Kebanyakan belakang kuali di dapur kita memang tahap ‘legend’. Biasanya hitam dan ada kerak sebab selalu digunakan untuk memasak.

Nak hilangkan kerak hitam ini pula memang susah sebab sudah mengeras. Tapi cara yang dikongsi oleh Amy Rosina ini memang menarik. Kerak hitam belakang kuali yang bertahun-tahun boleh hilang dalam 30 minit saja. Terus licin dan berkilat.

Caranya pun mudah sangat, tak perlu beli berus atau pencuci khas. Cuma guna kapur saja. Ya kapur yang makan dengan sirih ni!

Sapu Kapur, Cara Lembutkan Kerak Hitam Belakang Kuali! 30 Minit Dah Bersih Berkilat

Langkahnya boleh ikut tip yang beliau kongsi.

Sapu kapur kemudian didihkan

Tak perlu susah payah sental sampai lenguh lengan atau luka jari. Guna cara ini tak sampai 30 minit kerak 10 tahun hilang. Saya share untuk semua suri. Bahan yang diperlukan cuma kapur makan, berus dawai dan pisau.

IKLAN
  1. Ini dia kuali legend, dah sental pun ada jugak lagi hitam.

Sapu Kapur, Cara Lembutkan Kerak Hitam Belakang Kuali! 30 Minit Dah Bersih Berkilat

2. Sapu belakang kuali yang berkerak hitam dengan kapur.

Sapu Kapur, Cara Lembutkan Kerak Hitam Belakang Kuali! 30 Minit Dah Bersih Berkilat

3. Kemudian cari kuali besar dan letak air, masukkan kuali yang dah disapu kapur tadi dalam kuali besar.

Sapu Kapur, Cara Lembutkan Kerak Hitam Belakang Kuali! 30 Minit Dah Bersih Berkilat

IKLAN
4. Didihkan.

Sapu Kapur, Cara Lembutkan Kerak Hitam Belakang Kuali! 30 Minit Dah Bersih Berkilat

5. Nanti akan nampak kerak hitam lekang dan tanggal. Didihkan lagi lama lagi bagus, tapi yang ini lepas mendidih saya tutup api.

Sapu Kapur, Cara Lembutkan Kerak Hitam Belakang Kuali! 30 Minit Dah Bersih Berkilat

6. Keluarkan kuali tadi waktu masih panas dan boleh terus kikis kerak yang masih ada. Keras ini dah jadi lembut dan senang untuk dikikis guna pisau.

Sapu Kapur, Cara Lembutkan Kerak Hitam Belakang Kuali! 30 Minit Dah Bersih Berkilat

IKLAN
7. Kerak yang tertinggal bolehlah dibersihkan guna berus dawai.

Sapu Kapur, Cara Lembutkan Kerak Hitam Belakang Kuali! 30 Minit Dah Bersih Berkilat

Nah dah berkilat, dari sapu, rebus dan kikis tak sampai 30 minit!

Sapu Kapur, Cara Lembutkan Kerak Hitam Belakang Kuali! 30 Minit Dah Bersih Berkilat

Sapu Kapur, Cara Lembutkan Kerak Hitam Belakang Kuali! 30 Minit Dah Bersih Berkilat

Dah tahu cara mudah ni boleh buat untuk kuali kita kat rumah ya. Selamat mencuba!

Selain itu:  Kalau Air Cond Kereta Rasa Panas, Cuba Bersihkan Alat Ini. Barulah Rasa Sejuk!

Sumber: Amy Rosina

Life-hacks petik jari je! Jom baca VANILLA KISMIS seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI