Bila anak-anak sedang membesar, keadaan rumah memang agak sukar untuk kekal kemas dan bersih. Mesti ada permainan sana sini dan barang-barang lain berterabur atas lantai.
Walau dah cuba kemas tapi keadaan akan kembali bersepah, sudahnya membiarkan saja.

Bagi ibu yang dah pening dengan keadaan keadaan ini, perkongsian Wan Nur Atikah boleh dijadikan panduan untuk memastikan keadaan rumah kemas dan bersih. Beliau yang mempunyai tigayang yang sedang aktif mempraktikkan 7 peraturan di rumah yang perlu dipatuhi semua termasuk anak agar kediaman dalam keadaan ‘terkawal’.

7 aturan rumah ‘terkawal’ walau anak sedang membesar

Cara saya kekalkan rumah dalam keadaan terkawal. Nak kata kemas, bersih tak jugak. Dengan anak tiga yang sedang aktif, ini sedikit sebanyak perkongsian saya.

Ada 3 Anak Sedang Aktif, Wanita Ini Kongsi Peraturan Berkesan Agar Rumah Tak Bersepah &  Terkawal

1. Anak bermain satu tempat saja
Saya tetapkan bermain hanya di dalam bilik anak anak sahaja. Di ruang tamu tak dibenarkan bermain. kalau ada mainan, satu dua boleh. Makan pun hanya di meja makan sahaja dan makan mesti serentak. Memudahkan kerja mengemas, sekali harung.

IKLAN

2. Tak simpan barang
Saya tak suka simpan barang sebab rumah tiada stor. Sesetengah orang akan simpan barang yang ada sentimental value seperti barang kenangan dari zaman kecik, zaman bujang tapi saya tak.

Kebanyakan barang dalam rumah adalah barang kegunaan harian. Bila rasa lama tak guna, saya akan letak di luar rumah untuk suami settle kan. Sama ade nak nak jual semula, sedekah atau buang.

3. Jangan beli barang tak bersesuaian dengan rumah
Jangan beli atau bawak masuk barag yg dirasakan tak ikut tema rumah atau akan buat rumah berserabut. Contoh dulu saya ada banyak raga raga baju yang besar besar. Warna hijau, merah,biru, bila masuk rumah baru barang ini terus saya bagi pada orang yang nak.

IKLAN
Selain itu:  'Baru Luah Nak Anak, Tak Sampai Tengah Hari Allah Dah Makbul.' Rezeki Abby Abadi Dapat Anak Angkat Dalam Tempoh 3 Jam

Ada 3 Anak Sedang Aktif, Wanita Ini Kongsi Peraturan Berkesan Agar Rumah Tak Bersepah &  Terkawal

4. Tetapkan tema warna rumah
Nak konsep macam mana, macam saya nak simple saja sebab anak tengah melasak nak berlari, main kejar-kejar. Jadi setiap kali nak beli barang hiasan rumah kena fikir. Jangan tiba-tiba suami terbawak balik kerusi kuning ke. Saya selalu psan, bab membeli biar saya uruskan.

5. Ajak anak kemas rumah sekali
Saya bekerja sebagai jururawat, waktu tak menentu jadi saya takde masa nak kemas 24 jam. Sebelum tidur ajak anak anak kemas sama. Vacum dan mop rumah, jadi bila bangun tidur dan balik kerja rumah masih kemas. Bila rumah berserabut mood boleh berubah.

IKLAN

6. Baju semua gantung
Ini mengurangkan risiko lambakkan baju dalam raga, dan menjimatkan masa melipat. Baju anak yang dah tak muat saya asingkan terus bero orang atau buang. Saya takkan simpan untuk adiknya yang masih kecil. Nanti berlambak.

7. Peralatan dapur beli satu set
Peralatan, barang dapur macam pinggan saya beli satu set. Sama corak pinggan,cawan, mangkuk bagai. Itulah yang gun untuk harian dan tetamu. Saya tiada ruang khas untuk simpan piggan pinggan yang tak digunakan sebab rumah kecil.

Sumber: Wan Nur Atikah

 

Life-hacks petik jari je! Jom baca VANILLA KISMIS seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI