Ikan bilis antara stok makanan yang sentiasa ada di rumah untuk dijadikan hidangan. Biarpun harganya sekarang agak mahal tapi kita tetap membelinya.

Sebab itu juga kalau nak beli kena pandai pilih supaya berbaloi. Ikan bilis ini ada kategorinya, kalau salah pilih bila masak akan jadi keras dan tak sedap.

Bagi memastikan ikan bilis yang kita beli itu berkualiti tinggi bukan sekadar lihat pada harganya saja, kena perhati keadaan ikan bilis itu sendiri.

Tip memilih ikan bilis yang berkualiti tinggi

Tip Pilih Ikan Bilis Yang Berkualiti Tinggi & Sedap Bila Digoreng. Paling Mudah Tengok Belang

Nampak macam sama tapi bila beli dan bawa balik goreng dekat rumah KERAS la, TAK SEDAP lah. Hmmm… macam mana ya nak bezakan yang bagus dengan tak?

Mari sini kami ajar cara mudah dan cepat untuk mengenal yang mana satu ikan bilis yang berkualiti tinggi!

1.LOKASI TANGKAPAN IKAN
Berdasarkan pengalaman kami, cuma 3 tempat sahaja iaitu Pulau Pangkor, Pulau Langkawi & Sabah

IKLAN

2. BELANG PADA BADAN IKAN BILIS
Ikan bilis yg berkualiti tinggi mempunyai belang yang berwarna putih manakala yang keras biasanya belangnya berwarna hitam.

3. BAU
Kebiasaannya ikan bilis kualiti tinggi mempunyai bau yang wangi dan sedap dihidu. Nanti bolelah cuba hidu ya.

Tip Pilih Ikan Bilis Yang Berkualiti Tinggi & Sedap Bila Digoreng. Paling Mudah Tengok Belang

4.KETAHANAN
Tahan lebih lama berbanding yang rendah kualitinya.

IKLAN

5.LEMBUT
Bole cuba guna 2 jari dan picit, yang lembut biasanya mudah hancur dengan cepat.

6.WARNA
Putih dan berkilat (lagi putih dan berkilat lagi mahal harganya)

INFO IKAN BILIS MATA BIRU

IKLAN

Tip Pilih Ikan Bilis Yang Berkualiti Tinggi & Sedap Bila Digoreng. Paling Mudah Tengok Belang

Untuk yang tak tahu jenis ikan bilis mata biru ini adalah yang paling tinggi rangking dan harga yang paling mahal skali. Kalau betul perhati ikan bilis ni, mesti nampak matanya yang kebiruan. Bentuknya mesti nipis dan leper dan memang putih.

Selain itu:  Sukatan Mudah Buat Rempeyek, Puas Hati Boleh Letak Bilis & Kacang Banyak Mana

Kelebihan ikan bilis jenis ia lembut dan garing. Bila masak atau goreng memang sedap.

Lagi satu kelebihannya adalah ikan bilis ini jenis yang rendah kolesterol berbanding jenis yang lain.

Gambar di atas adalah ikan bilis mata biru yang dah siap dikopek. Mudah dan cepat untuk di masak. Tinggal campak saja dalam kuali.

Sumber: Dr Ikan Bilis Anda

Life-hacks petik jari je! Jom baca VANILLA KISMIS seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI