Kita makan nasi hampir setiap hari, kadang kala 2-3 kali sehari. Tapi ramai yang belum maklum bahawa dalam nasi yang kita makan itu mengandungi unsur arsenik yang yang juga dikenali sebagai racun.

Ia hadir secara semula jadi semasa proses penanaman namun begitu ia juga berisiko kepada kesihatan kita. Pengambilan dalam tempoh yang lama boleh menyebabkan penyakit berbahaya seperti kanser, pengakit jantung, kencing manis, pertumbuhan terbantut dan banyak lagi.

Salah satu cara supaya kita tidak terus mengambil arsenik dalam nasi ini adalah dengan menggunakan kaedah memasak nasi yang betul. Paling penting mengamalkan cara basuh beras seperti yang dikongsi oleh Dr Mazliana Mazlan ini.

Cara masak nasi kurangkan kandungan arsenik

Cara Basuh Beras Yang Betul Untuk Kurangkan Kandungan Arsenik Dalam Nasi

Saya masak nasi dengan kaedah kukusan, untuk kurangkan kandungan arsenik dalam nasi. Arsenik ni sejenis elemen semulajadi yang ada pada air, tanah, udara, haiwan dan tumbuhan. Ada jugak arsenik buatan yang digunakan dalam racun serangga untuk tanaman.

Dalam beras, hampir 10 – 20 kali lebih banyak arsenik berbanding bijirin lain sebab beras terendam dalam sawah padi, sentiasa bertakung dengan air. Ada jugak yang disembur dengan racun serangga dari arsenik buatan.

Menurut WHO, jika kita terdedah dengan arsenik dalam tempoh yang lama, ia boleh menyumbang kepada penyakit jantung, kencing manis, pertumbuhan terbantut, kanser dan juga masalah neurologi. Antara simptom lain, sakit perut, sakit kepala dan cirit-birit.

Kita makan nasi hari-hari. Kalau cara pemilihan, pengendalian beras dan cara memasak yang betul kita amalkan, insyaAllah dapat kurangkan kandungan arsenik dalam nasi untuk keluarga kita makan.

Setiap jenis beras ada kandungan arsenik yang berbeza. Padi yang ditanam di kaki bukit contohnya padi beras basmati, kandungan arsenik nya kurang berbanding padi di sawah yang ada takungan air. Sebab air membanjiri padi setiap masa di sawah, maka kandungan arsenik makin tinggi.

Selain itu:  Rahsia Hasilkan Kuih Pau Yang Cantik Gebu, Bulat Licin Permukaannya. Waktu Kukus Kena Jaga!

Basuh beras kena betul

Saya kongsikan cara kendalikan beras supaya kandungan arsenik berkurang dalam nasi yang kita dan keluarga makan di rumah.

1. Basuh beras sampai air basuhan jernih
– Basuh, basuh dan basuh sampai jernih. Sambil selawat, tak sedar pun dah 4 5 kali basuh.
– Arsenik ni larut air, makanya lagi banyak ia tersingkir jika kita basuh berkali-kali.
– Nutrisi memang akan hilang sedikit bila kita basuh beras banyak kali, tapi singkir arsenik lebih penting untuk kita utamakan.

Cara Basuh Beras Yang Betul Untuk Kurangkan Kandungan Arsenik Dalam Nasi

2. Rendam beras
– Rendam beras semalaman mampu kurangkan kandungan arsenik lebih banyak berbanding hanya dibasuh berkali-kali.
– Boleh rendam malam sebelumnya, dan kurangkan portion air waktu masak nasi esoknya.

Cara Basuh Beras Yang Betul Untuk Kurangkan Kandungan Arsenik Dalam Nasi

3. Lebihkan air sewaktu memasak
– Gaya yang kebanyakan atuk nenek kita dulu-dulu tanak nasi. Mereka lebihkan air waktu tanak nasi, bila nasi dah hampir nak masak, buang air yang berlebihan, dan masak macam biasa.
– Kajian menyatakan jika kita masak dengan porsi beras dan air sebanyak 1:5, kandungan arsenik dapat berkurang sampai 50 peratus tau.
– Guna air yang banyak masa masak nasi, dan kita buang air larutan arsenik tersebut.

4. Rendam beras, basuh berkali-kali dan lebihkan air sewaktu memasak
– Buat ketiga-tiga step yang saya kongsi di atas tadi.
– Ini cara paling terbaik untuk kurangkan kandungan arsenik hingga mencecah 80 peratus.

Dengan cara masak begini kanji dari nasi akan keluar bersama-sama melalui air. Nasi kita akan kurang kanji dan akan rendah Glycemic Index (GI).

Cara Basuh Beras Yang Betul Untuk Kurangkan Kandungan Arsenik Dalam Nasi

Saya kongsikan 4 cara kita nak kurangkan arsenik dalam nasi yang keluarga makan. Tak semestinya perlu buat semua. Kalau dapat buat 1 je pun, cukup syukur dah kan.
Kadang tak sempat rendam beras, berkejar nak masak. Takpe, basuh je sampai air jadi jernih pun dah dapat kurangkan sedikit kandungan arsenik.

Selain itu:  Taktik Nasi Cepat Masak, 5 Minit Dah Boleh Makan

Yang penting kita ada usaha untuk masak nasi yang terbaik buat keluarga. Sama-sama kita cuba ya, insya-Allah.

Cara Basuh Beras Yang Betul Untuk Kurangkan Kandungan Arsenik Dalam Nasi

Semoga bermanfaat

Sumber: Dr Mazliana Mazlan

Life-hacks petik jari je! Jom baca VANILLA KISMIS seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI