Gambar sekadar hiasan

Selalu terjadi konflik antara adik beradik tentang siapa yang patut pegang geran tanah bila di dalamnya punya banyak nama. Ada yang sampai bermasam muka sebab takut nak beri adik beradik lain pegang.

Supaya masalah ini tidak berlarutan, Konsultan Guaman Tanah yang juga Pengasas E-Guaman Hartanah, Salkukhairi Abd Sukor memberi penjelasan tentang solusinya.

Isu kecil saja

Masalah ini selalu dihadapi oleh penama-penama dalam geran kongsi pemilikan bersama. Isu ini kecil je sebenarnya. Tapi disebabkan tiada ilmu, benda kecil pun boleh jadi bahan untuk berbalah satu sama lain.

Banyak saya dapati hanya satu pihak sahaja yang “konker” pegang geran. Bila orang lain nak pinjam geran untuk sesuatu urusan, bukan main kerek nya dia.

Konon takut geran hilang lah. Takut nanti tak pulang balik lah. Macam-macam alasan diberi nya. Macam lah geran tanah tu boleh bawak mati dalam kubur.

Tak perlu takut kalau tak pegang geran

Sebenarnya, isu siapa yang patut pegang geran tanah tu tak penting pun. Dan tak sepatutnya pun dijadikan bahan untuk berbalah.

Asalkan nama anda ada didaftarkan dalam geran tersebut sebagai pemilik berdaftar, dari segi perundangan hak dan kepentingan anda akan sentiasa dilindungi oleh undang-undang. Jadi apa nak takut kalau tak pegang geran sekalipun.

Tiada masalah kalau nak pindah milik/ jual tanah

Habis tu nanti kalau dia seorang saja yang pegang geran, kalau saya nak jual atau buat pindahmilik kepada anak saya macam mana? Banyak jugak yang tanya soalan ni.

IKLAN

Sebenarnya tak de masalah, kalaulah sekiranya pemilik bersama yang pegang geran tu tak kasi pinjam geran untuk anda uruskan urusan pindahmilik, anda sebenarnya boleh tulis surat kepada pejabat tanah memaklumkan yang anda ingin melakukan urusan pendaftaran pindahmilik tetapi pemilik bersama yang pegang geran tersebut enggan serahkan geran tanah asal tersebut kepada anda.

Pejabat tanah boleh arahkan pemilik bersama yang pegang geran asal tanah tadi menyerahkan geran tanah asal tersebut kepada pejabat tanah untuk tujuan di atas.

Boleh buat geran pendua jika enggan serah

Sekiranya pemilik bersama tadi enggan beri kerjasama, pejabat tanah boleh keluarkan GERAN PENDUA untuk membolehkan urusan pendaftaran pindahmilik tadi dilakukan.

Bukan itu sahaja, pemilik bersama yang degil tak nak serah geran tanah asal tadi boleh diambil tindakan undang-undang seperti didenda atau dipenjara.

Kemudian ada juga yang tanya. Tak boleh ke pejabat tanah keluarkan satu geran seorang kepada setiap pemilik bersama? Baru lah senang.
Dalam Kanun Tanah Negara menyatakan dalam satu masa, hanya satu Suratan Hakmilik Asal (Geran Tanah Asal) sahaja akan dikeluarkan untuk satu bidang tanah.

IKLAN

Ertinya, setiap satu tanah hanya akan ada satu geran asal sahaja. Dia tidak akan jadi 10 geran atau 20 geran untuk satu tanah, walaupun penama dalam geran itu melebihi seorang.

Jadi soal siapa nak pegang geran asal tu pakat-pakat lah anda selesaikan secara baik.

Amalan biasa, pemilik paling besar bahagian akan pegang

Dalam Kanun Tanah Negara tak de pun menetapkan syarat-syarat siapa yang patut pegang geran untuk tanah geran pemilikan bersama ni. Cuma dari segi amalan kebiasaannya, mungkin pemilik bersama yang mempunyai bahagian terbesar yang akan pegang geran.

Pun begitu ia tidak semestinya begitu. Boleh sahaja kalau nak dibuat penggiliran siapa yang pegang geran. Misalnya tahun ni Pak Abu pegang geran. Tahun depan Pak Karim. Begitulah seterusnya sampai semua pemilik bersama dalam geran tu merasa pegang geran asal tanah tersebut.

Boleh simpan di Pejabat Tanah

IKLAN

Tetapi kalau masih nak bergaduh jugak, simpan sahaja lah geran asal tanah tu kat pejabat tanah. Kalau korang nak tahu, Pejabat tanah ada sediakan perkhidmatan menyimpan geran asal bagi sesuatu tanah.

Cara ini lebih baik dan lebih selamat. Geran pun selamat. Tak payah nak bergaduh soal siapa nak pegang geran lagi.

Kalau mana mana pemilik bersama ada sebarang urusan nak buat berkenaan tanah tersebut seperti nak buat urusan pindahmilik bahagian dia kepada anak dia misalnya, boleh terus ke pejabat tanah dan petugas di pejabat tanah akan dapatkanya untuk anda. Selepas selesai urusan tersebut, pejabat tanah akan simpan dan jaga geran tersebut bagi pihak anda.

Inilah pentingnya ilmu perundangan hartanah. Kalau takde ilmu pasti semua tindakan kita akan berdasarkan emosi dan perasaan.

Jika faham undang-undang masalah tanah selesai dengan baik

Urusan tanah ni kalau nak selesai guna emosi dan perasaan, memang tak kan selesai lah jawabnya. Sebaliknya nak selesai kena ikut lah Undang-undang.
Undang-undang tanah di negara kita ni bukan semalam baru kerajaan gubal.

Dah ada sejak merdeka lagi. Jadi ia antara Undang-undang yang boleh dikatakan lengkap dan detail di negara kita. Pendek kata, jika anda faham undang-undang, insyaallah semua masalah berkenaan tanah akan dapat diselesaikan dengan baik.

Sumber: Salkukhairi Abd Sukor