas register dalam port TNB tu, kita boleh monitor bil, bayar bil , tengok penggunaan semasa and etc.
3. Untuk tukar nama dari tuan rumah kepada penyewa atau dari owner lama ke owner baru atau , step dia sama, kecuali dokumen saja yang lain.
4. Untuk memohon tukar nama, boleh rujuk screenshot dekat bawah, step by step.
5. Settle je permohonan tukar nama dekat portal, nanti kita akan terima satu email pengesahan untuk tukar nama.
6. Dalam sehari dua macam tue, staff TNB akan call kita untuk confirmkan permohonan kita.
7. Kemudian, TNB akan hantar satu lagi email beritahu no akaun TNB yang baru , dan juga lampiran deposit berapa yang kita kena bayar. Deposit boleh di bayar melalui online banking kepada nombor akaun TNB yang baru.
8. Lepas bayar deposit, kita akan terima satu lagi email from TNB ( welcome email) , so settle dah tukar nama.
9. Dalam proses permohonan tue, kita akan pilih bila tarikh akhir bacaan meter untuk akaun yang lama, sebagai contoh kita pilih 10 hb, so dari tarikh 26 hb hingga 10hb , penggunaan eletrik pada tarikh ni akan ditolak dari deposit owner lama. Selepas tarikh tue, penggunaan akan di caj kepada akaun yang baru. SETTLE !
Untuk lebih detail, boleh rujuk screen shot yang dikongsi oleh Hazwan ini
2. Untuk permohonan, tekan garisn tiga dekat atas kanan
3. Tekan apply
4. Untuk tukar nama dari owner lama ke owner baru atau tukar nama dari owner kepada penyewa, tekan “I am moving in, get me started”
5. Dekat property address, isi alamat sama dengan alamat semasa bil TNB, dia akan automatic keluar .
6. Pilih i’m applying as
7. Pilih individual
8. Dokumen yang diperlukan
9. Then, isi semua personal details penyewa baru.
10. Ok dekat sini, electric supply date adalah bacaan akhir meter akaun yang lama, so penggunaan eletrik pada tarikh yang kita pilih tue akan di bil kan kepada penyewa.
Pilih jugak masa untuk bacaan akhir meter. Kalau meter tue boleh access by TNB, tick jer. Untuk address tue, just click dekat same address kalau kita nak bil hantar dekat adress yang sama.
11. Pilih tarikh
12. Pilih waktu
13. Klik Same premise address
14. Step 1 boleh download permohonan kita, just untuk reference kita. Step 2, upload dokumen yang diperlukan.
15. Then, click all the requirement tue and click submit!
16.Dalam sehari dua macam tu, TNB akan hantar email beritahu nombor akaun yang baru, lepas tue berapa deposit yang kena bayar
17. Ini deposit yang kena bayar, berbeza jumlah berdasarkan jenis kediaman. Kalau apartment, RM263
19. Lepas bayar deposit, kita akan terima satu email macam ni, so settle urusan tukar nama tanpa pergi kaunter.
Selesai urusan tanpa pergi ke kiosk TNB. Online saja.
Masalah siling atau dinding 'leaking' di kediaman bertingkat memang boleh berpanjangan malah mampu mencetuskan konflik.Mana tidaknya kediaman kita dah cantik di deko tapi dek...